handdator

Visa fullständig version : Grönt te och testo?


Mats J
2006-05-24, 09:25
Gillar och tål inte kaffe så bra, så jag brukar dricka ganska mycket grönt te, ca 3-5 koppar/dag. Men en kompis sa att grönt te inte alls var bra om man var ute efter att bygga muskler. Enligt honom var det kraftigt anti androgent och dessutom testosteron sänkande.. Är det någon som vet hur det ligger till med detta?

King Grub
2006-05-24, 09:55
I djurförsök har man upptäckt en kraftigt testosteronsänkande effekt hos råttor, men där handlar det om injektioner av stora doser aktivt ämne. Om denna effekt uppnås vid oralt intag, särskilt normal konsumtion, och hos människa, är högst tveksamt.

http://www.uchospitals.edu/news/2000/20000223-tea.html

King Grub
2006-05-24, 09:59
http://www.nature.com/bjp/journal/v140/n3/images/0705460f4.gif

Demonstration of the absence of any antiandrogen effect of green tea catechins. The androgen-screening test shows that DHT activates and flutamide inhibits chlorophenol red-D-galactopyranoside metabolism. All the results are normalised to the maximal response obtained with DHT. No significant androgenic or antiandrogenic effects were obtained with any of the catechins or flavones. A number of other compounds were tested, among which were epicatechin, epigallocatechin, quercetin and cyproterone. This experiment was repeated three times. Each point is the average of three estimates. The results of a single experiment are demonstrated. The other experiments gave similar results.

British Journal of Pharmacology (2003) 140, 487−499.

Max
2006-05-24, 21:03
Jag känner inte igen förkortningen DHT?

King Grub
2006-05-24, 21:11
Dihydrotestosteron.

Absinteh
2006-05-25, 14:02
Hjälp.

Rockhard
2007-04-13, 14:26
Är det samma med svart te?

King Grub
2007-04-13, 14:36
Ja, i djurförsök ser man att svart te innehåller ämnen som inhiberar enzymaktivitet som omvandlar serumtestosteron till mer bioaktivt DHT.

snarlik
2009-07-24, 09:17
Bumpar in på denna gamla tråd.

Vet någon om det finns mer aktuella och kanske även kliniska tester om detta appliceras på oss människor?

Turbo Rico
2009-07-24, 09:23
Jag dricker 5-8 koppar grönt te om dagen (sitter med dagens fjärde kopp just nu) och har då inte märkt nån skillnad på min träning, tvärtom, är starkare än nånsin. Är dock inte kåtare än nånsin men det kanske hör åldern till och den hårda träningen som bedrivs?

King Grub
2009-07-24, 09:29
Bumpar in på denna gamla tråd.

Vet någon om det finns mer aktuella och kanske även kliniska tester om detta appliceras på oss människor?

Nej. Inte på människor. Det finns några nya studier på råttor som visar på minskad kroppsmassa vid konsumtion av grönt te.

snarlik
2009-07-24, 09:57
Ok! Tack!

Grub, tror du att det även gäller för människor, eller är det för outforskat för att "tro" saker? Bestod minskningen av framför allt kroppsfett, muskler, eller både?

King Grub
2009-07-24, 10:05
Fettmassa. Och det gäller för människor också. Den saken är mer utforskad (jag trodde du syftade enbart på trådtitelns ämne).

Metaanalys:

http://www.nature.com/ijo/journal/vaop/ncurrent/abs/ijo2009135a.html

snarlik
2009-07-24, 10:36
Det gjorde jag förvisso, men detta gav även det intressant läsning.

Tack och bock!

JoeyP
2009-07-24, 10:38
Ökar inte grönt te fettförbränningen, insulinkänsligheten och prestationsförmågan på gymmet?

Sniggel
2009-07-24, 12:35
Ökar inte grönt te fettförbränningen, insulinkänsligheten och prestationsförmågan på gymmet?

Jag tycker det verkar som det har haft en effekt på min fettmassa iaf (har druckit grönt te väldigt länge nu) och prestationshöjande effekt kan jag hålla med om. En hungerdämpande effekt vid kalorirestriktion eller fasta dessutom vilket är guld värd vid deff.

snarlik
2009-07-24, 13:19
Jo, det tycks vara väl belagt att så är fallet. Men som jag förstår det så borde det inte utesluta att det kan ha en testo sänkande nivå?

Tolkia
2009-07-24, 14:02
Jo, det tycks vara väl belagt att så är fallet. Men som jag förstår det så borde det inte utesluta att det kan ha en testo sänkande nivå?
Som Grub skrev är det man påvisat en hormonpåverkan hos råtta efter injektion av stora doser av det aktiva ämnet, inte efter att råttorna druckit ett par deciliter te om dagen. Om grönt te är våldsamt antiandrogent kan man vidare undra hur asiaterna blivit så många.

Udd3n
2009-07-24, 14:46
Om grönt te är våldsamt antiandrogent kan man vidare undra hur asiaterna blivit så många.

Eller så kan man undra hur många dom hade varit om det inte varit det. ;)

snarlik
2009-07-24, 17:42
Om grönt te är våldsamt antiandrogent kan man vidare undra hur asiaterna blivit så många.

Alternativ förklaring kan vara

Asiater dricker grönt te =>
Grönt te sänker testo =>
Sänkt testo ger mindre muskelmassa =>
Mindre muskelmassa kräver mindre mat =>
Mindre mat per asiat gör att fler kan överleva =>
Därav det stora antalet asiater

QUOD ERAT DEMONSTRANDUM!

Tolkia
2009-07-24, 18:12
Ibland undrar jag om folk (eller skall jag snäva in det till "killar", baserat på trådarna i ämnet?) VILL hitta våldsamt hormonstörande substanser i maten.

Turbo Rico
2009-07-24, 19:45
Alternativ förklaring kan vara

Asiater dricker grönt te =>
Grönt te sänker testo =>
Sänkt testo ger mindre muskelmassa =>
Mindre muskelmassa kräver mindre mat =>
Mindre mat per asiat gör att fler kan överleva =>
Därav det stora antalet asiater

QUOD ERAT DEMONSTRANDUM!

:thumbup: