handdator

Visa fullständig version : Ännu mera gubbar.


fonzie
2006-05-28, 19:11
Jag skulle Kabel-ro idag. Jag bad att få turas om med en snubbe.
Jag har alltid använt mig av "full range of motion" och hade enligt mig själv ett exemplariskt utförande. (http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html)
Denna snubbe menade att jag skulle göra mindre än halva rörelsen, 2 sekunder positiv fas och fyra negativ. Påminde mycket om Mike Mentzers teori. Det var rätt jobbigt och jag fick mer än halvera vikten för att klara en sexa. Jag tyckde det var ett plåttrigt sätt att träna på och jag känner mig förnedrad. Han sa att man får resultat om man tränar så. Vad tror ni om uberstrikt utförande? Typ isolerande rörelser.

bubbe
2006-05-28, 19:15
Jag skulle Kabel-ro idag. Jag bad att få turas om med en snubbe.
Jag har alltid använt mig av "full range of motion" och hade enligt mig själv ett exemplariskt utförande. (http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html)
Denna snubbe menade att jag skulle göra mindre än halva rörelsen, 2 sekunder positiv fas och fyra negativ. Påminde mycket om Mike Mentzers teori. Det var rätt jobbigt och jag fick mer än halvera vikten för att klara en sexa. Jag tyckde det var ett plåttrigt sätt att träna på och jag känner mig förnedrad. Han sa att man får resultat om man tränar så. Vad tror ni om uberstrikt utförande? Typ isolerande rörelser.

var väl en sk kontaktgubbe.

Diggler
2006-05-28, 19:20
"Tack för hjälpen, men jag gillar att träna rodd såhär" ?????

Zakath
2006-05-28, 19:31
"Tack för hjälpen, men jag gillar att träna rodd såhär" ?????

Eller "Adjöss och tack för all fisk!"

Träna så som du tycker att du får bäst resultat, men gubben kanske hade en poäng?

Timme
2006-05-28, 20:52
Jag skulle Kabel-ro idag. Jag bad att få turas om med en snubbe.
Jag har alltid använt mig av "full range of motion" och hade enligt mig själv ett exemplariskt utförande. (http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html)
Denna snubbe menade att jag skulle göra mindre än halva rörelsen, 2 sekunder positiv fas och fyra negativ. Påminde mycket om Mike Mentzers teori. Det var rätt jobbigt och jag fick mer än halvera vikten för att klara en sexa. Jag tyckde det var ett plåttrigt sätt att träna på och jag känner mig förnedrad. Han sa att man får resultat om man tränar så. Vad tror ni om uberstrikt utförande? Typ isolerande rörelser.


Ärligt talat. Det där är nog inget vidare bra sätt att träna på. När man tränar styrketräning så är man ute efter att träna de snabba muskelfibrerna och de är starka och explosiva. Inte tusan växer de något vidare av att köra på hälften av den vikt man igentligen klarar och dessutom köra i något långsamt och mesigt tempo. De snabba muskelfibrerna är explosiva och då ska man också försöka träna så explosivt som möjligt (dock kontrollerat). Man bör alltid sträva efter att förflytta vikten så fort som möjligt trots att vikten är så pass tung att det är stört omöjligt att pressa/dra vikten med hög hastighet.



Så här skriver Charles Staley

"Speed Is Good

More speed is almost always better. Acceleration is a fatigue management strategy; it allows you to do more work in less time, which is the definition of power. At any given load, more speed means more tension on the muscle, which means a superior training effect. Accelerated lifting also has much better transfer to athletics and almost everything you do in life. It's also more fun, less dangerous, and it takes less time."

_luleå_
2006-05-28, 22:10
Jag tyckde det var ett plåttrigt sätt att träna på och jag känner mig förnedrad.

Hur kan man känna sig förnedrad, då han försökte hjälpa dig även om det var fel?

Pez
2006-05-28, 22:35
Ärligt talat. Det där är nog inget vidare bra sätt att träna på. När man tränar styrketräning så är man ute efter att träna de snabba muskelfibrerna och de är starka och explosiva. Inte tusan växer de något vidare av att köra på hälften av den vikt man igentligen klarar och dessutom köra i något långsamt och mesigt tempo. De snabba muskelfibrerna är explosiva och då ska man också försöka träna så explosivt som möjligt (dock kontrollerat). Man bör alltid sträva efter att förflytta vikten så fort som möjligt trots att vikten är så pass tung att det är stört omöjligt att pressa/dra vikten med hög hastighet.



Så här skriver Charles Staley

"Speed Is Good

More speed is almost always better. Acceleration is a fatigue management strategy; it allows you to do more work in less time, which is the definition of power. At any given load, more speed means more tension on the muscle, which means a superior training effect. Accelerated lifting also has much better transfer to athletics and almost everything you do in life. It's also more fun, less dangerous, and it takes less time."

Fast Charles Staley är ju en annan "gubbe" (enl. fonzies def.).
Varför inte testa olika saker..och sen rulla med det som känns bäst? :)

brill
2006-05-28, 23:49
Lånar tråden med en egen liten fråga. Så som han på länken här utför övningen så kröker han ryggen men vad jag har lärt mig ska man ha rak rygg när man utför det, har sett ett par viga personer på gymmet som går ner långt med spikrak rygg. Så, hur är det egentligen den ska utföras?
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html

dared
2006-05-29, 01:53
Jag försöker att inte släppa svanken som han gör.

bubbe
2006-05-29, 07:15
Lånar tråden med en egen liten fråga. Så som han på länken här utför övningen så kröker han ryggen men vad jag har lärt mig ska man ha rak rygg när man utför det, har sett ett par viga personer på gymmet som går ner långt med spikrak rygg. Så, hur är det egentligen den ska utföras?
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html

Ett utmärkt sätt att träna stora delar av ryggen. Genom att sträcka ut aktiverar du fler muskler än genom att hålla ryggen statiskt.

Det andra sättet som övningen utförs på, ofta förespråkad av folk som är livrädda för böjd rygg.
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBStraightBackSeatedRow.html


Alltså, du kan göra övningen lite hur du känner för, alternativ 1 ger ett bättre sträck i hela ryggen och tränar även korsrygg.

fonzie
2006-05-30, 19:16
Fast Charles Staley är ju en annan "gubbe" (enl. fonzies def.).
Varför inte testa olika saker..och sen rulla med det som känns bäst? :)

Haha. Nja var väl inte så jag menade riktigt. Men det är jobbigt att bli hunsad av gubbar som igentligen inte kan så mycket som de borde för att kunna instruera andra..

Jag tror också på det Timme beskriver, full rörelse, full stretch, full kontraktion.

stahlberg
2006-05-31, 09:52
Varför BRYR DU DIG om dessa gubbar???

Har du inget mål i munnen, så du kan
1) fråga gubbarna om SKILLNADEN mellan det sätt du tränar och det sätt de förespråkar,
2) be gubbarna förklara ingående vad de menar och teorin bakom detta,
3) förklara för gubbarna varför du tränar som du gör?

(I bästa fall tränar du färdigt först, och ber att få återkomma. Om du är färdig före gubbarna, så går du och diskuterar med dem, vilket samtidigt kommer att sabba deras träning - om det nu har betydelse för dem).

En annan möjlighet är väl att säga - utan förklaringar - att du inte är intresserad av deras åsikter.

polaren
2006-05-31, 10:24
Håll bara med gubbarna och säg "tack för hjälpen!", sen kör du på som du gjort tidigare om du vill det :)

Jag har också blivit rättad några gånger, men jag har alltid haft fel änsålänge, så jag har gjort som jag blivit tillsagd.

pragmatist
2006-05-31, 11:41
Några anledningar till att inte köra superstrikt/långsamt:

1) Du begränsas helt av den absolut svagste punkten i rörelsebanan, vilket gör att resten av rörelsen blir ineffektiv.

2) Du får mindre nytta av den excentriska fasen av rörelsen eftersom vikten blir mycket lägre.

3) Newtons andra lag: Kraft = massa x acceleration. Du utvecklar helt enkelt mycket mer kraft om du rör en vikt snabbt än om du rör den långsamt.

4) Poängen är inte att lyfta något som känns tungt utan att lyfta något som faktiskt är tungt.

jakkan
2006-05-31, 11:46
Några anledningar till att inte köra superstrikt/långsamt:

1) Du begränsas helt av den absolut svagste punkten i rörelsebanan, vilket gör att resten av rörelsen blir ineffektiv.

2) Du får mindre nytta av den excentriska fasen av rörelsen eftersom vikten blir mycket lägre.

3) Newtons andra lag: Kraft = massa x acceleration. Du utvecklar helt enkelt mycket mer kraft om du rör en vikt snabbt än om du rör den långsamt.

4) Poängen är inte att lyfta något som känns tungt utan att lyfta något som faktiskt är tungt.


Word! :MrT: