handdator

Visa fullständig version : Hur var det med arbetslösheten göran?


Yankeee
2006-05-26, 09:05
Hur kommer det sig att folk tror på görans bs när allt annat talar för motsatsen? Jag vet inte vad jag blir mest irriterad på, görans bs eller folks dumhet.

http://www.n24.se/dynamiskt/jobb_karriar/did_12762713.asp

Jense
2006-05-26, 09:06
Folk litar blint på sossarna av bekvämlighetsskäl. Det är patetiskt

Yankeee
2006-05-26, 09:06
För er som inte vet vad jag pratar om.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12531681.asp

Cilia
2006-05-26, 09:08
Du kanske skulle engagera dig politiskt eftersom du har en drivkraft att vilja förändra och påverka vad folk tycker?















och nej, jag skojar inte.

Yankeee
2006-05-26, 09:11
Du kanske skulle engagera dig politiskt eftersom du har en drivkraft att vilja förändra och påverka vad folk tycker?


Nja, jag nöjer mig med att dominera på internetforum ;)

Baha
2006-05-26, 09:14
Arbetslösheten stiger i hela västvärlden, finns inget eller ingen som kan stoppa det.

Bara o invänta det nya bättre samhället, eller iaf det nya!:)

Yankeee
2006-05-26, 09:16
Arbetslösheten stiger i hela västvärlden, finns inget eller ingen som kan stoppa det.

Bara o invänta det nya bättre samhället, eller iaf det nya!:)

Mycket möjligt att det är så, fast det förklarar ju inte varför folk tror på göran trots att han konstant är motbevisad.

Sniggel
2006-05-26, 09:29
När effektivisering sker krävs mindre arbetskraft. För att fler personer ska få sysselsättning gäller det (för de arbetslösa) att hitta nya tjänster (starta eget företag?) som kan tänkas säljas. Om BNP stiger så finns det ju folk som har pengar att spendera (ökad BNP, ökad arbetslöshet, kan bara betyda att det finns mer pengar hos färre personer), vare sig det gäller mat, en ny stereo, en hårklippning, massage, spa-behandling, boka tid med personlig tränare (hur många kunde tänka sig det för 30 år sedan? Det börjar ju nästan bli något gemene man gör), eller något annat kanske jätteflummigt.

(Får ursäkta mitt missbruk av paranteser, jag är kass på att formulera mig ibland)

-AG-
2006-05-26, 09:29
Det är nästan omöjligt att ge ett klart svar på vilket partiprogram som leder till mera jobb... Historiskt sett har det iaf gått relativt bra för Sverige, vad det sen beror på kan man bara spekulera om.

Yankeee
2006-05-26, 09:31
Det nästan omöjligt att ge ett klart svar på vilket partiprogram som leder till mera jobb... Historiskt sett har det iaf gått relativt bra för Sverige, vad det sen beror på kan man bara spekulera om.

Det handlar inte om vilka som ger flest jobb, utan att folk TROR på statsministern när det inte finns några belägg för det han säger. Varken i teorin eller praktiken. Är folk verkligen så dumma och lättmanipulerade?

-AG-
2006-05-26, 09:44
Det handlar inte om vilka som ger flest jobb, utan att folk TROR på statsministern när det inte finns några belägg för det han säger. Varken i teorin eller praktiken. Är folk verkligen så dumma och lättmanipulerade?

De flesta lägger upp saker och ting så att det ska passa dem och deras syfte bäst, så även Göran, journalister och oppositionspolitiker. Att siffrorna är oförändrade eller marginellt sämre sen mars säger inte mycket. Oavsett exakta procentenheter så tror jag Sverige ligger hyfsat bra till jämfört med omvärlden.

Yankeee
2006-05-26, 09:47
De flesta lägger upp saker och ting så att det ska passa dem och deras syfte bäst, så även Göran, journalister och oppositionspolitiker. Att siffrorna är oförändrade eller marginellt sämre sen mars säger inte mycket. Oavsett exakta procentenheter så tror jag Sverige ligger hyfsat bra till jämfört med omvärlden.

Det spelar ingen roll hur man lägger fram siffrorna när det gäller arbetslösheten (som tråden handlar om), göran har fel även om man går efter "fusksiffrorna" som bara räknar de öppet arbetslösa.

Nu kommer den diskussionen igen, vem bryr sig om sverige ligger hyfsat bra till jämfört med andra? Vill du inte att sverige ska ligga bäst till?

Yes
2006-05-26, 09:47
Arbetslösheten stiger i hela västvärlden, finns inget eller ingen som kan stoppa det.

Bah! Gör mig till landets härskare så lovar jag att arbetslösheten kommer vara nära noll inom en 4 års period - annars kommer jag käka upp min egen ***. :thumbup:

Baan
2006-05-26, 09:48
De flesta lägger upp saker och ting så att det ska passa dem och deras syfte bäst, så även Göran, journalister och oppositionspolitiker. Att siffrorna är oförändrade eller marginellt sämre sen mars säger inte mycket. Oavsett exakta procentenheter så tror jag Sverige ligger hyfsat bra till jämfört med omvärlden.

Min tanke också, att Göran ger en positiv syn av det hela är inget konstigt, man kan inte förvänta sig något annat, självklart prisar man sin egen politik. Jag han har helt rätt när han säger att arbetslösheten inte blir någon större fråga, å andra sidan har moderaterna lite chans där att fiska röster av arbetslösa ungdommar alt andra som anser att det är fördjävligt vara ung ;)

Yankeee
2006-05-26, 09:50
Min tanke också, att Göran ger en positiv syn av det hela är inget konstigt, man kan inte förvänta sig något annat, självklart prisar man sin egen politik. Jag han har helt rätt när han säger att arbetslösheten inte blir någon större fråga, å andra sidan har moderaterna lite chans där att fiska röster av arbetslösa ungdommar alt andra som anser att det är fördjävligt vara ung ;)

Jag förstår självklart varför göran säger som han gör, men det jag inte förstår är att folk tror på det.

Kebab-Arne
2006-05-26, 09:53
Shit. Nu skiter Allan i brallan när han ser så elaka saker mot vänster blocket.

Känns lite typiskt att sossarna tjatar om hur förbannat bra det går i Sverige precis några månader innan valet. När dessutom arbetslösheten inte vill ge med sig känns det extra konstigt.

Mental
2006-05-26, 09:54
Jag förstår självklart varför göran säger som han gör, men det jag inte förstår är att folk tror på det.

Vad har du för belägg för att folk tror på vad han säger?

Baan
2006-05-26, 09:56
Shit. Nu skiter Allan i brallan när han ser så elaka saker mot vänster blocket.

Känns lite typiskt att sossarna tjatar om hur förbannat bra det går i Sverige precis några månader innan valet. När dessutom arbetslösheten inte vill ge med sig känns det extra konstigt.

Om det är dom som haft haft makten i ett antal år så kan man på något sätt förstå att dom vill säga att det har gått rätt bra, mindre taktiskt kritisera sig själv ;)

Just angående arbetslösheten tror jag det är det enda sättet att försöka vinkla att det är på väg ner, själv tror jag på en hälsosam arbetslöshet sas, men jag tror inte något parti hade kommit nånstanns om dom har börjat snacka om "hälsosam" arbetslöshet osv, arbetslösheten ska ju bara ner, sen att det i praktiken i ideella sammanhang ska vara en viss % arbetslöshet (och inte 0%) är en annan femma som pöbeln inte bryr sig om ;)

Yankeee
2006-05-26, 09:57
Vad har du för belägg för att folk tror på vad han säger?

Det har jag iof inte, men det för in mig på en annan fråga isåfall. Om de nu inte tror på honom, varför röstar man på ett parti (antar att partiet står bakom görans uttalanden) som uppenbarligen inte talar sanning?

Baan
2006-05-26, 09:59
Det har jag iof inte, men det för in mig på en annan fråga isåfall. Om de nu inte tror på honom, varför röstar man på ett parti som uppenbarligen inte talar sanning?

Jag har iaf uppfattninen att många människor inte litar på politiker överlag, även folk som röstat S i många år, och jag tror det här är något över partierna..

The_RobRoy
2006-05-26, 10:00
Det blir riktigt trevligt för ungdomarna i nästa lågkonjunktur gissar jag.

Yankeee
2006-05-26, 10:00
Jag har iaf uppfattninen att många människor inte litar på politiker överlag, även folk som röstat S i många år, och jag tror det här är något över partierna..

Visst är det så att polikter ofta snackar en del bs utifrån sina ideal. Men det är ju lite skillnad på att stå och snacka bs som utan problem kan motbevisas och att köra sin vanliga partipropaganda.

Kebab-Arne
2006-05-26, 10:03
Om det är dom som haft haft makten i ett antal år så kan man på något sätt förstå att dom vill säga att det har gått rätt bra, mindre taktiskt kritisera sig själv ;)

Just angående arbetslösheten tror jag det är det enda sättet att försöka vinkla att det är på väg ner, själv tror jag på en hälsosam arbetslöshet sas, men jag tror inte något parti hade kommit nånstanns om dom har börjat snacka om "hälsosam" arbetslöshet osv, arbetslösheten ska ju bara ner, sen att det i praktiken i ideella sammanhang ska vara en viss % arbetslöshet (och inte 0%) är en annan femma som pöbeln inte bryr sig om ;)

Jo, borgarna skulle göra samma sak om de hade haft makten.

Kan nog stämma att en viss arbetslöshet är bra. Hetsen för att visa bra siffror är tråkigt nog det viktigaste. Kan man sedan få undan de ur statistiken så gör man det. Oavsett om de fått jobb eller är i några sk. åtgärdsprogram.

Mental
2006-05-26, 10:05
Det har jag iof inte, men det för in mig på en annan fråga isåfall. Om de nu inte tror på honom, varför röstar man på ett parti (antar att partiet står bakom görans uttalanden) som uppenbarligen inte talar sanning?

För att jag inte tror mer på något annat parti antar jag? Man måste ju inte stödja allt ett parti tror på och säger bara för att tycka att det ändå är det bästa alternativet.
Jag röstar blanco.

Yankeee
2006-05-26, 10:08
För att jag inte tror mer på något annat parti antar jag? Man måste ju inte stödja allt ett parti tror på och säger bara för att tycka att det ändå är det bästa alternativet.
Jag röstar blanco.

Att tro mindre på något annat parti känns rätt avlägset när det gäller s, det skulle möjligtvis vara v som har mindre trovärdighet ;) (om vi bortser från de extrema båda sidor)

sehnpaa
2006-05-26, 10:13
Vi förlåter dig, Göran! Tänk på hur moderaterna ställde till det i början av 90-talet! :D

Mental
2006-05-26, 10:23
Att tro mindre på något annat parti känns rätt avlägset när det gäller s, det skulle möjligtvis vara v som har mindre trovärdighet ;) (om vi bortser från de extrema båda sidor)

Nej, eftersom de andra partierna inte fått chansen att visa vad de går eller inte går för. Det är ju svårt att bekräfta om de andra far med sanning då de inte får försöka genomföra sina vissioner.

Dock så tror jag folk ser till fler än en fråga, och mer än ett löfte när de väljer, tex så är ganska många väljare för monarkin, och ganska många partier vill avskaffa. man låter dock inte bli att rösta på ett parti bara för att ens åsikter krockar i ett par frågor.

Yankeee
2006-05-26, 10:26
Nej, eftersom de andra partierna inte fått chansen att visa vad de går eller inte går för. Det är ju svårt att bekräfta om de andra far med sanning då de inte får försöka genomföra sina vissioner.

Dock så tror jag folk ser till fler än en fråga, och mer än ett löfte när de väljer, tex så är ganska många väljare för monarkin, och ganska många partier vill avskaffa. man låter dock inte bli att rösta på ett parti bara för att ens åsikter krockar i ett par frågor.

Jo, kom på det efteråt :P

Självklart är det så, men jag vet inte, det känns ändå som att det är skillnad på olika åsikter och lögner. Om reinfeldt skulle stå och dra uppenbara lögner så skulle jag inte rösta på m.

-AG-
2006-05-26, 10:33
Jo, kom på det efteråt :P

Självklart är det så, men jag vet inte, det känns ändå som att det är skillnad på olika åsikter och lögner. Om reinfeldt skulle stå och dra uppenbara lögner så skulle jag inte rösta på m.

Efter en snabb googling... Om det ligger nån sanning i det hela kan jag inte svara på. Dessutom är det en S-webbsida.

http://www1.techsell.se/aip/smpage.fwx?page=12&START_NYHETER=9827

Scratch89
2006-05-26, 10:35
Jag tror inte folk tror på Göran angående arbetslösheten. Jag tror däremot att folk fortfarande blir skrämda av högerspöket, och det är ju det hela regeringen kör på.

"Nej, ok, det funkar kanske inte så jättebra, men tänk dig om de onda borgarna skulle få makten!"

Yankeee
2006-05-26, 10:40
Efter en snabb googling... Om det ligger nån sanning i det hela kan jag inte svara på. Dessutom är det en S-webbsida.

http://www1.techsell.se/aip/smpage.fwx?page=12&START_NYHETER=9827

Nåja, en s-tidning som skriver en artikel utan källor. Jag vet visserligen inte om detta är sant, men lite objektivt kan det iallafall vara.

-AG-
2006-05-26, 10:44
Nåja, en s-tidning som skriver en artikel utan källor. Jag vet visserligen inte om detta är sant, men lite objektivt kan det iallafall vara.

Om det nu var ett hundratal i publiken vore det väl svårt att hitta på en sådan historia? Sen kanske den presenteras på ett subjektivt sätt. OM det är en korrekt återgivning av vad som hände så betyder detta, enligt ditt tidigare inlägg, att du inte kommer att lägga några röster på M då?

Yankeee
2006-05-26, 10:46
Om det nu var ett hundratal i publiken vore det väl svårt att hitta på en sådan historia? Sen kanske den presenteras på ett subjektivt sätt. OM det är en korrekt återgivning av vad som hände så betyder detta, enligt ditt tidigare inlägg, att du inte kommer att lägga några röster på M då?

OM det skulle vara sant så självklart.

Men om vi ska köra på saker utan källor.

"Vem är det som ljuger? Jag var på Slagthuset i Malmö och hörde Reinfeldts svar till kvinnan med handikappad son. Det han sa var att man inom Alliansen inte tittat färdigt på försörjningsstödet till handikappade. Han var också nog med att påpeka att ersättningsnivåer inte går att använda när man talar om personer med så grava handikapp att de aldrig kunnat arbete. Det skulle ju bli en procentsats på en lön de aldrig haft.

Kvinnan som ställde frågan hade läst – och missförstått – en artikel i Blå Skåne (moderaternas lokala medlemstidning). Hon var arg för att hon uppfattat arbetslinjen som kränkande för de handikappade som inte kan arbeta. "

-AG-
2006-05-26, 11:07
Jag vill poängtera att jag varken tar ställning för S eller M. (Möjligen S&M ;))

Min poäng är bara att du drar stora växlar på en artikel i svd om Görans utsagor om det går bra eller dåligt för Sverige stämmer eller inte. Utifrån denna kallar hans ord för lögner. Svd hade valt att titta på arbetslöshetssiffror som visar utvecklingen sedan mars. Och ska man prata utveckling så måste man göra detta med en jämförelse om hur det går för länder med liknande förutsättningar. Artikeln du länkade till är allt annat än objektiv i sin framställning; man hade valt tidsperiod, tittat på en indikator, inte gjort några jämförelser. Varför svd väljer att presentera dessa siffror kan man ju bara gissa...

Det är inte med nödvändighet så att Göran grundar sin uppfattning på samma mätperiod eller samma siffror. Om det nu ämnet är lögner så ville jag bara med länken påpeka att Göran nästan säkert inte är ensam om i politiken att lägga upp det på "sitt sätt" eller för den delen att artiklar behöver vara objektiva. Vissa kallar det lögner, i andras ögon är det tolkningar.

Du har möjligen rätt i att det är lögner från Göran, men då tror jag att du lika gärna kan hitta liknande lögner från andra partiledare. Är du själv objektiv när du väljer att tolka vissas ord för lögn med inte andra, eller för den delen vissa artikler mer trovärdiga än andra. Sitter du på hela sanningen?

Yankeee
2006-05-26, 11:12
Jag vill poängtera att jag varken tar ställning för S eller M. (Möjligen S&M ;))

Min poäng är bara att du drar stora växlar på en artikel i svd om Görans utsagor om det går bra eller dåligt för Sverige stämmer eller inte. Utifrån denna kallar hans ord för lögner. Svd hade valt att titta på arbetslöshetssiffror som visar utvecklingen sedan mars. Och ska man prata utveckling så måste man göra detta med en jämförelse om hur det går för länder med liknande förutsättningar. Artikeln du länkade till är allt annat än objektiv i sin framställning; man hade valt tidsperiod, tittat på en indikator, inte gjort några jämförelser. Varför svd väljer att presentera dessa siffror kan man ju bara gissa...

Det är inte med nödvändighet så att Göran grundar sin uppfattning på samma mätperiod eller samma siffror. Om det nu ämnet är lögner så ville jag bara med länken påpeka att Göran nästan säkert inte är ensam om i politiken att lägga upp det på "sitt sätt" eller för den delen att artiklar behöver vara objektiva. Vissa kallar det lögner, i andras ögon är det tolkningar.

Du har möjligen rätt i att det är lögner från Göran, men då tror jag att du lika gärna kan hitta liknande lögner från andra partiledare. Är du själv objektiv när du väljer att tolka vissas ord för lögn med inte andra, eller för den delen vissa artikler mer trovärdiga än andra. Sitter du på hela sanningen?

Nu var svd-artikeln den första jag hittade när jag sökte, därför det blev den. Som sagt spelar det ingen roll var man hämtar sina siffror angående arbetslösheten, göran har fel oavsett. Nu var detta tom de bästa siffrorna för s, mao bara de som är öppet arbetslösa. Helt värdelösa siffror alltså, och ÄNDÅ så snackar göran skit.

Naturligtvis är inte jag (eller svd) objektiv(a), eftersom att jag inte tål göran persson. Men det spelar ingen roll i detta fallet, eftersom att det inte varken är jag eller svd som har tagit fram siffrorna, utan SCB.

Och om du hade läst hela tråden så hade du också sett att jag har svarat på många av dina frågor redan ;)

-AG-
2006-05-26, 11:30
Men det spelar ingen roll i detta fallet, eftersom att det inte varken är jag eller svd som har tagit fram siffrorna, utan SCB.


Jag påstod inget annat (läs mitt inlägg ;)). Mitt påpekande var att svd valt att titta på en specifik tidsperiod, och att de antagligen väljer en som passar deras syften. Att arbetslösheten gått upp sedan mars säger inte mycket om hur arbetslösheten ser ut tex om två år framåt. Det handlar om vilket perspektiv man har. Perioden -97 till -02 halverades den öppna arbetslösheten.

Yankeee
2006-05-26, 11:40
Jag påstod inget annat (läs mitt inlägg ;)). Mitt påpekande var att svd valt att titta på en specifik tidsperiod, och att de antagligen väljer en som passar deras syften. Att arbetslösheten gått upp sedan mars säger inte mycket om hur arbetslösheten ser ut tex om två år framåt. Det handlar om vilket perspektiv man har. Perioden -97 till -02 halverades den öppna arbetslösheten.

Iof brukar väl de flesta tidningar publicera SCBs statistik varje gång de kommer med något nytt?

Som sagt, den öppna arbetslösheten är inte intressant på något sätt. Men det vet förmodligen du också ;)

skaparn
2006-05-26, 11:52
Det spelar ingen roll hur man lägger fram siffrorna när det gäller arbetslösheten (som tråden handlar om), göran har fel även om man går efter "fusksiffrorna" som bara räknar de öppet arbetslösa.

Nu kommer den diskussionen igen, vem bryr sig om sverige ligger hyfsat bra till jämfört med andra? Vill du inte att sverige ska ligga bäst till?


Det är ett problem när man vill jämföra. Kanske borde man sluta titta på andra länder och istället ta fram siffror över hur många som inte får sin inkomst från förvärvsarbete och redovisa som budgetandel. Då skulle man se att det går mycket av skattepengar till att försörja människor som inte jobbar. Oavsett om det då är lika illa i resten av Europa eller inte kanske opinionen skulle svänga till att överväga en mindre stat.

Yankeee
2006-05-26, 13:59
För att spä på lite ;)

"- Nu ser vi hur snabbt det växer till nya jobb och hur arbetslösheten sjunker, inte minst bland unga."

Detta sa alltså göran 22/5 -06.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12737678.asp

gothen
2006-05-26, 14:08
Hur kommer det sig att folk tror på görans bs när allt annat talar för motsatsen? Jag vet inte vad jag blir mest irriterad på, görans bs eller folks dumhet.

http://www.n24.se/dynamiskt/jobb_karriar/did_12762713.asp

Folks dumhet, utan den skulle man bara ha roligt åt Göran...

Styrkebyggare
2006-05-26, 14:24
För att spä på lite ;)

"- Nu ser vi hur snabbt det växer till nya jobb och hur arbetslösheten sjunker, inte minst bland unga."

Detta sa alltså göran 22/5 -06.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12737678.asp


Ja jösses... Plusjobben verkar också bli ett präktigt fiasko.

http://www.di.se/Nyheter/?page=%2favdelningar%2fartikel.aspx%3fArticleID%3d 2006%5c05%5c23%5c188557%26SectionID%3dEttan%26menu section%3dStartsidan%3bHuvudnyheter

Av 4000 kalkylerade jobb till arbetslösa akademiker har man lyckats åstadkomma 5!!!

Förra månaden hade den öppna arbetslösheten minskat med 16 000 pers jämfört med samma period i fjol. Antalet sysselsatta i arbetsmarknadspolitiska åtgärder hade samtidigt ökat med samma siffra...konstigt...*rolleyes*

Mental
2006-05-26, 14:28
Ja jösses... Plusjobben verkar också bli ett präktigt fiasko.

http://www.di.se/Nyheter/?page=%2favdelningar%2fartikel.aspx%3fArticleID%3d 2006%5c05%5c23%5c188557%26SectionID%3dEttan%26menu section%3dStartsidan%3bHuvudnyheter

Av 4000 kalkylerade jobb till arbetslösa akademiker har man lyckats åstadkomma 5!!!

Förra månaden hade den öppna arbetslösheten minskat med 16 000 pers jämfört med samma period i fjol. Antalet sysselsatta i arbetsmarknadspolitiska åtgärder hade samtidigt ökat med samma siffra...konstigt...*rolleyes*

Plussjobben är en bra tanke i alla fall, i stället för att gå hemma och skräpa så får de göra jobb som det inte fins pengar till annars, som att vara snäll mot gamlingar eller kratta löv, och de får samma pengar. de kostar inte sammhället mer än de gjorde innan, de tar inte befintliga arbetstilfällen och de gör lite nytta.

Baha
2006-05-26, 14:29
Plusjobben tränger undan "rikriga" jobb och är en katastrof utan dess like om ni frågar mig

Yankeee
2006-05-26, 14:31
Finns det någon vettig person som tycker att plusjobben är en bra ide?

Baan
2006-05-26, 14:33
Plussjobben är en bra tanke i alla fall, i stället för att gå hemma och skräpa så får de göra jobb som det inte fins pengar till annars, som att vara snäll mot gamlingar eller kratta löv, och de får samma pengar. de kostar inte sammhället mer än de gjorde innan, de tar inte befintliga arbetstilfällen och de gör lite nytta.

En bra tanke, men verkar inte alls fungera i praktiken. Min morsa är utbildad elektroingenjör, och sen tre år tillbaka utbildad lärare i ma/no 4-9 (tror jag det är) och hon har sökt en hel del plusjobb och hittills med ingen framgång alls. Många skolor verkar fullständigt skita i att dom får en lärare i princip gratis, många känner inte ens till fenomenet. Så enligt mina erfarenheter fungerar plusjobb bara i teorin.

Förvisso lite OT, men hela den så kallade lärarbristen är bara snack, det finns få arbetsmöjligheter idag, och många skolor väljer att behålla sina obehöriga lärare, fastän dom skulle kunna ersättas med behöriga lärare. Som jag uppfattar det är det en pengafråga, det är helt enkelt biligare ha obehöriga lärare.

Baha
2006-05-26, 14:35
Synd nog verkar det vara så, sen får dom utbildade lärarna gneta på av sina studielån med alfakassan och extrajobb i kassan på ICA

Mental
2006-05-26, 14:36
Förvisso lite OT, men hela den så kallade lärarbristen är bara snack, det finns få arbetsmöjligheter idag, och många skolor väljer att behålla sina obehöriga lärare, fastän dom skulle kunna ersättas med behöriga lärare. Som jag uppfattar det är det en pengafråga, det är helt enkelt biligare ha obehöriga lärare.

Och har man en som fungerar och sköter sitt jobb så vill man ju inte riskera att få in någon utbildad med dålig lärare, rekytering kostar och är jobbigt, man lagar inte gärna något som redan fungerar skapligt

Baan
2006-05-26, 14:46
Och har man en som fungerar och sköter sitt jobb så vill man ju inte riskera att få in någon utbildad med dålig lärare, rekytering kostar och är jobbigt, man lagar inte gärna något som redan fungerar skapligt

Saken är ju just den att många obehöriga lärare är riktigt kassa, men man bryr sig helt enkelt inte, jag menar: dom kostar ju mycket mindre, så nej det håller inte riktigt att tro det bästa om skolan och att man inte vill förstöra ett fungerande system. Om vi dock för skojs skull antar att dom här obehöriga lärarna faktiskt är bra lärare, varför har man snackat om en framtida lärarbrist, fått många människor att skola om sig osv osv för att sedan sitta hemma? Mao varför har man lurats?

Yankeee
2006-05-26, 14:47
Saken är ju just den att många obehöriga lärare är riktigt kassa, men man bryr sig helt enkelt inte, jag menar: dom kostar ju mycket mindre, så nej det håller inte riktigt att tro det bästa om skolan och att man inte vill förstöra ett fungerande system. Om vi dock för skojs skull antar att dom här obehöriga lärarna faktiskt är bra lärare, varför har man snackat om en framtida lärarbrist, fått många människor att skola om sig osv osv för att sedan sitta hemma? Mao varför har man lurats?

Lärarbrist är ju historia ;)

"Alltför många lärare utbildas"

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12660158.asp

Baan
2006-05-26, 14:48
Lärarbrist är ju historia ;)

"Alltför många lärare utbildas"

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12660158.asp

Jo men morsan hakade på utbildnignen direkt när dom föreslog att hon skolar om sig, så det inte såå många som hade hunnit före sas. Min poäng är lite att det verkar aldrig ha varit någon större lärarbrist, i så fall hände den innan man utlyste brist på lärare ;)

Styrkebyggare
2006-05-26, 14:53
Tror att vi skall vara glada för att antalet plusjobb inte blivit fler. Detta tyder nämligen på att de som erbjudits plusjobbare har tänkt till och troligen inte skapat alltför meningslösa uppgifter. Vet att många kommuner har tagit in ett mycket begränsat antal plusjobb då de helt enkelt inte funnit meningsfulla arbetsuppgifter - en liten eloge för detta.

Scratch89
2006-05-26, 15:12
Man måste känna sig riktigt uppskattad om man hänger upp gardiner för 27 kr i timman med en civilingenjörsutbildning bakom sig.

Baan
2006-05-26, 15:13
Man måste känna sig riktigt uppskattad om man hänger upp gardiner för 27 kr i timman med en civilingenjörsutbildning bakom sig.

Lönen ligger på ca 15k för en plusjobblärare, och det är nog ingen fråga om att hoppa in som lokalvårdare eller liknande.

Scratch89
2006-05-26, 15:15
Lönen ligger på ca 15k för en plusjobblärare, och det är nog ingen fråga om att hoppa in som lokalvårdare eller liknande.
Sist jag såg Göran prata om plusjobben (dvs innan de trädde i kraft, så att säga) så var arbetsuppgifterna "Kratta löv, hänga gardiner och allmänt hjälpa till hos de som behöver" och lönen skulle bli som lägsta lönen en sommararbetare i kommunen får, och de får (i min kommun) 27-42 kr i timman.

Baan
2006-05-26, 15:17
Sist jag såg Göran prata om plusjobben (dvs innan de trädde i kraft, så att säga) så var arbetsuppgifterna "Kratta löv, hänga gardiner och allmänt hjälpa till hos de som behöver" och lönen skulle bli som lägsta lönen en sommararbetare i kommunen får, och de får (i min kommun) 27-42 kr i timman.

Nu säger jag hur det fakitskt är, inte vad du hörde Göran säga ;) Lönen är alltså inte helt förkastlig, även om den självklart är kass om man tänker på att ingenjören kanske hade haft dubbla lönen om han jobbat i vanliga fall, men det är ju bättre än a-kassa, och är man utbildad lärare och får plusjobb som lärare är det ju inte helt dumt. Även om du inte vore utbildad lärare så kanske det inte vore helt dumt jobba med barn t ex.

Baha
2006-05-26, 15:19
Scratch vad mer har du hört, med dina vanföreställningar förstår jag att du röstar modertanrna iaf!:thumbup:

skaparn
2006-05-26, 15:43
Tror att vi skall vara glada för att antalet plusjobb inte blivit fler. Detta tyder nämligen på att de som erbjudits plusjobbare har tänkt till och troligen inte skapat alltför meningslösa uppgifter. Vet att många kommuner har tagit in ett mycket begränsat antal plusjobb då de helt enkelt inte funnit meningsfulla arbetsuppgifter - en liten eloge för detta.

Ett ännu större fiasko har satsningen på arbetslösa akademiker varit. Det var tänkt som ett sorts bemanningsföretag där lönen skulle subventioneras med 10 000 kronor och har hittills i landet skpat 5(!) jobb enligt VK; "Av de 480 satsade miljonerna i landet drogs snabbt 250 tillbaka."

Västerbottens-Kuriren (http://www.vk.se/Article.jsp?article=62920)