handdator

Visa fullständig version : Elallergi, debatt på svt


Yankeee
2006-05-26, 14:18
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?d=40890&a=595780

Alltid lika kul när en person som inte vet något om ämnet öht ska läxa upp forskare och vetenskapen efter att ha läst ett par utvalda rapporter.

Baha
2006-05-26, 14:19
[url]Alltid lika kul när en person som inte vet något om ämnet öht ska läxa upp forskare och vetenskapen efter att ha läst ett par utvalda rapporter.


haha, det s.k. kolozzeum syndromet

MasterChief
2006-05-26, 14:21
Ja, folk gör vad som helst för att slippa jobba.








Nä, usch nu var jag cynisk.

Yankeee
2006-05-26, 14:21
haha, det s.k. kolozzeum syndromet

Hon kanske är medlem? :D

Zakath
2006-05-26, 14:28
Kan någon kort sammanfatta det för den som inte orkar se hela klippet?

Yankeee
2006-05-26, 14:30
Kan någon kort sammanfatta det för den som inte orkar se hela klippet?

Det är en brud (journalist och författare) som har läst ett par rapporter som överensstämmer med hennes åsikter (riktiga eller tagna) och försöker leka smart.

skaparn
2006-05-26, 14:36
Jag såg det där häromdagen, tyckte det var lite beklämmande att hon säkert planterade ett konspirationens frö i de godtrognas huvuden med sitt tal om forskare som rensas ut av SSI osv.

Det där med elallergi är lite knepigt. Det är säkert så att de mår illa, av något, men mest troligt är det mer beroende av vetskapen om el/tele/bredband/2000-tal än något konkret. Så frågan är då ifall vi definierar det som ett psykiskt problem, hur ska resten av samhället förhålla sig? Ska man få sjukskriva sig och uppbära stöd till elsanering för ett symptom som är inbillat?

Baha
2006-05-26, 14:40
Är det inbillat då?


är det ens ett rpolem, dvs finns det ens 10 elallergiker i hela sverige?


Jag tror det vore bra om man kunde instifta ngn form av läger ute i skogen för dessa elallergiker, inte som koncentrationsläger, men nästan.

Baan
2006-05-26, 14:40
Är det inbillat då?


är det ens ett rpolem, dvs finns det ens 10 elallergiker i hela sverige?


Jag tror det vore bra om man kunde instifta ngn form av läger ute i skogen för dessa elallergiker, inte som koncentrationsläger, men nästan.

Dom behöver inte koncentrera sig på något utan dom kan även slappa?

Yankeee
2006-05-26, 14:42
Jag tror det vore bra om man kunde instifta ngn form av läger ute i skogen för dessa elallergiker, inte som koncentrationsläger, men nästan.

Som de sa i programmet, det finns strålning ute i skogen också, även om det inte är lika mycket.

Det finns fö inga vetenskapliga belägg för elallergi.

Baha
2006-05-26, 14:44
FInns det nånstans dom kan befinna sig då om strålningenfinns överallt eller är det bara avrättning som är enda botemedlet

Yankeee
2006-05-26, 14:45
FInns det nånstans dom kan befinna sig då om strålningenfinns överallt eller är det bara avrättning som är enda botemedlet

"Namn på någon kub" :D Man klär in hela huset i alimuniumfolie, och galler för fönster. Kruxet blir väl när de ska gå ut.

Baan
2006-05-26, 14:47
Det är väl inte alls helt omöjligt att alla magentiska fält runt oss kan påverka kroppen på något sätt, har för mig att just den frågan är inte riktigt utredd i dagsläget.

Yankeee
2006-05-26, 14:48
Det är väl inte alls helt omöjligt att alla magentiska fält runt oss kan påverka kroppen på något sätt, har för mig att just den frågan är inte riktigt utredd i dagsläget.

Jag tror iof inte heller att det är någon omöjlighet, men det finns fortfarande inga belägg för det :)

Baan
2006-05-26, 14:50
Jag tror iof inte heller att det är någon omöjlighet, men det finns fortfarande inga belägg för det :)

Finns väl massor med kroniska sjukdommar man upptäckt existerar men inte riktigt vet varför, så egentligen är det inte omöjligt att få det godkänt som ett jobbigt syndrom. Å andra sidan måste det vara fler än Galne Göran, 74 som har ellallergi.

Yankeee
2006-05-26, 14:53
Finns väl massor med kroniska sjukdommar man upptäckt existerar men inte riktigt vet varför, så egentligen är det inte omöjligt att få det godkänt som ett jobbigt syndrom. Å andra sidan måste det vara fler än Galne Göran, 74 som har ellallergi.

Men man har ju inte kunnat bevisa det i försök där elallergiker deltagit, det finns inget samband.

"Mängder med undersökningar har gjorts där man utsatt individer för omväxlande påverkan/icke påverkan av elektromagnetiska fält (utan att individen vetat om elektriciteten varit på eller av). Vid dessa undersökningar har man inte kunnat påvisa något samband mellan påslagen elektricitet och besvär. "

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=26565

Zakath
2006-05-26, 14:59
Det står ju i de mänskliga rättigheterna att otillräckliga vetenskapliga belägg för ett handikapp ej ska hindra personen ifråga från att få hjälp. Man skulle ju faktiskt kunna bygga en Faradays bur inuti husets väggar, bygg ett par speciallägenheter till de här personerna så borde det ju gå bra :)

Sen kan man ju göra en liknande sak genom att sy in ett nät av någon slags metall som hindrar strålningen i deras kläder också.

Baan
2006-05-26, 14:59
Men man har ju inte kunnat bevisa det i försök där elallergiker deltagit, det finns inget samband.

"Mängder med undersökningar har gjorts där man utsatt individer för omväxlande påverkan/icke påverkan av elektromagnetiska fält (utan att individen vetat om elektriciteten varit på eller av). Vid dessa undersökningar har man inte kunnat påvisa något samband mellan påslagen elektricitet och besvär. "

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=26565

Jag tror inte heller mycket på elallergi, fast även med det du länkar till så tror jag fortfarande det är fullt möjligt att diskutera det som ett fenomen, det räcker, som jag uppfattat det, i dagsläget att man säger att man lider av något för att man ska diskutera det som ett fenomen. Att många människor tycker det är snack är en annan sak, kroniska sjukdommar har ju alltid varit ett hett ämne ;)

Deceiver85
2006-05-26, 15:01
Bah, hypokondriker...

Yankeee
2006-05-26, 15:02
Jag tror inte heller mycket på elallergi, fast även med det du länkar till så tror jag fortfarande det är fullt möjligt att diskutera det som ett fenomen, det räcker, som jag uppfattat det, i dagsläget att man säger att man lider av något för att man ska diskutera det som ett fenomen. Att många människor tycker det är snack är en annan sak, kroniska sjukdommar har ju alltid varit ett hett ämne ;)

Klart det existerar eftersom att folk "känner av det". Men jag vet inte vad man ska göra åt det, jag är lite för elitistisk för sådant ;)

Baan
2006-05-26, 15:04
Klart det existerar eftersom att folk "känner av det". Men jag vet inte vad man ska göra åt det, jag är lite för elitistisk för sådant ;)

Låta polisen slå dom tills dom erkänner att elallergi är bara något dom hittat på, aka effektiv fascism? ;)

Yankeee
2006-05-26, 15:05
Låta polisen slå dom tills dom erkänner att elallergi är bara något dom hittat på, aka effektiv fascism? ;)

Jag tror att ordningsvakter är bättre på att fegslåss.

Deceiver85
2006-05-26, 15:07
Det finns inga vetenskapliga samband med el och "negativa symptom". Resten säger sig självt...

Mental
2006-05-26, 15:07
Bah, hypokondriker...

So? hypokondri är alltså inte ett problem? Om någon lider av något så spelar det ju ingen roll om det är psykiskt eller fysiskt, det är fortfarande ett problem, en trasig fot tycks folk kunna förstå, men ett trasigt psyke är visst mycket svårare att greppa.

Mental
2006-05-26, 15:08
Det finns inga vetenskapliga samband med el och "negativa symptom". Resten säger sig självt...

Jupp, det tyder på att det är psykiskt, men det betyder ju itne att dessa mäniskor inte lider och att de inte har några problem.

Yankeee
2006-05-26, 15:08
So? hypokondri är alltså inte ett problem? Om någon lider av något så spelar det ju ingen roll om det är psykiskt eller fysiskt, det är fortfarande ett problem, en trasig fot tycks folk kunna förstå, men ett trasigt psyke är visst mycket svårare att greppa.

Men vad fan, sabba inte min "kasta skit på svaga människor"-tråd.

Deceiver85
2006-05-26, 15:13
Mental,

hypokondriker kan bara botas med psykoterapi, de behöver inse att de inte är sjuka.

Mental
2006-05-26, 15:16
Mental,

hypokondriker kan bara botas med psykoterapi, de behöver inse att de inte är sjuka.

Jupp, helt klart, men man måste fortfarande ta "el alergikerna" på allvar, de är mäniskor som lider och mår dåligt och behöver hjälp i en eller annan form.
De är många som bara fnyser, och tycker att de är dumma i huvudet och inte ska ha någon hjälp alls. lite respect kan vi allt visa våra medmäniskor