handdator

Visa fullständig version : Nyfiken på Tyngdlyftning/OL - Behöver OL schema


Timme
2006-05-26, 13:50
Nu har jag gott och blivit nyfiken på OL/tyngdlyftning.

Jag skulle vilja börja träna teknik med lätta vikter i ryck och stöt. Jag vet at många vill att jag ska fråga någon om hjälp för instruktion osv men i den här lilla staden (oskarshamn) finns det inte en enda tyngdlyftare och knappt någon styrkelyftare. Jag får helt enkelt försöka lära mig själv genom att se på filmer, läsa mm.

Det jag skulle vilja ha hjälp me där att hitta några tyngdlyftnings/OL program. Det skulle vara itnressant att se hur de lägger upp sin träning och vilka övninga de kör. Så länka på bara :)

Yankeee
2006-05-26, 13:56
Lite hjälp kanske.
http://www.muscletalk.co.uk/article-olympic-lifting.asp

Timme
2006-05-26, 14:28
Tack så mycket! Mer är välkommet :)

Timme
2006-05-26, 18:10
Ah idag provade jag ryck för första gången :D

Det gick riktigt bra och jag gick upp till 52.5kg vilket var lätt men det var ju teknik träning :)

Nu har jag verklig nytta för min vighet eftersom jag utan problem sjönk ner till ATG position i rycken. Så grymt kul och vilken härlig kännsla!

Frivändningarna gick bra också :)

Mehdi
2006-05-26, 18:13
Ah idag provade jag ryck för första gången :D

Det gick riktigt bra och jag gick upp till 52.5kg vilket var lätt men det var ju teknik träning :)

Nu har jag verklig nytta för min vighet eftersom jag utan problem sjönk ner till ATG position i rycken. Så grymt kul och vilken härlig kännsla!

Frivändningarna gick bra också :)

52.5kg första ryckpasset? :MrT:

Hur mycket väger Du? Ålder? Styrkestats på ett ungefär?

Yankeee
2006-05-26, 18:14
Ett tips är att inte lägga på en massa vikt när du kör ryck. Nöt teknik på lätta vikter i 1-2 år, sen kaske det är läge att höja ;)

bubbe
2006-05-26, 18:16
Hade nog kunnat tänka mig att du skulle frivända den vikten men att göra det i ett ryck är väldigt imponerande.

Yankeee
2006-05-26, 18:21
Inte för att förringa trådskaparens prestation, men att rycka 50 kg är inte speciellt svårt. Det svåra är att ha bra teknik.

Doctor Snuggles
2006-05-26, 18:22
52.5kg första ryckpasset? :MrT:

Hur mycket väger Du? Ålder? Styrkestats på ett ungefär?

Är det bra? Jag gjorde väl typ styrkeryck på det första gången jag prövade (fast jag var all over the place med stången)... trodde inte det var särskilt bra för min vikt (75)...
Om det inte vore för att jag totalsuger i benstyrka samt frontböj, så blev jag återigen sugen på att träna OL jag med. :D

Doctor Snuggles
2006-05-26, 18:23
Inte för att förringa trådskaparens prestation, men att rycka 50 kg är inte speciellt svårt. Det svåra är att ha bra teknik.

Det var det jag också trodde.

bubbe
2006-05-26, 18:29
Inte för att förringa trådskaparens prestation, men att rycka 50 kg är inte speciellt svårt. Det svåra är att ha bra teknik.

Fasiken jag tycker det är mycket, men jag kanske bara är kass på teknik och smidighet som du säjer. Att vara så smidig och snabb att komma under stången på raka armar lite bakåt, och ha balansen att fortsätta knäböja sig upp fortfarande med vikten på raka armar. Styrkevända är en sak men att fullborda ett ryck, och göra det med den vikten första gången. Jag är imponerad!

Allan
2006-05-26, 19:26
Ålder? Längd? Vikt?


allan

Timme
2006-05-27, 01:29
Tack kära vänner :) Jag blir alldeles varm innombords när jag läser dessa fina kommentarer :D

Jag är en ganska liten kille på 17 år.
167cm lång
78kg (lite bulkad)
Och mycket vig :D

Här kan ni se en film där jag markar lite för att se hur jag ser ut :)
http://rapidshare.de/files/20709829/Timmes_Mark._130x6._2006._17_Maj.wmv.html


Somsagt, det var otroligt skönt och roligt att utföra övningen! Jag var god för mer vikt, hur mycket vet jag inte men tekniken kändes bra! Balanes var helt okej. Vem vet, det kanske blir något bra utav det här. Jag ska försöka filma mina ryck inom snar framtid och lägga upp klippen här för kritik. Ni kan tipsa mig och pusha mig framåt :)

Timme
2006-05-27, 01:34
52.5kg första ryckpasset? :MrT:

Hur mycket väger Du? Ålder? Styrkestats på ett ungefär?

Japp, 52.5kg första ryckpasset :)

Styrkesatsen är tyvärr inget vidare än, men det kommer. Jag har aldrig tränat målmedvetet för att öka snabbt i olika övningar förr.

Böj - Har gjort 3 "ass to the grass" reps på 105kg
Sedan så gjorde jag några djupa singlar på 115. Jag skulle tro att mitt max ligger på 120-130 i gokänd SL böj

Bänk - totalt värdelös just nu. Har gjort 3 reps på 80kg som mest :em:

Mark - 6 reps på 130 och jag har gjort en 1a på 150. Jag satsar på att öka 5kg i mark nu varge vecka tills jag når 200. Om det är realistiskt återstår att se :)

Timme
2006-05-27, 01:36
Hade nog kunnat tänka mig att du skulle frivända den vikten men att göra det i ett ryck är väldigt imponerande.


Tack så mycket :) Jag uppskattar det.

Timme
2006-05-27, 01:38
Ett tips är att inte lägga på en massa vikt när du kör ryck. Nöt teknik på lätta vikter i 1-2 år, sen kaske det är läge att höja ;)


Men jag lassade ju inte på massor med vikt. Det var ju ganska lätt.

Oj, du var visst ironisk där med smilyn. Jag är lite efterbliven ibland :)

Men jag ska nöta massor med teknik och öka måttligt. Tack så enormt mycket än en gång för länken till OL programmet.

Timme
2006-05-27, 02:05
Fasiken jag tycker det är mycket, men jag kanske bara är kass på teknik och smidighet som du säjer. Att vara så smidig och snabb att komma under stången på raka armar lite bakåt, och ha balansen att fortsätta knäböja sig upp fortfarande med vikten på raka armar. Styrkevända är en sak men att fullborda ett ryck, och göra det med den vikten första gången. Jag är imponerad!



Ah, jag var faktiskt lite orolig för hur det skulle gå men det gick somsagt överraskande bra! Det är mycket som kan gå fel i ett ryck men allt gick liksom av bara farten och benen flyttades automatiskt isär till grodliknande böj för att få mer stabilitet. Det blev jag faktiskt lite förvånad över. Man börjar ju själva rycket med fötterna axelbrett.


Och här kommer lite ögongodis :)
http://youtube.com/watch?v=7k1YzB-Si9g&search=ironmind
Botev + Någon grym ryckare eller snatchare eller vad man nu säger :)


http://youtube.com/watch?v=jcPpTNHSqfc&search=ironmind
Lillkillen som är med ifrån andra hälften av klippet är helt otrolig!

Timme
2006-05-27, 02:08
Inte för att förringa trådskaparens prestation, men att rycka 50 kg är inte speciellt svårt. Det svåra är att ha bra teknik.


Det är lungt mannen :) Jag har hört att du själv gillar att träna OL
Funderar du på att tävla? Eller är det mest för skojs skull du tränar ryck och stöt?

Yankeee
2006-05-27, 04:59
Men jag lassade ju inte på massor med vikt. Det var ju ganska lätt.

Oj, du var visst ironisk där med smilyn. Jag är lite efterbliven ibland :)

Men jag ska nöta massor med teknik och öka måttligt. Tack så enormt mycket än en gång för länken till OL programmet.

Inte extremt mycket vikt, men kanske mer än du borde (det kanske såg skitbra ut då ska jag inte gnälla). Jag kan rycka 70+, men det ser förjävligt ut, så nöter jag teknik på 30 kg och kommer att fortsätta med det tills jag känner att det sitter i ryggmärgen. Jag har rätt bra teknik på 30 kg, men så fort jag höjer lite så blir den genast mycket sämre. Därför man måste nöta, nöta, nöta tills det sitter när det blir tungt också :)

Yankeee
2006-05-27, 05:01
Det är lungt mannen :) Jag har hört att du själv gillar att träna OL
Funderar du på att tävla? Eller är det mest för skojs skull du tränar ryck och stöt?

Bra :) Det är svårt att strunta i viktkåtheten i början och bara nöta på lätta vikter. Det lönar sig i längden. Men jag ska inte sticka under stolen med att jag lägger på mer än jag borde rätt ofta. Men grunden är alltid lätta explosiva lyft. Jag ska nog inte tävla, är för dålig för det :P

Timme
2006-05-27, 09:51
Inte extremt mycket vikt, men kanske mer än du borde (det kanske såg skitbra ut då ska jag inte gnälla). Jag kan rycka 70+, men det ser förjävligt ut, så nöter jag teknik på 30 kg och kommer att fortsätta med det tills jag känner att det sitter i ryggmärgen. Jag har rätt bra teknik på 30 kg, men så fort jag höjer lite så blir den genast mycket sämre. Därför man måste nöta, nöta, nöta tills det sitter när det blir tungt också :)


Jag vet tyvärr inte riktigt hur det såg ut mer än att jag själv tyckte att det känndes bra. Det känndes som jag hade bra teknik i rycken. Jag måste filma lyften för att kunna vara säker. Jag lägger upp filmerna här :)

70+ är inte dåligt! Men det är nog bra att göra som du gör, alltså nöta teknik tills du kan göra lyftet i sömnen, det ska jag också försöka göra.


Bra :) Det är svårt att strunta i viktkåtheten i början och bara nöta på lätta vikter. Det lönar sig i längden. Men jag ska inte sticka under stolen med att jag lägger på mer än jag borde rätt ofta. Men grunden är alltid lätta explosiva lyft. Jag ska nog inte tävla, är för dålig för det :P

Jo, viktkåthet kan i många fall vara ett problem men det är ju otroligt kul att kunna förflytta hyffsta tung vikt :)

Mehdi
2006-05-27, 10:04
Yankeee har kommit med mycket vettiga råd. För att tala om egen erfarenhet så jag valde jag att nöta teknik de första åren (2-3år) och sket i styrketräningen mer eller mindre till fullo.
På gott och ont har jag väl rätt hyffsad teknik men långt ifrån bra. Efter J-SM när jag tävlade för några år sedan tänkte jag dra igång med styrkesatsningen på allvar men lyckades skada mig i rygg då min kropp inte kunde hantera tunga vikter under längre tid - blev alltså sliten och släppte svanken vid frivänd.
Hur som helst, jag känner än idag om jag bara ökar lite i ben och ryggstyrka så exploderar mina OL-lyft, och jag tror det är mycket tack vare att jag har kvar teknik-känslan.
Som ett exempel kan jag väl ta att jag ryckte absolut max 87.5kg för 3 veckor sen, missade vikter flertalet gånger innan det satt sas, men igår efter en massa styrketräning och total frånvaro utav OL-träning ryckte jag 90kg lätt. Och jag är mycket tveksam till att någon OL:are i ökar nämnvärt om dem enbart skulle satsat på styrketräning, anledningen är att de flesta har riktig kass teknik och kan inte utnyttja sin styrka. Sen finns det andra aspekter som spelar in roll såsom smidighet, psyke, explovisitet osv men det är överkurs.

Mitt råd till dig är att se på så många OL-klipp/filmer som möjligt. Titta och försök förstå vad som händer. Varför blev ena lyftet lätt medans andra va total bom? Varför springer han fram och tar balanssteg? Studera vinklar och kropprörelse.

Några konkreta råd är att du börjar nöta ryck-knäböj inför ALLA pass. Se det som en del av din uppvärmning helt enkelt. Kör även
teknikträning i början av passet innan du sätter igång med styrketräning.

Btw har du MSN? Om du har PM:a mig om du tror att jag kan va till hjälp.

Mehdi
2006-05-27, 10:13
Edit: Avsluta ALLTID dina set och pass med BRA LYFT. Glädjs över dem som sitter bra och ägna ingen som helst tid eller energi på dåliga lyft. Så fort du kopplar in känslor kommer kroppen sätta lyftet i minne. Såväl ilska kopplat till dåliga / missade lyft som lyckade och BRA lyft.
Kort sagt, bli glad när du sätter bra lyft och glöm dåliga lyft (läs: bli inte arg, sur osv).

Timme
2006-05-27, 10:24
Yankeee har kommit med mycket vettiga råd. För att tala om egen erfarenhet så jag valde jag att nöta teknik de första åren (2-3år) och sket i styrketräningen mer eller mindre till fullo.
På gott och ont har jag väl rätt hyffsad teknik men långt ifrån bra. Efter J-SM när jag tävlade för några år sedan tänkte jag dra igång med styrkesatsningen på allvar men lyckades skada mig i rygg då min kropp inte kunde hantera tunga vikter under längre tid - blev alltså sliten och släppte svanken vid frivänd.
Hur som helst, jag känner än idag om jag bara ökar lite i ben och ryggstyrka så exploderar mina OL-lyft, och jag tror det är mycket tack vare att jag har kvar teknik-känslan.
Som ett exempel kan jag väl ta att jag ryckte absolut max 87.5kg för 3 veckor sen, missade vikter flertalet gånger innan det satt sas, men igår efter en massa styrketräning och total frånvaro utav OL-träning ryckte jag 90kg lätt. Och jag är mycket tveksam till att någon OL:are i ökar nämnvärt om dem enbart skulle satsat på styrketräning, anledningen är att de flesta har riktig kass teknik och kan inte utnyttja sin styrka. Sen finns det andra aspekter som spelar in roll såsom smidighet, psyke, explovisitet osv men det är överkurs.

Mitt råd till dig är att se på så många OL-klipp/filmer som möjligt. Titta och försök förstå vad som händer. Varför blev ena lyftet lätt medans andra va total bom? Varför springer han fram och tar balanssteg? Studera vinklar och kropprörelse.

Några konkreta råd är att du börjar nöta ryck-knäböj inför ALLA pass. Se det som en del av din uppvärmning helt enkelt. Kör även
teknikträning i början av passet innan du sätter igång med styrketräning.

Btw har du MSN? Om du har PM:a mig om du tror att jag kan va till hjälp.



Tack så enormt mycket! Otroligt bra råd :)

Så styrketräningen är otroligt viktig om man vill öka i ryck och stöt? Kör tyngdlyftare marklyft över huvudtaget förresten? Jag har typ alldrig sett en tyngdlyftare köra marklyft och övningen fanns ju inte ens med på OL schemat yankeee länkade till. Marklyft borde ju vara den övning som utvecklar mest styrka och muskelmassa som är mycket nödvändigt att ha för att kunna lyfta tungt i ryck och stöt (förutsatt att man har underbar teknik)

Mycket filmer ska jag se! Har du några bra tips? Jag antar att det är ironminds filmer som är bäst. Vilken av dem bör jag köpa?

Okej, Ryckböj inför varge pass som uppvärmining *flex* Vilken vikt ska jag använda där? Hur pass tungt? Ska det vara en 5rep max vikt som jag gör 3 explosiva rep med eller tycker du att jag ska ha lättare vikt?

Ryckböj är väl knäböj med stången överhuvudet på utsträckta armar med ryckfattning?

Ah just det, du har PM! :thumbup:

Yankeee
2006-05-27, 10:26
Så styrketräningen är otroligt viktig om man vill öka i ryck och stöt?

Tvärtom ;)

Timme
2006-05-27, 10:28
Tvärtom ;)


Kombination av mycket bra teknik + styrketräning måste väl ändå vara en förutsättning?

Yankeee
2006-05-27, 10:30
Kombination av mycket bra teknik + styrketräning måste väl ändå vara en förutsättning?

Det är förmodligen optimalt, men styrketräningen är inte "otroligt viktigt". Det gäller samma här som överallt annars, träna på det du ska bli bra på.

Timme
2006-05-27, 10:39
Det är förmodligen optimalt, men styrketräningen är inte "otroligt viktigt". Det gäller samma här som överallt annars, träna på det du ska bli bra på.

Ja det är helt korrekt. Ville man bli bra på att cykla så nötte man teknik tills man inte trillade längre :)

Fast, är det inte svårt att öka själva styrkan i ryck genom att bara träna ryck? Jag menar, övningen ryck i säg är ju inte så muskelbyggande oftersom övningen är så pass snabb och explosiv. Det finns typ ingen "time under tension" i ryck. Borde inte marklyft och knäböj utveckla själva styrkan mer medan ryck träningen utvecklar närvsystemet mer optimalt och motoriken och tekniken? Det stod något liknande i texten du länkade till.

Läste du Mehdis text? Han ryckte 90kg lätt efter 3 veckor av endast tung styrketräning men innan så klarade han 87.5kg. Så trots noll OL träning så ökade han i ryck.

Yankeee
2006-05-27, 10:44
Fast, är det inte svårt att öka själva styrkan i ryck genom att bara träna ryck? Jag menar, övningen ryck i säg är ju inte så muskelbyggande oftersom övningen är så pass snabb och explosiv. Det finns typ ingen "time under tension" i ryck. Borde inte marklyft och knäböj utveckla själva styrkan mer medan ryck träningen utvecklar närvsystemet mer optimalt och motoriken och tekniken? Det stod något liknande i texten du länkade till.

Läste du Mehdis text? Han ryckte 90kg lätt efter 3 veckor av endast tung styrketräning men innan så klarade han 87.5kg. Så trots noll OL träning så ökade han i ryck.

Nja, jag har garanterat styrkan för att rycka mer än vad jag gör, men tekniken tillåter inte det. Styrkan är alltså helt värdelös utan tekniken, men när man behärskar tekniken så kan styrkan hjälpa en att öka. Men det tar ju ett tag innan man är där, därför känns det rätt onödigt att gå in på det. Antagligen det mehdi menar också, att ökad styrkan kommer att hjälpa en senare. Just nu kommer den förmodligen inte att göra ett skit.

Mehdi
2006-05-27, 10:46
Nja, jag har garanterat styrkan för att rycka mer än vad jag gör, men tekniken tillåter inte det. Styrkan är alltså helt värdelös utan tekniken, men när man behärskar tekniken så kan styrkan hjälpa en att öka. Men det tar ju ett tag innan man är där, därför känns det rätt onödigt att gå in på det. Antagligen det mehdi menar också, att ökad styrkan kommer att hjälpa en senare. Just nu kommer den förmodligen inte att göra ett skit.

*yourock*

Mehdi
2006-05-27, 10:49
Han ryckte 90kg lätt efter 3 veckor av endast tung styrketräning men innan så klarade han 87.5kg. Så trots noll OL träning så ökade han i ryck.

Och det skulle jag knappast gjort om jag inte hade god teknikgrund.

Ska träna OL-specifik ett par veckor och se hur högt jag kommer. Hoppas på PB i ryck med över 97.5kg i resultat, lär medela här under tråden då.

Timme
2006-05-27, 10:54
Nja, jag har garanterat styrkan för att rycka mer än vad jag gör, men tekniken tillåter inte det. Styrkan är alltså helt värdelös utan tekniken, men när man behärskar tekniken så kan styrkan hjälpa en att öka. Men det tar ju ett tag innan man är där, därför känns det rätt onödigt att gå in på det. Antagligen det mehdi menar också, att ökad styrkan kommer att hjälpa en senare. Just nu kommer den förmodligen inte att göra ett skit.


Så rätt så! Förmodligen har jag också styrka för att rycka betydkigt mer men tekniken är nog inte där :)

Tomas W
2006-05-27, 17:16
Gott o höra att de finns blivande lyftare här! Är själv också lyftare och om du har lust så kan du adda mig på msn, skicka ett pm bara!

Det är extremt vikigt att du kör in en bra teknik, och det gör du inte på någon månad. Det bästa är om du kan ha en tränare eller annan övervakare som kan lyftning.

Sen en annan bra sak att tänka på, specielt om du har kört styrketräning innan, armarna är bara krokar, man ska inte dra någonting med dem. Tänk på att dem bara ska "hänga och följa" med.

Lycka till!

Timme
2006-05-27, 19:06
Gott o höra att de finns blivande lyftare här! Är själv också lyftare och om du har lust så kan du adda mig på msn, skicka ett pm bara!

Det är extremt vikigt att du kör in en bra teknik, och det gör du inte på någon månad. Det bästa är om du kan ha en tränare eller annan övervakare som kan lyftning.

Sen en annan bra sak att tänka på, specielt om du har kört styrketräning innan, armarna är bara krokar, man ska inte dra någonting med dem. Tänk på att dem bara ska "hänga och följa" med.

Lycka till!


Ja, tekniken är väl A och O i tyngdlyftning så det måste nötas ordentligt. Jag gillade liknelsen stahlberg (tror jag det var) gjorde om pojken som vill lära sig att cykla. Trots att han ständigt faller så likväl resar han sig igen och försöker än en gång. Han ger sig inte förens han lyckas. Lite samma grej är det väl med tyngdlyftning. Bara att resa sig igen och fortsätta.

Tyvärr så tror jag inte att det finns en enda tyngdlyftare i oskarshamn, det finns knappt styrkelyftare här (jag vet att det finns en men fler tror jag inte). Så jag får helt enkelt lära mig själv genom att se på filmer, läsa och be er om kritik. Jag ska försöka filma mina ryck snart så att ni kan se. Jag har ingen aning om hur tekniken är mer än att jag kan säga att jag tyckte att det känndes bra och rätt.


Mycket bra råd med armarna där. De ska endast vara som krokar och med hjälp av kraften från kroppen ska de bara följa med och "kroka fast" vikten så att vikten följer med resten av kroppen för att sedan hamna över huvudet.


Tusen tack igen för ditt och erat stöd! Det känns väldigt bra :)

Mvh

edit: Tomas, du har PM!

sweetkarolina
2006-05-27, 23:16
tror det vore bra om du tog kontakt med nån OL:are för lite tekniksnack, om än så bara för en gång!
ger så vansinnigt mycket mer än vad en förklaring på nätet kan ge. det finns väl en klubb i kalmar (borde vara nämaste.) lycka till hursom.. :)

Timme
2006-05-28, 02:07
tror det vore bra om du tog kontakt med nån OL:are för lite tekniksnack, om än så bara för en gång!
ger så vansinnigt mycket mer än vad en förklaring på nätet kan ge. det finns väl en klubb i kalmar (borde vara nämaste.) lycka till hursom.. :)


Tack så jätte mycket för ditt råd och omtanke. Ja, ett riktigt samtal med en OL:are är mycket bättre än instruktioner över internet. Kan man bara besöka kalmars OL klubb och träna i deras gym eller hall som i vilket gym som helst? Eller hur ligger det till?

Timme
2006-05-28, 10:05
Nu när tyngdlyftning är temat så,
http://www.youtube.com/watch?v=yFZl86Qg8QY&search=weightlifting

den är allt för fin :D

Timme
2006-05-28, 10:13
http://www.youtube.com/watch?v=T2QdbwUn51c&search=weightlifting
hahaha :D

Osten80
2006-05-28, 10:22
Nu när tyngdlyftning är temat så,
http://www.youtube.com/watch?v=yFZl86Qg8QY&search=weightlifting

den är allt för fin :D

Sånt här blir jag nästan gråtfärdig av. :thumbup:

Timme
2006-05-28, 10:43
Sånt här blir jag nästan gråtfärdig av. :thumbup:


Ja, den är riktigt fin. Glädjen i deras ansikten när de lyckas går inte att överträffa.

sweetkarolina
2006-05-28, 11:22
Tack så jätte mycket för ditt råd och omtanke. Ja, ett riktigt samtal med en OL:are är mycket bättre än instruktioner över internet. Kan man bara besöka kalmars OL klubb och träna i deras gym eller hall som i vilket gym som helst? Eller hur ligger det till?



http://medlem.spray.se/kalmar_ak/
Tel. 0480-866 17
Smålandsg. 21, 39234 KALMAR

lättast är väl att ringa och höra. :)

jag skulle väl tro att deras gym är öppet för allmänheten, grymt stort var det tror jag, så det bör inte vara nå probs. men kan ju va bra att boka tid med nån så att de faktiskt finns en OL:are i lokalen.

Timme
2006-05-28, 13:46
http://medlem.spray.se/kalmar_ak/
Tel. 0480-866 17
Smålandsg. 21, 39234 KALMAR

lättast är väl att ringa och höra. :)

jag skulle väl tro att deras gym är öppet för allmänheten, grymt stort var det tror jag, så det bör inte vara nå probs. men kan ju va bra att boka tid med nån så att de faktiskt finns en OL:are i lokalen.


Tack så mycket :)

Mehdi
2006-05-28, 15:42
Kalmar har en del seriösa och duktiga lyftare, deras lokal ligger i anslutning till ett större badhus. Du gör bäst att ringa innan du besöker dem då ytterdörren kräver magnetkort för att komma in, det är inte badhusets ingång med andra ord.

Timme
2006-05-28, 16:05
Kalmar har en del seriösa och duktiga lyftare, deras lokal ligger i anslutning till ett större badhus. Du gör bäst att ringa innan du besöker dem då ytterdörren kräver magnetkort för att komma in, det är inte badhusets ingång med andra ord.

Okej. Om jag ska dit så ringer jag först :)

Mehdi
2006-06-02, 20:02
y0,

tänkte updatera med lite nya resultat. Dagens 'maxning' var långt ifrån vad kroppen kunde ha presterat fysiskt, psykiskt var det en rejäl påfrästning och utmaning att ens komma igång med uppvärmningen.
Efter drygt en månads regelbunden tung träning lyckades jag idag toppnotera 95kg i ryck följd av tre stora missar på 100kg. Stöten blev jag nästan rädd över min ovilja då jag inte alls va med lyften till hundra procent, kändes som skadorisken var otroligt hög idag. Satte som toppnotering en halvbekväm stöt på 110kg.
Vi får se vidare hur jag kommer ta upp OL i min träning. Sitter nu helt förtvivlad och ledsen över att jag ens tar upp OL då jag vet att det är de som kommer skada mig. ....EXIT för OL nästa?

Doctor Snuggles
2006-06-03, 00:43
y0,

tänkte updatera med lite nya resultat. Dagens 'maxning' var långt ifrån vad kroppen kunde ha presterat fysiskt, psykiskt var det en rejäl påfrästning och utmaning att ens komma igång med uppvärmningen.
Efter drygt en månads regelbunden tung träning lyckades jag idag toppnotera 95kg i ryck följd av tre stora missar på 100kg. Stöten blev jag nästan rädd över min ovilja då jag inte alls va med lyften till hundra procent, kändes som skadorisken var otroligt hög idag. Satte som toppnotering en halvbekväm stöt på 110kg.
Vi får se vidare hur jag kommer ta upp OL i min träning. Sitter nu helt förtvivlad och ledsen över att jag ens tar upp OL då jag vet att det är de som kommer skada mig. ....EXIT för OL nästa?

Inte illa, vad ligger kroppsvikten på just nu?
Förresten, skulle vara kul om du kunde lägga upp ett lite nybörjartränings-schema, för alla som är eventuellt intresserade av OL (om så bara som komplement)? Med typ lite enkla teknik-tips osv

Denna sida är ju rätt bra annars:
http://www.dynamic-eleiko.com/sportivny/library/farticles.html

Timme
2006-06-03, 01:07
y0,

tänkte updatera med lite nya resultat. Dagens 'maxning' var långt ifrån vad kroppen kunde ha presterat fysiskt, psykiskt var det en rejäl påfrästning och utmaning att ens komma igång med uppvärmningen.
Efter drygt en månads regelbunden tung träning lyckades jag idag toppnotera 95kg i ryck följd av tre stora missar på 100kg. Stöten blev jag nästan rädd över min ovilja då jag inte alls va med lyften till hundra procent, kändes som skadorisken var otroligt hög idag. Satte som toppnotering en halvbekväm stöt på 110kg.
Vi får se vidare hur jag kommer ta upp OL i min träning. Sitter nu helt förtvivlad och ledsen över att jag ens tar upp OL då jag vet att det är de som kommer skada mig. ....EXIT för OL nästa?


Oj oj oj! inte illa! Men förtusan! Varför ska du sluta med OL? Du är ju grym! Men, om du tror att du kommer att skada dig på det du gör så kan jag förstå om du inte vill fortsätta.

Jag fortsatte idag med lite ryck. Jag gick aldrig över 50kg. Jag har ju inte tekniken direkt fast det känndes riktigt bra idag också. Sedan så körde jag lite explosiva ryck-drag (60kg) til lbröst höjd och sedan push press (60kg) som jag först frivände och sedan pressade 2-3 reps över huvudet utan att göra den där "Jerken"

Det var första gången jag körde pushpress och jag kan bara säga att den mosade axlar helt underbart bra! Jag tror tillochmed att det var en bättre axelmosare än självaste militärpressen! Vilken skön känsla i axlarna efter pushpressen! Så gutt!

Mehdi! You rock!

Timme
2006-06-03, 01:07
Inte illa, vad ligger kroppsvikten på just nu?
Förresten, skulle vara kul om du kunde lägga upp ett lite nybörjartränings-schema, för alla som är eventuellt intresserade av OL (om så bara som komplement)? Med typ lite enkla teknik-tips osv

Denna sida är ju rätt bra annars:
http://www.dynamic-eleiko.com/sportivny/library/farticles.html


+1

:)

Pinglan
2006-06-03, 08:23
y0,Vi får se vidare hur jag kommer ta upp OL i min träning. Sitter nu helt förtvivlad och ledsen över att jag ens tar upp OL då jag vet att det är de som kommer skada mig. ....EXIT för OL nästa?
Vännen.....om du ska satsa på OL så måste du ändra din inställning! Vad är det som gör att du vet att OL kommer att skada dig? Det var länge sedan vi pratade nu, är det en ny skada som dykt upp? Ryggen eller knäna som spökar fortfarande? Du vet lika bra som jag att man inte kan lyfta tungt och säkert i OL om man (medvetet eller omedvetet) oroar sig för att man ska skada sig! Mehdi, du kan bli hur bra som helst, din teknik är ju underbar när du får till det, men du måste jobba med din inställning! Ska du bli ledsen och förtvivlad av att träna OL är det ju bättre att skita i det! Bestäm dig för tusan ;) Naturligtvis håller jag tummarna för att du tar "rätt" beslut! Jag vet vad du kan :thumbup:

Timme
2006-06-03, 08:28
Vännen.....om du ska satsa på OL så måste du ändra din inställning! Vad är det som gör att du vet att OL kommer att skada dig? Det var länge sedan vi pratade nu, är det en ny skada som dykt upp? Ryggen eller knäna som spökar fortfarande? Du vet lika bra som jag att man inte kan lyfta tungt och säkert i OL om man (medvetet eller omedvetet) oroar sig för att man ska skada sig! Mehdi, du kan bli hur bra som helst, din teknik är ju underbar när du får till det, men du måste jobba med din inställning! Ska du bli ledsen och förtvivlad av att träna OL är det ju bättre att skita i det! Bestäm dig för tusan ;) Naturligtvis håller jag tummarna för att du tar "rätt" beslut! Jag vet vad du kan :thumbup:

Ja för tusan! :hbang:

Pinglan, tränar du fortfarande OL eller har du fått någon skada som hindrar dig?

Pinglan
2006-06-03, 08:39
Ja för tusan! :hbang:

Pinglan, tränar du fortfarande OL eller har du fått någon skada som hindrar dig?
Jag slutade med OL vid årsskiftet 04/05, dels så flyttade jag långt från min forna klubb men den störsat anledningen till att jag slutade var att jag hade kroniska smärtor i båda axlarna.....jag fick problem med axlarna direkt när jag började med OL och sedan höll det i sig under hela "karriären", faktum är att det bara blev värre och värre....till slut var det inte roligt längre........därefter har jag hunnit med att börja tävla i SL, jag har hunnit dra på mig en ny, långvarig skada (ryggen) och snart har jag även hunnit med att bestämma mig för att lägga av med SL också ;)

Timme
2006-06-03, 08:50
Jag slutade med OL vid årsskiftet 04/05, dels så flyttade jag långt från min forna klubb men den störsat anledningen till att jag slutade var att jag hade kroniska smärtor i båda axlarna.....jag fick problem med axlarna direkt när jag började med OL och sedan höll det i sig under hela "karriären", faktum är att det bara blev värre och värre....till slut var det inte roligt längre........därefter har jag hunnit med att börja tävla i SL, jag har hunnit dra på mig en ny, långvarig skada (ryggen) och snart har jag även hunnit med att bestämma mig för att lägga av med SL också ;)

Aj aj aj! Men vad tråkigt att höra! Kommer du att lägga av med träning helt och hållet?

Vad skumt. Skador i axlarna och ryggen? Är din kropp helt enkelt inte gjord för tung träning eller vad är det? Jag har iallafall aldrig upplevt att jag mått så bra sedan jag började styrketräna. Det känns som om jag hade haft fler skador (nu har jag inte haft en enda) om jag inte hållit på med styrketräning.

Riktigt tråkigt somsagt att du inte kan fortsätta mer :( Men kan man inte så kan man inte...

Pinglan
2006-06-03, 09:05
Aj aj aj! Men vad tråkigt att höra! Kommer du att lägga av med träning helt och hållet?

Vad skumt. Skador i axlarna och ryggen? Är din kropp helt enkelt inte gjord för tung träning eller vad är det? Jag har iallafall aldrig upplevt att jag mått så bra sedan jag började styrketräna. Det känns som om jag hade haft fler skador (nu har jag inte haft en enda) om jag inte hållit på med styrketräning.

Riktigt tråkigt somsagt att du inte kan fortsätta mer :( Men kan man inte så kan man inte...

Jag är överrölig i mina leder och i ryck och stöt hamnade mina axlar väldigt mycket i extrema ytterlägen, klarade aldrig av att stabilisera tillräckligt mycket för att undvika dessa ytterlägen.....nu har jag inte alls ont i axlarna längre (när jag inte kör övningar där axlarna hamnar i ytterläge) så det är inget problem alls

Gällande ryggen så vet jag egentligen inte vad som gick fel....jag skadade mig på en SL-tävling när jag tappade balansen i bottenläget i knäböj med 170kg på ryggen, jag vägrade ge mig och gjorde en good morning med vikten...höll på hur länge som helst och kämpade ;) men det är inte hela sanningen....jag hade haft ont i ryggen innan också men det blev värre vid det skadetillfället.....jag vet inte varför jag skadade mig från början...jag har ju tränat i så många år (från början började jag faktiskt med styrketräning pga ryggproblem) men sådär är det....

Sluta träna kommer jag aldrig att göra, men jag kanske ska hålla mig borta från tävlandet..jag blir så förblindad när jag ska tävla och jag slutar helt att lyssna på kroppen...så bär jag mig inte alls åt när jag "bara" tränar, för nöjes skull...jaja, vi får se....nu slutar vi prata om mig och låter tråden få fortsätta att handla om OL och OL-upplägg tycker jag ;)

Timme
2006-06-03, 09:17
Jag är överrölig i mina leder och i ryck och stöt hamnade mina axlar väldigt mycket i extrema ytterlägen, klarade aldrig av att stabilisera tillräckligt mycket för att undvika dessa ytterlägen.....nu har jag inte alls ont i axlarna längre (när jag inte kör övningar där axlarna hamnar i ytterläge) så det är inget problem alls

Gällande ryggen så vet jag egentligen inte vad som gick fel....jag skadade mig på en SL-tävling när jag tappade balansen i bottenläget i knäböj med 170kg på ryggen, jag vägrade ge mig och gjorde en good morning med vikten...höll på hur länge som helst och kämpade ;) men det är inte hela sanningen....jag hade haft ont i ryggen innan också men det blev värre vid det skadetillfället.....jag vet inte varför jag skadade mig från början...jag har ju tränat i så många år (från början började jag faktiskt med styrketräning pga ryggproblem) men sådär är det....

Sluta träna kommer jag aldrig att göra, men jag kanske ska hålla mig borta från tävlandet..jag blir så förblindad när jag ska tävla och jag slutar helt att lyssna på kroppen...så bär jag mig inte alls åt när jag "bara" tränar, för nöjes skull...jaja, vi får se....nu slutar vi prata om mig och låter tråden få fortsätta att handla om OL och OL-upplägg tycker jag ;)


Jag lider med dig :(

Men japp! Då låter vi tråden fortsätta om OL :)

Jag kan börja med att säga att jag gjorde helt fel i ryck först. Jag stod lika smalt med benen som startläget i marklyft. Det är inget vidare bra för då kan man inte utnyttja benens explosivitet ibröjan av lyftet. Så igår när jag tränade ryck så stod jag bredare och det hela känndes mycket bättre och naturligare :)


En fråga har jag. Har någon av er klippet där chigishev drar 211kg i ryck? Jag vill så gärna ha det men jag kan inte hitta det igen! Jag hade klippet på min dator men det försvann i senaste dator krashen.... Det lyftet är så förfärligt coolt! Alla buar åt honom för de vill att hossein ska vinne men sen så tar chigishev det och hans leende är oslagbart!

Så om någon har lkippet så länka gärna till det.

Mehdi
2006-06-03, 11:46
Vännen.....om du ska satsa på OL så måste du ändra din inställning! Vad är det som gör att du vet att OL kommer att skada dig? Det var länge sedan vi pratade nu, är det en ny skada som dykt upp? Ryggen eller knäna som spökar fortfarande? Du vet lika bra som jag att man inte kan lyfta tungt och säkert i OL om man (medvetet eller omedvetet) oroar sig för att man ska skada sig! Mehdi, du kan bli hur bra som helst, din teknik är ju underbar när du får till det, men du måste jobba med din inställning! Ska du bli ledsen och förtvivlad av att träna OL är det ju bättre att skita i det! Bestäm dig för tusan ;) Naturligtvis håller jag tummarna för att du tar "rätt" beslut! Jag vet vad du kan :thumbup:

Hallu,

long time no see. Jag har iof smygläst i din journal regelbundet men inte haft mage och skriva något inlägg då det var så länge sen jag skrev något, skulle bara bli fel på ngt sätt och bara ge en liten kommentar på ngt pass eller nu som sist skadan :em:
Hur som helst, jag tror inte jag kommer göra någon satsning på OL eller för den delen på någon annan 'idrott/sport' då jag lovat mig själv att inte sätta upp några direkta konkreta mål med träningen utöver än att HA KUL. Anledningen till att jag 'maxade' ut igår var enbart en formkontroll inför KM (som jag fö kommer skita i). Trots att det inte var en maxning med alltför stora förväntningar blev jag helt koko i skallen. Knäckt med fet ångest som följd.
Angående skador då... ja, jag är som sagt för svag i ytterlägena och jävligt ostabil. Kombination med stelhet och lite ovilja så har jag min skadejävel (rygg) där. Stelheten verkar jag inte kunna bli av med på egen hand och vetifan om ja orkar ta tag i det med bigboss.
Jag har f.ö skaffat medlemskort på ett 'gym' numera så de lär ändå bli indirekt avrustning av OL-karriären. Har dock fått ett sug för SL nu. Esbjörn nästa....? :D





Dr Snuggles,

kroppsvikten ligger på hela 77-78kg morgonsvikt :em:
Angående nybörjar-schema vet jag inte riktigt vad jag ska svara på det. När jag har tränat ungdomar har jag lagt fokus på teknikträning och ser till att gå igenom 1-2 moment i taget och tränar med till dessa moment sitter 'perfekt', vidare tar vi nästa steg i lyftet och nöter på tills Det sitter.
Som avslutning på passen kör vi antingen ryck-, stötdrag eller knäböj och varvar ner det hela med cirkelträning. Cirkelträningen består till större delar enklare övningar för att stärka upp rygg, bål och axlar.

Pinglan
2006-06-03, 16:37
Hallu,

long time no see. Jag har iof smygläst i din journal regelbundet men inte haft mage och skriva något inlägg då det var så länge sen jag skrev något, skulle bara bli fel på ngt sätt och bara ge en liten kommentar på ngt pass eller nu som sist skadan
Hur som helst, jag tror inte jag kommer göra någon satsning på OL eller för den delen på någon annan 'idrott/sport' då jag lovat mig själv att inte sätta upp några direkta konkreta mål med träningen utöver än att HA KUL. Anledningen till att jag 'maxade' ut igår var enbart en formkontroll inför KM (som jag fö kommer skita i). Trots att det inte var en maxning med alltför stora förväntningar blev jag helt koko i skallen. Knäckt med fet ångest som följd.
Angående skador då... ja, jag är som sagt för svag i ytterlägena och jävligt ostabil. Kombination med stelhet och lite ovilja så har jag min skadejävel (rygg) där. Stelheten verkar jag inte kunna bli av med på egen hand och vetifan om ja orkar ta tag i det med bigboss.
Jag har f.ö skaffat medlemskort på ett 'gym' numera så de lär ändå bli indirekt avrustning av OL-karriären. Har dock fått ett sug för SL nu. Esbjörn nästa....? :D


Det händer ju inte så mycket i min journal nuförtiden så det är ju inte mycket att kommentera! Du är ursäktad och förlåten med andra ord ;)

Det är jättetråkigt att höra hur mycket ångest och vånda OL:andet för med sig för din del....frågan är om det skulle bli bättre med SL? Är det inte själva prestationsångesten som är problemet? Den blir kanske densamma oavsett vad du tävlar i? Tänk dessutom på spektaklet med utrustning som måste till om du ska tävla i SL....var det inte du som fick cellskräck av ett par knälindor :D Föreställ dig då en dräktjävel som är så trång att den tar 1 timma att få på första gången....sedan stenhårt lindade knän till det.....:D

Nåväl, Esbjörn lär bli glad om du väljer SL....the boss däremot skulle halshugga dig om du gick över till "andra sidan" så se till att hålla dig undan från honom ;)

Scratch
2006-06-03, 16:59
Du kan besöka www.haningeak.net och kolla slideshows och lite annat. Fråga i deras nyöppnade forum osv.

Sen om du har en klubb i Kalmar tycker jag du borde besöka den minst ett par gånger i början. Tänkte själv att jag skulle lira lite OL på egen hand för att det såg skoj ut och gjorde även några försök. När jag sedan tränade med andra erfarna OL-lyftare blev Aha-upplevelsen total. Jag tror nästan att det är omöjligt att lära sig en bra teknik helt på egen hand. Internet och filmer i all ära men det viktigatse är att någon erfaren kollar hur DU lyfter och inte tvärtom.
Ett par ordentliga skor hjälper också en del. Om du fortfarande har kvar lusten om ett par veckor så skaffa ett par lyftarskor.

Timme
2006-06-03, 17:48
Du kan besöka www.haningeak.net och kolla slideshows och lite annat. Fråga i deras nyöppnade forum osv.

Sen om du har en klubb i Kalmar tycker jag du borde besöka den minst ett par gånger i början. Tänkte själv att jag skulle lira lite OL på egen hand för att det såg skoj ut och gjorde även några försök. När jag sedan tränade med andra erfarna OL-lyftare blev Aha-upplevelsen total. Jag tror nästan att det är omöjligt att lära sig en bra teknik helt på egen hand. Internet och filmer i all ära men det viktigatse är att någon erfaren kollar hur DU lyfter och inte tvärtom.
Ett par ordentliga skor hjälper också en del. Om du fortfarande har kvar lusten om ett par veckor så skaffa ett par lyftarskor.


Tack så mycket för de tipsen! Den sidan var ju grymt bra!
edit: Jag borde nog besöka kalmar någon gång :S

Mehdi
2006-06-09, 18:57
Update: Satte dit 98kg idag i ryck med brutal träningsvärk i både fram och baklår. Fick hjälp med att tänja ut gluteus och iliopsoas (höftbörjare) innan tävlingen (KM) och det var nog det som avgjorde. PB med 0.5kg och har kört 4-5 ryckpass totalt :thumbup:

Yankeee
2006-06-09, 18:59
Update: Satte dit 98kg idag i ryck med brutal träningsvärk i både fram och baklår. Fick hjälp med att tänja ut gluteus och iliopsoas (höftbörjare) innan tävlingen (KM) och det var nog det som avgjorde. PB med 0.5kg och har kört 4-5 ryckpass totalt :thumbup:

Grymt :bow:

Pinglan
2006-06-09, 19:44
Update: Satte dit 98kg idag i ryck med brutal träningsvärk i både fram och baklår. Fick hjälp med att tänja ut gluteus och iliopsoas (höftbörjare) innan tävlingen (KM) och det var nog det som avgjorde. PB med 0.5kg och har kört 4-5 ryckpass totalt :thumbup:
Grattis som tusan! Jädra bra jobbat :hbang: Var det inte du som nyss hade satt skorna på balansbollen förresten :D

Mehdi
2006-06-09, 19:52
Grattis som tusan! Jädra bra jobbat :hbang: Var det inte du som nyss hade satt skorna på balansbollen förresten :D

HAHA, in my face!

Jo jag hade ju det men big boss lyckade övertala mig på något sätt. Han är en hal ål alltså, shit.

Pinglan
2006-06-10, 07:13
HAHA, in my face!

Jo jag hade ju det men big boss lyckade övertala mig på något sätt. Han är en hal ål alltså, shit.
Han är en riktig luring helt klart! På något märkligt sätt får han ofta som han vill! Är du med på SL-delen av KM idag eller?

Timme
2006-06-10, 09:41
Update: Satte dit 98kg idag i ryck med brutal träningsvärk i både fram och baklår. Fick hjälp med att tänja ut gluteus och iliopsoas (höftbörjare) innan tävlingen (KM) och det var nog det som avgjorde. PB med 0.5kg och har kört 4-5 ryckpass totalt :thumbup:

FY vad grym du är Mehdi! :hbang: Hur sjutton får man 98kg över huvudet? Sen så när man inte väger så mycket heller. Du är ju rejält deffad mehdi!

Okej, lite mer motivation kommer här! 211kg ryskt ryck :hbang:
http://youtube.com/watch?v=aPfHtLdduD4&search=snatch%20211