handdator

Visa fullständig version : Proteinhalt i olika varianter av ett protein


z_bumbi
2002-12-05, 12:57
Hur mycket kolhydrater och fett kan man lägst komma ner i i de olika typerna av rening av ett vassleprotein ?
Är det någon som sitter med hela listan över alla varianter av vassle vore det kul att se !

Exempelvis så innehåller många koncentrat 7 % fett och 7 % kolhydrater, är det det lägsta som går att få med den metoden ? Osv.

Samma fråga gäller även kassein.

muskelbyggarn
2002-12-05, 13:30
WPC:
Finns i många olika proteinhalter beroende på användningsområde, vanligtvis mellan 25-85% Protein för WPC.
Kolhydrater och fett brukar nog ligga runt 4-6% vardera i de "finare" WPC. Tror det är så pass lågt det går att komma.

CFM-Isolat:
Protein ligger runt 90% Max, Fett och kolhydrater runt 1%

IE-Isolat:
Det renaste proteinet i fråga om mest protein, minst fett och kolhydrat. Tror de vanligaste %-halterna är runt 90-94% Protein och 0,5-1% fett och kolhydrat vardera (under 0,5% är vanligt också). Tror att runt 93-95% är det mesta som går att klämma ur ett vassleisolat vad gäller protein%


Eiselt och Fairing kan nog säkert siffrorna bättre än jag.


Vänl,,,
Tobbe

Fairing
2002-12-05, 14:04
Hej!
Det skiljer en hel del mellan olika råvarutillverkare och det skulle ta lång tid och redovisa alla olika fabrikats proteiner.
Lite siffror från våra leverantörer:

Kasein/CalciumCaseinat Complete Protein
Fett 0,7%
Laktos 0,07%

Vassle Isolat Complete
Fett< 1%
Laktos<1%

Amino
Fett 0,5%
Laktos 0,5%

Kasein Hydrolysat
Fett < 1%
Laktos0,5%

z_bumbi
2002-12-05, 14:14
Fairing: Ert kassein har längre halt av kolhydrater och fett än Kasein Hydrolysat eller så är det en felskrivning ?

Fairing
2002-12-05, 14:47
Det stämmer , ingen felskrivning

z_bumbi
2002-12-05, 15:02
Fairing: Då antar jag att det är väldigt dyrt att enbart köpa kassein av en sådan renhet ?
Annars vore det ju en intressant produkt för marknaden tycker jag. (Rent egoistiskt nu).

muskelbyggarn
2002-12-05, 15:14
Fråga till Lasse, är hydrolysat på koncentrat som råvara vanligast? antar att kostnaden blir betydligt billigare än att ta ett isolat och sedan hydrolysera?

Vänl,,,
Tobbe

Fairing
2002-12-05, 16:18
Whey Amino är ett Hydrolyserat Isolat och det kostar extremt mycket.Visst, Hydrolysat med Koncentrat som råvara är vanligast eftersom Hydrolyserat Isolat är dubbelt så dyrt.

Kasein av sådan renhet är betydligt billigare än Vassle Isolat, Kasein Hydrolysat är dyrt , riktigt dyrt.

Vi har en del privat personer som handlar på sig protein för 1 år!!?? i taget (40kg)och dom köper ofta Kasein/Hydrolysat och Vassle Hydrolysat i säck för att få ner kostnaden.Det blir kanske inte så mycket billigare men man kan komponera sitt egna protein exakt hur man vill ha det.

/Lasse

z_bumbi
2002-12-05, 17:31
Fairing: Det är ju intressant att kasseinet ligger på den prisnivån, ska avsluta några burkar complet först sen så för jag se om jag försöker förhandla fram en deal på kassein :D