handdator

Visa fullständig version : Mat körd i mixer - fördelar och nackdelar.


Xander
2006-05-26, 09:38
Mixern är ju ett fantastiskt hjälpmedel i köket men jag undrar om det finns några nackdelar eller fördelar med mixad mat? Sämre eller bättre upptag av näringen, snabbare eller långsammare osv?

Ibland kan det vara svårt att trycka i sig en ordentlig frukost tidigt (kl5-6) på morgonen och då är det väldigt enkelt att tex köra 5dl mjölk, 2dl havregryn, 1dl vassleprotein, en halv banan, lite cashewnötter och kanske lite frysta bär i mixern och på så sätt istället "dricka i sig frukosten".

Så vad säger ni, finns det några fördelar eller nackdelar? Förutom då att man väcker och gör sig ovän med grannarna när mixern vrålar igång kl 5 på morgonen! hehe ;)

Max
2006-05-26, 09:54
Mixern är ju ett fantastiskt hjälpmedel i köket men jag undrar om det finns några nackdelar eller fördelar med mixad mat? Sämre eller bättre upptag av näringen, snabbare eller långsammare osv?

Ibland kan det vara svårt att trycka i sig en ordentlig frukost tidigt (kl5-6) på morgonen och då är det väldigt enkelt att tex köra 5dl mjölk, 2dl havregryn, 1dl vassleprotein, en halv banan, lite cashewnötter och kanske lite frysta bär i mixern och på så sätt istället "dricka i sig frukosten".

Så vad säger ni, finns det några fördelar eller nackdelar? Förutom då att man väcker och gör sig ovän med grannarna när mixern vrålar igång kl 5 på morgonen! hehe ;)Näringsrika livsmedel, snabbare upptag och bättre upptag av näringen.

Tiefensee
2006-05-26, 21:56
Höjs inte produkternas GI då de mixas?

OggeP
2006-05-26, 22:03
Höjs inte produkternas GI då de mixas?

GI är irrelevant.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57270
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=70234

Zakath
2006-05-26, 22:03
Höjs inte produkternas GI då de mixas?

Glöm GI, det har ingen mätbar betydelse för en normal person. Sök lite på Kolo så hittar du källhänvisningarna :)

Tiefensee
2006-05-26, 22:12
Ok, ursäkta, vad jag egentligen menade var med att GI höjs är att; blir inte kolhydraterna snabbare då man mixar dom?

Slartibartfast
2006-05-26, 22:20
Ok, ursäkta, vad jag egentligen menade var med att GI höjs är att; blir inte kolhydraterna snabbare då man mixar dom?

Det är samma sak. Betydelselöst.

Tiefensee
2006-05-26, 22:24
ok så snabbare kolhydrater ger inte högre blodsockerkurva och därmed ett högre insulinpåslag?

Valentino
2006-05-26, 23:50
Klart att det är bättre med ett lägre GI på födan, förutom kanske då till målet efter träning. Den nyttiga maten har ju oftast ett lägre GI, men självfallet finns det undantag.

Zakath
2006-05-27, 00:34
Klart att det är bättre med ett lägre GI på födan, förutom kanske då till målet efter träning. Den nyttiga maten har ju oftast ett lägre GI, men självfallet finns det undantag.

GI:t har ingenting att göra med om maten är nyttig eller ej, att använda GI som riktmärke är endast vilseledande.

Valentino
2006-05-27, 00:36
GI:t har ingenting att göra med om maten är nyttig eller ej, att använda GI som riktmärke är endast vilseledande.


Oraffinerad och näringsrik mat har ju allt som oftast ett lågt GI. Tror du att det är en tillfällighet?

Sniggel
2006-05-27, 11:34
Havregrynsgröt....
Snickers....

hallar
2006-05-27, 11:56
Havregrynsgröt....
Snickers....

Mixat tillsammans är grundestommen i en näringsrik frukost eller? :eating:

Zakath
2006-05-27, 12:46
Oraffinerad och näringsrik mat har ju allt som oftast ett lågt GI. Tror du att det är en tillfällighet?

Du kan ju prova att läsa lite av källhänvisningarna du fick lite tidigare i den här tråden. Jag förstår att det är svårt att acceptera, det tyckte jag själv också i början. Men det kommer att klarna upp när du läser studierna som det refereras till :)

Valentino
2006-05-27, 12:54
Man måste kunna tänka själv. Tro inte på allt ni läser utan använd det sunda förnuftet.

King Grub
2006-05-27, 12:57
Man måste kunna tänka själv. Tro inte på allt ni läser utan använd det sunda förnuftet.

I en blandad måltid har kolhydrat mindre påverkan på måltidens GI än energimängden, fettet och proteinet, och måltidens GI har inte med dess insulinfrisättning att göra.

Direkta mätningar > ditt förnuft.

Zakath
2006-05-27, 12:58
Man måste kunna tänka själv. Tro inte på allt ni läser utan använd det sunda förnuftet.

Jag tror på vetenskapliga bevis, men jag förhåller mig självklart kritisk till dem. Tyvärr finns det inga tillförlitliga källor som talar för GI, men mängder med källor som talar emot GI. Läs igenom de diskussioner som tidigare tagit plats här på Kolo innan du fortsätter diskussionen så är du snäll.

Och du talar om sunt förnuft, både protein-, fett- och energiintaget har en markant större effekt på blodsockret än GI. Använd nu ditt sunda förnuft.

Valentino
2006-05-27, 13:02
Hälsosam kost har ju oftast ett lågt GI. Att hävda att snabbare kolhydrater skulle vara bättre under dagen än långsamma, rimmar ju illa. Ät mat med högt GI ett tag och se hur bra du mår, hur ditt humör påverkas och hur din mättnadskänsla är.

Zakath
2006-05-27, 13:07
Hälsosam kost har ju oftast ett lågt GI. Att hävda att snabbare kolhydrater skulle vara bättre under dagen än långsamma, rimmar ju illa. Ät mat med högt GI ett tag och se hur bra du mår, hur ditt humör påverkas och hur din mättnadskänsla är.

Om du läser studierna som det tidigare har refererats till så får du veta hur det ligger till.

Du kan ju börja med att läsa den här om du vill veta hur en HGI diet påverkar bl.a. hunger. Även om det inte spelar någon roll då man inte kan mäta GI:t i en varierad kost.

Diabetes Care. 2005 Sep;28(9):2123-9. Influence of glycemic index/load on glycemic response, appetite, and food intake in healthy humans.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16123477&query_hl=2&itool=pubmed_DocSum

Nu får du sluta göra bort dig själv, du argumenterar i blindo.

Valentino
2006-05-27, 13:12
Om du läser studierna som det tidigare har refererats till så får du veta hur det ligger till.

Du kan ju börja med att läsa den här om du vill veta hur en HGI diet påverkar bl.a. hunger. Även om det inte spelar någon roll då man inte kan mäta GI:t i en varierad kost.

Diabetes Care. 2005 Sep;28(9):2123-9. Influence of glycemic index/load on glycemic response, appetite, and food intake in healthy humans.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16123477&query_hl=2&itool=pubmed_DocSum

Nu får du sluta göra bort dig själv, du argumenterar i blindo.

Det är alltid lika kul med de som anammar nya rön som en ny bibel. Folk som har tränat länge förstår vad jag menar.

Ha en bra dag.

Yankeee
2006-05-27, 13:13
Det är alltid lika kul med de som anammar nya rön som en ny bibel.

Säger snubben som dyrkar GI? Lagom uselt argument fö.

Zakath
2006-05-27, 13:15
Det är alltid lika kul med de som anammar nya rön som en ny bibel. Folk som har tränat länge förstår vad jag menar.

Ha en bra dag.

Precis, tyvärr är det GI som är detta "nya" rön. Det GI förespråkarna bygger sina teorier på är ju några av de absolut tidigaste hypoteserna iom. att GI "upptäcktes". Men visst, blunda för våra källor om du vill.

Jag skulle med glädje läsa vilka källor du bygger din argumentation på.

Sniggel
2006-05-27, 13:15
Mixat tillsammans är grundestommen i en näringsrik frukost eller? :eating:
Nej jag syftade mest på vilket GI dessa livsmedel hade.
Enligt GI så är snickers nyttigt och havregrynsgröt onyttigt isåfall.

Valentino
2006-05-27, 13:21
Säger snubben som dyrkar GI? Lagom uselt argument fö.


Nej jag dyrkar det inte. Jag anser bara att det är bra att äta långsamma kolhydrater, exempelvis. Bra mat har ju nästan alltid ett lågt GI. Det utesluter ju inte att det inte finns undantag.

Zakath
2006-05-27, 13:22
Nej jag dyrkar det inte. Jag anser bara att det är bra att äta långsamma kolhydrater, exempelvis. Bra mat har ju nästan alltid ett lågt GI. Det utesluter ju inte att det inte finns undantag.

Varför anser du att "långsamma kolhydrater" är bra/bättre än något annat?

Valentino
2006-05-27, 13:24
Enligt GI så är snickers nyttigt och havregrynsgröt onyttigt isåfall.

Enligt GI så har snickers ett lågt GI, men det betyder ju inte att den är nyttig. Jämför man den med vingummi så kanske den däremot står sig bra.

Yankeee
2006-05-27, 13:25
Enligt GI så har snickers ett lågt GI, men det betyder ju inte att den är nyttig. Jämför man den med vingummi så kanske den däremot står sig bra.

Om man jämför vingummi och bakad potatis då?

Valentino
2006-05-27, 13:25
Varför anser du att "långsamma kolhydrater" är bra/bättre än något annat?


För att det håller mig mätt längre.

Valentino
2006-05-27, 13:28
Om man jämför vingummi och bakad potatis då?

Så är ju givetvis det sistnämnda bäst. Om vi ska dra upp saker som är bra med lågt GI och saker som är bra med högt, så vet ni ju att listan blir väldigt mycket längre med lågt. Klart att det finns undantag.

Zakath
2006-05-27, 13:28
För att det håller mig mätt längre.

Jasså, det visste jag inte? Vad bygger du det påståendet på, placeboeffekten? Någon studie?
Prova att läs sammanfattningen i studien jag postade som behandlade just det ämnet GI och hunger.

Valentino
2006-05-27, 13:34
Jasså, det visste jag inte? Vad bygger du det påståendet på, placeboeffekten? Någon studie?
Prova att läs sammanfattningen i studien jag postade som behandlade just det ämnet GI och hunger.

Du får hänvisa till vad du vill, mat med mycket näring och lågt GI mättar bättre. Potatis är ett undantag och havre till viss del.

Zakath
2006-05-27, 13:34
Om detta väger tyngre för dig Valentino, så har jag här en gammal artikel från det svenska livsmedelsverket från år 2004. Deras slutsatser tycker jag visade sig stämma förvånsansvärt bra med många av dagens nyare studier. Så läs främst slutsatserna.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9154

Zakath
2006-05-27, 13:37
Du får hänvisa till vad du vill, mat med mycket näring och lågt GI mättar bättre. Potatis är ett undantag och havre till viss del.

Jag undrar vad du hänvisar till, det är du som försöker bevisa något som jag ALDRIG har kunnat hitta en endaste studie som påvisar. Trots att jag läst igenom sammanfattningarna till de flesta studier som behandlar GI (jag har ägnat hundratals timmar åt detta för mitt projektarbete).

Valentino
2006-05-27, 13:42
Ännu en gång, prova att bygga din kost kring högt GI och se sen hur du mår. Om du skulle komma fram till att du mår sämre, kommer du må bättre bara för att du vet ex antal studier som säger ngt annat?

Måste du läsa dig till allt för att veta hur det funkar?

Yankeee
2006-05-27, 13:48
Ännu en gång, prova att bygga din kost kring högt GI och se sen hur du mår. Om du skulle komma fram till att du mår sämre, kommer du må bättre bara för att du vet ex antal studier som säger ngt annat?

Måste du läsa dig till allt för att veta hur det funkar?

Tja, jag lever på potatis, knäckebröd och bananer. Hoppas jag klarar mig :|

Zakath
2006-05-27, 13:48
Ännu en gång, prova att bygga din kost kring högt GI och se sen hur du mår. Om du skulle komma fram till att du mår sämre, kommer du må bättre bara för att du vet ex antal studier som säger ngt annat?

Måste du läsa dig till allt för att veta hur det funkar?

Så du menar att GI bara är något intuitivt som bara kom och gav dig en plötslig insikt? Är det inte så att din uppfattning formats av media och våra "GI-gurus" som t.ex. Paulun och Ola Lauritzon?

Det är omöjligt att argumentera emot mig när du bara blundar för alla vetenskapliga bevis, jag föreslår att du tar dig ett par timmar att läsa igenom lite gamla diskussioner om det här inklusive de vetenskapliga bevisen.

King Grub
2006-05-27, 13:49
Klinisk evidens saknas för GI mot övervikt och diabetes. Läkartidningen nr 7 2006 volym 103 (http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/3/3227/LKT0607s471_472.pdf)

Valentino
2006-05-27, 13:51
Tja, jag lever på potatis, knäckebröd och bananer. Hoppas jag klarar mig :|


Banan är ju iofs inte speciellt högt. Klart du klarar dig, men du skulle definitivt inte må sämre av fullkornsbröd, dinkelpasta och blåbär.

King Grub
2006-05-27, 13:53
Banan är ju iofs inte speciellt högt. Klart du klarar dig, men du skulle definitivt inte må sämre av fullkornsbröd, dinkelpasta och blåbär.

Det beror på att det handlar om näringsrika livsmedel, inte deras GI. Och knäckebröd och potatis... knäcker din dinkelpasta även där.

Yankeee
2006-05-27, 13:53
Banan är ju iofs inte speciellt högt. Klart du klarar dig, men du skulle definitivt inte må sämre av fullkornsbröd, dinkelpasta och blåbär.

Eh, vad är mer fullkorn än knäckebröd min käre vän? Varför skulle jag vilja äta dinkelpasta, som i jämförelse med både potatis och knäckebröd, är näringsfattigt?

Zakath
2006-05-27, 13:54
Här har du förresten ett diagram som visar skillnad i hunger vid HGI/LGI-dieter taget från källan jag tidigare gav dig.

Diabetes Care. 2005 Sep;28(9):2123-9. Influence of glycemic index/load on glycemic response, appetite, and food intake in healthy humans.

Valentino
2006-05-27, 13:54
Eh, vad är mer fullkorn än knäckebröd min käre vän? Varför skulle jag vilja äta dinkelpasta, som i jämförelse med både potatis och knäckebröd är näringsfattigt?


Ät vad du vill, jag sa att du inte skulle må sämre av det. Apropå att klara sig.

Yankeee
2006-05-27, 13:55
Ät vad du vill, jag sa att du inte skulle må sämre av det. Apropå att klara sig.

Du kan väl svara på mina frågor istället för att leka martyr?

Valentino
2006-05-27, 13:59
Du kan väl svara på mina frågor istället för att leka martyr?

Jag kan inte svara på varför du skulle vilja eller inte vilja äta något. Potatis, knäckis och banan.

Yankeee
2006-05-27, 14:00
Jag kan inte svara på varför du skulle vilja eller inte vilja äta något. Potatis, knäckis och banan.

Men du påstod att jag skulle äta fullkornsbröd (trots att jag äter knäckebröd), varför det? Varför ska jag äta dinkelpasta? Det måste ju finnas en anledning till att du skrev som du gjorde eller tog du bara tre random livsmedel?

Valentino
2006-05-27, 14:03
Men du påstod att jag skulle äta fullkornsbröd (trots att jag äter knäckebröd), varför det? Varför ska jag äta dinkelpasta? Det måste ju finnas en anledning till att du skrev som du gjorde eller tog du bara tre random livsmedel?


Jag tog bara tre livsmedel som liknade de du nämnde. Fö är väl väl inte banan och knäcke speciellt högt?

Yankeee
2006-05-27, 14:05
Jag tog bara tre livsmedel som liknade de du nämnde. Fö är väl väl inte banan och knäcke speciellt högt?

Av vilken anledning tog du dem då när de är näringsfattigare än de jag äter?

Alla tre ligger strax under 100 (på pauluns lista), det anser väl du vara relativt högt?

Valentino
2006-05-27, 14:09
Av vilken anledning tog du dem då när de är näringsfattigare än de jag äter?

Alla tre ligger strax under 100 (på pauluns lista), det anser väl du vara relativt högt?


Det var ingen specifik anledning, jag nämnde bara 3 som på ett ungefär motsvarade de du nämnde. Strax under 100? Var ligger druvsocker på den skalan isf?

Zakath
2006-05-27, 14:11
Det var ingen specifik anledning, jag nämnde bara 3 som på ett ungefär motsvarade de du nämnde. Strax under 100? Var ligger druvsocker på den skalan isf?

Ca. 140.

Vitt bröd används som referens för 100 i GI.

Valentino
2006-05-27, 14:20
Ca. 140.

Vitt bröd används som referens för 100 i GI.

Den vanligaste är ju den med glukos som 100-värde, och det är ju också det internationella standarvärdet. På en sån lista är banan och knäcke knappt medel.

King Grub
2006-05-27, 14:21
Och oavsett GI på det enskilda kolhydratlivsmedlet så har det inget med måltidens GI att göra. Och det GI:t har inget med måltidens insulinfrisättning att göra = GI är irrelevant.

Zakath
2006-05-27, 14:28
Den vanligaste är ju den med glukos som 100-värde, och det är ju också det internationella standarvärdet. På en sån lista är banan och knäcke knappt medel.

Skalorna är relativa så det är ingen skillnad på GI:t i någon av listorna (förutom att GI kan variera väldigt mycket mellan olika test). Men som sagt, det spelar ändå ingen roll då GI saknar signifikans.

Kom med motbevis, vi har gett dig tillräckligt mycket och mer därtill för att motbevisa de effekter du påstår att GI har.

heljis
2006-05-27, 15:24
Och det GI:t har inget med måltidens insulinfrisättning att göra = GI är irrelevant.Betyder detta att alla andra saker som sades vara kopplade till GI (tex koncentrationsförmåga) i själva verket inte alls är det?

King Grub
2006-05-27, 15:28
Blodsocker har en påverkande roll vad gäller minnesfunktion. Att tillföra glukos vid tankearbete förbättrar resultaten. Även här, vid en blandad måltid, gäller att kolhydratdelen av måltiden inte är den avgörande faktorn, varför man inte kan gå efter GI på denna när det gäller måltidens blodsockerpåverkan. Tillför man enbart, säg, glukos däremot.

King Grub
2006-05-27, 15:35
Färsk text, gällande GI:s påverkan på fettförbränningen och fettinlagringen:

The purpose of this review was to examine the role of glycaemic index in fuel partitioning and body composition with emphasis on fat oxidation/storage in humans. This relationship is based on the hypothesis postulating that a higher serum glucose and insulin response induced by high-glycaemic carbohydrates promotes lower fat oxidation and higher fat storage in comparison with low-glycaemic carbohydrates. Thus, high-glycaemic index meals could contribute to the maintenance of excess weight in obese individuals and/or predispose obesity-prone subjects to weight gain. Several studies comparing the effects of meals with contrasting glycaemic carbohydrates for hours, days or weeks have failed to demonstrate any differential effect on fuel partitioning when either substrate oxidation or body composition measurements were performed. Apparently, the glycaemic index-induced serum insulin differences are not sufficient in magnitude and/or duration to modify fuel oxidation.

Obes Rev. 2006 May;7(2):219-26. Glycaemic index effects on fuel partitioning in humans.

bear.flowertwig
2006-05-27, 16:01
Och oavsett GI på det enskilda kolhydratlivsmedlet så har det inget med måltidens GI att göra.

Kan man räkna ut en måltids GI likväl som man kan göra det för ett enskilt livsmedel? Eller har man kommit fram till att de inte har med varandra att göra på annat sätt?

sundvall
2006-05-27, 16:05
Det är alltid lika kul med de som anammar nya rön som en ny bibel. Folk som har tränat länge förstår vad jag menar.

Ha en bra dag.

Du snackar i mössan.

Zakath
2006-05-27, 16:14
Kan man räkna ut en måltids GI likväl som man kan göra det för ett enskilt livsmedel? Eller har man kommit fram till att de inte har med varandra att göra på annat sätt?

Nej det går inte i sammansatta måltider.

11. Diabetes Care. 2005 Sep;28(9):2123-9. Influence of glycemic index/load on glycemic response, appetite, and food intake in healthy humans.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16123477&query_hl=2&itool=pubmed_DocSum

King Grub
2006-05-27, 16:15
Visst går det, om man mäter det precisa svaret från en måltid komponerad med vissa olika livsmedel och sedan serverar en likadan måltid. Men inte genom att läsa GI-tabeller.

Zakath
2006-05-27, 16:18
Visst går det, om man mäter det precisa svaret från en måltid komponerad med vissa olika livsmedel och sedan serverar en likadan måltid. Men inte genom att läsa GI-tabeller.

Det går inte heller att förutsägbara på ett tillförlitligt sätt vilket GI en måltid kommer att ha.

King Grub
2006-05-27, 16:18
Du skrev just samma sak som texten du citerade...

Zakath
2006-05-27, 16:22
Du skrev just samma sak som texten du citerade...

Det är många som inte läser citat, speciellt om de är skrivna på engelska. Ville bara förtydliga :) Dåligt formulerat av mig, men jag hann inte editera min första text.

heljis
2006-05-27, 16:34
Blodsocker har en påverkande roll vad gäller minnesfunktion. Att tillföra glukos vid tankearbete förbättrar resultaten. Även här, vid en blandad måltid, gäller att kolhydratdelen av måltiden inte är den avgörande faktorn, varför man inte kan gå efter GI på denna när det gäller måltidens blodsockerpåverkan. Tillför man enbart, säg, glukos däremot.Tack :thumbup:

Fortrollande
2006-05-27, 18:07
Zakath

tvivlar på att det är så nyttigt att äta sitt dagsbehov av kolhydrater i exempelvis maltodextrin.

King Grub
2006-05-27, 18:22
Zakath

tvivlar på att det är så nyttigt att äta sitt dagsbehov av kolhydrater i exempelvis maltodextrin.

Hela diskussionen rör en normal, blandad kost. Glukos- och maltodextrindrinkar hör inte dit.

Zakath
2006-05-27, 19:10
Zakath

tvivlar på att det är så nyttigt att äta sitt dagsbehov av kolhydrater i exempelvis maltodextrin.

Det har jag heller inte propagerat för, som Grub sa ovan. Vi har endast propagerat emot användandet av GI.

*Oraffinerat, naturligt och näringsrikt är det som gäller.

Ett intressant värde som bygger på grundläggande och vedertagna principer är nnr-värdet (naturally nutrient rich). Kanske kan bli något i framtiden?

Här kan du läsa lite mer om det:
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 82, No. 4, 721-732, October 2005
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/82/4/721

Zakath
2006-05-27, 19:16
Propagera kanske var ett dåligt ord då vi knappast försöker föra någon bakom ljuset, utan snarare försöker få fram de vetenskapligt bevisade rönen i ljuset.

(Jag hatar 2 minutersregeln! *grr27* )

BigForre
2006-05-27, 19:23
Zakath

tvivlar på att det är så nyttigt att äta sitt dagsbehov av kolhydrater i exempelvis maltodextrin.

Hela diskussionen går ut på GIs irrelevans, det som har betydelse är näringsinnehåll --> maltodextrin ingen vettig kolhydratskälla.

Fortrollande
2006-05-27, 22:20
okej,

förstår nu att ni diskuterar om själva "GI" konceptet, :bow: