handdator

Visa fullständig version : Bli längre


tritro
2006-05-28, 21:10
Hej jag är en kille på 17 år, jag är enbart 165 cm lång och har inte växt på snart ett år så jag börjar bli orolig. Jag är rädd att jag kanske ätit för dålig näring eller legat på kaloriminus för länge så om jag lägger mig på kaloriplus och rör på mig tillräckligt så borde det kunna påverka lite. Behöver som sagt inte bli medellängd eller så utan bara så man kommer lite närmre det "normala". 172-175 cm skulle funka perfekt :) Kommer inte från en kortväxt släkt eller så utan farsan är medellängd och mamma är 158 cm vilket ju inte är lika kort som 165 cm för en kille. Så jag tycker jag borde ha lite potential :D Tror ni det är möjligt att med rätt kost, motion och styrketräning öka min längd lite grann, låt oss säga kanske 7-10 cm?

King Grub
2006-05-28, 21:11
Tror ni det är möjligt att med rätt kost, motion och styrketräning öka min längd lite grann, låt oss säga kanske 7-10 cm?

Det kommer nog inte att vara påverkande faktorer. Du blir så lång du blir. Att svälta åstadkommer ju dock inga positiva effekter.

ExE
2006-05-28, 21:26
Jag vet en på min förra skola som var väldigt kortväxt. Kolla med en läkare, vet att man kan få tex anabola för att benen ska växa, inget jag vet säkert men vet att den killen fick det utskrivet under en viss period för att se om det gav någon positiv effekt.

olle lindblad
2006-05-28, 21:36
Jag vet en på min förra skola som var väldigt kortväxt. Kolla med en läkare, vet att man kan få tex anabola för att benen ska växa, inget jag vet säkert men vet att den killen fick det utskrivet under en viss period för att se om det gav någon positiv effekt.
Anabola? Du menar tillväxthormon antar jag.

Pez
2006-05-28, 21:51
Jag vet en på min förra skola som var väldigt kortväxt. Kolla med en läkare, vet att man kan få tex anabola för att benen ska växa, inget jag vet säkert men vet att den killen fick det utskrivet under en viss period för att se om det gav någon positiv effekt.
Om man lider av en sjukdom eller defekt som inverkar menligt på produktionen av tillväxthormon så kan man få det utskrivet/tillfört av läkare i ung ålder.
Man kan även få AAS i form av testosteron utskrivet, såtillvida ens kroppsegna produktion inte fungerar som den ska.

Inget konstigt alls.

mACKANNN
2006-05-28, 23:07
2 killar från min förra skola har alltid varit korta. Men sen såg jag dom
inte så ofta på ett par månader och nu när jag träffa dom senast har
båda växt skitmycket. till och med växt om några andra kompisar som alltid vart normallånga. så för att låta lite som farmor, de kommer ska
du se =)

Liten Men Fet
2006-05-28, 23:10
Fortsätt ät bra och försök att inte oroa dig, jag har kompisar som sköt fart för runt 16-17 år. Men även om du inte växer mer så är du ju kort men inte skitkort, du kommer inte vara en dvärg och kommer kunna bli sjukt stark i förhållande till din vikt.

Man får försöka se det positiva i dom förutsättningar man fått i livet.
Det ordnar sig hursom i slutändan tror jag.

AlexGBG
2006-05-29, 08:28
jag har inte vuxit många cm sen mellanstadiet.. men jag är rätt så nöjd med mina 182 cm =)

Diggler
2006-05-29, 08:40
Du är 17, tyvärr kan du nog inte räkna med att växa speciellt mycket mer på längden, och det är inget du kan göra något åt.

Men bredden kan du alltid växa på! Se det positivt, det är lättare för dig än för en drasut att se grov ut.

pragmatist
2006-05-29, 09:58
Att motion skulle ha någon som helst positiv effekt på kroppslängden tror jag man kan utesluta (om det finns någon effekt över huvud taget så är den snarast negativ, utifrån studier av t.ex. elitgymnaster - men då talar vi om extrema mängder träning förstås), däremot är det mycket möjligt att man blir några centimeter kortare än man annars skulle blivit om man inte sköter kosten ordentligt.

Tillväxtzonerna i skelettet sluts inte förrän i 23-25-årsåldern så det är inte omöjligt att du har några naturliga centimeter kvar. Hormonbehandling kan eventuellt också hjälpa, även om man vanligen sätter in sådan i yngre år.

Spawn
2006-05-29, 10:32
En polare i grundskolan var 150cm typ alltså riktigt kort då gick han i 9an..sen fick han tillväxthormoner och nu är han 180 cm alltså 30cm längre han är jätte nöjd.

qwerty1
2006-05-29, 11:55
Om man kommit in i puberteten kan man inte ta tillväxthormoner.. så lite sent för dig antagligen. Var nöjd med dig själv och lär dig älska dig själv.

Bygg inte ihjäl dig, då ser bara fult ut.. som en liten köttbulle ungefär *kissass*. Men bygg lite bredd på axlarna så ser du inte lika kort och tanig ut iallafall.

Gripparn
2006-05-29, 12:17
Om man kommit in i puberteten kan man inte ta tillväxthormoner.. så lite sent för dig antagligen.

Är du säker på att det är på det viset? Är det inte så att tillskott av tillväxthormon påverkar längden ända till de där tillväxtzonerna eller vad det heter försvinner.

qwerty1
2006-05-29, 16:37
När man kommer in i puberteten så slutar man med tillväxthormoner. Därför ska man börja så tidigt som möjligt. Ganska säker på min sak. Finns säkert läkare som fortsätter dela ut det, men hjälper absolut inte lika mycket som innan puberteten..