handdator

Visa fullständig version : Sötsug


Da2
2006-05-25, 18:53
Har suttit och funderat lite på det här med sötsuget. Ligger det i huvudet eller är det något kroppsligt som utgör att man blir sötsugen/ sugen på snacks osv.? Senaste två veckorna har mitt sötsug varit större än tidigare, då jag inte ens har tänkt på att stoppa i mig något "skit". Vad kan detta bero på? Är kroppen beroende av socker som förhöjer någon kroppslig funktions funktionalitet, eller är det något man kan och borde klara sig helt utan? Är ytterst tacksam för givande svar.

Liten Men Fet
2006-05-25, 19:23
Har suttit och funderat lite på det här med sötsuget. Ligger det i huvudet eller är det något kroppsligt som utgör att man blir sötsugen/ sugen på snacks osv.? Senaste två veckorna har mitt sötsug varit större än tidigare, då jag inte ens har tänkt på att stoppa i mig något "skit". Vad kan detta bero på? Är kroppen beroende av socker som förhöjer någon kroppslig funktions funktionalitet, eller är det något man kan och borde klara sig helt utan? Är ytterst tacksam för givande svar.

Skulle tippa på att det sitter i huvudet, jag äter nästan aldrig godis/rent socker och har heller inget sötsug. När jag blir hungrig vill jag ha mat och inget godis.

Da2
2006-05-25, 19:26
Skulle tippa på att det sitter i huvudet, jag äter nästan aldrig godis/rent socker och har heller inget sötsug. När jag blir hungrig vill jag ha mat och inget godis.
Grejen är att sugen alltid kommer precis efter jag käkat, aldrig innan.

tejen
2006-05-26, 17:14
Inget expertutlåtande kanske men hoppas det ger något.

Fråga:
Hej!
Jag undrar varför man får sånt godissug efter maten,även fast jag är mätt, och även när jag har lagt mig och vilat ett tag så kommer godissuget. I övrigt har jag inte mycket godissug. Oftast när jag tagit nåt sött efter maten upphör godissuget.
mvh Linda



Bim Åkers Svar:
Hej Linda,
Godissug har säkert olika förklaringar. Förmodligen kan det dels bero på att man har för vana att äta något sött efter maten. Lite av en betingad reflex alltså.
Suget kan också bero på att blodsockret sjunkit efter måltid pga kraftigt insulinpåslag och detta ger kroppen signaler som säger att nu vill kroppen ha något som gör att blodsockernivån höjs snabbt. Kroppen känner liksom av vad som kan hjälpa den i denna situation.
Mitt råd är att Du ser över vad Du brukar äta. Finns tillräckligt mycket fibrer med? Äter Du lagom mycket mat? Det ideala är just att vi äter mindre mängd mat åt gången och istället äter oftare. Frukost, mellanmål, lunch, mm, middag och kvällsmål är en bra måltidsfördelning.
Sug kan också ibland vara en signal från kroppen om vätska. Kanske dricker Du för lite vatten? Godissug är kneptig. Jag kan nog inte riktigt förstå allt som kan orsaka dessa. Om inte annat får Du se det som positivt att det räcker med en liten sötsak för att tillfredsställa suget. Värre vore om suget lett till ett ständigt ätande.
Lycka till önskar Dietist Bim