handdator

Visa fullständig version : Koontz / King etc - Bästa boken du läst?


donpedro
2006-05-25, 18:40
Bara av intresse vilken Koontz / King / Liknande författares bok är den/de bästa ni läst?

*popcorn*

Mina favoriter är:

Koontz - Midnatt
King - Benrangel
Koontz - Life Expectancy

:hbang:

Någon annan författare som bör tipsas om i samma genre ??

Krampus
2006-05-25, 18:40
King - Pestens tid, om jag ska nämna en.

King Grub
2006-05-25, 18:41
Dan Simmons - Carrion Comfort, Summer of Night.

Robert McCammon - Swan Song, The Wolf's Hour, Boy's Life, etc. Swan Song är McCammons motsvarighet till Kings The Stand (Pestens tid), men ännu mer storslagen och det enda postapokalyptiska epos som överträffar Kings mästerverk.

Da2
2006-05-25, 18:42
Dan Simmons - Carrion Comfort, Summer of Night.

Robert McCammon - Swan Song, The Wolf's Hour, Boy's Life, etc. Swan Song är McCammons motsvarighet till Kings The Stand (Pestens tid), men ännu mer storslagen och det enda postapokalyptiska epos som överträffar Kings mästerverk.
Du verkar läsa mycket böcker, du.

Frantic
2006-05-25, 18:44
Har bara läst en bok skriven av koontz och jag tror den hette Psykopaten. Den var helt ok. Skulle gärna se filmatiseringen av den

King Grub
2006-05-25, 18:44
Du verkar läsa mycket böcker, du.

Oavbrutet. Science fiction, fantasy, horror.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1316667&postcount=59

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=595824&postcount=39

Jay-Z
2006-05-25, 18:46
The Talisman och Black House av Stephen King och Peter Straub. Väntar otåligt på den tredje boken.

King Grub
2006-05-25, 18:50
Väntar otåligt på den tredje boken.

Det är ju inte på något sätt säkert att det blir någon. King är halvpensionerad.

Krampus
2006-05-25, 18:51
Det är ju inte på något sätt säkert att det blir någon. King är halvpensionerad.
Halvalkoliserad...

mini
2006-05-25, 18:51
Det var länge sedan jag läste den, men Koontz - Sekten tyckte jag var mycket bra. Hm, måste nästan läsa om den.

Jay-Z
2006-05-25, 18:53
Det är ju inte på något sätt säkert att det blir någon. King är halvpensionerad.

Ja, jag har hört det. Det skulle onekligen vara tråkigt. :(

Niclaaas
2006-05-25, 18:55
"väktare" av koontz.

Det var länge sedan jag läste den, men Koontz - Sekten tyckte jag var mycket bra. Hm, måste nästan läsa om den.

en av få koontzböcker jag inte läst, hört att den ska vara riktigt bra.

Slartibartfast
2006-05-25, 18:58
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1316667&postcount=59


Superbt! Den listan ska jag spara! :thumbup:

Kurash
2006-05-25, 18:59
Oavbrutet. Science fiction, fantasy, horror.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1316667&postcount=59

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=595824&postcount=39


Blir helt tårögd av nostalgi när jag läser listorna. Har bara läst en bråkdel av böckerna, men vilka tider det var!

Stephen Donaldsson, Robert Jordan och David Eddings var klara favoriter på gymnasiet...för typ 10 år sen.

Inte läst Terry Goodkind? Eller den fantastiska serien Death Gate Cycle av Weiss/Hickman?

King Grub
2006-05-25, 18:59
Inte läst Terry Goodkind? Eller den fantastiska serien Death Gate Cycle av Weiss/Hickman?

Jo, men dom platsar inte (Death Gate är dock underhållande).

Eddings däremot platsar. På bottenlistan.

Kurash
2006-05-25, 19:03
Jo, men dom platsar inte (Death Gate är dock underhållande).

Eddings däremot platsar. På bottenlistan.

Ja, såg att du hade med Eddings i slutet. Det är lite barnbok över dom, men ändå bra skrivna.

Vem är favorithjälten/boven? Själv röstar jag på Elric.

Timme
2006-05-25, 19:08
Oavbrutet. Science fiction, fantasy, horror.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1316667&postcount=59

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=595824&postcount=39


Hmmm, du som gillar böcker. Skulle du kunna tänka dig att läsa denna bok? http://www.amazon.com/gp/product/0891073906/104-0312573-9301536?v=glance&n=283155

Jag tyckte att den var otroligt bra iallafall.

shadowfire
2006-05-25, 19:09
Koontz: Midnatt, Nattfrossa

... och så boken mitt alias kommer ifrån såklart, "Skuggeld" av Dean Roy Koontz. Jag har tidigare kallat mig "koontz" på flera forum på internet, men det blev ett litet för populärt smeknamn upptäckte jag så jag bytte till titeln till en av hans böcker istället. :) .. har snart fyllt en hel bokhylla med pockets o böcker av honom, både på svenska o engelska. :hbang:

donpedro
2006-05-25, 19:16
Ah grymt att folk läser så mycket intressant ! Har fått en hel del inspiration nu på vad jag ska läsa härnäst :thumbup:

Funderar på Koontz - Velocity härnäst sen blir det kanske lite fantasy eller dyl :D

King Grub
2006-05-25, 19:41
Ja, såg att du hade med Eddings i slutet. Det är lite barnbok över dom, men ändå bra skrivna.

Vem är favorithjälten/boven? Själv röstar jag på Elric.

Eddings är bara sämst, tycker jag. Bra skrivna kan jag inte hålla med om på något sätt. Litterärt genomuselt, med fullständigt statiska fantasyvärldar, pappkaraktärer, styltad dialog, pinsam humor alltid instucken på fel ställen (dialogerna), orealistiskt till max och en konstig syn på moral (när dom "onda" gör något är det hemskt, men när dom "goda" gör exakt samma sak så är det fantastiskt bra).

Elric håller jag däremot med om att han är en av fantasylitteraturens klarast lysande stjärnor. Allt Moorcock skrivit är förresten guld. Corum, Hawkmoon, m fl.

emmzan
2006-05-25, 19:43
Koontz bästa är nog Phantoms enligt mig, sen har han skrivit en jäkla massa skräpböcker också men det finns guldkorn.

King Grub
2006-05-25, 19:43
Koontz var underhållande, men har sjunkit i kvalitet, tycker jag. Dels har han börjat genomsyra sina böcker med en slags pinsam humor, också han på helt fel ställen, och han verkar ha något slags behov av att "över-Koontza" sig själv. Plus att alla hans böcker går efter samma mall, t o m ner på karaktärsnivå, med samma man+kvinna+hund-team.

Han kommer nog aldrig tillbaka till Strangers-nivå (helt lysande bok).

emmzan
2006-05-25, 19:53
Koontz var underhållande, men har sjunkit i kvalitet, tycker jag. Dels har han börjat genomsyra sina böcker med en slags pinsam humor, också han på helt fel ställen, och han verkar ha något slags behov av att "över-Koontza" sig själv. Plus att alla hans böcker går efter samma mall, t o m ner på karaktärsnivå, med samma man+kvinna+hund-team.

Han kommer nog aldrig tillbaka till Strangers-nivå (helt lysande bok).

Det är därför man läser Pratchett på heltid numer! :D

Baan
2006-05-25, 19:56
Eddings är väl rätt kass på alla sätt, men för många är det ju första fantasyserien, så jag kan delvis förstå att folk är blinda på hur dåliga böckerna är, jag störde mig alltid mest på dialogen, samt att hela världen känndes som den bara kretsade kring ett x antal personer, resten var bara statister, ungefär som i en taskig actionfilm. Det är väl först när man läst ett par böcker som man kan konstantera eddings kasshetsgrad, som t ex george r. r. martin är ju brutalt överlägsen på alla sätt, iaf serien jag läst, vet inte hur det är med dom andra verken.

donpedro
2006-05-25, 19:56
Plus att alla hans böcker går efter samma mall, t o m ner på karaktärsnivå, med samma man+kvinna+hund-team.

Ja det är faktiskt väldigt Koontz att ha med en hund i alltihop , sen har jag reagerat över all öl det dricks i böckerna! Man blir ju både ölsugen och rädd på samma gång :em:

King Grub
2006-05-25, 19:59
som t ex george r. r. martin är ju brutalt överlägsen på alla sätt, iaf serien jag läst, vet inte hur det är med dom andra verken.

Martin är överlägsen i princip allt.

Han har inte skrivit något mer i high fantasy-genren än just A Song of Ice and Fire, men allt annat han författat är också lysande, t ex den helt briljanta vampyrromanen Fevre Dream.

Baan
2006-05-25, 20:00
Martin är överlägsen i princip allt.

Han har inte skrivit något mer i high fantasy-genren än just A Song of Ice and Fire, men allt annat han författat är också lysande, t ex den helt briljanta vampyrromanen Fevre Dream.

Finns det något du kan rekommendera i samma stil som A song of Ice and Fire?

dynamo
2006-05-25, 20:01
King - Pestens tid, om jag ska nämna en.

+1

Sen eftersom tråden vikt in på fantasyförfattare, så tyckte jag Stephen Donaldsson med krönikorna om Thomas Covenant var suveräna när jag läste som ungdom, stod ut från övriga fantasy-böcker iom hela anti-hjälte grejjen.

King Grub
2006-05-25, 20:01
Finns det något du kan rekommendera i samma stil som A song of Ice and Fire?

Tad Williams - Memory, Sorrow and Thorn-trilogin (börjar med The Dragonbone Chair). Utan tvekan.

Kurash
2006-05-25, 20:02
Det är därför man läser Pratchett på heltid numer! :D

Ja för tusan! Var precis inne i garderoben och plockade fram 2 terry Pratchett böcker till flygresan imorgon.

jebu
2006-05-25, 20:42
koontz och king så tycker jag phantoms och pestens tid är de bästa

sedan en annan favorit bok som är ganksa okänd är Robert Shea:s Shike
eller Drakarnas tid och Stormen och svärdet som de heter på svenska. Någon mer här som har läst dessa böcker och har någon kommentar ?

Metal_boy_
2006-05-25, 20:46
Desperation - King

Så förbannat härligt sjuk :)

King Grub
2006-05-25, 20:58
När man nämner King får man inte glömma hans främsta verk, Dark Tower-serien. Inte skräck, men väl ett sant mästerverk, åtminstone från och med bok tre.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1274525&postcount=30

Krokodil
2006-05-25, 22:33
Stephen King - Pestens tid! :thumbup:

Chandler
2006-05-26, 05:40
Åh två av mina favoritförfattare! (Om inte tom De två!) :thumbup:

Hmm, litet knepig fråga; Skymmningsögon och Phantoms är hör nog till de absoluta favoriterna av Koontz och kanske Kings Jurtjyrkogården.

Chandler
2006-05-26, 05:48
Robert McCammon - Swan Song. Swan Song är McCammons motsvarighet till Kings The Stand (Pestens tid), men ännu mer storslagen och det enda postapokalyptiska epos som överträffar Kings mästerverk.

Tack för tipset! Den skall definitivt läggas till listan isf!

The Talisman...

Den borde komma på posten närsomhelst!

Det var länge sedan jag läste den, men Koontz - Sekten tyckte jag var mycket bra. Hm, måste nästan läsa om den.

Den hade jag nästan glömt! Nu blev jag också snål på att läsa om den! :thumbup:

Papi
2006-06-08, 12:13
Oavbrutet. Science fiction, fantasy, horror.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1316667&postcount=59

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=595824&postcount=39
Man blir ju onekligen nyfiken på James P. Blaylock när man ser den listan.
Jag har inte ens hört talas om honom förut.
Har precis avklarat China Mievilles Perdido Street Station och The Scar. Väldigt bra, särskilt The Scar. Snacka om att Mieville har lyckats skapa en unik och intressant värld!
Håller på med Pattern Recognition av William Gibson nu, men kanske ska prova en bok av Blaylock sedan. Vilken rekommenderar du att man börjar med? Utspelas de i samma "värld"? Är det en serie?

Jay-Z
2006-06-08, 12:15
Har precis avklarat China Mievilles Perdido Street Station och The Scar. Väldigt bra, särskilt The Scar. Snacka om att Mieville har lyckats skapa en unik och intressant värld!


Läste Iron Train för ett tag sedan. Bra den med, dock inte helt lättläst om man inte är bra på engelska.

King Grub
2006-06-08, 12:17
Blaylock skriver inte fantasy i "drakar och demoner"-miljö; inte high fantasy, utan vanliga romaner i vår värld med fantastiska inslag.

Han debuterade med Elfin-trilogin som är en high fantasy-trilogi, men resten av hans böcker är fristående och utspelar sig ofta i Kalifornien. The Last Coin och The Paper Grail är mina favoriter, där den första är en humoristisk historia om jakten på Judas sista silvermynt.

http://www.sybertooth.com/blaylock/lastcoin.htm

King Grub
2006-06-08, 12:18
Läste Iron Train för ett tag sedan. Bra den med, dock inte helt lättläst om man inte är bra på engelska.

Du menar Iron Council, antar jag?

Papi
2006-06-08, 12:29
Låter intressant, helt klart.
Men jag har ju en bunt böcker som jag redan köpt men inte läst ännu:
Baroque Cycle av Neal Stephenson
Book of the Long Sun - Gene Wolfe
Book of the Short Sun - Gene Wolfe
A RRetrospective - George Martin

Vill läsa om Stephen Donaldsons böcker om Thomas Covenant också, innan jag börjar på den nya serien och även hans Gap Cycle.

Tja, över 20 böcker bara där...när ska man hinna? *rolleyes*

King Grub
2006-06-08, 12:31
Baroque Cycle är tung men värd mödan. Kanske den mest detaljerade roman (det är en lång bok uppdelad på tre) jag läst.

Papi
2006-06-08, 12:34
Baroque Cycle är tung men värd mödan. Kanske den mest detaljerade roman (det är en lång bok uppdelad på tre) jag läst.
Jo, jag älskar hans böcker! Cryptonomicon är bland det bästa jag läst. Men jag måste vara på rätt humör för att klara av hans språk och sätt att skriva på. Börjar känna att jag är redo att tackla dem nu. :)

Nitrometan
2006-06-08, 12:35
Kom på att jag har en Koontz i bokhyllan som jag köpte en sommar för flera år sen för att ha nåt att läsa på semestern. Blixtsken heter den. Ganska bra. Lite för lite skräck för att vara Koontz.

Rock'nRoll
2006-06-08, 12:38
King - Död Zon tyckte jag var väldigt bra.

Jay-Z
2006-06-08, 14:38
Du menar Iron Council, antar jag?

Haha. Ja, givetvis. Fast det är ju lätt hänt med tanke på. ;)

Jay-Z
2006-06-08, 14:39
Läste ut Koontz "Väktare" häromdagen. Ett svagt mja är mitt omdöme.

grisbil3n
2006-06-08, 14:51
Dean Koontz - Fear Nothing gillar jag skarpt.

emmzan
2006-06-08, 15:53
Läste ut Koontz "Väktare" häromdagen. Ett svagt mja är mitt omdöme.

Den är väl fin? Trovärdig minst sagt :D

Noll
2006-06-08, 16:20
Har alltid gillat viskningar av koontz, sen ett par år senare råkade Skymningsögon korsa min väg å det uppstod förvirring på topplistan :P.
( detta var innan jag kom på att Koontz böcker verkar följa samma upplägg; ensam snubbe med sociala anpassningsproblem, gärna ett läskigt trauma från exempelvis barndomen som han kämpar för att inte upplslukas av, han besitter nån form av viktig kunskap som tex hur man gömmer sig, han har en hund med en gärna lika fakktapp bakgrund och dom förstår varandra. Sen finns det alltid en kvinna, med eller utan barn, som även hon har haft det en smula trassligt på ett eller annat sätt. Hon är den som ska räddas, men i slutänden verkar även han bli räddad. Dom räddar varandra. Tillsammans ska dessa vilsna men ack så starka personer slåss mot onda elakingar. Success! ..)
Detta har dock inte hindrat mig från att läsa de böcker jag kommit över av Koontz.. :)

King dåh.. Köplust, eller, pestens tid, eller carrie.. eller varför inte drakens ögon... suck.

Jag tycker king åkså skriver sina böcker mer eller mindre efter samma mall.. å så gillar jag att i de flesta så finns platser å händelser med från tidigare stååårys..



Inser att jag förmodligen inte svarade på frågan, utan bara svammlade iväg om saker som inte intresserar andra än min intresseklubb ( som fö har antecknat flitigt och står här å hurrar..) så; Koontz: Viskningar. King; Köplust.

Såh!

Jay-Z
2006-06-08, 17:31
Den är väl fin? Trovärdig minst sagt :D

Jag förstår att du som veterinär gillar den iaf. :D

emmzan
2006-06-08, 18:44
Jag förstår att du som veterinär gillar den iaf. :D

Det är pga den boken jag alltid pratar med djuren när jag undersöker dem... vips var det är kanske dom svarar på något sätt. Ingen har dock svarat hittils :(

Diggler
2006-06-08, 18:49
För ett par år sedan tyckte jag Koontz, med "väktare" tror jag det var, sen läste jag några fler av Koontz och alla var så förvirrande lika, så han och den sjönk rejält där.

Jay-Z
2006-06-08, 18:50
Det är pga den boken jag alltid pratar med djuren när jag undersöker dem... vips var det är kanske dom svarar på något sätt. Ingen har dock svarat hittils :(

Skaffa ett alfapet till mottagningen! *popcorn*

emmzan
2006-06-08, 18:51
Skaffa ett alfapet till mottagningen! *popcorn*

Ska höra med stationschefen om vi kan inhandla ett sådant.. Eller två kanske, så har man ett i bilen åt hästarna och kossorna.

MilkmaN
2006-06-08, 22:13
King - knackarna. Jag var bara 11 när jag läste den och det var det äckligaste jag någonsin läst då. Var rädd i flera veckor.

Koontz - Endast läst 2, ingen var sådär fruktansvärt bra. Demon Seed var däremot väldigt intressant.

donpedro
2006-06-09, 08:15
Koontz - Endast läst 2, ingen var sådär fruktansvärt bra. Demon Seed var däremot väldigt intressant.

Läste ut Demon Seed och tyckte faktiskt den var lite långtråkigt att läsa hela hans inre monolog även om allt är välskrivet och det faktiskt ligger intressanta tankar bakom den. (Ska tydligen vara lite satirisk mot oss män) ;)

King Grub
2006-06-09, 08:54
King - knackarna. Jag var bara 11 när jag läste den

Läs inte om den, bara - du förlorar barndomens magi. Den är erkänt Kings mest genomusla roman.

Pata
2006-06-09, 09:01
Swan Song är McCammons motsvarighet till Kings The Stand (Pestens tid), men ännu mer storslagen och det enda postapokalyptiska epos som överträffar Kings mästerverk.

True dat! :thumbup:
Älskade Swan Song. försökte hitta Dan Simmons - Carrion Comfort men den verkar inte tryckas längre. PM:a mig någon som hittar den någonstans eller vill sälja/låna ut sin kopia!:naughty:

Pata
2006-06-09, 09:20
Föresten, är det någon som prövat Conn Igguldens Emperor serie? Köpte första delen av slump när jag skulle åka tåg (och glömt boken hemma *grr* ). Hann bara genom de första kaptilena men den verkar lovande.

King Grub
2006-06-09, 09:23
True dat! :thumbup:
Älskade Swan Song. försökte hitta Dan Simmons - Carrion Comfort men den verkar inte tryckas längre. PM:a mig någon som hittar den någonstans eller vill sälja/låna ut sin kopia!:naughty:

Finns på Amazon begagnad för en tia.

Pata
2006-06-09, 10:01
Finns på Amazon begagnad för en tia.

Beställt och klart. :) Tack för tipset. Blev bara den dan simmons boken, de andra hittade jag på sf bokhandeln så slipper man frakten. (trist när man hittar böcker på nätet för 10 spänn men det kostar 80 spänn frakt per bok). *cry*

Jay-Z
2006-06-12, 09:44
Den borde komma på posten närsomhelst!



Så vad tycker/tyckte du om the Talisman?

Chandler
2006-06-28, 09:36
Så vad tycker/tyckte du om the Talisman?

Ärligt talat har jag inte hunnit börja läsa den ännu. :em: Jag håller på med en bok om första världskriget och här emellan avverkade jag Juoppohullun päiväkirja (~Galet fyllos dagbok). :D Men jag ska återkomma bara jag kommer igång!

Jay-Z
2006-06-28, 09:47
Ärligt talat har jag inte hunnit börja läsa den ännu. :em: Jag håller på med en bok om första världskriget och här emellan avverkade jag Juoppohullun päiväkirja (~Galet fyllos dagbok). :D Men jag ska återkomma bara jag kommer igång!


Under tiden du väntar på att komma igång kan du lika gärna beställa Black House så du har den redo när du väl avslutat Talismanen. :)

Chandler
2006-10-19, 21:21
Under tiden du väntar på att komma igång kan du lika gärna beställa Black House så du har den redo när du väl avslutat Talismanen. :)

Hah, nu har jag iaf börjat. :D Går inte så snabbt vid sidan av all kurslitteratur.

Jay-Z
2006-12-26, 18:34
Jag har precis påbörjat Mr X av Peter Straub. Diggar den skarpt hittills.

shadowfire
2006-12-26, 18:46
Rekommenderar mig själv - skuggeld (dean roy koontz) :D

Niclaaas
2007-05-18, 13:48
bumpar denna!

plöjer igenom dark tower serien nu. är en bit inne i femte boken och måste säga att det är det överlägset bästa jag läst av king.

det blir högsta betyg: :hbang: :hbang: :hbang: :hbang: :hbang:

NisseEriksson
2007-05-18, 13:58
Jag gillade inte Pestens tid lika mycket som Stark, Stark var enligt mig väldigt bra.

Löjtnant Blank
2007-05-18, 14:02
Pestens tid är, vad jag kan komma på, den enda boken i genren jag gillar. En stämningsfull, suggestiv bok.

Jompan
2007-05-18, 14:03
Läst nästan alla Koontz böcker, förutom de senast utgivna då jag inte längre har tid för skönlitterära lässtunder längre. :(

Midnatt är helt klart en favorit.

ikmor
2007-06-16, 07:09
Stephen King - Det
Dean Ray Koontz - Väktare, Sekten

/Kim

Bronkitkorv
2007-06-16, 08:22
Dean Koontz - Fear Nothing gillar jag skarpt. Åter till ämnet för i helvete *mini*

Oh ja och inte glömma del två Fånga natten heller. En av de mest spännande böcker jag läst.
Den bästa av King är helt klart Benrangel (läs den nu ni som inte gjort det)

Den dåligaste boken av king borde väl vara Signal... Och Hjärtan i atlantis samt Om en buick 8, inte heller glömma Drömfångare

Jag vill nog påstå att King har skrivit mycket dåligt prettoskräp med.
Koontz tycker jag har blivit lite väl mycket moraltant/poet i sina senaste böcker men Odd Thomas serien verkar ju lovande iofs.

Rahf
2007-06-16, 08:51
Jordans Wheel of Time gillar jag, även om den spårade ur efter bok 5 ungefär. Han har en sista bok som ska ut nu men karln är dödligt sjuk också så vi får se om han pallar med att skriva den.

rememberence
2007-06-16, 09:25
Jag har funderat på att läsa:

Neuromancer - William Gibson

är det någon idé?

King Grub
2007-06-16, 09:56
Neuromancer är bra om man gillar cyberpunk/vill upptäcka cyberpunk.

En mer lättsmält introduktion till genren kan man då med t ex Snow Crash av Neal Stephenson.

knazcandy
2007-06-17, 10:21
Älskar Kings böcker och har nog plöjt igenom de flesta. Dock är min favoritbok av honom den allra första som jag läste, Christine. Jag var nog inte mer än runt 12 när jag läste den första gången och tyckte var fantastisk bra/hemsk med så detaljerade beskrivningar att jag grimasera när jag läste den.

Har nog bara läst två av Koontz, tror de hette Trasdockan (som var en skitbok) och en bok om människor som förvandlades till blodtörstiga djur på nätterna pga att de var försökskaniner på lite hemmagjord medicin..

Sofia4_4
2007-06-17, 10:28
Aaa, läser precis Koonz - "Velocity". Den boken är så jävla bra.
Jag har läst en till som var jätte bra - "Vakande ögon".

Favorita Kings booken är "Bag of bones"- jag kunde inte sova när jag läste det så jag ringde en kompis kl.3 på natten för att hålla mig sällskap medan jag passerar den lilla avståndet jag hade till toaletten.
King har sällan gjort mig besviken egentligen. Men nån gång har det hänt.

rememberence
2007-06-17, 10:45
Neuromancer är bra om man gillar cyberpunk/vill upptäcka cyberpunk.

En mer lättsmält introduktion till genren kan man då med t ex Snow Crash av Neal Stephenson.

Okej, ska titta på den först då, tack!:thumbup:

Jay-Z
2008-10-19, 22:26
Bumpleibump.

Läste precis ut Wizard and Glass av Stephen King - it brokeded my heart.

Eiken
2008-10-20, 08:19
Aaa, läser precis Koonz - "Velocity". Den boken är så jävla bra.
Jag har läst en till som var jätte bra - "Vakande ögon".

Favorita Kings booken är "Bag of bones"- jag kunde inte sova när jag läste det så jag ringde en kompis kl.3 på natten för att hålla mig sällskap medan jag passerar den lilla avståndet jag hade till toaletten.
King har sällan gjort mig besviken egentligen. Men nån gång har det hänt.

+1 På Velocity, plöjde den i somras. Seize the Night av Koontz är jäkligt bra med.

Mescreant
2008-10-20, 08:23
Bara jag som stör mig på Kings dialoger? Alla karaktärerna är så käcka och rappkäftade. Klarade inte läsa The Stand p.g.a det. Tror jag missar många bra böcker när jag undviker King eftersom jag gillar skräck. :(
De kanske inte gör sig bra på svenska?

Första ~100 sidorna av Pestens tid är det enda jag läst i vuxen ålder så jag kanske inte bör döma så fort? Green Mile har jag läst tidigare och den var riktigt bra, tyckte jag då.

Edit: frågan lyder: är det ett genomgående tema i hans böcker att alla karaktärer snackar som Hank Moody? Känns som det räcker med någon enstaka.

Mescreant
2008-10-20, 08:31
Det var inget. The Running Man har jag läst för några år sedan och den var också bra. Ska ge King en chans till och utgår från att det var mitt humör för stunden som fick mig att hata The Stand.

lectris
2008-10-20, 08:51
Finns en bok av King som jag blev helt trollbunden av: The Long Walk (Maratonmarschen).

Helt sjuk historia. Läst den två gånger men hittar nu inte boken :( måste köpa den igen..

The rules are simple - If you walk too slow, you get a warning, 4 warnings and you are shot. There is only one winner, and the story concentrates on a loosely held group of individuals that become friends and enemies during this inhumane walk.

One by one Ray Garraty sees the people around him die, and he faces the truths of his own entry into the Long Walk, and those of his new "friends". He is aware that only one will survive all the way, but it is not until the end that he realised the finality of his situation, and he slowly looses his sanity piece by piece.

lectris
2008-10-20, 08:56
för sen edit: en annan fantastisk Kingbok är From a Buick 8. Skiljer sig lite från övriga böcker av honom tycker jag :)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/0/04/Buick8.jpg/200px-Buick8.jpg

ArcTiC
2008-10-20, 09:30
King: Det är svårt men Det, Det mörka tornet, Pestens tid, Staden som försvann och Lida tillhör de bättre.

Koontz: Phantoms, Midnatt, Psykopaten.

King Grub
2008-10-20, 09:50
Bumpleibump.

Läste precis ut Wizard and Glass av Stephen King - it brokeded my heart.

Du har ändå det bästa framför dig. The Wolves of the Calla är något av en transportsträcka, men dom två avslutande böckerna är magnifika, och slutet på The Dark Tower är kanske det bästa slut jag någonsin läst i någon bok eller bokserie.

Tolkia
2008-10-20, 10:34
Bumpleibump.

Läste precis ut Wizard and Glass av Stephen King - it brokeded my heart.
Är dessa böcker läsvärda om man inte är ett skräckis-King-fan? Jag tycker att hans bloddryparböcker suger, men skulle gärna läsa en välskriven fantasyserie.

Langster
2008-10-20, 10:50
Du har ändå det bästa framför dig. The Wolves of the Calla är något av en transportsträcka, men dom två avslutande böckerna är magnifika, och slutet på The Dark Tower är kanske det bästa slut jag någonsin läst i någon bok eller bokserie.

Jag tycker tvärtom att han faktiskt kan sluta läsa Dark Tower serien nu, de tre sista böckerna blir bara sämre och sämre. De förlorar helt stämningen som fanns i de 3 första böckerna och blir bara urflippade och löjliga.
De hade faktiskt kunnat vara helt fristående böcker, inga av karaktärerna finns egentligen kvar, de har bara samma namn. Slutet funkade väl iofs, men inte mycket mer än så, kampen mot Crimson King fick en ju nästan att rodna, så illa var det. Jag blev väldigt besviken på Wolves of Calla och sen gick det bara utför. De sista böckerna är bara osammanhängande smörja där nya ointressanta karaktärer kastas in på måfå.

Drawing of the Three och Wastelands är helt klart bäst i serien, den första boken har också den speciella känslan som jag gillade i serien men det märks att den är skriven under en för lång tid. Wizard and Glass var bra den också, trots att den frångår det intressanta för mycket, det är i den som det börjar bli för utflippat mot slutet.

Jay-Z
2010-06-30, 15:22
The Dome och The Stand är ju ren kärlek.