handdator

Visa fullständig version : Hur hög kredit har ni på erat betalkort?


Fatalist
2006-05-26, 14:09
Se poll som snart dyker upp.

Fettecke
2006-05-26, 14:10
standard 100:-... har inte ansökt alls om någon kredit, behöver inte mer heller.

Baha
2006-05-26, 14:11
kredit e för fattiglappar

ugglan
2006-05-26, 14:12
har inte ansökt om någon, behöver ej.

Cilia
2006-05-26, 14:12
hhmmm menar du sammanlagt eller?
för det är olika på de olika korten.
Ett tror jag dessutom har obegränsad kredit fast jag vet inte.
Ett har jag 50 tkr på och ett annat 20 tkr tror jag.

Dystraeken
2006-05-26, 14:13
en annan har ju rätt så bra med pengar :P

Yankeee
2006-05-26, 14:14
Ingen kredit naturligtvis.

Helena B
2006-05-26, 14:16
Har 10.000 kr på två av mina kort, men det är inget jag har ansökt om.

olle lindblad
2006-05-26, 14:18
Har 10000 på mitt kort. Kan vara bra att ha, men inget jag använder under normala omständigheter.

Baha
2006-05-26, 14:20
Enda anledningen att ha kredit överhuvudtaget är väl om man e fattig och inte har några pengar, eller finns det fler användningsomården?

Fatalist
2006-05-26, 14:21
Enda anledningen att ha kredit överhuvudtaget är väl om man e fattig och inte har några pengar, eller finns det fler användningsomården?

Kan vara bra om man t ex är ute och reser och råkar ut för oförutsedda avgifter!

Transporter om nåt går åt helvete o s v

Mental
2006-05-26, 14:21
30k kredit på visat, har haft det i snart 2 år utan att utnytjat det. var på håret en gång när jag skulle lägga ut åt en bärgning åt polaren, men jag hadde på ett e-konto och överförde istället. men det är bra att ha som säkerhet omutifallatt osv :D

Jorgen
2006-05-26, 14:22
Jag har ingen kredit.

Styrkebyggare
2006-05-26, 15:09
Vadå kredit...? Man får väl rätta mun efter matsäcken.

christian
2006-05-26, 15:14
Vadå kredit...? Man får väl rätta mun efter matsäcken.

Så du har aldrig lånat pengar? *rolleyes*

Ibland kan det väl vara bra, men jag har ingen kredit på kortet och har hittills inte behövt det.

Baan
2006-05-26, 15:15
Så du har aldrig lånat pengar? *rolleyes*

Ibland kan det väl vara bra, men jag har ingen kredit på kortet och har hittills inte behövt det.

Finns faktiskt människor som inte lånar pengar till något, men det är väl mer ovanligt idag.

Själv har jag ingen kredit, men nu när man läst lite i tråden så verkar det inte som en helt dum idé ha lite iaf.

tossefar
2006-05-26, 15:16
AMEX, så allt på kredit.

Mental
2006-05-26, 15:19
Vadå kredit...? Man får väl rätta mun efter matsäcken.

visst, men havererar bilen mitt i veckan innan lön, och din ekonomiska buffert inte täcker den smällen. vad ska man då göra, sjukskriva sig?

Jag har krediten för oförutsedda utgifter, har tex en polare som fick akut tandvärk, och sedan en räkning på nästan 12k för besväret, då är det kul om man har ett par hundra kvar på lönekontot och inte mer än ett par tusen undanstoppat för oförutsedda utgifter,

Styrkebyggare
2006-05-26, 15:24
Så du har aldrig lånat pengar? *rolleyes*

Ibland kan det väl vara bra, men jag har ingen kredit på kortet och har hittills inte behövt det.

Brukar du handla hus på kreditkortet...?

Man kan ju alltid diskutera vad man skall låna pengar till. I min värld så använder man betal/kreditkort till vardagsinköp och prylar - något jag inte tycker att man bör låna till.

Mental
2006-05-26, 15:25
Brukar du handla hus på kreditkortet...?

Man kan ju alltid diskutera vad man skall låna pengar till. I min värld så använder man betal/kreditkort till vardagsinköp och prylar - något jag inte tycker att man bör låna till.

Mjo, men man går inte gärna på banken varje gång man måste låna till något litet och oväntat, som en kyl, frys, tvättmaskin, tv som pajjar. har man ingen ekonomisk buffert så får man ta på kreditkortet och dela upp avbetalningen.

christian
2006-05-26, 15:27
Finns faktiskt människor som inte lånar pengar till något, men det är väl mer ovanligt idag.

Själv har jag ingen kredit, men nu när man läst lite i tråden så verkar det inte som en helt dum idé ha lite iaf.

Jo, det finns det säkert. Men att aldrig lånat något under hela sin livstid, det tror jag inte på. Vare sig det är kompisens bil eller statens pengar. Vilket hans uttryck antydde. Självklart menar jag inte konsumtionsvaror, även om man kanske vill ha just den där soffan och behöver den nu osv.

Jag ser till att jag alltid har en buffert på 20-30 tkr för oförutsedda utgifter. Kylskåpet kan ju pajja, man krockar med skotern man hyrde på solsemestern, projektorlampan tar slut. Såna viktiga saker. =)

Styrkebyggare
2006-05-26, 15:27
visst, men havererar bilen mitt i veckan innan lön, och din ekonomiska buffert inte täcker den smällen. vad ska man då göra, sjukskriva sig?

Jag har krediten för oförutsedda utgifter, har tex en polare som fick akut tandvärk, och sedan en räkning på nästan 12k för besväret, då är det kul om man har ett par hundra kvar på lönekontot och inte mer än ett par tusen undanstoppat för oförutsedda utgifter,


Nu skall jag inte leka Wibble och säga att man ska ha en årslön på banken, men en månadslön är nog möjligt att nå för de flesta.

Äger man exempelvis en bil så bör man beakta att man kan åka på 10-20k på kort varsel och därför dimensionera sin buffert efter detta.

Naturligtvis kan man åka på större smällar som man får låna till. Vad jag vänder mig emot är att handla icke nödvändiga prylar mm på kredit - något som inte är alltför ovanligt idag.

christian
2006-05-26, 15:30
Jo, tyvärr har ju lån på konsumtionsvaror ökat. Det plus att fler yngre får kreditkort enklare ger kronofogden bråda dagar. =(

Jay-Z
2006-05-26, 15:30
Ingen kredit. Cash is king. :)

Mental
2006-05-26, 15:31
Nu skall jag inte leka Wibble och säga att man ska ha en årslön på banken, men en månadslön är nog möjligt att nå för de flesta.

Äger man exempelvis en bil så bör man beakta att man kan åka på 10-20k på kort varsel och därför dimensionera sin buffert efter detta.

Naturligtvis kan man åka på större smällar som man får låna till. Vad jag vänder mig emot är att handla icke nödvändiga prylar mm på kredit - något som inte är alltför ovanligt idag.

Nej, men att vissa inte kan sköta ett kreditkort är ju inte ett skäl till att själv inte skaffa ett, om man inte vet med sig att man är dålig på det :devil:
Givetvis skall man ju i första hand se till att ha en buffert, men att ha en kredit att falla tillbaka på är ändå en trygghet, speciellt då den är direkt kopplad till kortet. det är inte alltid man kan springa på banken och låna eller överföra mellan konton, ibland skiter det sig och blir akut då är det skönt att veta att man har 30 lök tillgängliga direkt när det krisar.

Styrkebyggare
2006-05-26, 15:36
Nej, men att vissa inte kan sköta ett kreditkort är ju inte ett skäl till att själv inte skaffa ett, om man inte vet med sig att man är dålig på det :devil:
Givetvis skall man ju i första hand se till att ha en buffert, men att ha en kredit att falla tillbaka på är ändå en trygghet, speciellt då den är direkt kopplad till kortet. det är inte alltid man kan springa på banken och låna eller överföra mellan konton, ibland skiter det sig och blir akut då är det skönt att veta att man har 30 lök tillgängliga direkt när det krisar.

Jag förordar i vilket fall en tydlig gräns mellan plus och minus på kontot. Således föreslår jag i så fall två kort - ett betalkort för löpande bruk, och ett "lånekort" för oförutsedda utgifter.

Ungefär som att jag har skilda konton mellan privatekonomi och mitt företag. Visst skulle jag kunna plocka stålarna direkt från företagskontot (praktiskt om man behöver större summor), men översikten blir sämre.

Cilia
2006-05-26, 15:37
nu var ju frågan hur hög beviljad kredit vi har på våra kort inte hur mycket vi har utnyttjat av den!

tycker ni blandar ihop päron och äpplen.

Mental
2006-05-26, 15:38
Jag förordar i vilket fall en tydlig gräns mellan plus och minus på kontot. Således föreslår jag i så fall två kort - ett betalkort för löpande bruk, och ett "lånekort" för oförutsedda utgifter.

Ungefär som att jag har skilda konton mellan privatekonomi och mitt företag. Visst skulle jag kunna plocka stålarna direkt från företagskontot, men översikten blir sämre.

Tja, du når inte krediten förens du väljer kredit vid betalningstilfälle, det är därför butikerna frågar. betalar du med kontot och det är tomt så drar den inte kredit direkt utan avbryter transaktionen. så det är ganska harmlöst.

Mental
2006-05-26, 15:39
tycker ni blandar ihop päron och äpplen.

Mm, fruktsallad :eating:

Styrkebyggare
2006-05-26, 15:40
Tja, du når inte krediten förens du väljer kredit vid betalningstilfälle, det är därför butikerna frågar. betalar du med kontot och det är tomt så drar den inte kredit direkt utan avbryter transaktionen. så det är ganska harmlöst.

Då så... :sleep:

Piranha
2006-05-26, 15:41
Noll annars hadde det kallats kreditkort :D

christian
2006-05-26, 15:43
Noll annars hadde det kallats kreditkort :D

fsb


Med ett bankkort eller betal- och kreditkort har du alltid pengar med dig för stora och små inköp. Du slipper ta omvägen förbi uttagsautomaten för att hämta kontanter. Att betala med kort innebär också större säkerhet. Både för dig och för personalen i butiken.


Bankkort - kopplat till ditt konto i banken
När du använder ett Bankkort dras beloppet direkt från ditt konto i banken. Om du vill kan du även komplettera vissa bankkort med en kortkredit

Betal- och kreditkort - inköpen på månadsräkning
Varje månad sammanställs alla dina inköp och kontantuttag på ett kontoutdrag. Beroende på vilket kort du valt, betalar du hela eller delar av beloppet med ett inbetalningskort varje månad.

Kort med samarbetspartner - WWF
Skänk pengar till till miljön varje gång du betalar. Med Världsnaturkortet Maestro eller MasterCard går 25 kronor av kortets årsavgift och 50 öre per köp till WWF.

hahavaffan
2006-05-26, 15:43
Har man en näst intill obegränsad summa pengar på kontot, så behöver man ingen kredit.










Dock har jag ju inte det. Men ej heller har jag kreditkort. Visa kontokort is the shit.

Piranha
2006-05-26, 15:44
fsb


HB.

christian
2006-05-26, 15:45
HB.


mmmmmm. För god att kolsyra.

Fartman
2006-05-26, 15:46
0kr. Känns lite dumt med mycket i kredit när man inte har en riktig inkomst.

bluelight
2006-05-26, 15:48
Har inget kort..

shadowfire
2006-05-26, 16:28
Är för dålig på att spara till något, får jag syn på något så vill jag ha det NU, inte vänta 3 mån på att spara pengar till det. Kreditkort fås även ofta om man söker delbetalning på något, t.ex. sängköp på IKEA *hinthint*.

jwzrd
2006-05-26, 16:30
0kr. Känns lite dumt med mycket i kredit när man inte har en riktig inkomst.

Varför? Det är ett räddningsnät när allt annat skiter sig. Det gör att man har 1-2 månader på sig att reda ut alternativen istället för att stå där helt pank direkt.

aliquis
2006-05-26, 16:49
Vet inte faktiskt, men jag vill inte ha någon och kommer inte utnyttja någon, svarade 0kr.

Fartman
2006-05-26, 16:54
Varför? Det är ett räddningsnät när allt annat skiter sig. Det gör att man har 1-2 månader på sig att reda ut alternativen istället för att stå där helt pank direkt.
Sant, jag har liksom inte tänkt i dom banorna ännu.. Mitt skyddsnät just nu är väl mor och far antar jag :D

J.Saarela
2006-05-26, 17:15
Hatar betalkort! speciellt då man är på en bensinmack å ska betala så är det nån nöt som ska äta sin middag bestående av korv med bröd.Först får man vänta på att han får sin jävla mat,å sedan sliter han upp ett betalkort bara för att det ska ta extra lång tid.

shadowfire
2006-05-26, 17:31
Varför? Det är ett räddningsnät när allt annat skiter sig. Det gör att man har 1-2 månader på sig att reda ut alternativen istället för att stå där helt pank direkt.
För att krediten ska betalas tillbaka med, oftast efter 30 dagar och killen skrev att han inte hade riktig inkomst. Skulle inte rekommendera någon som får månadspeng o skaffa ett kreditkort på flera tusen direkt.

jwzrd
2006-05-26, 17:33
För att krediten ska betalas tillbaka med, oftast efter 30 dagar och killen skrev att han inte hade riktig inkomst. Skulle inte rekommendera någon som får månadspeng o skaffa ett kreditkort på flera tusen direkt.

Läste du mitt inlägg öht?

internethjälten
2006-05-26, 17:36
Jag har ingen kredit alls, sparar mina pengar
istället. Hade dock kredit som yngre men så
tråkigt med dessa "klumpräkningar" samt
räntan.

//nicke

jakke
2006-05-26, 17:49
För att krediten ska betalas tillbaka med, oftast efter 30 dagar och killen skrev att han inte hade riktig inkomst. Skulle inte rekommendera någon som får månadspeng o skaffa ett kreditkort på flera tusen direkt.
krävs det inte en inkomst för att man ska bli beviljad kredit?

formula4shape
2006-05-26, 18:29
Tror inte jag har någon gräns på mitt. Däremot kan man inte handla vad som helst på kredit när det kommer till större summor.

shadowfire
2006-05-26, 18:36
Läste du mitt inlägg öht?
aa, du ifrågasatte en kille utan inkomst varför han inte skulle ha ett kreditkort som livlina. 1) lycka till o få kredit utan riktig inkomst, 2) lycka till o betala densamma.

andeN.
2006-05-26, 18:40
Ingen kredit.

dynamo
2006-05-26, 18:44
Överallt där de tar AmEx betalar jag med det, för där får jag tillbaka 1% på allt jag handlar från kortet. Det är ett Betal & Kreditkort, med upp till 50 dagar räntefri kredit. Så länge jag betalar hela räkningen när den kommer vid månadsslutet, så betalar jag ingen ränta på den krediten jag nyttjat. Skulle det skita sig med det så kan jag välja att delbetala.

Jag har än så länge inte betalat någon ränta.. Kan man hantera det är det smidigt.

Tar de inte AmEx kör jag med mitt Visa först och främst, vilket är ett bankkort/debetkort, som alltså drar "direkt" från kontot.

Jag har ett Mastercard också som jag ännu inte behövt använda. Lite överdrivet med tre kort enligt min åsikt, men det kostar mig inget extra så gör varken av eller till för mig. Kan iofs kanske vara bra om jag riktigt behöva nyttja kredit och de inte tar Amex.

jwzrd
2006-05-26, 19:07
aa, du ifrågasatte en kille utan inkomst varför han inte skulle ha ett kreditkort som livlina. 1) lycka till o få kredit utan riktig inkomst, 2) lycka till o betala densamma.

Läs mitt inlägg ffs!

shadowfire
2006-05-26, 19:11
Läs mitt inlägg ffs!
Done. Twice.
Ditt inlägg måste du ha skrivit med utgångsläge att killen haft inkomst innan och skaffat ett kreditkort att ha till en sådan situation. Där har du helt rätt, hamnar man i en trång månad så kan det vara bra med en kreditkortsbuffert som en livlina - tills det har ordnat upp sig.

Jag tolkar det som att killen menar att han inte har fått någon riktig inkomst ännu, fortfarande bor hemma hos sina föräldrar eller dylikt saknar egen inkomst, då kan han omöjligt få beviljad ansökan om ett kreditkort.

Edit: möjligen med medkontohavare på krediten så går det, men utan inkomst så får medkontohavaren pröjsa för det med.

Lillgrabben
2006-05-26, 19:54
Jag har ingen kredit.


Dito!

Tidigare hade jag inte ens ett "betalkort", men blev mer eller mindre tvingad att skaffa ett då FSB slutade med alla uttagskort....