handdator

Visa fullständig version : Soja frågor


sleep is the enemy
2006-05-25, 16:29
ja har förstått att soja e bra å nyttigt. idag köpte ja därför sojabönor å sojamjölk. såg inte nånstans på sojamjölken hur lång hållbarhet den har som öppnad förpackning, nån som vet? å e bönorna okej å bara äta som dom e, eller ska man behöva koka dom eller nåt? köpte axas go green bönor i kartong. nu när man ändå e inne på soja, finns de nån sojaost tro?

nu kom ja på en anna fråga också, e verkligen tonfisk så bra att äta när man tränat? hoppas nån kan svara som har bättre koll på de här än ja, hade!

apa_ola
2006-05-25, 16:36
ja har förstått att soja e bra å nyttigt. idag köpte ja därför sojabönor å sojamjölk. såg inte nånstans på sojamjölken hur lång hållbarhet den har som öppnad förpackning, nån som vet? å e bönorna okej å bara äta som dom e, eller ska man behöva koka dom eller nåt? köpte axas go green bönor i kartong. nu när man ändå e inne på soja, finns de nån sojaost tro?

nu kom ja på en anna fråga också, e verkligen tonfisk så bra att äta när man tränat? hoppas nån kan svara som har bättre koll på de här än ja, hade!

kan inte svara på allt, men det borde stå på paketet hur man tillagar böorna, Sojaost vet jag ej riktig, men tofu kanske. Och ja, tonfisk är bra att äta efter träning...

olle lindblad
2006-05-25, 16:46
Sojabönor blötlägger man över natten, häller i durkslag och kokar tills de blir mjuka. Brukar ta ca två timmar. Ha gärna i lite kryddor och buljong för smakens skull.

sleep is the enemy
2006-05-25, 16:52
på förpackningen står de dels, "färdiga att värma" dels att man ska koka dom som olle skrev. funkar de inte å bara slänga in i mikron, ja skiter i hur de smakar, bara de e lika nyttigt. kommer aldrig hålla på å blötlägga dom över natten...

King Grub
2006-05-25, 17:14
Runt 10 timmars blötläggning och sedan 1½ - 2 timmars kokning brukar det vara som gäller för att tillaga sojabönor.

sleep is the enemy
2006-05-25, 17:17
om man nu skulle göra så som ni säger (å som de står på kartongen) då måste man väl i alla fall kunna koka upp alla å sen frysa ned dom portionsvis me maten ja ska äta till, å sen ta upp å värma i mikron bara? eller försvinner nån näring då?

King Grub
2006-05-25, 17:18
Det försvinner näring, ja, men inte så det påverkar i praktiken. Du kan frysa portionsförpackningar av dom flesta maträtter du lagar.

sleep is the enemy
2006-05-25, 17:19
men va bra, då kör vi på de, tack för hjälpen!

skaparn
2006-05-25, 17:55
Mycket intressant info angående sojabönor:

Jag tömmer skafferiet inför en flytt och åt just ett halv paket sojabönor (200 gram). Det mättade ordentligt vill jag lova.

Återstår att se hur min mage klarar av mängden, har bara ätit små mängder förr.

Max
2006-05-26, 09:52
ja har förstått att soja e bra å nyttigt. idag köpte ja därför sojabönor å sojamjölk. såg inte nånstans på sojamjölken hur lång hållbarhet den har som öppnad förpackning, nån som vet?
4-5 dagar har jag läst på några olika paket.

aliquis
2006-05-26, 15:01
ja har förstått att soja e bra å nyttigt. idag köpte ja därför sojabönor å sojamjölk. såg inte nånstans på sojamjölken hur lång hållbarhet den har som öppnad förpackning, nån som vet? å e bönorna okej å bara äta som dom e, eller ska man behöva koka dom eller nåt? köpte axas go green bönor i kartong. nu när man ändå e inne på soja, finns de nån sojaost tro?

nu kom ja på en anna fråga också, e verkligen tonfisk så bra att äta när man tränat? hoppas nån kan svara som har bättre koll på de här än ja, hade!Sojamjölken håller sig något år eller så i förpackningen i rumstemperatur, när du väl har öppnat den brukar det stå 3-5 dagar eller så men en vecka-10 dagar är nog inga som helst problem heller, kanske mer tom?

Om det är sojabönor på burk kan du väl äta dem som de är, om de är torra skall de blötläggas ett halvtdygn eller så och sedan kokas 1.5-2 timmar ;D

Bönor generellt skall blötläggas 8-12 timmar o kokas 30-120min beroende på sort.

"Sojaost" kallas Tofu.

aliquis
2006-05-26, 15:03
på förpackningen står de dels, "färdiga att värma" dels att man ska koka dom som olle skrev. funkar de inte å bara slänga in i mikron, ja skiter i hur de smakar, bara de e lika nyttigt. kommer aldrig hålla på å blötlägga dom över natten...Är det på burk och de är mjuka så är det väl bara att äta. Är de i en påse och stenhårda så tror jag inte du är så intresserad av att bara äta dem utan blötläggning o kokning ;)

machine gun
2006-05-26, 15:19
Det finns vegetabilisk ost gjord på soja, dels hårdost som ska användas som pålägg. Ser ut som hockeypuckar till formen och finns från Kung Markatta. Sen finns det smältbar också som säljs som påläggsskivor (går även att använda som pålägg dock). Sjukt dyrt dock, tror 8 skivor går på 35 spänn eller nåt sånt. Också Kung Markatta. Finns även färskostliknande pålägg - "Tofutti". Kolla hälsokostbutiker eller välsorterade livsmedelsbutiker, Hemköp brukar ha en del.

skaparn
2006-05-26, 15:39
Det finns vegetabilisk ost gjord på soja, dels hårdost som ska användas som pålägg. Ser ut som hockeypuckar till formen och finns från Kung Markatta. Sen finns det smältbar också som säljs som påläggsskivor (går även att använda som pålägg dock). Sjukt dyrt dock, tror 8 skivor går på 35 spänn eller nåt sånt. Också Kung Markatta. Finns även färskostliknande pålägg - "Tofutti". Kolla hälsokostbutiker eller välsorterade livsmedelsbutiker, Hemköp brukar ha en del.

Varför ska Tofu envisas med att vara så dyrt? Kan det bara skyllas på att sojaodling inte erhåller samma bidrag som mjölkproducenter eller är det något i tillverkningsprocessen som fördyrar Tofun? Rätt smaksatt kan det vara väldigt gott och en bra laktosfri ersättning till ost, men är som du säger lite för dyrt att frossa i.

aliquis
2006-05-26, 16:06
Varför ska Tofu envisas med att vara så dyrt? Kan det bara skyllas på att sojaodling inte erhåller samma bidrag som mjölkproducenter eller är det något i tillverkningsprocessen som fördyrar Tofun? Rätt smaksatt kan det vara väldigt gott och en bra laktosfri ersättning till ost, men är som du säger lite för dyrt att frossa i.Kung markattas är nog dyr för den låga volymen och att det är ekologiskt och den lilla förpackningen och eventuellt begränsad hållbarhet.

Asiatbutiken vid Vasatorget här i stan säljer jättebillig tofu, som jag dock aldrig har vågat köpa =P (vem vet vad de gör mer, skär med, osv.. ja, jag är sär!)

Om man gör tofu själv är det ju allt annat än dyrt?

http://www.vegan.se/produkter.htm#tofu
Exempelvis.

Kort beskrivning verkar vara i princip:
1) Blötlägg sojabönor
2) Mixa o koka dem
3) Sila ur "skalen" och annat så att du bara får "sojamjölk" kvar.
4) Tillsätt ett koaguleringsmedel, i deras fall Nigari men när jag gjorde körde jag på citronjuice.
5) Koka ett tag tills det bildas klumpar, filtrera ur dessa, pressa ihop till en klump o lägg i kallt vatten.

aliquis
2006-05-26, 16:08
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3770

Näringsvärde för tofu 100 g
Energi 79 kcal, 329 kJ
Vatten 85,0 g
Aska 0,8 g
Protein 7,8 g
Fett totalt 4,2 g
Fettsyror mättade 0,6 g
Enkelomättade 1,0 g
Fleromättade 2,4 g
Kolesterol 0 mg
Kolhydrater totalt 2,4 g
Mono-, disackarider 1,2 g
Kostfibrer 2,5 g
Retinol 0 mikrog
Betakaroten 102 mikrog
Retinolekv 17 mikrog
Vitamin D 0 mikrog
Alfa-tokoferol 1,0 mg
Tiamin 0,06 mg
Riboflavin 0,03 mg
Niacin 0,1 mg
Niacinekv 1,4 mg
Vitamin B6 0,50 mg
Folacin 130 mikrog
Vitamin B12 0 mikrog
Askorbinsyra 0 mg
Natrium 7 mg
Kalium 42 mg
Kalcium 128 mg
Fosfor 126 mg
Magnesium 111 mg
Järn 1,9 mg
Zink 1,6 mg
Selen 1 mikrog

aliquis
2006-05-26, 16:21
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11163&lang=sv

machine gun
2006-05-26, 16:53
Varför ska Tofu envisas med att vara så dyrt? Kan det bara skyllas på att sojaodling inte erhåller samma bidrag som mjölkproducenter eller är det något i tillverkningsprocessen som fördyrar Tofun? Rätt smaksatt kan det vara väldigt gott och en bra laktosfri ersättning till ost, men är som du säger lite för dyrt att frossa i.

Jag tycker faktiskt inte att tofu är speciellt dyrt, men dessa påläggsvarianter av soja är ju sjukt dyra. Kung Markattas tofu är ekologisk och kostar ändå bara runt 20 spänn för 300 g. Knatar man in i nån asiatisk butik kan man hitta väldigt billig tofu, både mjuk, hård och silkestofu.

Äter man mkt tofu är det nästan inte värt besväret att göra egen. Det tar lång tid och blir väldigt mkt disk eftersom man ska sila och ha sig i flera omgångar. Men kul nångång emellanåt kanske :)