handdator

Visa fullständig version : Klarhet angående benstommen


Axmode
2006-05-28, 22:34
Hej.

Har precis avslutat min deff i det stora hela. Är 182 cm lång och väger bara 62 kg *grr* Nu tänker säkert många. "Du måste vara smal som en pinne och inte ha en muskelbit på kroppen." Problemet är att jag är inte det. Jag ser väl ut som en "normal" person med lite snyggare symetri. (Målet är inte och bli så mycket större). Men det konstiga är att alla kompisar tror jag väger minst 10 pannor mer än vad ja gör. Både jag och min storebror har väldigt tunn benstomme så i grunden så är jag ganska smal men det konstiga är att om vi kolla på denna bild så väger han 74 kg och ser mindre ut än mig. Han är någon cm kortare och visst kan det skilja lite i muskelmängd (inte mycket) samt lite i fett och glykogen men har vårt att tro att det är 12 kg skillnad.
För som jag har förstått det så skiljer det bara ett par ynka kilon på benstommen eller har jag fel?

http://www.99x.com/station/jocks/leslie/beckham01.jpg

Fatalist
2006-05-31, 19:43
Byt kilon till hekton så...

Lizard
2006-05-31, 21:12
Hej.

Har precis avslutat min deff i det stora hela. Är 182 cm lång och väger bara 62 kg *grr* Nu tänker säkert många. "Du måste vara smal som en pinne och inte ha en muskelbit på kroppen." Problemet är att jag är inte det. Jag ser väl ut som en "normal" person med lite snyggare symetri. (Målet är inte och bli så mycket större). Men det konstiga är att alla kompisar tror jag väger minst 10 pannor mer än vad ja gör. Både jag och min storebror har väldigt tunn benstomme så i grunden så är jag ganska smal men det konstiga är att om vi kolla på denna bild så väger han 74 kg och ser mindre ut än mig. Han är någon cm kortare och visst kan det skilja lite i muskelmängd (inte mycket) samt lite i fett och glykogen men har vårt att tro att det är 12 kg skillnad.
För som jag har förstått det så skiljer det bara ett par ynka kilon på benstommen eller har jag fel?

http://www.99x.com/station/jocks/leslie/beckham01.jpg

Är du fysikt aktiv, som Beckham onekligen är, så utvecklar du inte bara den synliga muskulaturen utan även den underliggande. Lägg till att långvarig ansträngning (månader, år, decennier) gör både muskulaturen och skelettet tätare.

62-kilosdeffar är annars hönserier och vittnar om desperation och avsaknad av livsriktning. Ingenting förändras, framför allt inte beständigt, av sådana infall. Träna roliga pass tre gånger i veckan, ät förståndigt och passa på att leva livet medans du är ung och inte amorterar.

Ditt skelett väger ungefär 20% av din kroppsvikt normalt och du har ca 300 ben i kroppen, i alla fall när du föds. Under uppväxten fusionerar nämligen en del ben och skelettdelar och slutsumman brukar anges till 206 st. Även detta innehåller en del individuella variabler så i Jeopardy borde du få rätt om du svarar 200 som antal.
Här öppnar jag dörren till Arne för fördjupningsfrågor och stänger den till mig.


Lizard

MilkmaN
2006-05-31, 21:26
Lizard, vad är det för mängder av träning eller aktivitet som vi talar om här? Skulle man vid 18 års ålder ha uppnått någon form av sådan "täthet"?