handdator

Visa fullständig version : Kroppsfett


vikko
2006-05-25, 21:14
Jag funderar på att kolla hur mycket % kroppsfett jag har, och undrar lite hur det här går till, och cirka pris på det..

Jag bor i Luleå och har hört att det går att göra någonstanns i Boden men jag alltså ingen kunskap whatsoever inom ämnet och undrar lite bara, typ vad man gör och om det gör ont eller nått..

hur går det till? =)

RassK
2006-05-25, 22:20
Lägg upp 1 eller 2 bilder vetja så kan du få en gratis uppskattning av några kunniga här på forumet :)

Xander
2006-05-25, 23:20
Enklast och säkrast är att göra det med kalipermetoden. Det är en metod där man med hjälp av en tång med mätskala mäter fettet på diverse ställen på kroppen och sedan läser ut procenten med hjälp av ålder och en tabell. Det är en väldigt exakt metod sålänge han som mäter behärskar det.

På det gym där jag brukar mäta mig kostar det 60kr och tar bara ett par minuter. Dom mäter då fett på ena sidan kroppen.. framsida lår, lite åt ena sidan på magen och på bröstet ungefär mellan bröstvårtan och armhålan. (Vet att de på tjejer kan mäta/mäter på baksida överarm (triceps) istället för på bröstet) De mäter även varje ställe två gånger för att få ett rättvist (samma) värde.

..och nej det gör inte ont, bara nyps lite lätt. ;)