handdator

Visa fullständig version : Extra övning för korsrygg?


Mr A
2006-05-25, 11:56
När man tränar rygg med övningar som tex hantellrodd, latsdrag, roddövningar etc, behöver man då lägga in en x-tra övning för korsryggen som tex ryggresningar i detta pass? Eller får korsryggen en del stryk i de andra övningarna??

Och hur är det med trapzen? Brukar ni köra seperata övningar för trapz som tex shrugs eller trapzen får träning i övriga axelövningar med som pressar o hantellyft?

anledningen till att jag frågar är att jag försöker effektivisera mitt schema och få med färre övningar/set i mina pass.

Mattias Hallberg
2006-05-25, 12:12
Lägg med marklyft i passet så är saken biff

Sällen
2006-05-25, 12:28
Marklyft och/eller Good-Mornings

Mr A
2006-05-25, 12:46
men om jag inte lägger till marklyft, kan det då vara relevant att ha med tex ryggresningar i ryggpasset?

Diggler
2006-05-25, 12:52
men om jag inte lägger till marklyft, kan det då vara relevant att ha med tex ryggresningar i ryggpasset?

Japp. Ryggresningar är bra. Gillar du inte dem kan du testa goodmornings eller pullthroughs

aliquis
2006-05-25, 12:57
När man tränar rygg med övningar som tex hantellrodd, latsdrag, roddövningar etc, behöver man då lägga in en x-tra övning för korsryggen som tex ryggresningar i detta pass? Eller får korsryggen en del stryk i de andra övningarna??

Och hur är det med trapzen? Brukar ni köra seperata övningar för trapz som tex shrugs eller trapzen får träning i övriga axelövningar med som pressar o hantellyft?

anledningen till att jag frågar är att jag försöker effektivisera mitt schema och få med färre övningar/set i mina pass.När man kör rygg kör man marklyft, om man sedan har tid över lägger man till övningarna du skriver överst, och är man tillräckligt galen kör man väl shrugs också.

Andra övningar för just ländryggen är väl ryggresningar som sagt, och så fick jag lära mig att man kunde stå väldigt lätt framåtlutad med hantlar i händerna och lyfta armarna framåt till axelhöjd och sedan repetera för att träna några små muskler (?) längs ryggraden.

Diggler
2006-05-25, 13:06
När man kör rygg kör man marklyft, .

marklyft är mer en benövning än en ryggövning.

Fatalist
2006-05-25, 13:10
marklyft är mer en benövning än en ryggövning.

Kanske om du har otroligt svaga ben i förhållande till ryggen, annars, så nej?

Diggler
2006-05-25, 13:13
Kanske om du har otroligt svaga ben i förhållande till ryggen, annars, så nej?

ett marklyft är väldigt likt en knäböj, you do the math.

whern
2006-05-25, 13:23
diggler, det är ju typ bara en av de mest "kända" ryggövningarna som finns, och den tar på benen visst. Men det är inte en benÖVNING..


http://www.exrx.net/Muscles/ErectorSpinae.html

där har du den primära muskeln som tränas vid marklyft. ok?

Diggler
2006-05-25, 13:46
Jag håller inte med. Trots att du länkade till en bild av erector spinae. Ryggen hålls så upprät man kan, och man drar med benen. Raka marklyft är däremot mer en ryggövning.

Timme
2006-05-25, 14:11
Jag håller inte med. Trots att du länkade till en bild av erector spinae. Ryggen hålls så upprät man kan, och man drar med benen. Raka marklyft är däremot mer en ryggövning.

Gah, nu tycker jag att du är lite dum....


Jag antar att du menar att marklyft är en benövning främst för framsida lår eftersom du sa att den var mycket lik knäböj. Grejen är den att marklyft tar mycket mer på baksida lår och hela ryggen. Inte så mycket på framsida.


Raka marklyft är inte alls någon ryggövning, tvärt om så är den övningen framförallt en benövning och då baksida lår! http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html

Anledningen till att raka marklyft är mer benövning än ryggövning är för att vikten helt enkelt är för låg för att träna erector Spinae ordentligt men hamstrings får jobba mycket.

I Vanliga marklyft så är vikten mycket högre eftersom man är starkare i vanliga mark och då får ryggen mer pisk.

Liten Men Fet
2006-05-25, 14:16
Jag kör en övning som får korsryggen att jobba i sitt rörelseomfång istället för bara statiskt. I marklyft och skivstångsrodd så används korsryggen mest statiskt.
Sittande rodd där man går fram ordentligt eller hyperextensioner är bra tycker jag, se kör jag marklyft och skivstångsrodd på mina ryggpass också.

Diggler
2006-05-25, 14:18
Gah, nu tycker jag att du är lite dum....


Jag antar att du menar att marklyft är en benövning främst för framsida lår eftersom du sa att den var mycket lik knäböj. Grejen är den att marklyft tar mycket mer på baksida lår och hela ryggen. Inte så mycket på framsida.


Raka marklyft är inte alls någon ryggövning, tvärt om så är den övningen framförallt en benövning och då baksida lår! http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html

Anledningen till att raka marklyft är mer benövning än ryggövning är för att vikten helt enkelt är för låg för att träna erector Spinae ordentligt men hamstrings får jobba mycket.

I Vanliga marklyft så är vikten mycket högre eftersom man är starkare i vanliga mark och då får ryggen mer pisk.

Nu är du traditionellt ologisk. Marklyft är en basövning men mest en benövning, kör du som du skall flyttar du inte rýggen särskilt mycket, utan "driver hälarna genom golvet" och lyfter med benen. Tänk dig att du lyfter en läskback från golvet ("lyft med benen inte ryggen")

I raka marklyft gör du precis så du inte skall göra med läskbacken, du lyfter med ryggen.

Kurash
2006-05-25, 14:23
Tycker du ska kolla igenom övningsbanken Diggler.

bubbe
2006-05-25, 14:32
Tycker du ska kolla igenom övningsbanken Diggler.

nja, jag är med diggler här. erektor spinea kontraherar men mest statiskt i dom tunga lägena, om man inte har som vana att köra ostbågemark dvs. Däremot är lasten så tung att erektorerna får jobba rätt hårt iaf. Men mest tycker jag baksida lår jobbar.

Diggler
2006-05-25, 14:33
Tycker du ska kolla igenom övningsbanken Diggler.

Tycker inte jag.

Timme
2006-05-25, 14:39
Nu är du traditionellt ologisk. Marklyft är en basövning men mest en benövning, kör du som du skall flyttar du inte rýggen särskilt mycket, utan "driver hälarna genom golvet" och lyfter med benen. Tänk dig att du lyfter en läskback från golvet ("lyft med benen inte ryggen")

I raka marklyft gör du precis så du inte skall göra med läskbacken, du lyfter med ryggen.



Jag är ledsen men dina kunskaper inom anatomi är tillochmed sämmre en mina....

Jag vet att ryggen är i stortsett helt rak i vanliga marklyft men den förflyttas i raka mark. Men käre vän, anledningen til latt ryggen är rak när du drar vanliga mark är för att ryggen muskler håller ruggraden rak! Vikten är så pass tung i mark vilket gör att erector spinae måste jobba riktigt hårt för att hålla ryggraden rak. I raka mark är vikten för lätt för att erector spinae ska få jobba tillräckligt hårt.

Framsida lår får inte jobba så mycket i marklyft eftersom låren är långt över parallelt i startläget. Raka marklyft är en benövning och då baksida lår! Läste du inte länken? http://exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html


Barbell Straight-back Straight-leg Deadlift

Muscles

Target

* Hamstrings

Synergists

* Gluteus Maximus
* Adductor Magnus

Stabilizers

* Erector Spinae
* Trapezius, Middle
* Rhomboids
* Trapezius, Upper
* Levator Scapulae
* Trapezius, Lower

Antagonist Stabilizers

* Rectus Abdominis
* Obliques





Och vanliga marklyft

http://exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html


Barbell Deadlift

Muscles

Target (See Comments)

* Erector Spinae

Synergists

* Gluteus Maximus
* Adductor Magnus
* Quadriceps
* Soleus

Dynamic Stabilizers

* Hamstrings
* Gastrocnemius

Stabilizers

* Trapezius, Middle
* Trapezius, Upper
* Levator Scapulae
* Rhomboids

Antagonist Stabilizers

* Rectus Abdominis
* Obliques


Något oklart?

Kurash
2006-05-25, 14:40
Tycker inte jag.

Vad ska man säga? Vill du inte ens försöka ta till dig information så är det väl lika bra att ge upp.

Wikner
2006-05-25, 14:41
Kronlyft vore kanske nått att köra om du vill träna korsrygg.

Timme
2006-05-25, 14:43
nja, jag är med diggler här. erektor spinea kontraherar men mest statiskt i dom tunga lägena, om man inte har som vana att köra ostbågemark dvs. Däremot är lasten så tung att erektorerna får jobba rätt hårt iaf. Men mest tycker jag baksida lår jobbar.


Baksida lår och ryggen jobbar hårdast i marklyft. Det är jag med på men diggler påstor att det är quadriceps som jobbar hårdast och det är fel.

Han påstår också något så dumt som att raka mark är mer ryggövning än vanliga mark vilket är helt fel. Det är tvärt om. Raka mark är benvövning (och då baksida lår!) och vanliga mark är framförallt ryggövning men även ruskigt mycket baksida lår eftersom hamstings fäster i höften och sträcker ut höften. Quadriceps jobbar ytterst lite i marklyft.

bubbe
2006-05-25, 14:44
Och vanliga marklyft

http://exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html


Då kanske du kan förklara följande lilla sida på exrx?

http://exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html

Target

* Gluteus Maximus

Synergists

* Quadriceps
* Adductor Magnus
* Soleus

Dynamic Stabilizers

* Hamstrings
* Gastrocnemius

Stabilizers

* Erector Spinae
* Trapezius, Middle
* Trapezius, Upper
* Levator Scapulae
* Rhomboids

Antagonist Stabilizers

* Rectus Abdominis
* Obliques


Vem har fel vem har rätt? har exrx lagt två olika target bara för att förvilla kolozzeumfolket? I rent byggarsammanhang sägs ofta marklyft vara en mer renodlad ryggövning men det är nog mest pga pumpen dom får i korsryggen av alla repetetioner.

Yankeee
2006-05-25, 14:45
Hur många får träningsvärk i framsida lår efter ett markpass?

Timme
2006-05-25, 14:46
Då kanske du kan förklara följande lilla sida på exrx?

http://exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html

Target

* Gluteus Maximus

Synergists

* Quadriceps
* Adductor Magnus
* Soleus

Dynamic Stabilizers

* Hamstrings
* Gastrocnemius

Stabilizers

* Erector Spinae
* Trapezius, Middle
* Trapezius, Upper
* Levator Scapulae
* Rhomboids

Antagonist Stabilizers

* Rectus Abdominis
* Obliques


Vem har fel vem har rätt? har exrx lagt två olika target bara för att förvilla kolozzeumfolket? I rent byggarsammanhang sägs ofta marklyft vara en mer renodlad ryggövning men det är nog mest pga pumpen dom får i korsryggen av alla repetetioner.

Exrx har två olika listor på marklyft. Där visade du den ena där de skriver gluteus maximus som target. Den jag visade är det erector spinae. Kolla länk här: http://exrx.net/ExInfo/Weaknesses.html#anchor130067 (scrolla längst ner på sidan och klicka på deadlift.)

Timme
2006-05-25, 14:47
Hur många får träningsvärk i framsida lår efter ett markpass?


Eller hur! Jag tror faktsit att det inte är en enda :)

bubbe
2006-05-25, 14:50
Eller hur! Jag tror faktsit att det inte är en enda :)

Du har för lite vikt och för mycket ostbåge :D

Nej, jag får inte heller träningsvärk i benen, men sumo tar mer ben helt klart. Idag kändes det i benen, beror väldigt mycket på hur jag startar lyftet.

Timme
2006-05-25, 14:50
Då kanske du kan förklara följande lilla sida på exrx?

http://exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html

Vem har fel vem har rätt? har exrx lagt två olika target bara för att förvilla kolozzeumfolket? I rent byggarsammanhang sägs ofta marklyft vara en mer renodlad ryggövning men det är nog mest pga pumpen dom får i korsryggen av alla repetetioner.


Erector spinae är en stabiliserare i marklyft eftersom den jobbar statiskt men det betyder inte att den inte får stryk. Har du någon gång kört mark till nära failure? Förmodligen så har du det och på den sista repetitionen märker du att det är totalt omöjligt att hålla ryggraden rak och det beror på att muskelfibrerna i erector spinae är slutkörda. De muskler som jobbar hårdas i marklyft är baksida lår, röven och ryggen (erector spinae, traps etc)

bubbe
2006-05-25, 14:53
Förmodligen så har du det och på den sista repetitionen märker du att det är totalt omöjligt att hålla ryggraden rak och det beror på att muskelfibrerna i erector spinae är slutkörda. De muskler som jobbar hårdas i marklyft är baksida lår, röven och ryggen (erector spinae, traps etc)

Håller inte med, när ryggen krummas är det ett sätt att få upp höften utan att flytta vikten uppåt. För att sedan kunna använda erektorerna att låsa, vilket brukar bli rätt tungt har dock sett flera med starka ryggar göra på det viset i maxtunga lyft.

Timme
2006-05-25, 14:53
Du har för lite vikt och för mycket ostbåge :D

Nej, jag får inte heller träningsvärk i benen, men sumo tar mer ben helt klart. Idag kändes det i benen, beror väldigt mycket på hur jag startar lyftet.


Du har ingen aning om hur jag kör mark och jag kan låva dig vacker och felfri teknik. Aldrig ostbåge. Enda tillfället det händer är sista repetitionen i en maxning där jag kollar hur många reps jag klarar på en viss vikt. Då blir ryggen ostbåge pga att erector spinae är slutkörd. Marklyft = Övning för alla muskler som sitter på baksidan (klanske inte så mycket vader och lats)

Diggler
2006-05-25, 14:54
Något oklart?



Om du skippar för en stund din åsikt om att "vikten blir för låg för att träna ryggen", jämför raka mark med vanliga marklyft, i vilken rörelse rör sig ryggen mest?

Goodmornings kan du väl gå med på att det är en ryggövning? Eller varför inte ryggresningar? Jämför då rörelsen med raka marklyft. Ganska lik eller? Och där är ju vikten ännu lägre, så enligt tidigare logik då borde väl ryggen jobba ännu mindre i dem?

Sedan är exrx "target: hamstrings" lite bizarrt, hela hamstringsmuskulaturen (samlingsnamn för musklerna på baksidan lår) jobbar inte, för det hade krävts en flexion i knäled, vilket raka mark inte är. Så det hade vart vettigare att skriva den muskeln i hamstrings som är med och rätar ryggen.


kurash: dito

bubbe
2006-05-25, 14:55
Du har ingen aning om hur jag kör mark och jag kan låva dig vacker och felfri teknik. Aldrig ostbåge. Enda tillfället det händer är sista repetitionen i en maxning där jag kollar hur många reps jag klarar på en viss vikt. Då blir ryggen ostbåge pga att erector spinae är slutkörd. Marklyft = Övning för alla muskler som sitter på baksidan (klanske inte så mycket vader och lats)

Jag var inte direkt allvarlig, så du behöver inte ta det så hårt. *kissass*

petersson
2006-05-25, 14:55
Jag orkar inte titta på nån lista över vilka muskler som jobbar dynamiskt/statiskt osv. Men när jag kör marklyft blir jag mosad i korsryggen och det var det jag var ute efter!

Fatcan
2006-05-25, 14:56
Vad ska man säga? Vill du inte ens försöka ta till dig information så är det väl lika bra att ge upp.

Det är nog du som inte fattar. Visst får ryggen jobba hårt i mark för att hålla upp vikten. Men det är fortfarande benen som gör det riktiga lyftandet. Altså man säger ju att mark är en ryggövning, men de är ju benen som jobbar mest ändå.

Timme
2006-05-25, 14:58
Håller inte med, när ryggen krummas är det ett sätt att få upp höften utan att flytta vikten uppåt. För att sedan kunna använda erektorerna att låsa, vilket brukar bli rätt tungt har dock sett flera med starka ryggar göra på det viset i maxtunga lyft.


Min rygg krummas när erectorerna inte längre orkar hålla ryggraden rak. Jag fundera på att lägga upp ett litet film klipp där jag kör mark. På den 6:e och sista repetitionen krummas min rygg pqa att erectorerna är slut och då är det hamstrings man börjar dra mer med eftersom höften stiger och vikten fortfarande ligger på samma niva så är det hamstrings som drarupp höften och hela ryggen igen. När ryggen krummas och höften förflyttas högre upp så blir det mer ett rakt marklyft över det hela.

Timme
2006-05-25, 14:59
Jag orkar inte titta på nån lista över vilka muskler som jobbar dynamiskt/statiskt osv. Men när jag kör marklyft blir jag mosad i korsryggen och det var det jag var ute efter!


Precis! :hbang:

Kurash
2006-05-25, 15:01
Det är nog du som inte fattar. Visst får ryggen jobba hårt i mark för att hålla upp vikten. Men det är fortfarande benen som gör det riktiga lyftandet. Altså man säger ju att mark är en ryggövning, men de är ju benen som jobbar mest ändå.

Jag fattar precis. Men om man inte ens vill kolla på en sida med en beskrivning på övningen, hur den fungerar och var den tar, så tycker jag man är sjukt nonchalant, that's all.

Timme
2006-05-25, 15:03
Goodmornings kan du väl gå med på att det är en ryggövning? Eller varför inte ryggresningar? Jämför då rörelsen med raka marklyft. Ganska lik eller? Och där är ju vikten ännu lägre, så enligt tidigare logik då borde väl ryggen jobba ännu mindre i dem?


Nej, jag och många andra ser goddmornongs mer som baksida lår övning men visst tusan tar den på ryggen mest men framföralt baksida lår. Precis som med raka marklyft.

Om vikten hade varit lika tung i rakamark/goodmornings som i vanliga mark så hade de varit mer ryggövning men så är det inte eftersom hamstrings begränsar vikten du kan använda.

Sedan är exrx "target: hamstrings" lite bizarrt, hela hamstringsmuskulaturen (samlingsnamn för musklerna på baksidan lår) jobbar inte, för det hade krävts en flexion i knäled, vilket raka mark inte är. Så det hade vart vettigare att skriva den muskeln i hamstrings som är med och rätar ryggen.

Jo det är sant, men större delen av hamstrings jobbad vid ryggresningar.

Timme
2006-05-25, 15:04
Det är nog du som inte fattar. Visst får ryggen jobba hårt i mark för att hålla upp vikten. Men det är fortfarande benen som gör det riktiga lyftandet. Altså man säger ju att mark är en ryggövning, men de är ju benen som jobbar mest ändå.


Okej en lite fråga nu. vilken del av benen menar du jobbar hårdast i marklyft? Framsida eller baksida? Menar du framsida sä är du lite ute och cyklar.... Baksida kan jag gå med på att de jobbar nästan lika mycket som ryggen.

bubbe
2006-05-25, 15:05
Min rygg krummas när erectorerna inte längre orkar hålla ryggraden rak. Jag fundera på att lägga upp ett litet film klipp där jag kör mark. På den 6:e och sista repetitionen krummas min rygg pqa att erectorerna är slut och då är det hamstrings man börjar dra mer med eftersom höften stiger och vikten fortfarande ligger på samma niva så är det hamstrings som drarupp höften och hela ryggen igen. När ryggen krummas och höften förflyttas högre upp så blir det mer ett rakt marklyft över det hela.

Men har du flyttat vikten när du krummade ryggen? är det inte så att den krummade ryggen egentligen får dra upp ryggen ala ostbågestil efteråt, vilken muskel jobbar mest då? Logiskt är det ju erektorna som i det läget drar största lasset.

Fatcan
2006-05-25, 15:05
Jag fattar precis. Men om man inte ens vill kolla på en sida med en beskrivning på övningen, hur den fungerar och var den tar, så tycker jag man är sjukt nonchalant, that's all.

Ja, i övnignsbanken står den som ryggövning. Men det verkar som om du inte riktigt tittat på vilka muskler som involveras, och hur dom involveras.

Går man in i erxrx och tittar på övningar för gluteus, så finns marklyft med.

http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html

Target

* Gluteus Maximus

Synergists

* Quadriceps
* Adductor Magnus
* Soleus

Dynamic Stabilizers

* Hamstrings
* Gastrocnemius

Stabilizers

* Erector Spinae
* Trapezius, Middle
* Trapezius, Upper
* Levator Scapulae
* Rhomboids

Antagonist Stabilizers

* Rectus Abdominis
* Obliques

Diggler
2006-05-25, 15:06
Jag fattar precis. Men om man inte ens vill kolla på en sida med en beskrivning på övningen, hur den fungerar och var den tar, så tycker jag man är sjukt nonchalant, that's all.

Sjukt nonchalant javisst, det är min främsta tillgång. Tackar och bockar.

Fatcan
2006-05-25, 15:07
Okej en lite fråga nu. vilken del av benen menar du jobbar hårdast i marklyft? Framsida eller baksida? Menar du framsida sä är du lite ute och cyklar.... Baksida kan jag gå med på att de jobbar nästan lika mycket som ryggen.

Baksidan menar jag jobbar mest, eftersom dom ska "dra upp ryggen" men framsida jobbar också mycket.

Faktum är fortfarande att benen står för det riktiga lyftandet i marklyft, även om övningen också slaktar ryggen.

Timme
2006-05-25, 15:07
Jag var inte direkt allvarlig, så du behöver inte ta det så hårt. *kissass*

Okej, det är lungt. Jag brusade upp lite väl där. Sorry :) Men att jag tränar med låga vikter är ingen hemlighet. Jag är inte så stark än men jobbar på det.

Timme
2006-05-25, 15:10
Baksidan menar jag jobbar mest, eftersom dom ska "dra upp ryggen" men framsida jobbar också mycket.


Baksida jobbar mycket mer än framsida, ja


Faktum är fortfarande att benen står för det riktiga lyftandet i marklyft, även om övningen också slaktar ryggen.

Det håller jag inte med om överhuvudtaget. Ryggen och baksida lår jobbar tillsammans och styrka i båda delarna krävs för att lyfta tungt men marklyft är fortfarande mer ryggövning medans raka mark är mer benövningen (fortfarande baksida lår så ingen blandar in quadriceps)

Diggler
2006-05-25, 15:12
Timme; Om vi säger såhär då, om du skulle lyfta bakänden på en soffa 10ggr, och kör först lyftet där du går ner och startar med böjda ben, och sedan böjer dig fram djupare med ryggen och lyfter med raka ben, skulle du då lyfta mer med ryggen på det första sättet?

Timme
2006-05-25, 15:13
Men har du flyttat vikten när du krummade ryggen? är det inte så att den krummade ryggen egentligen får dra upp ryggen ala ostbågestil efteråt, vilken muskel jobbar mest då? Logiskt är det ju erektorna som i det läget drar största lasset.


Nja, det är mina hamstrings som lyfter upp ryggen sen vid "lockout" rätar erectorena ut ryggen igen men då står jag nästan redan lodrätt upp och då är det inte så jobbigt för erectorerna att räta på sig. Äh, va tusan nu laddar jag upp mitt lilla marklyft.

Fatcan
2006-05-25, 15:14
[QUOTE=Timme
Det håller jag inte med om överhuvudtaget.[/QUOTE]

Synd för dig då :). Kan du förklara hur korsryggen uftför arbetet att "räta ut" höften? Det är hamstrings och arslet som står för det. Och det är den tyngsta biten i marklyftet.

Kurash
2006-05-25, 15:15
Ja, i övnignsbanken står den som ryggövning. Men det verkar som om du inte riktigt tittat på vilka muskler som involveras, och hur dom involveras.

Går man in i erxrx och tittar på övningar för gluteus, så finns marklyft med.


Har du ens läst vad jag skrivit? jag skrev "Kolla in övningbanken" Fick svaret "nej" då gav jag upp eftersom man inte kan informera någon som inte vill bli informerad. Fattar inte varför du tror att jag inte vet vilka muskler som involveras.

Timme
2006-05-25, 15:19
Timme; Om vi säger såhär då, om du skulle lyfta bakänden på en soffa 10ggr, och kör först lyftet där du går ner och startar med böjda ben, och sedan böjer dig fram djupare med ryggen och lyfter med raka ben, skulle du då lyfta mer med ryggen på det första sättet?


Ja, i det andra alternativet så skulel det framförallt vara hamstrings som utför lyftet. Men on soffa väger inte så mycket så ryggen hade inte fått jobabm mycket i någon av varianterna.

Men när du säger att marklyft är mer än benövningen då menar du att det är framsida lår?

Om du går ner mycket djup med röven i första varianten och håller ryggen lodrät så blir det mer ligt en knäböj och då använder du benen mer, ja.

Här har du en benövning som likan marklyft men här är det mest benen som jobbar eftersom ryggen nästan är lodrät. http://exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBHackSquat.html

Timme
2006-05-25, 15:20
Synd för dig då :). Kan du förklara hur korsryggen uftför arbetet att "räta ut" höften? Det är hamstrings och arslet som står för det. Och det är den tyngsta biten i marklyftet.


Det är en tung bit ja. Men erectorerna står för att inte ryggraden ska låssna eller gå i två delar. Det är erectorerna som håller ryggraden rak.

Yankeee
2006-05-25, 15:21
Timme; Om vi säger såhär då, om du skulle lyfta bakänden på en soffa 10ggr, och kör först lyftet där du går ner och startar med böjda ben, och sedan böjer dig fram djupare med ryggen och lyfter med raka ben, skulle du då lyfta mer med ryggen på det första sättet?

Inte relevant öht eftersom att lyften inte är likadana.

BigForre
2006-05-25, 15:22
Haha, jag orkar inte ens (ingen kommer lägga vikt i det jag säger ändå)...stahlberg, allan eller någon annan namnkunnig och meriterad på forumet, kan ni komma in och sätta stopp för diskussionen.

Timme
2006-05-25, 15:23
Men har du flyttat vikten när du krummade ryggen? är det inte så att den krummade ryggen egentligen får dra upp ryggen ala ostbågestil efteråt, vilken muskel jobbar mest då? Logiskt är det ju erektorna som i det läget drar största lasset.


Här kommer mitt markande.
http://rapidshare.de/files/20709829/Timmes_Mark._130x6._2006._17_Maj.wmv.html

Ryggen krummades endast lite i den sista repetitionen men endå lite. Höften restes högre och jag drog upp vikten med hamstrings och röver precis så som fatcan beskriver marklyft. Men jag står fortfarande fast med att marklyft är en ryggövning.

P.S. klaga inte på att jag ser ut som skit.

Diggler
2006-05-25, 15:26
Ja, i det andra alternativet så skulel det framförallt vara hamstrings som utför lyftet. Men on soffa väger inte så mycket så ryggen hade inte fått jobabm mycket i någon av varianterna.

Men när du säger att marklyft är mer än benövningen då menar du att det är framsida lår?

Om du går ner mycket djup med röven i första varianten och håller ryggen lodrät så blir det mer ligt en knäböj och då använder du benen mer, ja.

url]

Men i vilken av varianterna får ryggen jobba mest? Lyfta soffände från böjda ben, eller lyfta soffände med helt raka ben?

Framsida lår marklyfter man med ja (tillsammans med röv, baksida lår, kotlettrad, quadratus lumborum, trapz, underarmar), använder man sig mindre av framsida lår blir det mer som ett rakt marklyft.

Timme
2006-05-25, 15:26
Haha, jag orkar inte ens (ingen kommer lägga vikt i det jag säger ändå)...stahlberg, allan eller någon annan namnkunnig och meriterad på forumet, kan ni komma in och sätta stopp för diskussionen.


Jo, det vore nog bra.

Diggler
2006-05-25, 15:27
Inte relevant öht eftersom att lyften inte är likadana.

klart det är. Du är inte relevant.

Timme
2006-05-25, 15:32
Men i vilken av varianterna får ryggen jobba mest? Lyfta soffände från böjda ben, eller lyfta soffände med helt raka ben?

Framsida lår marklyfter man med ja (tillsammans med röv, baksida lår, kotlettrad, quadratus lumborum, trapz, underarmar), använder man sig mindre av framsida lår blir det mer som ett rakt marklyft.


Framsida lår gör ju inte så mycket vid vanliga marklyft, mest baksida lår där.

Jag ser det såhär. Detberor på hur pass lodrätt ryggen är i den första varianten. Ser variant 1 mer ut som hack squat http://exrx.net/WeightExercises/Quad...HackSquat.html dvs att ryggen är lodrät så kan inte ryggen jobba så mycket utan dår är det met quadriceps.

Lyfter man soffan med helt raka ben så är det mest hamstrings som gör jobbet men då jobbar ryggen mer i variant två än variant 1 ja.

Fast det är ju inte så rellevant (som yankee säger) eftersom lyfta soffans på ett visst sätt inte är identiskt med ett vanligt marklyft.

I ett vanligt marklyft så är tyggen inte lodrät och då jobbar ryggen hårdare i ett vanligt marklyft pga att vikten är så mycket tyckre än i ett rakt marklyft. Om maxvikten hade varit samma i raka mark som i vanliga mark så hade raka mark varit mer ryggövning än vnaliga men nu är det inte så eftersom hamstrings och röv begränsar vikten i raka mark.

Diggler, du håller väl med om att raka mark och goodmornings är baksida lår övningar?

Yankeee
2006-05-25, 15:37
klart det är. Du är inte relevant.

Hur får du soffans tyngdpunkt på samma ställe som en skivstångs?

Diggler
2006-05-25, 15:40
Diggler, du håller väl med om att raka mark och goodmornings är baksida lår övningar?

nej, visst tar de på baksida lår och ger en skön stretch men de tar rejält på ryggen. jag kör de som ryggövningar, och marklyft (gärna stående på en 10cm upphöjning) för benen. men jag kör oftast rygg och ben i samma pass, så att de överlappar är bara bra.

Kurash
2006-05-25, 15:44
nej, visst tar de på baksida lår och ger en skön stretch men de tar rejält på ryggen. jag kör de som ryggövningar, och marklyft (gärna stående på en 10cm upphöjning) för benen. men jag kör oftast rygg och ben i samma pass, så att de överlappar är bara bra.

Jag kör också baksida lår och rygg på samma dag. Börjar med liggande bencurl för baksidan, sen raka mark och sen över till vanliga mark för att få mer kontakt med ryggen.

Diggler
2006-05-25, 15:45
Hur får du soffans tyngdpunkt på samma ställe som en skivstångs?

men herreminjesus, påstår du att man använder helt olika muskler om man gör marklyft med en soffa eller en stång? Tyngdpunkten blir inte samma nej, så det kanske blir lite svårare med soffan.

men säg såhär då yankee. Du har en 50kgs stång. Böjer du på benen när du lyfter den från golvet kommer du då att använda dig mer av ryggen än om du hade haft raka ben?

Diggler
2006-05-25, 15:47
Jag kör också baksida lår och rygg på samma dag. Börjar med liggande bencurl för baksidan, sen raka mark och sen över till vanliga mark för att få mer kontakt med ryggen.

Låter som ett bra pass.:thumbup:

Yankeee
2006-05-25, 15:49
men herreminjesus, påstår du att man använder helt olika muskler om man gör marklyft med en soffa eller en stång? Tyngdpunkten blir inte samma nej, så det kanske blir lite svårare med soffan.

men säg såhär då yankee. Du har en 50kgs stång. Böjer du på benen när du lyfter den från golvet kommer du då att använda dig mer av ryggen än om du hade haft raka ben?

Helt annorlunda säger jag inte, man har inte så många att välja på, däremot blir aktiveringen annorlunda.

Jag vet inte.

Timme
2006-05-25, 16:02
men säg såhär då yankee. Du har en 50kgs stång. Böjer du på benen när du lyfter den från golvet kommer du då att använda dig mer av ryggen än om du hade haft raka ben?


På grund av att vikten år så låg så kanske ryggen aktiveras något mer med raka ben men låt oss säga att du har 200kg framför dig. Du gör ett vanligt marklyft med den vikten och sedan ett rakt marklyft på 170. Ryggen aktiveras mer i det vanliga marklyftet pga vikten är mycket tyngre.

Diggler
2006-05-25, 16:03
Jag vet inte.

Ok. Då tar vi det ifrån början. fast med tyngre stång. 5000kgs stång ligger på golvet. Yankee skall lyfta upp den.

han går fram på stela ben, fäller fram överkroppen vid höften fortfarande med rheumatiskt stela knän, spikraka ben. tar tag, och rätar ryggen tills han står där med stången.

Sedan böjer han i knäna, så att ryggen är bara lätt framåtlutad, tar tag, rätar benen och rätar den lilla biten i ryggen för att få upp stången.

Stolt över sin prestation tänker han efter, "-vid vilket lyft rörde sig min rygg mest? var det så att i det andra lyftet, eftersom ryggen rörde sig mindre att den jobbade mer? Nej, det verkar inte helt logiskt. Vid mitt första lyft rörde sig ryggen en lång bit medans benen var raka, kan det betyda att ryggen jobbade mindre? Inte helt logiskt det heller. Det måste vara tvärtom!"

Diggler
2006-05-25, 16:08
På grund av att vikten år så låg så kanske ryggen aktiveras något mer med raka ben men låt oss säga att du har 200kg framför dig. Du gör ett vanligt marklyft med den vikten och sedan ett rakt marklyft på 170. Ryggen aktiveras mer i det vanliga marklyftet pga vikten är mycket tyngre.

kanske. sant om det skulle vara lite större skillnad. vad grälar vi om? Jo benen, är med de också, och lyfter mest, men det beror på vilken teknik man använder. Punkt.

Kurash
2006-05-25, 16:11
På mig tar det mer på korsryggen vid marklyft än vid stela marklyft. Sen kan du lyfta hur många soffor du vill.

Diggler
2006-05-25, 16:12
På mig tar det mer på korsryggen vid marklyft än vid stela marklyft. Sen kan du lyfta hur många soffor du vill.

Ok. Soffor är bra träningsredskap.

Timme
2006-05-25, 16:14
kanske. sant om det skulle vara lite större skillnad. vad grälar vi om? Jo benen, är med de också, och lyfter mest, men det beror på vilken teknik man använder. Punkt.


hehe, men jag är inte med på att benen är med mest. Det är ju där våra åsikter sjiljer sig :) jag anser att ryggen är med minst lika mycket och jag kallar marklyft ryggövning trots att det inte är en renodlad ryggövning.

Det finns tex inte en enda övning som utvecklar hela ryggen (minus lats och tersmajor som inte aktiveras något vidare i marklyft) så pass mycket som marklyft, isåfall vilken?

Bobo
2006-05-25, 16:15
Intressant diskussion!
Borde nog inte lägga mig i öht som den nybörjare jag är :em: men i början av min hittills korta marklyftskarriär tog korsryggen alltid slut först.
Nuförtiden trycker jag ner arslet betydligt djupare och lyfter med benen, då är det framsidalår som tar slut först!!
Såklart blir jag riktigt trött i korsryggen också, men holy crap vad framsida ben tar stryk :) och det är liksom det som avgör om jag kan göra ett lyft till, om jag har nån ork kvar i framsidan....

Timme
2006-05-25, 16:15
På mig tar det mer på korsryggen vid marklyft än vid stela marklyft. Sen kan du lyfta hur många soffor du vill.


Ja och det gör det förmodligen på varenda en :) Detberor på att vikten är så mycket tyngre i vanliga marklyft och korsryggen behöver tunga vikter för att utvecklas.

Diggler
2006-05-25, 16:15
hehe, men jag är inte med på att benen är med mest. Det är ju där våra åsikter sjiljer sig :) jag anser att ryggen är med minst lika mycket och jag kallar marklyft ryggövning trots att det inte är en renodlad ryggövning.

Det finns tex inte en enda övning som utvecklar hela ryggen (minus lats och tersmajor som inte aktiveras något vidare i marklyft) så pass mycket som marklyft, isåfall vilken?

Riktigt tunga raka marklyft, eller riktigt tunga rumänska marklyft.

:hbang:

Timme
2006-05-25, 16:19
Intressant diskussion!
Borde nog inte lägga mig i öht som den nybörjare jag är :em: men i början av min hittills korta marklyftskarriär tog korsryggen alltid slut först.
Nuförtiden trycker jag ner arslet betydligt djupare och lyfter med benen, då är det framsidalår som tar slut först!!
Såklart blir jag riktigt trött i korsryggen också, men holy crap vad framsida ben tar stryk :) och det är liksom det som avgör om jag kan göra ett lyft till, om jag har nån ork kvar i framsidan....


Då kanske du trycker ner arslet lite för långt ner?
Gå aldrig djupare med röven än så här
http://www.sini.co.uk/athletearea/exmonth/images/deadliftstart.jpg

Timme
2006-05-25, 16:21
Riktigt tunga raka marklyft, eller riktigt tunga rumänska marklyft.

:hbang:

Det är där jag inte överhuvud taget håller med dig.

Riktigt tunga Marklyft tar betydligt bättre på ryggen än vad riktigt tunga raka marklyft eller riktigt tunga rumänska marklyft. Förövrigt är raka marklyft värdelösa jämfört med rumänksa (enligt mig)

Bobo
2006-05-25, 16:22
Då kanske du trycker ner arslet lite för långt ner?
Gå aldrig djupare med röven än så här
http://www.sini.co.uk/athletearea/exmonth/images/deadliftstart.jpg

Nej djupare än så går jag inte! Men det är sista månaderna jag börjat komma så djupt, innan dess gick jag betydligt flackare och då var det inte benen som dog först utan korsryggen.

Erik__
2006-05-25, 16:26
Ok. Då tar vi det ifrån början. fast med tyngre stång. 5000kgs stång ligger på golvet. Yankee skall lyfta upp den.

han går fram på stela ben, fäller fram överkroppen vid höften fortfarande med rheumatiskt stela knän, spikraka ben. tar tag, och rätar ryggen tills han står där med stången.

Sedan böjer han i knäna, så att ryggen är bara lätt framåtlutad, tar tag, rätar benen och rätar den lilla biten i ryggen för att få upp stången.

Stolt över sin prestation tänker han efter, "-vid vilket lyft rörde sig min rygg mest? var det så att i det andra lyftet, eftersom ryggen rörde sig mindre att den jobbade mer? Nej, det verkar inte helt logiskt. Vid mitt första lyft rörde sig ryggen en lång bit medans benen var raka, kan det betyda att ryggen jobbade mindre? Inte helt logiskt det heller. Det måste vara tvärtom!"

Ehm, duvet om att det INTE är ryggen som rätar på överkroppen va, du lyfter inte ett piss med ryggen, det enda den gör är att hålla sig själv rak. du lyfter mer med baksidan av låren i nr 1.

Bobo
2006-05-25, 16:27
Nej djupare än så går jag inte! Men det är sista månaderna jag börjat komma så djupt, innan dess gick jag betydligt flackare och då var det inte benen som dog först utan korsryggen.


Men det bör väl i mitt fall ha att göra med att jag nog är mkt. starkare i korsryggen än i benen att benen tar slut först??

BigForre
2006-05-25, 16:34
Då kanske du trycker ner arslet lite för långt ner?
Gå aldrig djupare med röven än så här
http://www.sini.co.uk/athletearea/exmonth/images/deadliftstart.jpg

Hur djupt man bör sätta höften, beror ju helt på hur man är konstruerad. Det viktiga är ju att hitta en start med ballans, sätter man höften för djupt märker man det snabbt genom att den går upp "före" övriga kroppen --> jobbigt och ineffektivt lyft. Att hitta det djup där allt är i ballans är viktigt för ett bra lyft, men kommer att variera mycket från person till person....

Timme
2006-05-25, 16:56
Men det bör väl i mitt fall ha att göra med att jag nog är mkt. starkare i korsryggen än i benen att benen tar slut först??


Ja det stämmer nog för vanligtvis så är det inte framsida lår som blir tröttast först i marklyft utan det är baksidalåt, röv och ryggen.

Timme
2006-05-25, 16:56
Hur djupt man bör sätta höften, beror ju helt på hur man är konstruerad. Det viktiga är ju att hitta en start med ballans, sätter man höften för djupt märker man det snabbt genom att den går upp "före" övriga kroppen --> jobbigt och ineffektivt lyft. Att hitta det djup där allt är i ballans är viktigt för ett bra lyft, men kommer att variera mycket från person till person....


Så rätt så. Det är individuellt. :)

Popeye
2006-05-25, 16:57
Är det inte så att ryggen aktiveras när man har böjda knän medans hamstrings tar smällen när benen är raka? Vid övningar med höftflexion... (eller vad det nu heter)

Arf Pingvin
2006-05-25, 17:00
Marklyft är en grym basövning för hela kroppen. Det är det enda jag kör för baksida lår, men samtidigt är det min huvudsakliga ryggövning. Det finns ingen konflikt i det.

bubbe
2006-05-25, 17:11
Marklyft är en grym basövning för hela kroppen. Det är det enda jag kör för baksida lår, men samtidigt är det min huvudsakliga ryggövning. Det finns ingen konflikt i det.

Nej så länga man inser hur mycket övningen tar på kroppen så finns det inga konflikter, problemet är väl att folk blandar ihop ren ryggträning med marklyft, sen kör dom baksida ben dagen före/efter ryggdagen. Med så stora utspridda inblandade muskelgrupper är det enklare att följa träningen efter hur övningen aktiverar kroppen än att tänka i banor att träna efter muskelgrupper.

Timme
2006-05-25, 17:35
Är det inte så att ryggen aktiveras när man har böjda knän medans hamstrings tar smällen när benen är raka? Vid övningar med höftflexion... (eller vad det nu heter)


Jo så är det. Eller, ryggen jobbar statiskt i både raka marklyft och vanliga marklyft. Det är därför vanliga marklyft tar mycket bättre på ryggen än raka. Vikten är helt enkelt tyngre i vanliga mark jämföt med raka och ryggen jobbar statisk i båda. "You do the math" eller va man säger :)

Timme
2006-05-25, 17:36
Nej så länga man inser hur mycket övningen tar på kroppen så finns det inga konflikter, problemet är väl att folk blandar ihop ren ryggträning med marklyft, sen kör dom baksida ben dagen före/efter ryggdagen. Med så stora utspridda inblandade muskelgrupper är det enklare att följa träningen efter hur övningen aktiverar kroppen än att tänka i banor att träna efter muskelgrupper.


Det är ingen höjdare att köra ben dagen innan eller efter ett markpass. Inte att rekomendera!

aliquis
2006-05-25, 17:42
ett marklyft är väldigt likt en knäböj, you do the math.nej, marklyftet är ju typ 1/4 böj med helt andra vinklar;D

aliquis
2006-05-25, 17:44
Jag håller inte med. Trots att du länkade till en bild av erector spinae. Ryggen hålls så upprät man kan, och man drar med benen. Raka marklyft är däremot mer en ryggövning.Det är ju raka mark som är tänkta för baksidan av låren, men ändå.

Jag kör på typ halva vikterna i raka mark jämfört med vanliga.

aliquis
2006-05-25, 17:45
Nu är du traditionellt ologisk. Marklyft är en basövning men mest en benövning, kör du som du skall flyttar du inte rýggen särskilt mycket, utan "driver hälarna genom golvet" och lyfter med benen. Tänk dig att du lyfter en läskback från golvet ("lyft med benen inte ryggen")

I raka marklyft gör du precis så du inte skall göra med läskbacken, du lyfter med ryggen.Nej, i vanliga lyfter jag med mer med hela benen och i stela lyfter jag primärt med baksidan av låren.

aliquis
2006-05-25, 17:50
Om du skippar för en stund din åsikt om att "vikten blir för låg för att träna ryggen", jämför raka mark med vanliga marklyft, i vilken rörelse rör sig ryggen mest?Om du skall köra "rätt" så ingenting i någon av dem, men i riktiga mark så har den fan så mycket mer vikt att hålla upp.Goodmornings kan du väl gå med på att det är en ryggövning?Primärt baksida lår.Eller varför inte ryggresningar? Jämför då rörelsen med raka marklyft. Ganska lik eller? Och där är ju vikten ännu lägre, så enligt tidigare logik då borde väl ryggen jobba ännu mindre i dem?I ryggresningar skall du rulla upp ryggen, inte köra med rak rygg.
Sedan är exrx "target: hamstrings" lite bizarrt, hela hamstringsmuskulaturen (samlingsnamn för musklerna på baksidan lår) jobbar inte, för det hade krävts en flexion i knäled, vilket raka mark inte är. Så det hade vart vettigare att skriva den muskeln i hamstrings som är med och rätar ryggen.


kurash: dito

aliquis
2006-05-25, 17:52
Det är nog du som inte fattar. Visst får ryggen jobba hårt i mark för att hålla upp vikten. Men det är fortfarande benen som gör det riktiga lyftandet. Altså man säger ju att mark är en ryggövning, men de är ju benen som jobbar mest ändå.För benen är det väl ingenting att pressa upp den där lilla extra vikten den lilla sträckan som är kvar, kanske om man alltid kör asgrunda böjar? Men i hur många andra övningar skall ryggen hålla upp en så där tung vikt?

aliquis
2006-05-25, 17:54
Baksidan menar jag jobbar mest, eftersom dom ska "dra upp ryggen" men framsida jobbar också mycket.

Faktum är fortfarande att benen står för det riktiga lyftandet i marklyft, även om övningen också slaktar ryggen.Hur många lyftare kör mark på bendagen? eos.

aliquis
2006-05-25, 17:55
Synd för dig då :). Kan du förklara hur korsryggen uftför arbetet att "räta ut" höften? Det är hamstrings och arslet som står för det. Och det är den tyngsta biten i marklyftet.Prova att slappna av i ryggen o se hur bra lyftet går...

aliquis
2006-05-25, 18:00
Här kommer mitt markande.
http://rapidshare.de/files/20709829/Timmes_Mark._130x6._2006._17_Maj.wmv.html

Ryggen krummades endast lite i den sista repetitionen men endå lite. Höften restes högre och jag drog upp vikten med hamstrings och röver precis så som fatcan beskriver marklyft. Men jag står fortfarande fast med att marklyft är en ryggövning.

P.S. klaga inte på att jag ser ut som skit.Såg ju rätt ok ut, vad är det för vikt? Och varför bälte? ;/

Vad är svårast, att hålla upp ryggen eller att få upp benen? *screwy* ;)


Btw: Ni som säger att det är en benövning: Det går förfan att räta ut benen helt o hållet utan belastning i mark om det är så, bara att låta ryggen släpa efter så är det ju fixat ;)

aliquis
2006-05-25, 18:04
Ok. Då tar vi det ifrån början. fast med tyngre stång. 5000kgs stång ligger på golvet. Yankee skall lyfta upp den.

han går fram på stela ben, fäller fram överkroppen vid höften fortfarande med rheumatiskt stela knän, spikraka ben. tar tag, och rätar ryggen tills han står där med stången.

Sedan böjer han i knäna, så att ryggen är bara lätt framåtlutad, tar tag, rätar benen och rätar den lilla biten i ryggen för att få upp stången.

Stolt över sin prestation tänker han efter, "-vid vilket lyft rörde sig min rygg mest? var det så att i det andra lyftet, eftersom ryggen rörde sig mindre att den jobbade mer? Nej, det verkar inte helt logiskt. Vid mitt första lyft rörde sig ryggen en lång bit medans benen var raka, kan det betyda att ryggen jobbade mindre? Inte helt logiskt det heller. Det måste vara tvärtom!"Det du tappar på är ju att man inte alls lyfter lika mycket i stela/raka mark som i vanliga. Visst, om du drar lika mycket i stela mark som du gör i vanliga så kanske det blir tungt för ryggen, men lycka till med att göra dem överhuvudtaget.

Timme
2006-05-25, 18:54
Såg ju rätt ok ut, vad är det för vikt? Och varför bälte? ;/

Vad är svårast, att hålla upp ryggen eller att få upp benen? *screwy* ;)


Btw: Ni som säger att det är en benövning: Det går förfan att räta ut benen helt o hållet utan belastning i mark om det är så, bara att låta ryggen släpa efter så är det ju fixat ;)



Ah, tack så mycket :) Det var tyvärr endast 130kg men mer kommer snart. Jag hade tänk ta 200 precis efter sommarlovet om allt går rätt :)

Bälte körde jag med för att det känns skönt och det känns som om jag kan ta mer då + att det känns bättre för ryggen. Fast det kan nog inte vara så bra att alltid köra med bälte så därför tränar jag såhär:

Låt oss säga att jag maxar 210kg i mark då ser passet ut såhär:

3 @ 185
2 @ 190
1 @ 195

3 @ 190 - Med Bälte
2 @ 195 - Med Bälte
1 @ 200 - Med Bälte

Mycket härligt sätt att träna på. Kallas wave loading. Hittade grejen på T-nation

Timme
2006-05-25, 18:56
Det du tappar på är ju att man inte alls lyfter lika mycket i stela/raka mark som i vanliga. Visst, om du drar lika mycket i stela mark som du gör i vanliga så kanske det blir tungt för ryggen, men lycka till med att göra dem överhuvudtaget.

Precis, det är det jag har försökt att säga helatiden. Anledningen till att marklyft är den bästa övningen är för att det inte finns en enda övning som belastar ryggen hårdare och mer effektivt än just marklyft.

Timme
2006-05-25, 19:01
Vill bara säga att marklyft är för underbara! Träningsvärken sitter som as i RYGGEN och i baksida lår/röv men framförallt ryggen!

Efter stela mark känns det inte mycket i ryggen, däremot en heldel i baksida lår.

Sheogorath
2006-05-25, 20:35
Det utförs en extention i knäleden och därför är det framsida lår som arbetar i mark snarare än baksida. Rumpan arbetar också hårt eftersom både extension i höft och knä utförs. Baksida lår arbetar inte alls särskilt hårt eftersom det är rumpan och länden som sträcker i höften när knäet är böjt. Den är mycket snarlik knäböj (det är bara att titta på rörelsemönstret) och det är därför styrkelyftare ofta säger att det finns ingen komplementövning för knäböj som mark, och ingen komplementövningen för mark som knäböj.

Anledningen till att good-mornings och stelbenta mark tar hårt på baksida lår är för att knäet redan är utsträckt och är så genom hela rörelsen. Då arbetar baksida lår med att sträcka i höften. Tillsammans med korsryggen, såklart, men som så många sagt är belastningen i regel för låg i dessa två övningar (om man inte kört bent-knee-GM's eller rumänska mark) för att det ska "ta" särskilt mycket på korsryggen.

Just my two cents. Mark är för mig en ryggövning, men det är ta mig fan knäböj också :D. Anledningen till att böj primärt "blir" en benövning är ju för att man måste köra negativen och att man går mycket djupare varför extentionen i knäet blir mycket mer fullständig. Längre ROM med belastning för framsida lår genom hela rörelen alltså. Vilket man inte har i mark. Varken i traditionella eller sumo.

Timme
2006-05-25, 20:55
Det utförs en extention i knäleden och därför är det framsida lår som arbetar i mark snarare än baksida. Rumpan arbetar också hårt eftersom både extension i höft och knä utförs. Baksida lår arbetar inte alls särskilt hårt eftersom det är rumpan och länden som sträcker i höften när knäet är böjt. Den är mycket snarlik knäböj (det är bara att titta på rörelsemönstret) och det är därför styrkelyftare ofta säger att det finns ingen komplementövning för knäböj som mark, och ingen komplementövningen för mark som knäböj.


Om du kollar min film här http://rapidshare.de/files/20709829/...7_Maj.wmv.html

så ser du att benen är nästan utsträckte genom halva rörelsen vilket gör att baksida lår får arbeta rikgit hårt i vanliga marklyft också. Givetvis så arbetar baksida lår i raka mark mer pga det du sa. I mitt fall så tar maklyft mest på ryggen men också väldigt mycket baksida lår och rumpa. Det är där träningsvärken sitter efteråt :)

Timme
2006-05-25, 20:58
Det utförs en extention i knäleden och därför är det framsida lår som arbetar i mark snarare än baksida. Rumpan arbetar också hårt eftersom både extension i höft och knä utförs. Baksida lår arbetar inte alls särskilt hårt eftersom det är rumpan och länden som sträcker i höften när knäet är böjt. Den är mycket snarlik knäböj (det är bara att titta på rörelsemönstret) och det är därför styrkelyftare ofta säger att det finns ingen komplementövning för knäböj som mark, och ingen komplementövningen för mark som knäböj.

Anledningen till att good-mornings och stelbenta mark tar hårt på baksida lår är för att knäet redan är utsträckt och är så genom hela rörelsen. Då arbetar baksida lår med att sträcka i höften. Tillsammans med korsryggen, såklart, men som så många sagt är belastningen i regel för låg i dessa två övningar (om man inte kört bent-knee-GM's eller rumänska mark) för att det ska "ta" särskilt mycket på korsryggen.

Just my two cents. Mark är för mig en ryggövning, men det är ta mig fan knäböj också :D. Anledningen till att böj primärt "blir" en benövning är ju för att man måste köra negativen och att man går mycket djupare varför extentionen i knäet blir mycket mer fullständig. Längre ROM med belastning för framsida lår genom hela rörelen alltså. Vilket man inte har i mark. Varken i traditionella eller sumo.


Bra skrivet :)

Sheogorath
2006-05-25, 21:12
Om du kollar min film här http://rapidshare.de/files/20709829/...7_Maj.wmv.html

så ser du att benen är nästan utsträckte genom halva rörelsen vilket gör att baksida lår får arbeta rikgit hårt i vanliga marklyft också. Givetvis så arbetar baksida lår i raka mark mer pga det du sa. I mitt fall så tar maklyft mest på ryggen men också väldigt mycket baksida lår och rumpa. Det är där träningsvärken sitter efteråt :)

:thumbup: Bra teknik. Om du känner det i baksidan dagen efter så gör du det. Inget att säga. Det utförs ju en extension i höften och du drar med benen från högt läge så det är inte så konstigt.

Erik__
2006-05-25, 22:25
Det utförs en extention i knäleden och därför är det framsida lår som arbetar i mark snarare än baksida. Rumpan arbetar också hårt eftersom både extension i höft och knä utförs. Baksida lår arbetar inte alls särskilt hårt eftersom det är rumpan och länden som sträcker i höften när knäet är böjt. Den är mycket snarlik knäböj (det är bara att titta på rörelsemönstret) och det är därför styrkelyftare ofta säger att det finns ingen komplementövning för knäböj som mark, och ingen komplementövningen för mark som knäböj.

Anledningen till att good-mornings och stelbenta mark tar hårt på baksida lår är för att knäet redan är utsträckt och är så genom hela rörelsen. Då arbetar baksida lår med att sträcka i höften. Tillsammans med korsryggen, såklart, men som så många sagt är belastningen i regel för låg i dessa två övningar (om man inte kört bent-knee-GM's eller rumänska mark) för att det ska "ta" särskilt mycket på korsryggen.

Just my two cents. Mark är för mig en ryggövning, men det är ta mig fan knäböj också :D. Anledningen till att böj primärt "blir" en benövning är ju för att man måste köra negativen och att man går mycket djupare varför extentionen i knäet blir mycket mer fullständig. Längre ROM med belastning för framsida lår genom hela rörelen alltså. Vilket man inte har i mark. Varken i traditionella eller sumo.

Även om baksidan är "för lång" för att kunna kontrahera sig så att höften höjs då knät är böjt så kan den fortfarande arbeta statiskt som dynamisk stabilisator, sen många sträcker ju ut knäleden FÖRE överkroppen höjs, och kan på så sätt dra upp överkroppen med hjälp av baksidan.

Timme
2006-05-25, 22:40
:thumbup: Bra teknik. Om du känner det i baksidan dagen efter så gör du det. Inget att säga. Det utförs ju en extension i höften och du drar med benen från högt läge så det är inte så konstigt.


Tack så mycket :) Jag ska filma igen sen när jag ökat lite. Då ska jag prova att starta med höften lite längre ner men jag tror att den tekniken jag använder i klippet är den som är bäst för mig.

Jay-Z
2006-05-25, 22:44
Låt oss säga att jag maxar 210kg i mark då ser passet ut såhär:

3 @ 185
2 @ 190
1 @ 195

3 @ 190 - Med Bälte
2 @ 195 - Med Bälte
1 @ 200 - Med Bälte

Mycket härligt sätt att träna på. Kallas wave loading. Hittade grejen på T-nation

Ser revolutionerande ut. Tufft namn.

Timme
2006-05-25, 22:45
Ah just det. Jag måste bara visa denna killens teknik i mark: http://rapidshare.de/files/21385009/Film_Johannes_marklyft_17_nov_05.wmv.html

Så otroligt grym! Jag gillar hur han krummar övre ryggen men håller nedre ryggen rak (där man lätt skadar sig om den inte är rak) för att på så sätt få lyftet lättare i början sedan så rullar han bara upp ryggen till "lockout" Så otroligt snyggt! Sen så att han gör två så pass snabba reps på 250kg med endast bälte på en vikt på 89kg är bara för coolt! Johannes Dahl får the win!

Timme
2006-05-25, 22:46
Ser revolutionerande ut. Tufft namn.


haha :booty:

Javisst! Man ökar 25kg från vecka till vecka med denna otroliga teknik! Snart drar man 600kg i mark!


Men ärligt. Det finns faktiskt en tanke bakom sättet. Om det funkar vet jag inte. Det känns som det iallafall :) Läs artikeln "the wave loading manifesto" på T-nation.

http://www.google.se/search?q=the+wave+loading+manifesto&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official

aliquis
2006-05-25, 22:50
Hum, det sheo säger om stela/raka mark får mig att vilja köra dem med "raka knän", jag har för mig att man skulle köra med lätt vinklade men jag tycker inte det tar på baksida lår men gör ont i ryggen, med raka knän känns det ju i låren ;/

aliquis
2006-05-25, 22:51
http://www.google.se/search?q=the+wave+loading+manifesto&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:officialHah, smart hack för att komma förbi du-får-inte-länka-till-andra-webshoppar-regeln ;D

Timme
2006-05-25, 22:52
Hum, det sheo säger om stela/raka mark får mig att vilja köra dem med "raka knän", jag har för mig att man skulle köra med lätt vinklade men jag tycker inte det tar på baksida lår men gör ont i ryggen, med raka knän känns det ju i låren ;/


Med lätt böjda knän känns det mycket bättre för mig, men det kan ha att göra med att jag är överrörlig i knälederna.

Timme
2006-05-25, 22:52
Hah, smart hack för att komma förbi du-får-inte-länka-till-andra-webshoppar-regeln ;D


:cool:

Timme
2006-05-25, 22:54
Lite ointressant info: Jag sitter just nu och rycker ut näshår med tummen och pekfingret.......det känns gutt..

Jay-Z
2006-05-25, 22:55
He he. Grejen med de flesta artiklarna från T-Nation är att de är så välskrivna, för det mesta, att man får för sig att det är väldigt revolutionerande grejer. Och så har de oftast väldigt säljande namn. Wave loading funkar säkert bra. Själv ratar jag marklyft för jag vill inte bli grov.

bubbe
2006-05-25, 22:58
He he. Grejen med de flesta artiklarna från T-Nation är att de är så välskrivna, för det mesta, att man får för sig att det är väldigt revolutionerande grejer. Och så har de oftast väldigt säljande namn. Wave loading funkar säkert bra. Själv ratar jag marklyft för jag vill inte bli grov.

Du gillar långa slanka muskler och är orolig att få korta bulliga? ;)

Timme
2006-05-25, 23:00
He he. Grejen med de flesta artiklarna från T-Nation är att de är så välskrivna, för det mesta, att man får för sig att det är väldigt revolutionerande grejer. Och så har de oftast väldigt säljande namn. Wave loading funkar säkert bra. Själv ratar jag marklyft för jag vill inte bli grov.

Ah, så kan det nog vara.

Men va tusan! Enda anledningarna till varför man ratar marklyft är 1: Man kan inte utföra övningen på gurn av skada. 2: Man vågar inte utföra övningen pga rödsla för skada. 3: Man vill inte bli grov....


Vem tusan vill inte bli grov? På ett träningsforum? Så låt oss höra nu Jay-Z, varför ratar du Marklyft?

Timme
2006-05-25, 23:01
Du gillar långa slanka muskler och är orolig att få korta bulliga? ;)

:thumbup:

Jay-Z
2006-05-25, 23:02
Du gillar långa slanka muskler och är orolig att få korta bulliga? ;)

Ja, int vill man se ut som en sån däringa båtty bilder. :em:

Timme
2006-05-25, 23:03
Ja, int vill man se ut som en sån däringa båtty bilder. :em:

:laugh:

bubbe
2006-05-25, 23:04
Ja, int vill man se ut som en sån däringa båtty bilder. :em:

ja uush, dem är så hemska.

Jay-Z
2006-05-25, 23:06
ja uush, dem är så hemska.

Jag vill ha en Body Pump-kropp. Tror du att det går? Ska jag köra högreps med lätta vikter då? Är glutamin bra?

tano
2006-05-27, 17:42
mycket seriösa inlägg :thumbup:

Fatcan
2006-05-27, 17:57
För benen är det väl ingenting att pressa upp den där lilla extra vikten den lilla sträckan som är kvar, kanske om man alltid kör asgrunda böjar? Men i hur många andra övningar skall ryggen hålla upp en så där tung vikt?

Nej, men när ryggen dras upp så är det hamstrings som abetar

Fatcan
2006-05-27, 17:58
Prova att slappna av i ryggen o se hur bra lyftet går...

Prova att slappna av i benen och se hur det går.

jwzrd
2006-05-29, 09:23
Kanske om du har otroligt svaga ben i förhållande till ryggen, annars, så nej?

Ska vi jämföra ben? Jag har klen korsrygg och starka lår, marklyft tar snudd på lika mycket på benen som knäböj för mig, dock mer på hamstring och röv än framsida.

Diggler
2006-05-29, 09:37
Ehm, duvet om att det INTE är ryggen som rätar på överkroppen va, du lyfter inte ett piss med ryggen, det enda den gör är att hålla sig själv rak. du lyfter mer med baksidan av låren i nr 1.

Ok. Så varken quadratus lumborum eller erector spinae utför en extension av bålen? Det visste jag faktiskt inte. *screwy*