handdator

Visa fullständig version : Ätardag under diet Bra/dåligt?


Paddy_9
2006-05-26, 18:38
Hej

vad tycker ni om ätardagar under diet. bra/dåligt?
när jag menar ätardagar menar jag inte ät allt. men
Ex: 2 hekto godis, sen halv chipspåse på kvällen + en toast macka.

Tacksam för alla svar
//Paddy

krilleh
2006-05-26, 18:46
Vågar man ens kalla de för ätardag?

Cerberus
2006-05-26, 18:49
Bra om man kan hålla sig till ett minimum av skräpet(vilket jag har skitsvårt med), och bra om det ökar motivatione till att fortsätta med dieten ännu längre.

Bäst är om man kan va hardcore hela tiden för då får man tveklöst bäst och snabbast resultat.

Paddy_9
2006-05-26, 18:54
Bra om man kan hålla sig till ett minimum av skräpet(vilket jag har skitsvårt med), och bra om det ökar motivatione till att fortsätta med dieten ännu längre.

Bäst är om man kan va hardcore hela tiden för då får man tveklöst bäst och snabbast resultat.

oki så du menar om jag skippar ätardagen och kör hardcore diet hela vägen så får jag snabbare och bättre resultat?

om de stämmer som du säger så länger jag in en ätardag 1 gång om månaden istället.

Cerberus
2006-05-26, 18:58
oki så du menar om jag skippar ätardagen och kör hardcore diet hela vägen så får jag snabbare och bättre resultat?

om de stämmer som du säger så länger jag in en ätardag 1 gång om månaden istället.

klart du får bättre resultat! alltså nu antar jag att du lägger dig på ett hyfsat energiöverskott med en ätardag, gör du av med mer energi än va du stoppar i dig så går du givetvis ner i vikt.

Om du klarar att köra det en gång i månaden så kör på!

krilleh
2006-05-26, 19:00
Som jag skrev i din journal det är bara för psyket !

Paddy_9
2006-05-26, 19:01
klart du får bättre resultat! alltså nu antar jag att du lägger dig på ett hyfsat energiöverskott med en ätardag, gör du av med mer energi än va du stoppar i dig så går du givetvis ner i vikt.

Om du klarar att köra det en gång i månaden så kör på!

yes kan klara mig 1 månad ifrån godis. går ju käka läkerol som är sockerfritt.

det jag menade med ätardag var att öka intaget med 1000 kcal.
från 2000kcal/dag på diet dagar till 3000 kcal/dag på ätardag.

det är så jobbigt detta alla säger olika. vissa säger de chockar kroppen som gör att förbränningen höjjs vissa säger de e skit.
om man bara fick ett bra svar från de som kan det. ex: en tävlande BB killar/tjejer dem brukar kunna sånt.

Cerberus
2006-05-26, 19:23
yes kan klara mig 1 månad ifrån godis. går ju käka läkerol som är sockerfritt.

det jag menade med ätardag var att öka intaget med 1000 kcal.
från 2000kcal/dag på diet dagar till 3000 kcal/dag på ätardag.

det är så jobbigt detta alla säger olika. vissa säger de chockar kroppen som gör att förbränningen höjjs vissa säger de e skit.
om man bara fick ett bra svar från de som kan det. ex: en tävlande BB killar/tjejer dem brukar kunna sånt.

En fitness-kille på forumet har käkat nästan 20 000 kcal på en ätardag, hur det gick till kan jag inte förstå. Men bra prestation!

Mats Egelstig, han är inte direkt fet :P om man säger så..

Longshot
2006-05-26, 19:24
Hej

vad tycker ni om ätardagar under diet. bra/dåligt?
när jag menar ätardagar menar jag inte ät allt. men
Ex: 2 hekto godis, sen halv chipspåse på kvällen + en toast macka.

Tacksam för alla svar
//Paddy

Jag tycker att ätardagar är super om man är en godis/matälskare. Hur gott som helst!!! Inte sabbar det mycket av din deff om du sköter kosten och träningen strikt dem andra sex dagarna på veckan.
Må bra och ät gott :thumbup:

Paddy_9
2006-05-26, 20:18
Jag tycker att ätardagar är super om man är en godis/matälskare. Hur gott som helst!!! Inte sabbar det mycket av din deff om du sköter kosten och träningen strikt dem andra sex dagarna på veckan.
Må bra och ät gott :thumbup:

jag tycker också ätardagar är bra. det sjuka med mig jag är en godis älskare... inte sabbar de mycket av din deff? om ätardag inte sabbar nåt av min deff så visst kan ha ätardag men om de sabbar nåt av min deff är det inte värt de.

:confused:

Spannmål
2006-05-26, 20:26
Ha ätardag varje dag om det inte sabbar nåt då!!!!!!! klart som fan att det tar 1000 kcal längre tid att blir klar med den om du äter 1000 kcal mer.

Paddy_9
2006-05-26, 20:41
Ha ätardag varje dag om det inte sabbar nåt då!!!!!!! klart som fan att det tar 1000 kcal längre tid att blir klar med den om du äter 1000 kcal mer.

fattar inte vad du snackar om. btw

mini
2006-05-26, 21:20
Förstår du teorin bakom viktnedgång (dvs kcal in/kcal ut) förstår du också ätardagarnas eventuella negativa inverkan på deffen. Om du inte deffar för tävling kanske det är värt att det går lite långsammare dock.

Paddy_9
2006-05-26, 21:31
Förstår du teorin bakom viktnedgång (dvs kcal in/kcal ut) förstår du också ätardagarnas eventuella negativa inverkan på deffen. Om du inte deffar för tävling kanske det är värt att det går lite långsammare dock.

yes såklart förstår jag teorin viktnedgång. det är viktigt för mig att få rätt svar för jag kör 3 veckor hård diet för att tappa lite fett inför sommaren. bara så man blir lite mer trimmad. tänkte kanske lika bra att skippa ätardagen när man kör kort diet

mini
2006-05-26, 21:35
yes såklart förstår jag teorin viktnedgång. det är viktigt för mig att få rätt svar för jag kör 3 veckor hård diet för att tappa lite fett inför sommaren. bara så man blir lite mer trimmad. tänkte kanske lika bra att skippa ätardagen när man kör kort diet
Som tidigare sagt - det har inga positiva effekter på en diet att äta godis och chips. Ska du bara hålla på tre veckor är det ju bara att skippa skräpet.

Paddy_9
2006-05-26, 21:42
Som tidigare sagt - det har inga positiva effekter på en diet att äta godis och chips. Ska du bara hålla på tre veckor är det ju bara att skippa skräpet.

yes skippar skiten bara :) hehe målet är iallafall att hålla på i 3 veckor bränner jag bra fett och vill få bort mer så kanske jag fortsätter...
om 2 veckor ska jag ta en titt i spegeln och se vad som hänt!

blekfet2
2006-05-26, 22:17
yes kan klara mig 1 månad ifrån godis. går ju käka läkerol som är sockerfritt.





bara för att det är sockerfritt så betyder det inte att det inte kan vara mycket kalorier i produkten...

Paddy_9
2006-05-27, 00:22
bara för att det är sockerfritt så betyder det inte att det inte kan vara mycket kalorier i produkten...

hmm om jag ska skita i ätardagarna ska ligga på samma kcal och matschema som när jag deffar. fast på lördag-söndag blir de inga morgonpromenader då ska jag ta de lungt och ut och roa mig. inte supa

om vi säger så: käkar 2 toast mackor (ost) och 1 liten godispåse. kan de vara ok?

Valentino
2006-05-27, 00:34
Som tidigare sagt - det har inga positiva effekter på en diet att äta godis och chips.


Jo det kan det faktiskt visst ha. Det kan vara just den dagen som får en att orka kämpa ytterligare en period innan man syndar igen. Klart att rutorna innan tittar fram ev en chipspåse, men om det mentala får lite andrum, så finns det vissa som omvandlar det till ny kraft i sin vandring mot målet.
Dessutom kan man äta snask och ändå hålla sig inom sin kalorigräns.

mini
2006-05-27, 06:29
Jo det kan det faktiskt visst ha. Det kan vara just den dagen som får en att orka kämpa ytterligare en period innan man syndar igen. Klart att rutorna innan tittar fram ev en chipspåse, men om det mentala får lite andrum, så finns det vissa som omvandlar det till ny kraft i sin vandring mot målet.
Dessutom kan man äta snask och ändå hålla sig inom sin kalorigräns.
Skulle kanske varit tydligare; det finns inga positiva effekter för fysiken att äta skräp under diet.
Man kan äta godis och hålla sig inom sin kalorigräns, men man kan också välja att lägga sina kalorier på mat som ger kroppen något.

King Grub
2006-05-27, 06:51
Dessutom kan man äta snask och ändå hålla sig inom sin kalorigräns.

Ju striktare den kalorigränsen är, desto viktigare är det att hålla kalorierna till näringsgivande sådana, inte snask (även om en dag av, säg, tio, spelar mindre roll i praktiken).

Paddy_9
2006-05-27, 10:56
Ju striktare den kalorigränsen är, desto viktigare är det att hålla kalorierna till näringsgivande sådana, inte snask (även om en dag av, säg, tio, spelar mindre roll i praktiken).

oki lite onyttigare mat är mycket bättre än snask. visst de stämmer.
på min förra diet gick de inte så jävla bra som jag velat. åt varje lördag (ätardag) 2 godispåsar, 1 chipspås. 2 toastmackor, chocklad, kakor allt jag kunde stoppa i mig sen blev de bara 1 g protein/kg. det gör jag inte om men min förra diet var mer som ett test hur man gör. nu kan jag de mycket bättre!

Paddy_9
2006-05-27, 18:29
aja lördagen är snart slut.. blev min vanliga strikta diet mat.
åt 1 läkerol ask och några bitar extra drops. båda är sockerfritt samt.

det ska inte vara några problem att äta någon gång då och då sockerfritt.

ska köra var 14:e dag och ta mig en pizza eller äta en chipspåse

ska man ut och gå även på söndags tycks de eller bara måndag-fredag?

maxz
2006-05-27, 20:17
Tänk på att inte ta in för lite kcal, för då kommer kroppen inte att vilja släppa ifrån sig fettet om man säger så. *spy*

maxz
2006-05-27, 20:21
Jo det kan det faktiskt visst ha. Det kan vara just den dagen som får en att orka kämpa ytterligare en period innan man syndar igen. Klart att rutorna innan tittar fram ev en chipspåse, men om det mentala får lite andrum, så finns det vissa som omvandlar det till ny kraft i sin vandring mot målet.
Dessutom kan man äta snask och ändå hålla sig inom sin kalorigräns.



Jävligt bra beskrivet! :thumbup:

Nordenator
2006-05-27, 22:44
Tänk på att inte ta in för lite kcal, för då kommer kroppen inte att vilja släppa ifrån sig fettet om man säger så. *spy*

Om du håller igång musklerna och behåller din förbränning till stor del - så kommer du tappa fett/muskler om du har ett underskott av energiintag.

Den första energiprincipen säger att energi inte kan skapas eller förstöras, bara omvandlas och lagras.
I och med det måste ju energin komma från någonting.