handdator

Visa fullständig version : Hjälp med periodiserings val?


TigerÖga
2006-05-28, 19:35
Nu har jag kört hela året med 4-6 repare. Tycker ni det är dags att köra hög rep och mer konditions träning i 1-2 månader för att sedan ”chocka” musklerna med låg rep och nya övningar. Funderar även på att testa DoggCrapp? Eller ska jag fortsätta med samma övningar och samma rep tal? :confused:

Hannes
2006-05-28, 20:16
finns nog ingen som säger att periodisering är bra.
Jag tycker du ska växla ditt reps antal, t o m lite oftare än 1 gång per år. Varje månad kanske.

fonzie
2006-05-28, 20:22
finns nog ingen som säger att periodisering är bra.
Jag tycker du ska växla ditt reps antal, t o m lite oftare än 1 gång per år. Varje månad kanske.

Va?

BRÖÖÖÖD
2006-05-28, 20:26
Allan har skrivit en tråd i "best of kolozzeum" om periodisering. Kolla in den.

TigerÖga
2006-05-28, 22:16
ja jag har läst men det svarar fortfarande inte på min fråga?

Fatalist
2006-05-28, 22:24
ja jag har läst men det svarar fortfarande inte på min fråga?

Fungerar det du gör bra så är det bara att fortsätta. Är du missnöjd så byter du upplägg. Så lätt är det ;)

Hannes
2006-05-28, 22:26
Va?

oj, glömte inte :)

"finns nog ingen som inte tycker att periodisering är bra"

z_bumbi
2006-05-29, 11:56
Nu har jag kört hela året med 4-6 repare. Tycker ni det är dags att köra hög rep och mer konditions träning i 1-2 månader för att sedan ”chocka” musklerna med låg rep och nya övningar.

Varför kopplar du ihop kondition och högre reps i en period? Om du behöver bättre kondition så är det bara att träna det biten mer/bättre men kondition är en färskvara så att öka konditionsträningen i 1-2 månader för att sen dra ner ger inte så mycket på sikt.

Om det är nödvändigt att lägga in en period av högre reps kan nog bara du avgöra (eller någon som har bättre insikt i din träning än vad någon här har) men känns det i kroppen eller för den delen mentalt som det är dags att byta så gör det.
Det är däremot vettigt att periodisera sin träning men det ska fylla något syfte inte bara att man "ska" göra så, att variera träning brukar iofs göra det hela roligare vilket absolut inte ska underskattas som skäl.

Ska du köra några nya övningar så lägg in de flesta av dem när du kör lite högre reps så slipper du chocka kroppen.

pragmatist
2006-05-29, 14:43
Min personliga åsikt är att man bör variera antalet reps per set hela tiden, oavsett övrig periodisering. Med andra ord tror jag på "konjugerad periodisering" d.v.s. att du kör högrep- och lågrepcykler parallellt med varandra i samma träningsperiod. D.v.s. körde du 4-6 i den övningen förra passet så kör du 1-3 eller 8-12 nästa, o.s.v. Jag vill påstå att det är mycket viktigare att variera antalet reps än att hålla på och byta övningar och upplägg titt som tätt.

Att periodisera genom att bara variera antalet reps per set tycker jag dels är ganska ineffektivt och dels leder till att andra muskel- och styrkekvaliteter kan bli lidande. T.ex. mår inte maxstyrkan bra av att du plötsligt går över till att bara köra 10+ reps per set under ett antal månaders tid.

Clyde
2006-05-29, 14:58
Min personliga åsikt är att man bör variera antalet reps per set hela tiden, oavsett övrig periodisering. Med andra ord tror jag på "konjugerad periodisering" d.v.s. att du kör högrep- och lågrepcykler parallellt med varandra i samma träningsperiod. D.v.s. körde du 4-6 i den övningen förra passet så kör du 1-3 eller 8-12 nästa, o.s.v. Jag vill påstå att det är mycket viktigare att variera antalet reps än att hålla på och byta övningar och upplägg titt som tätt.

Att periodisera genom att bara variera antalet reps per set tycker jag dels är ganska ineffektivt och dels leder till att andra muskel- och styrkekvaliteter kan bli lidande. T.ex. mår inte maxstyrkan bra av att du plötsligt går över till att bara köra 10+ reps per set under ett antal månaders tid.

Ja visst är det så. Denna typ av periodisering håller nervsystemet fräscht och är mycket mindre påfrestande för leder, fästen och ligament än den omoderna linjära periodiseringen där du t.ex. kör tungt i fyra veckor för att sedan köra lätt någon vecka för att inte bränna ut dig.