handdator

Visa fullständig version : Mattider och resande


NiXPhoenix
2006-05-26, 00:06
Har lite funderingar över hur jag ska kunna äta regelbundet samtidigt som jag är bunden till vissa tider för skolan och kollektivtrafiken.
Bor idag i Täby norr om Stockholm och åker tåg plus buss in till skolan i stan. Tycker att jag idag lyckas hålla tiderna hyfsat, saken är bara den att jag antagligen kommer flytta snart, då antagligen lite norrut så det blir ännu längre tågresor.

En normal morgon börjar jag 1015, äter då frukost hemma ungefär 0845-0900. 0920 går jag hemifrån, 0950 är jag framme på tågstationen.
Skolan är från 1015 till 1200, då är det lunch. Försöker alltid skynda mig till restaurangen (stamstället har förrätt plus att de för det mesta levererar maten blixtsnabbt när man beställt) och beroende på vart jag går så brukar jag förhoppningvis börja äta 1215-1230. Säg att jag äter 1220-1240, jag äter ganska långsamt, gillar inte att stressa.
Då har det varit 3 h 20 min mellan det att frukosten avslutades och lunchen påbörjades. Det brukar kännas rätt bra, ibland kan jag bli hungrig innan tolv men det känns inte så allvarligt då.

Problemet här är om jag flyttar längre bort, måste jag antagligen kliva på ett tåg 20 minuter tidigare. Om vi antar att jag äter frukosten på samma sätt så blir det nu vips 3 h 40 min mellan målen. Det förutsatt att jag skyndar mig iväg på lunchen. Om jag skulle söla skulle det vara ännu värre.
Det här kan jag lösa som så att jag tar ett snabbtåg som går lite senare, då kan jag äta på min gamla tid. Kommer precis i tid/lite för sent till skolan men men, det får jag ta. Skulle också kunna äta något litet mot slutet av föreläsningen, frågan är hur bra det känns för magen, man lurar den lite när det inte kommer någon mer mat. Sen är det ett störningsmoment också, andra kanske stör sig på mig om jag äter t ex ett äpple. Hårt.

Nåväl, vi går vidare.

Om skolan fortsätter, vilket den ofta gör, så har jag något 1315-1500.
Anta att jag avslutade lunchen ca 1240 så vill jag nu äta senast 1600 i alla fall. Detta är möjligt om jag tar ett tåg som går 1511. Som det är idag så har jag senaste tiden lyckats komma med det ibland, men då har jag haft tur och vi har nästan slutat tidigare. Kan lyckas komma med det bara jag går säg fem minuter innan man slutar.
Alternativet är att jag tar med mig något litet och äter på tåget hem, ett emergency meal. Tidigare har jag använt mig flitigt av bananer och äpplen när jag hamnat i såna här situationer, har ni några andra bra förslag? Känns återigen fel att börja småäta innan mellanmålet som väntar när jag kommer hem. Med det senare tåget kommer jag hem 20 minuter senare, säg att jag kan börja äta 1620 då. Känns inte bra alls, då skulle det ha gått 3 h 40 minuter sen lunchen. Och jag måste stressa för att ens klara den tiden.

Detta är en normal skoldag, ibland kan man ha grejer på andra tider men det försöker jag undvika.
Ni kanske tycker jag är väldigt fixerad vid mina mattider, men det här är ju lite ungefärligt plus att jag ofta äter med mer än tre timmars mellanrum. Och jag mäter från det att jag avslutat måltiden, så jag är rätt snäll där.

Hur tycker ni att jag ska göra? Vad är lämpligt att äta innan en stor måltid? Allting skulle vara sjukt mycket lättare om jag hade bil och slapp resor med kollektivtrafiken på 45-50 minuter (lägg på 20 när jag flyttat) men nu har jag inte det. Kommer förhoppningsvis ha bil snart, men det är ändå för dyrt att ta den in till stan med parkering och grejer.

villie
2006-05-26, 00:14
Jag tycker du borde funderar på om 20 min extra innan du får i dig föda/näring överhuvudtaget har någon betyldelse...

NiXPhoenix
2006-05-26, 00:29
Okej, så du menar att var tredje timma inte är helt heligt?
Katabol fas är min främsta fiende! Har fått höra att man helst aldrig ska bli hungrig, kommer hungerkänslorna så är det illa.

villie
2006-05-26, 00:36
Nu vet jag ju inte vad målet med din träning är om du ska tävla eller dyl och verkligen behöver ha näringstiming till tusen. Men om du bara tränar för kroppen/välmående så behöver man verklingen inte vara optimal i allt man gör.

Men är du orolig kan du ju klämma en banan och en halv protte drink eller nått :)

King Grub
2006-05-26, 04:41
Okej, så du menar att var tredje timma inte är helt heligt?

Har ingen praktiskt betydelse med 20 minuter, eller en timme för del delen, hit eller dit.