handdator

Visa fullständig version : Va händer??


goa_killen
2002-12-05, 18:18
En sak ja funderat kring är, vad händer när man har blivitt starkare, har man fått fler muskelfibrer då eller??
Eller har dom man har växt sig starkare, men inte större?

För om man får fler muskelfibrer så borde man ju ha växt, vilket skulle betyda att styrkelyftare skulle va brutalt stora..



:confused: :confused: :confused:

z_bumbi
2002-12-05, 18:27
I början är det styrningen av muskelfibrerna som förbättras (Nervsystemet även känt som CNS), efter ett tag så börjar även volymen på varje muskelcell växa (Hypotrofi) detta kan man hålla på med ganska länge utan att det händer något annat och man blir både starkare och större.
Efter mycket hård träning under längre tid kan man även få fler muskelfibrer (Hyperplasmi), i alla fall vad vissa forskare tror idag eller så är det människor med många fibrer som lyckats bäst och då har de redan fler fibrer än "normalt".

Det är såklart andra faktorer som påverkar också då kroppen är en liten krånglig manick.

BTW Så är många styrkelyftare brutalt stora även om de inriktar sig på att lyfta mycket vikt.

jenan546
2002-12-05, 23:22
Läste någonstans för länge sedan att orsaken till att simmare har breda axlar är för att deras träning gör att muskelcellerna delar på sig. Hmm, undrar om det inte var aftonbladet som skrev det:D

Nej, men allvarligt det låter ju inte helt otroligt.. Flera mil i veckan, med skonsamt vattenmotstånd. Använder de sedan en dolme och paddlar, det är nog hyfsat hård träning iaf..

Lord_X
2002-12-06, 15:08
Jag har fått lära mig att det inte går att förändra antalet muskelfibrer, men att olika människor har olika många i olika muskelgrupper, eller om det bara var olika övervägande mängd långsamma eller snabba muskelfibrer.

Muskelsmurfen
2002-12-06, 16:22
Det är väl det att det krävs väldigt mycket innan muskelfibrerna börjar öka i antal.

LCohen
2002-12-23, 01:14
är det inte så att fibrerna till antal är detsamma. Men när de slits sönder så växer de ihop och blir större/starkare...

det fick vi lära oss på biologin iaf.....

emmzan
2002-12-23, 09:51
Originally posted by LCohen
är det inte så att fibrerna till antal är detsamma. Men när de slits sönder så växer de ihop och blir större/starkare...

det fick vi lära oss på biologin iaf.....

Det är väl ganska omtvistat hur det verkligen är med muskelcellerna har jag för mig. Jag har lärt mig i skolan att muskelcellernas tvärsnittsarea minskar till följd av träning.. Detta ger snabbare svar på nervimpulser osv. Detta ger att muskelcellerna måste dela sig eftersom även hästar :rolleyes: ökar i muskelmassa/storlek då de tränas hårt och inte krymper :D

Frågan är bara om det är fullständiga delningar av cellerna eller om de "splittas" upp och förgrenas istället...

Sista jag hörde i skolan är att "muskelceller eventuellt kan dela sig"...

JJ
2002-12-23, 10:40
Är det någon som vet hur stor grad man kan påverka fördelningen av muskelceller i en muskel m.a.p. snabba och långsamma? Om man t.ex. har 50/50, tillhur stor grad kan man påverka detta?

Pudzianovski
2002-12-23, 11:11
Hypertrofi heter det va? inte hyptrofi?

eller? hallå??

:rolleyes:

Langster
2002-12-23, 11:59
Läste nånstans att man uppmätt att fibrerna faktiskt blir fler när man tar steroider. De trodde att det var möjligt att de gjorde det även vid normal träning men att det då tog mycket längre tid.
Det vanliga är ju att muskelfiberna blir större, men det betyder ju oxå att muskelcellerna blir fler.

emmzan
2002-12-23, 12:06
Originally posted by Pudzianovski
Hypertrofi heter det va? inte hyptrofi?

eller? hallå??

:rolleyes:

Hypertrofi eller Hypotrofi...

Lillgrabben
2002-12-23, 13:00
Langster:

Jag har läst nånstans att vid tillförsel av testosteronpreparat så ombildas muskelcellens näringstillförselapparat så att den kan binda mera protein till cellerna än vad som skulle vara möjligt för en ren tränande. Tydligen så skulle även vissa av dessa "biverkningar" vara bestående dvs en viss fördel före "rena tränande" även efter avslutat bruk.

Fråga bara inte om referenser - det var några månader sen jag läste det.....Man har ju sånt där "teflonminne" tyvärr.