handdator

Visa fullständig version : äta sig mätt på frukt?


ilikeu
2006-05-24, 19:28
tänkte fråga..

en kompis fick för sig att hon skulle banta på frukt... men kan man ersätta alla dagens rätter med frukt??.. det e inte så att hon vill behålla sina muskler eller så hon vill bara ner i vikt..

så då tänkte jag om man tex ersätter 1500kcal av frukt i stället för 1500kcal av mat.. så skulle väl det funka ändå .. för att om man tar ett päron tex som innehåller ca 58,1kcal så skulle man kunna äta
ca 25 päron delat på 5 måltider, blir det 5 päron vilket nog skulle mätta bra..

funkar bra för henne eller är det inte bra med för mycket frukt (fruktos)??

Brooklyn
2006-05-24, 19:32
tänkte fråga..

en kompis fick för sig att hon skulle banta på frukt... men kan man ersätta alla dagens rätter med frukt??.. det e inte så att hon vill behålla sina muskler eller så hon vill bara ner i vikt..

så då tänkte jag om man tex ersätter 1500kcal av frukt i stället för 1500kcal av mat.. så skulle väl det funka ändå .. för att om man tar ett päron tex som innehåller ca 58,1kcal så skulle man kunna äta
ca 25 päron delat på 5 måltider, blir det 5 päron vilket nog skulle mätta bra..

funkar bra för henne eller är det inte bra med för mycket frukt (fruktos)??
kommer bara resultera i att hon mår skit, p.g.a massa saker, men främst proteinförlusten skulle jag tro.. (inte mycket protein i frukt)

machine gun
2006-05-24, 19:41
Det finns ju frukterianer, som bara äter sådant som man kan skörda utan att döda själva växten. Men de äter iaf nötter, så de får ju i sig proteiner den vägen.

ilikeu
2006-05-24, 19:47
ok ska säga det, men så länge det är energi in - energi ut .. eller`?
så kommer väl hon o lyckas o gå ner lite..visst?

olle lindblad
2006-05-24, 19:50
Hon kommer att kräkas på all frukt rätt snabbt. Se till hon äter lite kyckling och fisk iaf.

King Grub
2006-05-24, 19:53
ok ska säga det, men så länge det är energi in - energi ut .. eller`?
så kommer väl hon o lyckas o gå ner lite..visst?

Man kan ändå drabbas av näringsbrist och andra metabola konsekvenser som inte är viktrelaterade.

Att basera sin kost på ett slags livsmedel är vansinne.

ilikeu
2006-05-24, 19:53
ska göra så..

Liten Men Fet
2006-05-24, 21:42
Låter som en väldigt dum ide, lika dumt som min polare som var "vegitarian" och bara åt pommes, vitt rostbröd med nutella på och drack coka cola.

Ingen hälsosam diet, varför har hon fått för sig att det skulle vara bra att bara äta frukt? Aftonbladet?

ilikeu
2006-05-24, 21:44
ingen aning om vart hon fick reda på det.. men hon tyckte väl att detva kalorisnålt

Sniggel
2006-05-26, 14:09
Man bör alltid följa kostcirkeln och få med så många livsmedelsgrupper som möjligt.
Man brukar ju säga "frukt är nyttigt". Det uttrycket har uppstått för att folk ofta äter för lite av den varan, samma sak med grönsaker.
Om det tillhörde det vanliga att nästan uteslutande äta frukt och grönsaker och kött (atkins?) så hade det hetat "pasta och bröd är nyttigt"

Inget är nyttigt om man bara äter det enstaka livsmedel, man behöver en varierad kost för att fungera normalt.

Absinteh
2006-05-27, 21:17
Skulle inte fruktosen mörda henne?

Mental
2006-05-27, 21:46
jag skulle snarare tipsa henne om att ersätta kolhydratsbasen i måltiden med frukt/grönsaker, skippar man ris/pasta/potatis och äter kött fisk fågel mm tillsammans med mycket grönsaker så får man i sig massor av näring och nyttigheter utan att energiintaged skenar iväg.

Och fruktsallad är ju sååå gott.

Sniggel
2006-05-27, 23:47
jag skulle snarare tipsa henne om att ersätta kolhydratsbasen i måltiden med frukt/grönsaker, skippar man ris/pasta/potatis och äter kött fisk fågel mm tillsammans med mycket grönsaker så får man i sig massor av näring och nyttigheter utan att energiintaged skenar iväg.

Och fruktsallad är ju sååå gott.

word!
Fast man kanske skulle ha liiiite utpräglade kolhydratskällor också så man inte får brist på kolhydrater (grönsaker och frukt innehåller ju pyttelite sånt).
Om man exempelvis äter 5 potatisar till en måltid så kunde man ersatt 4 av dom med grönsaker(vettiga och intressanta grönsaker, inte bara gurka o sallad) så man får i sig enbart en potatis.
Ersätt det mesta av de utpräglade kolhydratskällorna med frukt o grönt så borde man bli lika mätt på ett mindre energiintag. Det tror jag är en sund diet (sen kan man ju försöka göra portionerna liite mindre också, men man behöver ju inte göra extrema förändringar egentligen).

aliquis
2006-05-28, 00:12
Säg åt henne att röra på sig istället för att äta konstigt?