handdator

Visa fullständig version : Barebonedator / Minipc - ngn som har haft en sådan?


Lillgrabben
2006-05-27, 09:41
http://www.datorbutiken.com/se/pics/big/c-mpca3-del.jpg


Jag är mkt sugen på att skaffa en ny dator ungefär liknande den på bilden. Jag riktigt attraherad av designen & det lilla formatet - tror att en sådan i kombination med en hygglig plattskärm & trådlöst tangentbord / mus skulle passa mig ypperligt. :)

Jag är inte speciellt intresserad av att spela de nyaste spelen, behöver inte en uppsjö av utbyggnadsplatser på kortet osv ( givetvis är jag medveten om att en större dator oftast är "bättre"....)... De spel som mina ungar ( 6 resp. 8 år) vill spela funkar alldeles säkert på en sådan också.

Vad tror ni, är det någon som har erfarenhet av liknande datorer?! Givetvis ska insidan vara fullt modern, med det mesta av vad det innebär.

Ni som bara kommer att skriva "skaffa en fulltower med vattenkylning blablabla...." behöver inte besvära er att svara på tråden.

MVH

nemd
2006-05-27, 09:44
Vi hade en på jobbet. Mycket häftigt att ha en sån liten. :) Jag tycker du ska satsa på det. Då du inte har några speciella spelkrav går det nog att plocka ihop en fin liten sån för ett rimligt pris.

internethjälten
2006-05-27, 09:47
Jag hade en sån BareBone för ett tag sedan och den
kändes väldigt liten och nätt, såg inte alls så stor
och grotesk ut som min nuvarande burk gör.

Den jag hade fanns det även vanlig radio i samt
att man kunde välja Mp3-musik utan att ha igång
själva datorn/monitorn.

Tänker själv skaffa en BareBone nästa gång jag
ska byta upp mig rent prestandamässigt. Skulle
du behöva en extra hårddisk så finns det små
fina externa som man antingen kopplar via USB
eller FireWire.

/nicke

christian
2006-05-27, 10:25
Det finns ju en uppsjö av olika mini-pc/barebones/HTPC/whatevva.

Det jag skulle kolla på är om den är tyst samt om man kan få plats med ett PCI-kort för WLAN.

Var inne på en sån till HTPC men jag tyckte de var oproportionerligt dyra, speciellt eftersom jag ändå kunde gömma en slim desktop PC inne i stereobänken. =)

Om du ändå vill ha vattenkylning senare fungerar ju http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=63&code=021 ypperligt. :thumbup:

Wikner
2006-05-27, 10:34
Du kan ju få den lika bra som vilken annan dator som helst.

Scratch89
2006-05-27, 10:36
Du kan ju få den lika bra som vilken annan dator som helst.
Mja, men det kommer kosta att få en sådan i samma prestanda som en normal.

Wikner
2006-05-27, 10:53
Mja, men det kommer kosta att få en sådan i samma prestanda som en normal.
Du kan väl sätta in samma processor som i en vanlig ?, du kanske inte får in samma grafikkort dock.

muzzelman
2006-05-27, 11:23
Som han sa så var han vell inte speciellt intresserad av att lira några värsting spel och då duger gott det inbyggda kortet. Annars är det bara göra ett litet hål i sidan så att grafikkortet får plats, tror iof att det bara är geforce som inte får plats med sina kort. Så vill du ha ett lite bättre grafikkort köp ett radeon. Det kan hända att jag snackar i nattmössan just nu eftersom det var drygt 3 år sedan jag köpte min Shuttle. Men den funkar då än och har aldrig varit mer nöjd med en dator. Skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka till en vanlig stor stationär.

Lillgrabben
2006-05-27, 11:24
Tack för era tankar, Nicke & ni andra!

Nedan finns några följdfunderationer:


Då jag inte är sådär superintresserad av de allra nyaste spelen behöver jag nog inte de största & flådigaste grafikkorten. Jag gissar att det bara är de riktigt värsta / mest utrymmeskrävande som inte ryms i burken.

Är det något annat man bör akta sig för?

Kända svaga punkter / fabrikat på barebonegrejer?

Är kvaliteten jämförbar på "minidatorernas" moderkort VS de fullstora korten osv?

Finns det uppenbara risker för överhettning då lådan är mindre "luftig" än de större modellerna?

Lever de om som fan? ( Kan tänka mig att det inte ryms kylfläktar av större diameter vilket leder till mindre fläktar & högre varvtal -> surrig arbetsmiljö miljö)

Lillgrabben
2006-05-27, 11:26
Som han sa så var han vell inte speciellt intresserad av att lira några värsting spel och då duger gott det inbyggda kortet. Annars är det bara göra ett litet hål i sidan så att grafikkortet får plats, tror iof att det bara är geforce som inte får plats med sina kort. Så vill du ha ett lite bättre grafikkort köp ett radeon. Det kan hända att jag snackar i nattmössan just nu eftersom det var drygt 3 år sedan jag köpte min Shuttle. Men den funkar då än och har aldrig varit mer nöjd med en dator. Skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka till en vanlig stor stationär.

Så du är nöjd alltså! :)

Inga problem med varmgång eller liknande?

Sen jag har börjat titta på barebone grejerna har vanliga fullstora datorer mer eller mindre blivit totalt ointressanta....

muzzelman
2006-05-27, 11:52
Tack för era tankar, Nicke & ni andra!

Nedan finns några följdfunderationer:


Då jag inte är sådär superintresserad av de allra nyaste spelen behöver jag nog inte de största & flådigaste grafikkorten. Jag gissar att det bara är de riktigt värsta / mest utrymmeskrävande som inte ryms i burken.

Är det något annat man bör akta sig för?

Kända svaga punkter / fabrikat på barebonegrejer?

Är kvaliteten jämförbar på "minidatorernas" moderkort VS de fullstora korten osv?

Finns det uppenbara risker för överhettning då lådan är mindre "luftig" än de större modellerna?

Lever de om som fan? ( Kan tänka mig att det inte ryms kylfläktar av större diameter vilket leder till mindre fläktar & högre varvtal -> surrig arbetsmiljö miljö)

Shuttle kör ju med en heatpipe system som kylning. Jag har då inte varit med om någon som hellst överhettning då har jag även clockat min några hundra mhz. När jag köpte min så spöade det moderkortet jag har abits värsting kort. Det finns vell inget speciellt att tänka på. Det som är vell att det är ett 230w nätagg så det finns kanske lite med ström om du ska 2hdd, diskett,cd och ett grafikkkort som kräver 4pin. Sedan vet jag ju int nu kanske det har kommit med kraftigare nätagg. (Troligtvis) Som du märker var det ett tag sen jag var inne i gmet. Är det nån som kanske är lite mer uppdaterad kanske du inte ska lyssna på mitt svammel.

muzzelman
2006-05-27, 11:53
Den nackdelen som finnns är att det är dyrare, men det var värt vartenda korvöre!

polaren
2006-05-28, 08:28
Jepp jag har haft en shuttle, negativt var:
Få kortplatser, bara plats för 2 hårddiskar (om man skiter i diskettstation), högljudd (varmt).

Positivt:
Liten, behändig, söt, snygg, gullig, LAN-vänlig, läcker :)

Jag tycker du ska köpa en!

EDIT: Behöver du hjälp med att handla + bygga ihop så PMa

Genesis
2006-05-28, 09:53
http://www.apple.com/se/macmini

Lillgrabben
2006-05-28, 18:39
Tackar för era åsikter, passar även på att bumpa denna så att kanske ngn annan kan ge sina åsikter!

Polarn:

Tack för erbjudandet, det var snällt! :) Hur pass ljudlig anser du att de är? ( man vill ju inte ha något som låter som en jävla spånsug på skrivbordet....)

Genesis:

Tackar, men jag är mest intresserad av en vanlig PC & ingen mac!

Löjtnant Blank
2006-05-28, 18:49
Kan du rekommendera en bra återförsäljare, Lillgrabben? Står nämligen i valet och kvalet mellan en Mac Mini och en pc.

aliquis
2006-05-28, 19:20
Jag har en bekant som har den på bilden.

(och han är gamer o den duger ju åt honom, nu har den ju dock funnits ett tag, se till så det är socket 939 bara och inte 754.)

aliquis
2006-05-28, 19:25
Tack för era tankar, Nicke & ni andra!

Nedan finns några följdfunderationer:


Då jag inte är sådär superintresserad av de allra nyaste spelen behöver jag nog inte de största & flådigaste grafikkorten. Jag gissar att det bara är de riktigt värsta / mest utrymmeskrävande som inte ryms i burken.Jag tror du kan ha de värsta eller nästintill i den, dock är det väl bara plats för ett grafikkort i den.
Är det något annat man bör akta sig för?Platsbrist om du vill ha flera brännare, diskar, konstiga kort osv, men annars är det nog lugnt, tyst är den med.Kända svaga punkter / fabrikat på barebonegrejer?Jag tror byggkvaliten är minst lika bra som på en vanlig låda, och moderkort och kylning är ju specialutformat för just den o den lådan så det är nog stabila byggen. Speciellt shuttle som du har länkat till, de gör ju bara sådana lådor.
Är kvaliteten jämförbar på "minidatorernas" moderkort VS de fullstora korten osv?Kolla vad det är för chipset, är det nforce4 ultra eller sli så är det jämförbart. Men skillnaderna är rätt små ändå.
Finns det uppenbara risker för överhettning då lådan är mindre "luftig" än de större modellerna?Tror den har en "tunnel" rätt igenom för cpukylning eller hur det var, som alltså är avskillt från resten. Den är ju gjord för det där så det borde ju vara lugnt, tillverkaren har säkert specar över vad den duger åt.

Visst ja, det är nog bara 2 minnesplatser och inte 4, så kanske lika bra att klämma i 2st 1GB direkt?
Lever de om som fan? ( Kan tänka mig att det inte ryms kylfläktar av större diameter vilket leder till mindre fläktar & högre varvtal -> surrig arbetsmiljö miljö)Nej.

aliquis
2006-05-28, 19:26
Tackar, men jag är mest intresserad av en vanlig PC & ingen mac!Du kan köra Windows XP på en mac med.

aliquis
2006-05-28, 19:27
Kan du rekommendera en bra återförsäljare, Lillgrabben? Står nämligen i valet och kvalet mellan en Mac Mini och en pc.http://www.buggy.nu/

Mac mini tycker jag är ett värdelöst val om man nu inte vill ha en väldigt enkel dator, dual core macminin kostar väl 8500kr? bara typ 2000kr kvar till en macbook då, och då får man ju en bärbar variant, bra mycket värdare.

Om man skall spela är det ju dock imac som gäller, och då helst 20".

Lillgrabben
2006-05-28, 19:30
Kan du rekommendera en bra återförsäljare, Lillgrabben? Står nämligen i valet och kvalet mellan en Mac Mini och en pc.

Nja,jag har bara kollat som hastigast på komplett.se, datorbutiken.com samt någon fler webshop med datagrejer. Jag skulle tro att det bästa om man vill ha en "bra" återförsäljare med snabb service osv är att gå in till någon lokal databutik & shoppa.

Lillgrabben
2006-05-28, 19:32
Jag tror du kan ha de värsta eller nästintill i den, dock är det väl bara plats för ett grafikkort i den.
Platsbrist om du vill ha flera brännare, diskar, konstiga kort osv, men annars är det nog lugnt, tyst är den med.Jag tror byggkvaliten är minst lika bra som på en vanlig låda, och moderkort och kylning är ju specialutformat för just den o den lådan så det är nog stabila byggen. Speciellt shuttle som du har länkat till, de gör ju bara sådana lådor.
Kolla vad det är för chipset, är det nforce4 ultra eller sli så är det jämförbart. Men skillnaderna är rätt små ändå.
Tror den har en "tunnel" rätt igenom för cpukylning eller hur det var, som alltså är avskillt från resten. Den är ju gjord för det där så det borde ju vara lugnt, tillverkaren har säkert specar över vad den duger åt.

Visst ja, det är nog bara 2 minnesplatser och inte 4, så kanske lika bra att klämma i 2st 1GB direkt?
Nej.

Tack!

aliquis
2006-05-28, 19:32
itbutikken är jag nöjd som fasiken med, fast de ligger i danmark.

Komplett skickar fort men det kostar väl oftast pyttelite mer.

shg.biz är billiga.

Lillgrabben
2006-05-28, 19:33
Du kan köra Windows XP på en mac med.


Där ser man på!

Det hade jag ingen aning om.

aliquis
2006-05-28, 19:33
Tack!Ju modernare o snabbare grafikkort desto finare tekniker brukar de ju vara gjorda med och därför desto tätare transistorer och lägre spänningar och därmed kompenseras värmen en del. Så det som är absolut fetast nu behöver inte nödvändigtvis vara varmare än det som var absolut fetast för 1 år sedan.

aliquis
2006-05-28, 19:34
Där ser man på!

Det hade jag ingen aning om.http://www.apple.com/macosx/bootcamp/

Lillgrabben
2006-05-28, 19:37
Kanske ska säga att jag lade bara in bilden på en Shuttle som ett typexempel på vad jag är ute efter för sorts "apparat".

Fabrikatet på burken är mindre noga så länge som det är BRA & schyssta grejer.

aliquis
2006-05-28, 19:40
Problemet med en barebone är att lådan ju ofta kostar runt 4000kr istället för säg 1500-2000kr med moderkort o låda. Så det blir ju en nätt liten extrautgift som man istället kunde lägga på en mac ;)

polaren
2006-05-28, 20:12
Tackar för era åsikter, passar även på att bumpa denna så att kanske ngn annan kan ge sina åsikter!

Polarn:

Tack för erbjudandet, det var snällt! :) Hur pass ljudlig anser du att de är? ( man vill ju inte ha något som låter som en jävla spånsug på skrivbordet....)


Jag stod ut med ljudet, och jag hade datorn i sovrummet + att den stod på dygnet runt (även om det var lite för högt enligt mig). Och man gör mer krävande saker som att se på film eller spela så varvar nog fläktarna upp endel. Ett tips kan vara att läsa lite recensioner på barebones och kolla deras tester på ljudnivåer :)

aliquis
2006-05-28, 21:09
Ett tips är kanske att köra på Core Duo eller Core 2 Duo. Core Duo 'Yonah' och snart Core 2 Duo 'Meron' är strömsnåla, Meron är dessutom 64bit och antagligen något snabbare. Core 2 Duo 'Conroe' är strömsnålare än en AMD64, 64-bit och snabbare, kommer även någon Xeonliknande modell som är ännu snabbare.