handdator

Visa fullständig version : Kroppens fettplacering


Scratch89
2006-05-28, 21:42
Godkväll.

Jag var iväg och gjorde en fettmätning i förrgår. Det var en våg man fick ställa sig på barfota, och hålla i två handtag, och sedan kom det utt ett kvitto.
Iallafall. Värdena jag fick fram var följande:

Age 17
Height 173 cm
Weight 73,3 kg
BMI 24,5
BMR 8075 kJ
1930 kcal
Fat% 16.0%
Fat Mass 11,7 kg
FFM 61,6 kg
TBW 45,1 kg

Impedance
Whole Body 500 (ett ohmtecken?)
Right Leg 218
Left Leg 211
Right Arm 269
Left Arm 273

Segmental Analysis
Right Leg
Fat% 19,8%
Fat Mass 2,7 kg
FFM 10,8 kg
Predricted Muscle Mass 10,2 kg

Left Leg
Fat% 19,5%
Fat Mass 2,6 kg
FFM 10,6 kg
Predricted Muscle Mass 10,1 kg

Right Arm
Fat% 19,5%
Fat Mass 0,7 kg
FFM 3,1 kg
Predicted Muscle Mass 3,0 kg

Left Arm
Fat% 20,9%
Fat Mass 0,8 kg
FFM 3,2 kg
Predicted Muscle Mass 3,0 kg

Trunk
Fat% 12,7%
Fat Mass 4,9 kg
FFM 33,9 kg
Predicted Muscle Mass 32,6 kg




Tydligen så har jag en hel del fett på benen, även på armarna, men inte torson.
Frågan är, om jag teoretiskt skulle ligga på +-0 i energiintag ett bra tag, skulle då fettet kunna fördelas om? Så att benen släpper på fettet och det läggs någon annanstans? Det vore ju rätt så bra isf.

Sen undrar jag även om jag teoretiskt skulle komma ner så jag har runt 10% på hela kroppen, och lägger mig på kcal+ igen, kommer det då att lagras mest på röv/lår och armar som det tydligen har gjort hela mitt liv (alltid varit mer eller mindre överviktig) eller kommer det då, när man har en "ny grund" att placeras jämnt?

Lite funderingar såhär på söndagkvällen, ursäkta om det blev flummigt.

Inzza
2006-05-28, 21:43
fattar nada, skall jaga draken hejdå.

Kaboffastar
2006-05-28, 22:01
Du borde väl veta bättre än att lita på en dylig våg?

Scratch89
2006-05-28, 22:09
Du borde väl veta bättre än att lita på en dylig våg?
Vad menar du?
Det kan mycket väl stämma, då jag i stort sett aldrig har ådror på armarna eller benen, men jag har det vid ljumskarna och ibland upp på magen.

Axmode
2006-05-28, 22:12
Scratch har du några nya bilder där man se?

Scratch89
2006-05-28, 22:14
Scratch har du bilder där man ser dina 16% ? :)
Jag kan skaffa :thumbup:
Har inga bilder som visar överall, bara tråkiga lunarbilder som jag tagit på mig själv genom spegeln. ;)


Varför editerade du bort "dina 16%" ? :D

Axmode
2006-05-28, 22:16
Varför editerade du bort "dina 16%" ? :D

Amen :D Vet inte om jag förstod detdär rätt ju, var det 16 overall?

King Grub
2006-05-29, 06:05
Att du har en olika mängd fettceller med olika fettinlagrings- och fettförbränningskapacitet är helt normalt. Många blir inte tävlingshårda över hela kroppen utan att gå så långt att muskelmassa får offras från dom "envisa" kroppsdelarna.

Johan.P
2006-05-29, 07:21
Att du har en olika mängd fettceller med olika fettinlagrings- och fettförbränningskapacitet är helt normalt.
Är det här något som den enskilda individen kan ändra på? M.h.a. kost, motion osv?

Ola Wallengren
2006-05-29, 09:55
En BIA våg med 4-mätpunkter (eller egentligen 8) är den bästa sorten men inte heller de jättebra. Mätningen måste utföras standardiserat för att värdena skall bli någorlunda tillförlitliga. Tillexempel kan ju hand/fotsvett och måltider påverka en hel del, samt vätskeförflyttningar under dagen. Felet är nog minst +/- 5% BF och kan skilja ca 3% från dag till dag.

Stress med insulinresistans och kortisolpåslag mm kan påverka var fettet "släpper" eller "sätter sig" och därför kan man tänka sig att fettfördelningen kan bli lite olika olika gånner om man går upp eller ner i vikt men fettfördelningen är till största delen genetisk, och generna kan man ju inte ändra på ännu.
En gissning är att fettfördelningen kommer bli mer och mer utpräglad ju fler gånger du går upp eller ner i vikt och med stigande ålder.

Scratch89
2006-05-29, 11:46
Att du har en olika mängd fettceller med olika fettinlagrings- och fettförbränningskapacitet är helt normalt. Många blir inte tävlingshårda över hela kroppen utan att gå så långt att muskelmassa får offras från dom "envisa" kroppsdelarna.
Detta går inte att ändra på?
Eftersom jag är rätt så disco av mig så behöver jag ju bara få bort fettet på överkroppen, benen spelar inte så stor roll.
Problemet är väl att fettet har börjat tas från benen mer än överkroppen för tillfället. ;)

King Grub
2006-05-29, 12:59
Detta går inte att ändra på?

Läs Olas svar...

Scratch89
2006-05-29, 13:56
Ok, tack!
Det är väl min lott att ha feta ben och armar då, utan ådror. :cryout:

nihe
2006-05-29, 14:04
Kan fett lagras mer på den vänstra än den högra sidan av ansiktet (t.ex.)?

Scratch89
2006-05-29, 14:13
Kan fett lagras mer på den vänstra än den högra sidan av ansiktet (t.ex.)?
Skulle se rätt sjukt ut isf. :D

Skrollovicz
2006-05-29, 16:06
Ok fettinlagring är genetiskt.
Men om man deffar tillräckligt hårt och målmedvetet väldigt länge så blir man väl av med fettet? Säg deffa 6 månader stenhårt?
Jag förutsätter att man inte ser ut som en gris givetvis, då är väl fettsugning ett måste..

Paddy_9
2006-05-29, 18:50
Ok fettinlagring är genetiskt.
Men om man deffar tillräckligt hårt och målmedvetet väldigt länge så blir man väl av med fettet? Säg deffa 6 månader stenhårt?
Jag förutsätter att man inte ser ut som en gris givetvis, då är väl fettsugning ett måste..

deffa i 6 månader. då har man nog inga muskler kvar.
24-26 veckor.. hehe helt absurt att göra de.

kommer bli lika taning som afrika barnen *screwy*

Ola Wallengren
2006-05-29, 18:57
Alla kan ju givetvis gå ner i fett, men om 6 månader räcker beror ju mycket på utgångsläget.
De flesta kan nog också bli i mycket bra form med mycket lite kroppsfett, det kräver lite kunskap men främst av allt motivation, hårt arbete och en hel del tid.
På tex bodybuildingtävlingar kan man förmoda att alla har gjort sitt bästa för att komma i form men långt ifrån alla lyckas. Iofs har formen på de tävlande succesivt blivit bättre genom åren och numera är det ganska få som uppenbarligen är ur form på scen.

Ola Wallengren
2006-05-29, 19:02
deffa i 6 månader. då har man nog inga muskler kvar.
24-26 veckor.. hehe helt absurt att göra de.

kommer bli lika taning som afrika barnen *screwy*

Jag kan ju ta mig själv som exempel. Gick ner från 109kg till ca 87kg, det tog ca 45 veckor, dvs ca 0,5kg/v.
På min avatar väger jag ca 85kg, (181cm), "tanig som barnen i afrika"?

Mats J
2006-06-12, 10:56
deffa i 6 månader. då har man nog inga muskler kvar.
24-26 veckor.. hehe helt absurt att göra de.

kommer bli lika taning som afrika barnen *screwy*

Ha ha, ja det visar bara din okunskap. Jag deffade ner mig från 120 - 94 kg, det tog ca 50 veckor. Dvs. i stort sätt 1 års deffning.. Och jag ansågs KNAPPAST tanig..

Sniggel
2006-06-12, 11:01
Så du skulle ha 59 kg muskler enligt den vågen eller fattade jag fel?
För det är ju helt uppåt väggarna vansinnigt.

Scratch89
2006-06-12, 11:44
Med muskler räknas nog blod, muskelmassa, vatten, glykogen osv.

Sniggel
2006-06-12, 14:46
Jo men skelettet då?

Left Leg
Fat% 19,5%
Fat Mass 2,6 kg
FFM 10,6 kg
Predricted Muscle Mass 10,1 kg

Skulle skelettet i ditt vänstra ben väga ett halvt kilo?

Age 17
Height 173 cm
Weight 73,3 kg
BMI 24,5
BMR 8075 kJ
1930 kcal
Fat% 16.0%
Fat Mass 11,7 kg
FFM 61,6 kg
TBW 45,1 kg
Guesstimateade muskler totalt 59 kg

61,6-59 = 2,6 kg
Ett skelett som bara väger 2,6 kg

Jag tycker siffrorna ser helmysko ut.

Man brukar säga att en normalperson består till 40% av muskler. Tränar man har man ofta mer än så men 59 av 73 är ju 80%

baktung
2016-06-18, 16:57
Behöver skriva av mig om temat för tråden: kroppens fettplacering. Jag är lite missnöjd med min fettplacering då jag verkar få det allra mesta på rumpan. Har nästan synliga magrutor men istället stora mjuka skinkor som aldrig verkar hårdna till. Detta medan polaren som har en högre fettprocent har en ganska fast rumpa men desto mer över midjan. Trist tycker jag eftersom byxorna aldrig sitter bra över röven.

Var har ni mest fettplacering? Var släpper det sist när ni deffar?

Stefanski
2016-06-19, 09:47
Behöver skriva av mig om temat för tråden: kroppens fettplacering. Jag är lite missnöjd med min fettplacering då jag verkar få det allra mesta på rumpan. Har nästan synliga magrutor men istället stora mjuka skinkor som aldrig verkar hårdna till. Detta medan polaren som har en högre fettprocent har en ganska fast rumpa men desto mer över midjan. Trist tycker jag eftersom byxorna aldrig sitter bra över röven.

Var har ni mest fettplacering? Var släpper det sist när ni deffar?

Magen :/ Hade hellre haft kvar späcket på rumpan längre :D

karlingen
2016-06-22, 08:07
Var har ni mest fettplacering? Var släpper det sist när ni deffar?

Love handles :(

Rumpa? Det är det bästa ju :hbang::hbang:

cero
2016-06-22, 15:18
Har en fråga angående det här med fett på kroppen:

Kan det vara ett nödvändigt ont för vissa att bära runt på extra fläsk för hälans skull, eller betyder det att man äter för mycket och rör sig för lite oavsett personens förutsättningar?

Låt säga att man har extremt låg energibalans, säg 1500 kcal som kvinna, men trots det är smalfet. Ska man då acceptera en dålig form för att få i sig bra med kalorier eller kan man skära ned ännu mer? Nu tänker jag alltså bara på hälsan.

Bossebäver
2016-06-23, 13:10
Har en fråga angående det här med fett på kroppen:

Kan det vara ett nödvändigt ont för vissa att bära runt på extra fläsk för hälans skull, eller betyder det att man äter för mycket och rör sig för lite oavsett personens förutsättningar?

Låt säga att man har extremt låg energibalans, säg 1500 kcal som kvinna, men trots det är smalfet. Ska man då acceptera en dålig form för att få i sig bra med kalorier eller kan man skära ned ännu mer? Nu tänker jag alltså bara på hälsan.

Då är det aktiviteten som måste ökas.

Gerdler
2016-06-23, 14:33
Är det någon som provat sån där ultraljuds-fett-mördarmaskin? Jag har faktiskt funderat lite på det. För när jag är varit så lågpå BF som jag mäktat med så har jag varit nöjt med 90% av kroppen, men nedre magen är bara skit ändå.

Nu har jag både fett på ryggen och love-handles men om jag skulle deffa i tre-fyra veckor så skulle det vara rätt OK med dem tror jag, men nedre magen skulle vara katastrof fortfarande och jag tror jag måste tortera mig mycket längre än jag känner för för att få bort det. Om en sån ultraljudsmaskin krossar fettcellerna lokalt så ser ju magen bra ut på en högre BF-%, tänker jag.

cero
2016-06-23, 15:09
Då är det aktiviteten som måste ökas.

Kan det verkligen vara nyttigt att ligga på underskott (genom aktivitet som du säger) om ens balans redan är så låg?