handdator

Visa fullständig version : Ont i huvudet efter ätardag?


Hottie2
2006-05-24, 15:31
Dagen efter jag har min ätar dag är jag väldigt trött (helt förståligt) och har nästan alltid huvudvärk...

Någon som har någon förklaring till detta? Kan inte bara vara tillfälligheter...

Tack på förhand.

Longshot
2006-05-24, 15:47
Jag kan inte ge en exakt förklaring, men kan iaf säga att du inte är ensam. Har efter svullätardagar också haft huvudvärk när jag vaknat på morgonen, men sen går den ju bort nästan direkt då man aktiverar sig själv med t ex konditionträning,styrketräning ;)

Fast det där med trötthet förstår jag inte, är som en duracellbatteri själv, mycket därför jag fortsätter med ätardagarna. :eating:

krilleh
2006-05-24, 16:06
Förstår inte heller varför det är förståligt att man är trött dagen efter en ätardag =/

Cerberus
2006-05-24, 16:17
Jag tror det är för att grisätardagar mest är grismat(skitmat), därför kan ni få ont i huvet. Själv får jag inte såna symptom när jag grisat utan får mest bara dåligt samvete o tycker jag e fet o hemsk.

norsk_gadd
2006-05-24, 16:48
Testade en rejäl ätar-dag nu under dieten. Illåmående, spyor, kass mage och ont i hela kroppen. Nej, nästa diet kör jag bara höjar-dagar och högst 1 hamburgare. ;)

Srednq
2006-05-24, 16:51
kolhydratsbaksmälla

skaparn
2006-05-24, 17:55
Dricker jag inte tillräckligt mycket tillsammans med rikliga mängder kolhydrater kan jag känna mig lite uttorkad. Taget till extremer såsom vid en "ätardag" kanske det kan vara vätskebrist som orskar dina besvär.
Dricker du ordentligt när du äter mycket?

Mr. Moose
2006-05-24, 18:03
Om ni normalt under dieten äter ganska lite kolhydrater och sen frossar på ätardagen med massor med kolhydrater är det inte så konstigt att ni får huvudvärk.

Vad gör kroppen med alla kolhydraterna? Jo den försöker fylla på glykogenlagren som blivit nästan tömda under dieten. Behöver kroppen en massa vätska till det?? Naturligtvis! Drack ni tillräckligt för att kompensera för kolhydrarinlagringen? Oftast inte!

Det är vätskebrist som orsakar huvudvärken.

När jag har en ätardag försöker jag hålla mig till "bra" mat, inget junkfood o dyl även om ett och annat choklad slinker ned. Har aldrig problem med huvudvärk, dricker som om jag hade betalt för det. Vatten och sportdryck. Dricker normalt ca 4 liter om dan men ätardagar blir det nog 6-7 liter om man räknar in all läsk :em: och sportdryck. Ända dan i veckan jag dricker läsk.

Claes

Lizzie
2006-05-25, 08:31
Dricker normalt ca 4 liter om dan men ätardagar blir det nog 6-7 liter om man räknar in all läsk :em: och sportdryck...

Jösses. 4 liter om dagen är mycket, men 6-7 liter om dagen är sjukt mycket.

Jag känner en kille som jobbar i ett glasblåseri (där är ganska hett) och de kommer nog upp i de vattenmängderna som du - men de tar vitamin-mineral tillskott (med vattenlösliga vitaminerna och natrium, kalium) för de kissar/svettas ut alldeles för mycket mineraler å salter.
En annan kille jag känner drack 8 liter om dagen...jag sa till han att det är onormalt att dricka så mycket, efter några veckor rasade han i vikt och det upptäcktes att han var diabetiker. (...på tal om vatten alltså..)

Men tillbaka till vad tråden handlar om...kolhydratsbaksmälla- just vad det är, kunde inte sagt det bättre själv.

Body Guard
2006-05-25, 08:38
Om ni normalt under dieten äter ganska lite kolhydrater och sen frossar på ätardagen med massor med kolhydrater är det inte så konstigt att ni får huvudvärk.

Vad gör kroppen med alla kolhydraterna? Jo den försöker fylla på glykogenlagren som blivit nästan tömda under dieten. Behöver kroppen en massa vätska till det?? Naturligtvis! Drack ni tillräckligt för att kompensera för kolhydrarinlagringen? Oftast inte!

Det är vätskebrist som orsakar huvudvärken.

När jag har en ätardag försöker jag hålla mig till "bra" mat, inget junkfood o dyl även om ett och annat choklad slinker ned. Har aldrig problem med huvudvärk, dricker som om jag hade betalt för det. Vatten och sportdryck. Dricker normalt ca 4 liter om dan men ätardagar blir det nog 6-7 liter om man räknar in all läsk :em: och sportdryck. Ända dan i veckan jag dricker läsk.

Claes


du äter inte skräpmat men dricker sportdryck, är det inte typ bara socker?

Mr. Moose
2006-05-25, 11:36
du äter inte skräpmat men dricker sportdryck, är det inte typ bara socker?

Bara på ätardagarna, "kolhydratladdning", annars brukar det bara bli vatten. Att dricka så mycket som jag behöver så är det mycket lättare om det smakar lite. Trist med bara smaklöst vatten. Det är ju över 30° var dag här nu så det blir till och kolka i sig, man blir snabbt uttorkad.

Skräpmat undviker jag för att jag faktiskt inte gillar det speciellt, kanske lite pizza varannan månad eller så? Hamburgarna här är inget vidare, Burger King går ner men har blivit så jevvla dyrt här. Det kostar mer med ett Whopper Meal än om jag skulle gå på en riktig restaurang och käka pepparstek! Får jag välja blir det pepparstek! :thumbup:

Claes

Kimball
2006-05-25, 13:34
Hah inte bara jag som lyckats med fenomenet då. Har lyckats så illa att de har känts som en smärre bakfylla dagen efter. Sen är magen RIKTIGT dålig..

gabbiz
2006-05-25, 13:58
ätdagar e guttans :) smäller alltid upp ngra snickers o pizza/burger king mål lr liknande på kvällen.. sen om man drar ut blir det nog kebab på natten också :) MYMMMZZZZZZZZZZZ

userfriendly
2006-05-25, 14:01
jag blir bakis av ätardagar, huvudverk, illamående, trötthet osv osv