handdator

Visa fullständig version : Bästa gratis antivirusprogrammet?


aliquis
2006-05-27, 16:12
Firewall och antispyware/-adware också kanske.

Nå, vilket är det?

Förr körde jag ju på Sygate Personal Firewall som firewall, och det gör jag nu också, tycker inte den lägger sig i så mycket och "tillåt den här applikationen" är lagom avancerat för mig.

För spyware körde jag spybot: search&destroy, nu har jag inget installerat.

Antivirus körde jag Antivir förr men nu uppdaterar det en gång om dagen (går att ställa in) och då tar det halvt över kontrollen över datorn och det är jag inte så sugen på när jag spelar, dessutom slänger det upp ett stort popupfönster och det är jag än mindre intresserad av.
Så jag frågade mig för och blev tipsad om Avast istället, avinstallerade Antivir och drog in det istället. Störde mig på ljuden men de har jag slagit av nu, och det hade ju en setting så att det koller efter full-screenapps innan det slänger upp popups så det var ju trevligt.
Finns det något som är bättre?

http://www.simtel.net/product.download.mirrors.php?id=53687
http://www.avast.com/

(Hittar inte sygate personal firewalls riktiga sida, inte för gratisversionen.)

aliquis
2006-05-27, 16:13
Avast tog 13m46s på sig att scanna ca 105.000 filer på 11.3GB. Om nu någon har något att jämföra med =P

aliquis
2006-05-27, 16:16
Btw, ad-aware är väl bättre? Men blir ju inte bäst om alla kör samma program ;/

King Grub
2006-05-27, 16:17
Avast, AVG, Antivir och Comodo är rätt likvärdiga vad gäller skydd, och räcker säkert för den genomsnittlige användaren.

King Grub
2006-05-27, 16:17
Btw, ad-aware är väl bättre? Men blir ju inte bäst om alla kör samma program ;/

Ad-Aware är ett antispywareprogram och kan inte ersätta ett antivirusprogram på något sätt. Däremot kompletterar man med fördel ett antivirus med ett antispywareprogram som t ex Ad-Aware.

aliquis
2006-05-27, 16:20
Ad-Aware är ett antispywareprogram och kan inte ersätta ett antivirusprogram på något sätt. Däremot kompletterar man med fördel ett antivirus med ett antispywareprogram som t ex Ad-Aware.Frågan var om det var bättre än spybot: search&destroy, eller om det finns något vettigare gratis program för spyware.

Åse Columbus
2006-05-27, 16:21
Japp!

Kör med
Antivir
ZoneAlarm
Ad-aware

Mycket finns att hämta på

www.onlythebestfreeware.com

Å

aliquis
2006-05-27, 16:22
Fast AVG kostade pengar och Comodo var sponsrat? Avast har inte hunnit störa på den kvart det har varit igång iaf ;/
Jag tycker att sygate personal firewall känns trevligare än zonealarm.

nemd
2006-05-27, 16:23
Jag kör med:

Spybot S&D
Ewido
Ad-aware
Ccleaner

Jag kör en rensning lite då och då. Och jag klarar mig finfint. :)

King Grub
2006-05-27, 16:26
Frågan var om det var bättre än spybot: search&destroy, eller om det finns något vettigare gratis program för spyware.

Inget antispyware hittar allt, så att köra regelbundna scans med flera är inte en dum idé. Ad-Aware, SpyBot, SuperAntispyware och Ewido är bra gratisprogram att ha på hårddisken på den fronten. Inget av dom "tar ut" något annat, då det är on-demand scans det handlar om, inte minnesresident skydd.

aliquis
2006-05-27, 16:30
En annan sak jag tycker är praktisk är att surfa runt lite med firefox som man brukar ett tag, sedan gå in på cookies och ta bort alla som inte hör till domäner som man regelbundet besöker och vill ha kvar (för login osv) och därefter välja att inget skall få sätta cookies, alternativt åtminstone kräva att de är för den aktuella domänen.

Åse Columbus
2006-05-27, 16:44
jag rensar från cookies o tempfiler varje gång jag har varit inne på nån av de internetbanker ja använder.....

aliquis
2006-05-27, 16:59
jag rensar från cookies o tempfiler varje gång jag har varit inne på nån av de internetbanker ja använder.....Det gör inte jag :/
Men man är ju bara inloggad typ 5min ändå eller så?
Vet inte om någon annan kan nyttja dem heller, antar att de kan det.

shadowfire
2006-05-27, 17:00
Sygate personal firewall kör jag också på, helt klart kanon.
Den har slutat tillverkas, därav hittar man inte den på sygate.com, men den finns o ladda ner från tucows bland annat.

Virus och adware/spyware/greyware scannar jag 1ggn/dagen genom housecall.trendmicro.com, helt gratis och ständigt uppdaterad o en klient mindre o installera. Hatar massa bakgrundsprocesser o trams. Å andra sidan lägger jag alla filer jag laddat ner i en karantän med, så virusrisken är minimal.

Baan
2006-05-27, 17:09
Det gör inte jag :/
Men man är ju bara inloggad typ 5min ändå eller så?
Vet inte om någon annan kan nyttja dem heller, antar att de kan det.

Inte väldigt lätt, om alls, det är lite väl mycket paranoia att vara orolig för det.

hahavaffan
2006-05-27, 17:11
Jag kör med Ad-Aware endast. Virus får jag inga :)

aliquis
2006-05-27, 17:12
Sygate personal firewall kör jag också på, helt klart kanon.
Den har slutat tillverkas, därav hittar man inte den på sygate.com, men den finns o ladda ner från tucows bland annat.

Virus och adware/spyware/greyware scannar jag 1ggn/dagen genom housecall.trendmicro.com, helt gratis och ständigt uppdaterad o en klient mindre o installera. Hatar massa bakgrundsprocesser o trams. Å andra sidan lägger jag alla filer jag laddat ner i en karantän med, så virusrisken är minimal.K, för jag kom till något nortonskit och det kostar dels pengar och jag vill inte ha någon nortonprodukt för sådant där.

Outpost fungerar väl med, men jag är inte säker på att den frågar för respektive applikation.

Känns ju lite B att köra på en som inte utvecklas längre.

Jag laddar inte ner så mycket alls som jag skulle kunna få virus av, har laddat ner en crack på webben under de senaste åren o naturligtvis var det virus i den ;D (från gamecopyworld)
Eller ja, det var något som hette något med keylogger och antingen kunde vara det eller användas till trainers o dylikt, så jag är ju inte 100% säker på att det verkligen var en keylogger, men rätt sämst om så var fallet.

Allan
2006-05-27, 17:22
K, för jag kom till något nortonskit och det kostar dels pengar.....


*rolleyes*

*fildelning eh...


Jag kör avast. Funkar jättebra för mig som inte laddar ner en massa. Uppdateras stup i kvarten och tjoar till emellanåt om trojaner och skit.


allan

King Grub
2006-05-27, 17:22
Känns ju lite B att köra på en som inte utvecklas längre.

En brandvägg är ju dock inte som ett antivirusprogram som måste uppdateras med nya definitioner hela tiden. Fungerar den så gör den.

King Grub
2006-05-27, 17:23
*rolleyes*

*fildelning eh...


Nej, Symantec har köpt Sygate och därför kommer man dit i stället. Vill man ha den gamla Sygatebrandväggen från tiden innan Symantec tog över, finns den att få tag i på andra ställen. Det är en gammal produkt som inte längre utvecklas, men som är fullt fungerande och föredras av många.

shadowfire
2006-05-27, 17:23
Känns ju lite B att köra på en som inte utvecklas längre. varför det?
Den behöver ju inte utvecklas mer än vad den är nu, den har ju redan det skyddet du behöver + att som du själv skrev så är Sygate PFW smidig, håller sig i bakgrunden o tar upp minimalt med kapacitet. Inget krångel, inget stök. Varför ändra ett fungerande koncept? *popcorn*

King Grub
2006-05-27, 17:26
http://www.virus.gr/english/fullxml/default.asp?id=72&mnu=72

Rank

1. Kaspersky Personal Pro version 5.0.390- 99.46%

Kaspersky 2006 beta version 6.0.15.222- 99.46%

2. F-Secure 2006 version 6.10.330 - 96.92%

3. CyberScrub version 1.0 - 96.62%

4. eScan Virus Control version 2.6.522.9 - 95.21%

5. McAfee version 10.0.27 - 94.80%

6. BitDefender version 9 - 90.75%

7. Nod32 version 2.50.41 - 88.79%

8. AntiVir Personal version 6.32.00.51 - 86.55%

9. MKS_VIR 2005 - 86.16%

10. Norton Professional version 2006 - 85.17%

11. F-Prot version 3.16d - 84.96%

12. Dr. Web version 4.33 - 84.68%

13. Panda Titanium 2006 version 5.01.00 - 82.02%

14. Virus Chaser version 5.0a - 79.37%

15. AVG version 7.1.371 - 77.97%

16. PC-Cillin 2006 version 14.00.1341 - 77.84%

17. Avast version 4.6.744 - 76.93%

18. BullGuard version 6 - 74.02%

19. UNA version 1.83 - 69.83%

20. Norman version 5.83.07 - 69.13%

I det här testet ser AntiVir ut som en vinnare av gratisprogrammen.

aliquis
2006-05-27, 17:28
*rolleyes*

*fildelning eh...Nej, jag har inga problem att få tag på en kopierad version av nod32, kaspersky, norton eller dylikt. Men jag har heller inget behov eller vilja att köra det när det finns gratis alternativ.
Om jag skall kopiera saker så är det typ Windows och eventuellt Photoshop (som jag inte har installerat), det första för att det inte är något jag vill ha utan som krävs för att kunna köra andra program, dessutom har Microsoft det rätt gott ställt ändå, och det senare för att jag inte är i närheten av att ha råd med det eller ett så stort behov att det motiverar kostnaden.
Jag uppmuntrar hellre företagen som släpper sina program gratis genom att visa att iaf någon vill använda dem ;/
Jag kör avast. Funkar jättebra för mig som inte laddar ner en massa. Uppdateras stup i kvarten och tjoar till emellanåt om trojaner och skit.Jo, jag kör det ju nu med, det har dock inte tjoat ännu fast jag har scannat de filer jag har. Men det kan bero på att jag bara har windows, wc3, winamp, gratisversion av winrar, divx, realplayer, irfanview, flash, opera, quicktime, mirc, hamachi, sygate personal firewall, avast, picasa, sjphone och ad-aware installerat.

Dvs det som krävs för att spelet skall fungera och datorn gå att använda under tiden.

jakke
2006-05-27, 17:30
Använde den "gammla" sygate brandväggen och gillade den. Nu har jag confat min linuxserver som brandvägg istället, skönt att slippa en brandvägg på varje dator i nätverket.

Sedan förstår jag inte varför man ska resa kakor efter bankbesök?

aliquis
2006-05-27, 17:32
http://www.virus.gr/english/fullxml/default.asp?id=72&mnu=72



I det här testet ser AntiVir ut som en vinnare av gratisprogrammen.Jo, panda är väl också gratis? Eller? Nod32 presterade ju bara märkbart bättre än antivir också.

Aja, men jag orkar inte med program som dampar ;), men avast verkar ju vara långtifrån bäst där iaf.

Huvudsaken är ju dock att de hittar det vanligaste, för det är väl antagligen det man riskerar att åka på.

Trance
2006-05-27, 17:34
Använder ingenting av det. Känner inte att det behövs. Kanske skall fixa till en brandvägg dock när jag flyttar då jag inte behöver det just nu.

Allan
2006-05-27, 17:34
Jag uppmuntrar hellre företagen som släpper sina program gratis genom att visa att iaf någon vill använda dem ;/


Så glada de måste bli!



allan

aliquis
2006-05-27, 17:36
En brandvägg är ju dock inte som ett antivirusprogram som måste uppdateras med nya definitioner hela tiden. Fungerar den så gör den.Problemet är att nu kommer jag inte veta om den fungerar eller inte, finns det buggar så finns de, och de finns kvar i all oändlighet.varför det?
Den behöver ju inte utvecklas mer än vad den är nu, den har ju redan det skyddet du behöver + att som du själv skrev så är Sygate PFW smidig, håller sig i bakgrunden o tar upp minimalt med kapacitet. Inget krångel, inget stök. Varför ändra ett fungerande koncept? *popcorn*För att jag föredrar att hålla mina programvaror uppgraderade.Använde den "gammla" sygate brandväggen och gillade den. Nu har jag confat min linuxserver som brandvägg istället, skönt att slippa en brandvägg på varje dator i nätverket.

Sedan förstår jag inte varför man ska resa kakor efter bankbesök?Jag har en Celeron 433a som står o kör m0n0wall som firewall, så det är rätt lugnt med saker utifrån, men den skyddar ju inte mot saker inifrån eller application hijacking.

Min elräkning steg dock från typ 420 till 730kr senast, nu blev ju elen dyrare så det är svårt att veta vad som är vad, men jag tror det faktum att jag har tre datorer igång istället för en gör en viss skillnad. Så jag funderar på att döda lite. Men jag är inte så sugen på att köpa en hårdvarufirewall heller, är väl enklare att köra skyddet i respektive OS isf, tycker dock det är skönt att ha den där där vid ominstallation och dylikt eftersom den skyddar tills man har orkat fixa operativsystemet.

King Grub
2006-05-27, 17:36
Jo, panda är väl också gratis? Eller? Nod32 presterade ju bara märkbart bättre än antivir också.

Aja, men jag orkar inte med program som dampar ;), men avast verkar ju vara långtifrån bäst där iaf.

Huvudsaken är ju dock att de hittar det vanligaste, för det är väl antagligen det man riskerar att åka på.

Panda är inte gratis. Nod32 är inte gratis.

aliquis
2006-05-27, 17:37
Så glada de måste bli!Jag visste inte hur jag skulle formulera mig, men jag väljer hellre en gratisprodukt än att kopiera en produkt som egentligen inte är fri. Och nej, det ligger ingen direkt moralisk värdering eller rädsla för lagen bakom det.

aliquis
2006-05-27, 17:38
Panda är inte gratis. Nod32 är inte gratis.Vad jag menade med nod32 var att det ju körs av många men är kommersiellt och knappt bättre än antivir.

Fördelen är väl att det skall vara resurssnålt, men jag vet inte hur mycket de andra programmen tar heller.

King Grub
2006-05-27, 17:53
Alla antivirus har en gratis trialmånad. Man skulle kunna gå genom dom en månad i taget och sedan börja om från början nästa år, när nya versioner har släppts...

hobbitar
2006-05-28, 09:58
Japp!

Kör med
Antivir
ZoneAlarm
Ad-aware

Mycket finns att hämta på

www.onlythebestfreeware.com

Å

Nu har jag installerat Antivir. Behöver jag både Zonealarm OCH Ad-aware för att få ett bra skydd?

Eller finns det något gratisprogram som täcker både zone och adaware?

Verkar vara lite omständigt att ha 3 skyddsprogram körandes i bakgrunden....

King Grub
2006-05-28, 10:05
Nu har jag installerat Antivir. Behöver jag både Zonealarm OCH Ad-aware för att få ett bra skydd?

Eller finns det något gratisprogram som täcker både zone och adaware?

Verkar vara lite omständigt att ha 3 skyddsprogram körandes i bakgrunden....

Du behöver en brandvägg. Det måste inte vara Zone Alarm. Windowsbrandväggen duger bra. Den kollar inte utgående trafik, men så länge du har koll på saker du har på hårddisken är det inget problem. Zone Alarm finns dock i en gratisversion, som är betydligt bättre än Windows inbyggda.

http://www.zonelabs.com/store/content/catalog/products/sku_list_za.jsp;jsessionid=E5oGawvBsviJOa0xX3E4xsd rMhdMYCg56A6b91nxvnvMn6YVh5Dj!1413425172!-1062696903!7551!7552!NONE?dc=12bms&ctry=US&lang=en&lid=nav_za

Gratisversionen av Ad-Aware körs inte i bakgrunden. Det använder du bara till att scanna vid behov. Ett antispyware av den här typen är en mycket god idé att ha. Antivirusprogram är inte bra på spyware.

Piranha
2006-05-28, 10:38
Det är lite kul det där, rena virus blir mer och mer sällsynta, har en PC som scannades efter 9 månaders bruk utan virus skydd.

Helt clean och ändå använts dagligen.

Adware däremot fanns det gott om.