handdator

Visa fullständig version : för mkt protein


Extas
2006-05-24, 22:13
En kompis till mig undviker ofta att äta för mkt protein per dag
eftersom han påstår att ahn uppsökt en läkare pga. av att han ser prickar när han kollar, typ som när man kollat mot solen va ja fatta det som. och då hade läkarn sagt att det berott på att han hade för mkt protein i kroppen :S

kan det verkligen stämma?

Sparrisen
2006-05-24, 23:49
Ansamlingar av protein kan sitta i ögat och på så sätt komma i vägen för ljuset och därmed ge upphov till fläckar. Att det beror på mängden protein i maten har jag svårt att förstå. Har för mig att de sitter där sedan födseln.

Pox
2006-05-25, 00:11
Jag tror det din kompis upplevt är sk "floaters", typiska beskrivningen är att de syns tydligt när man tittar mot en ljusblå himmel, som flytande prickar i olika former.

Det är oftast helt ofarligt och bara ett resultat av "proteinskräp" som flyter i ögonvätskan och därmed kastar en skugga på näthinnan, dessa skuggor är det man sedan ser som prickar.

Din kompis har nog bara missförstått läkaren när han nämnt att det beror på protein som att det skulle ha något att göra med proteinet han äter. Proteinet han äter är något helt annat än de protein som finns i ögonen, kroppen är inte uppbyggd av vassleprotein utan kanske runt 100.000 olika protein. :)
Hans proteinintag har alltså inget med prickarna att göra, han kan lugnt äta på.

Extas
2006-05-30, 22:18
precis vad ja trodde :D tack för svar