handdator

Visa fullständig version : bra med fett kring höfter


sissa
2006-05-28, 16:26
Jag har läst att det är bra att man har fett kring höfterna, att det var en hälsomässig vinst att ha det. Nu undrar jag om det är fettet i sig som är bra ( i rimliga mängder förstås, snackar inte om övervikt nu) eller om det är ett tecken på "bra gener" eller nåt det handlar om.
Med andra ord; Gör man sig själv en hälsomässig otjänst om man går ner i fettvikt på dessa områden eller det är inte fettet i sig det handlar om ?

Axmode
2006-05-28, 16:50
Är inte fettet runt midjan kvar "längst" för att det värmer organen?

Zakath
2006-05-28, 16:52
Det har väl också med de kvinnliga hormonerna att göra då kvinnor ofta lagrar sitt fett kring höfterna. Det ska iaf vara hälsosammare än männens motsvarighet - magen.

Tintomara
2006-05-28, 18:15
Jag har läst att det är bra att man har fett kring höfterna, att det var en hälsomässig vinst att ha det.
Den hälsomässiga vinsten ligger i att INTE lida av bukfetma. "Päronfetman" är inte farlig på samma sätt som "äppelfetman" är.

Med andra ord; Gör man sig själv en hälsomässig otjänst om man går ner i fettvikt på dessa områden eller det är inte fettet i sig det handlar om ?

Är nog svårt att styra varifrån fettet ska tas.

Men mängden fett över huvud taget är förstås också betydelsefull, särskilt för kvinnor i fertil ålder. För lite kroppsfett leder till hormonrubbningar och att mensen försvinner. (Liknande problem uppstår också vid FÖR MYCKET kroppsfett, framför allt hos kvinnor med "äppelfetma".)

Tintomara
2006-05-28, 18:20
Läste förresten i en bok ("Boken om fetma" tror jag det var) att fettet kring höfter och lår på en kvinna fungerar som något av en amningsreserv. Dvs fettet kan vara svårt att bli av med i vanliga fall, men just vid amning så blir denna energi extra lättillgänglig. Vet inte om detta stämmer.

Kwon
2006-11-29, 17:32
Bra som fan Sissa!

Don't worry

Bra gener, ser bra ut, kör hårt etc

sissa
2006-11-30, 02:15
var fanken kom den här gamle tråden ifrån då.


aha. kwon hade missat en rump/höft-tråd.

*popcorn*

nutz
2006-11-30, 12:58
Kvinnligt. Sexigt.

Sundsarn
2006-11-30, 15:45
Jag vill ha ett päron till flickvän *cupid*

...eller vänta, vad skrev jag just?*screwy*