handdator

Visa fullständig version : Benhinneproblem (?)


johnnytex
2006-05-27, 19:11
Goder afton, kära medlemmar.

Var ute och sprang i skogen idag. Efter cirka 2km känns det som jag får världens pump i framsidan av smalbenet. Blir tungt och foten går segt och vicka - alltså jobbigt och springa. Kändes samma sak när jag var ute i tisdags. Misstänker det är benhinnan som strular? Har aldrig kännt det förut. Det går över efter löpning är klar och jag känner aldrig något i "vardagen" så att säga.

Vad bör jag göra? Är det benhinnan?

Zera
2006-05-27, 19:24
Låter som mjölksyra. Du har inte skorna löst knytna så du spänner foten väldigt mycket?

BigForre
2006-05-27, 19:25
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=66761

tibialis anterior?

johnnytex
2006-05-27, 19:31
Låter som mjölksyra. Du har inte skorna löst knytna så du spänner foten väldigt mycket?

Skorna är ordentligt knutna . Dock är det kanske inte världens bästa skor att springa i. Ett par 2-3 år gamla skor från när jag spelade innebandy, alltså rätt slitna.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=66761

tibialis anterior?

Ska genast smita in och se vad där står för matnyttigt.

BigForre
2006-05-28, 16:32
Lästes tråden igenom? Tänkte om du kom fram till om det var tibialis anterior, eller om det var benhinnan?

machine gun
2006-05-28, 16:58
Låter som mjölksyra i tibialis anterior, alltså inget farligt. Blir det samma sak även på flackt underlag? Kan vara backarna som spökar om du är ovan att springa i terräng. Dock råder jag dig oavsett att skaffa nya skor, anpassade för löpning.

boinnk
2006-05-29, 08:28
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=66761

tibialis anterior?

Vilken tur, var ute och sprang igår och fick superont på ovansidan foten (där den böjs) och så hittar jag den här tråden nästa dag.
Men hur är det med ditt problem Forre, bättre?
Och vad har du prövat av Sohlis rekommendationer?

Zera
2006-05-29, 08:44
Vilken tur, var ute och sprang igår och fick superont på ovansidan foten (där den böjs) och så hittar jag den här tråden nästa dag.
Men hur är det med ditt problem Forre, bättre?
Och vad har du prövat av Sohlis rekommendationer?

Det låter också som mjölksyra.
Jag fick det för ett par år sedan när jag sprang i dåliga skor och/eller skor som sitter för löst runt foten.

Zera
2006-05-29, 08:54
En rejäl uppvärmning lär också hjälpa till en heldel.

boinnk
2006-05-29, 09:24
Det låter också som mjölksyra.
Jag fick det för ett par år sedan när jag sprang i dåliga skor och/eller skor som sitter för löst runt foten.

Hmm, ja jag sprang på en stenig väg och någon asfalts backe som jag inte brukar springa i. Ska vara uppmärksam på det nästa gång jag springer.

Men bra skor har jag, var på löplabbet och sprang på deras band och kände mig som en idiot. Mina fötter fladdrade ju överallt såg man på videon sen, köpte iallafall ett par rediga pjucks som skulle stabilisera min fossingar.

johnnytex
2006-05-29, 12:24
Lästes tråden igenom? Tänkte om du kom fram till om det var tibialis anterior, eller om det var benhinnan?

Efter jag läst tråden tycker jag mig mest känna igen symptomerna som beskriver en irriterad tibialis anterior. Det var ingen alls sådär outhärdlig smärta jag kände, mer som pump. Samt det gick över när aktiviteten var slut. Därför tror jag på att det är tibialis anterior som krånglar.

Låter som mjölksyra i tibialis anterior, alltså inget farligt. Blir det samma sak även på flackt underlag? Kan vara backarna som spökar om du är ovan att springa i terräng. Dock råder jag dig oavsett att skaffa nya skor, anpassade för löpning.

Ja, det kan mycket väl vara mjölksyra. Får testa med bättre uppvärmning. Vet faktiskt inte, har inte sprungit på flackt underlag, typ asfalt, på väldigt länge, då jag tycker det känns bättre för knäet på mjukare underlag.

BigForre
2006-05-29, 20:05
Vilken tur, var ute och sprang igår och fick superont på ovansidan foten (där den böjs) och så hittar jag den här tråden nästa dag.
Men hur är det med ditt problem Forre, bättre?
Och vad har du prövat av Sohlis rekommendationer?

Springer än så länge (2-3 gånger i veckan) i terrängspår, vanligt spår kommer problemen fortfarande, dock efter längre tid. Värmde tidigare upp både med linniment (linnex), hopp och lek, samt streching. Nu struntar jag i linnimentet men lite hopp och lek och streching 5 min innan jag börjar jogga i spåret så är det inga problem. Senaste 3 benpassen även belastningsträning av muskeln i fråga, lätta vikter med full rörelselängd, hur detta påverkat vet jag inte än, men får se om ett tag.

Doctor Snuggles
2006-05-29, 21:05
Teoretiskt sett, ju mer träning för tibialis anterior, ju mindre risk för benhinneinflammation (som vissa anser uppkomma just genom muskelobalans mellan tibialis anterior och (bakre)vadmuskulaturen, alltså att tibialis är för svag). Men visst, jag känner igen det där, det kan vara riktigt jobbigt när man får en smärtsam pump på framsidan.
Jag kan få det om jag springer(!)/går mycket i typ träskor.

MilkmaN
2006-05-30, 08:11
Gå en hel sommar i flip-flops så tycker iaf jag att framsida skenbenet blir starkare. Man får hålla fast i skon hela tiden med foten.

Mina benhinneproblem är numera av ganska lindrig art och endast på ett ben. Hur jag skall bli av med det återstår att se.

Bärs
2006-05-30, 14:16
Jag led av dylika symtom i vintras, dvs. mycket ömma tibialis anterior vid löpning. Orsaken var förmodligen att jag gick upp 13 kg i vikt förra sommaren och hösten samt stretchade för lite under hösten, vilket ledde till överansträngda tibialis anterior.

Jag löste problemet genom:

1. Aktiv vila. Ingen löpning på en månad. Dock styrketräning och längdskidåkning.
2. Mycket stretch av tibialis anterior. Jag satt dagligen i denna ställning tills den började kännas bekväm (går bra att kombinera med tv-tittande och/eller läsning):

http://www.exrx.net/Stretches/TibialisAnterior/Kneeling.html

3. Rejäl viktminskning. Har gått ner samma 13 kg under våren.
4. Försiktig re-introduktion av löpningen efter pausen.

MilkmaN
2006-05-30, 19:39
Bärs: Den övningen gjorde jag en hel massa förra året. Då hjälpte det, vilket tyder på att det handlade om just tibialis då medans den i dagsläget inte känns öht, vilken ger benhinneinflammation, eller någon annan skit.

Utmärkt övning, det var det jag ville säga iaf.

Bärs
2006-05-31, 11:47
Bärs: Den övningen gjorde jag en hel massa förra året. Då hjälpte det, vilket tyder på att det handlade om just tibialis då medans den i dagsläget inte känns öht, vilken ger benhinneinflammation, eller någon annan skit.

Utmärkt övning, det var det jag ville säga iaf.

Absolut. I början var det mycket smärtsamt för mig att sitta så även en kort stund vilket tyder på att tibialis anterior var alldeles för korta. Idag kan jag sitta i den ställning hur länge som helst och problemen är borta.

Har haft behinneinflammation ett antal gånger. Vila hjälper inte där, utan fortsatt löpning i mindre mängd eller i långsammare tempo fungerar. Desutom fick jag rådet att skrubba insidan av skenbenen med en grov tvättsvamp i duschen för att irritera benhinnorna och stimulera blodgenomströmningen. Det fungerar. Nya skor kan också vara en del av lösningen. Föredelen av byte till mjukt underlag är dock bara en myt.

MilkmaN
2006-05-31, 22:39
Har i dagsläget endast problem vid mycket hopp, och som sagt endast i höger. Det är dock såpass lindrigt att jag inte gör så mycket åt saken för tillfället.

Undviker dock saker jag vet ger problem och försöker hoppa mer med låren.

Challenge
2006-06-01, 14:29
Tränar ni Tibialis Anterior eller är det bara stretching som gäller? Har för tillfället lite problem vid löpning, antar att jag gick på en nit när jag köpte nya löparskor i vintras. Vad säger ni, dämpning både fram och bak eller räcker det bara för hälen (för att få ner vikten lite och åka löpkänslan)

boinnk
2007-07-02, 09:20
Tränar ni Tibialis Anterior eller är det bara stretching som gäller? Har för tillfället lite problem vid löpning, antar att jag gick på en nit när jag köpte nya löparskor i vintras. Vad säger ni, dämpning både fram och bak eller räcker det bara för hälen (för att få ner vikten lite och åka löpkänslan)

Har inte tränat löpning på ett halvår (och lite till) plus att vikten ökat med runt 10 kg vilket har lett till att mina gamla problem med pump i området mellan foten och benet har återkommit.
Hittade den här tråden (igen) och prövade Bärs-ställningen för stretching. Klarade ungefär 10 sekunder under konstant smärta så jag gissar på att det är mina Tibalis Anterior som är korta och jävlas med mig.
Så till frågan; ni som har haft samma problem vilka övningar körde ni på gymmet?
Kollade på http://www.exrx.net/Lists/ExList/CalfWt.html#anchor1929502 för lite idéer då jag aldrig tränat muskeln aktivt förut, men jag skulle gärna ta emot tips från någon som haft liknande problem.