handdator

Visa fullständig version : Äppelostkaka


Lellan
2002-12-05, 23:27
(det här receptet har jag däremot inte komponerat själv, men gott är det! )

4 port, ugn 175 grader.

2 msk sötmandel
¨2 ägg
½ dl sötningsmedel (ska vara ½ dl socker, man kan även minska mängden)
250 g Keso Naturell (går lika bra med Valios färskost som är mkt lättare)
1 tsk kanel
2 msk vetemjöl (kan säkert bytas ut mot tex grahamsmjöl)
1½ dl mjölk
2-3 äpplen

1. Hacka mandel, vispa ägg och sötningsmedel. Rör i keso, kanel, mjöl och mjölk. Häll i vid smord ugnssäger form. Klyfta äpplena (skala om du vill). Lägg i, grädda 40 min. Servera ljummen! :)

:thumbup:

Lord_X
2002-12-06, 10:14
Nej du.. Den måste man äta medans den är varm annars blir det kräkmedel av alltihopa.

Lellan
2002-12-06, 12:04
Åhå.. så det var ett recept på kräkmedel jag skrev, där ser man! Nåt för bulimiker kanske.. :notme:

Lord_X
2002-12-06, 12:29
Jag menade bara att den ska ätas varm, inget annat. :(

Lellan
2002-12-06, 12:31
Jaa, jag vet.. att den är god är ju ett faktum.. ;)

Smaken om NÄR man tycker den är som bäst är ju som baken.. :booty:

Lord_X
2002-12-06, 13:00
Hmmm.. jo, men själv har jag inget val.. tror jag har någon slags intolerans mot något.. säkert fått den för att jag äter så mycket jämt.. Man kan tro att jag är bullimiker, men jag kräks inte.. Inte så ofta i alla fall. :blah:

Lellan
2002-12-06, 13:25
Originally posted by Lord_X
Hmmm.. jo, men själv har jag inget val.. tror jag har någon slags intolerans mot något.. säkert fått den för att jag äter så mycket jämt.. Man kan tro att jag är bullimiker, men jag kräks inte.. Inte så ofta i alla fall. :blah:

:confused: Låter jobbigt..?

Du kanske ska prova att äta mindre mängder men mer koncentrerat? Dvs unna dig mer energirika livsmedel men som inte tar så stor volym så att du inte måste äta så mycket. Med mer engerität mat borde det gå att ha samma fördelning av proteiner, kolhydrater och fett men mer kcal per 100 g om du förstår vad jag menar.. (det var väldans svårt att förklara!)

Har förresten för mig att det kan bli krångel med magmunnen om man tvingar i sig stora mängder.. nån annan som vet? OM du inte var ironisk med kräkningarna vill säga.. :)

Lord_X
2002-12-06, 14:21
Originally posted by Lellan
OM du inte var ironisk med kräkningarna vill säga.. :)
Nope, ingen ironi i det inte... Är inte risken större för magproblem om jag äter mer näringskoncentrerat?