handdator

Visa fullständig version : U-kreatininhalt i urinen


rosto
2006-05-23, 21:13
Jag har gjort drogtest pga nytt jobb, föga överraskande så fanns inga spår av cannabis, opiater etc. Mitt U-kreatininvärde ligger på 8,1 mmol/L.

Är detta normalt?
Är högre = sämre eller bättre?

Jag äter inga tillskott i någon form, förutom multivitamin och omega 3.

King Grub
2006-05-23, 21:20
Normalt intervall för män är 9.7 – 24.7 mmol/24 h.

Edit: tittade i en annan bok och såg normalvärden på 8-17.

rosto
2006-05-23, 21:25
Normalt intervall för män är 9.7 – 24.7 mmol/24 h.
Men hur stämmer detta med min siffra på 8,1 mmol/liter?

King Grub
2006-05-23, 21:26
Här har du normala intervall:

http://www.hoslink.com/LabResults/refranges.htm

rosto
2006-05-23, 21:30
Här har du normala intervall:

http://www.hoslink.com/LabResults/refranges.htm
Tack för ditt snabba svar, då ligger jag strax över intervallet i tabellen på 3,0-8,0. Vet du vad detta innebär för mig i fråga om min hälsa?

King Grub
2006-05-23, 21:37
Varifrån kommer 3-8? :) Tittade du på glukos?

Förändrade kreatininvärden kan betyda negativ njurpåvekan av någonting, men det bör du kolla upp med läkare i sådana fall.

rosto
2006-05-23, 21:46
Varifrån kommer 3-8? :) Tittade du på glukos?

Förändrade kreatininvärden kan betyda negativ njurpåvekan av någonting, men det bör du kolla upp med läkare i sådana fall.
Hupp jag läste fel tror jag jag letade efter mmol/L och där hittade jag 3,0-8,0 på urea under creatinine......

Längre ner i tabellen finner jag:
Urine -Creatinine . 8-17 mmoI/24 hours

Om mmol/24h är samma som mina mmol/L är jag home free sas.

Pox
2006-05-24, 02:24
Det kreatininvärde som de har mätt i ditt urinprov går att inte relatera till din njurfunktion.

Anledningen till att de har mätt kreatininhalten i din urin vid drogtestet är för att ha det som referens för hur koncentrerad din urin är, för att kunna relatera koncentrationer av eventuella drogmetaboliter. Om ditt kreatininvärde hade varit väldigt lågt skulle det tyda på en lågt koncentrerad urin (om du druckit stora mängder vatten) och kanske hade du fått lämna ett nytt då eftersom det kan vara svårt finna spår av droger i lågkoncentrerad urin.

Referensintervallen som nämns i tråden är något annat (mmol/24h). 24-timmars kreatininvärden är ett sätt att bestämma glomerulär filtrationshastighet (njurfunktion), då samlar man urin under 24h och mäter sedan kreatininhalten i det. Det används dock inte så ofta nu och har på många ställen ersatts med nyare mätmetoder.

Den kreatininmätningen du kanske tänkte på som man ofta använder som första test för att grovt uppskatta njurfunktion är mätning av kreatinin i blodplasman (P-Krea).

Om du inte har några problem behöver du knappast oroa dig för njurproblem. Det är något som i huvudsak drabbar äldre och jag gissar att du inte är allt för gammal. :)


( och hej till forumet förresten :) )

rosto
2006-05-24, 05:06
Det kreatininvärde som de har mätt i ditt urinprov går att inte relatera till din njurfunktion.

Anledningen till att de har mätt kreatininhalten i din urin vid drogtestet är för att ha det som referens för hur koncentrerad din urin är, för att kunna relatera koncentrationer av eventuella drogmetaboliter. Om ditt kreatininvärde hade varit väldigt lågt skulle det tyda på en lågt koncentrerad urin (om du druckit stora mängder vatten) och kanske hade du fått lämna ett nytt då eftersom det kan vara svårt finna spår av droger i lågkoncentrerad urin.

Referensintervallen som nämns i tråden är något annat (mmol/24h). 24-timmars kreatininvärden är ett sätt att bestämma glomerulär filtrationshastighet (njurfunktion), då samlar man urin under 24h och mäter sedan kreatininhalten i det. Det används dock inte så ofta nu och har på många ställen ersatts med nyare mätmetoder.

Den kreatininmätningen du kanske tänkte på som man ofta använder som första test för att grovt uppskatta njurfunktion är mätning av kreatinin i blodplasman (P-Krea).

Om du inte har några problem behöver du knappast oroa dig för njurproblem. Det är något som i huvudsak drabbar äldre och jag gissar att du inte är allt för gammal. :)


( och hej till forumet förresten :) )
Tack för svaret
Anledningen till mina frågor är att min far har utbliven njurfunktion och går på dialys tre gånger i veckan. Han fick njursvikt vid 60 års ålder efter ett liv av mediciner bland annat mot sin svåra reumatism.

Jag tänkte att lite "gratisinfo" om mina njurar kunde vara trevligt men nu vet jag att det krävs ett annat test.

Välkommen till forumet förresten.

Sverker
2006-05-24, 14:35
Jag tar analyser på kreatininhalter i urinen på tränande som använder kreatin med en nypa salt:D

Metoden är inte anpassad för tränande. Bara det att vi tränar gör att vi har höga halter kreatinin i urinen. Använder vi sedan kreatin som tilskott slå mätaren i taket.
Själv ligger jag alltid på maxvärdena när jag använder kreatin:em:

Pox
2006-05-24, 16:02
Ja, ju större muskelmassa ju högre kreatininnivåer, något som man försöker ta hänsyn till vid mätningar. Äter du kreatin bör man berätta det när man lämnar prov så att hänsyn till detta kan tas.

Även fysisk belastning innan provtagning höjer kreatininvärdena eftersom kreatinin som biprodukt av kreatin kommer att läcka ur musklerna då. Också något som ska tas hänsyn till vid provtagning, om man exvis lämnar prov just efter att man promenerat in på mottagningen.

Svagheter som dessa är anledningen till att kreatinintester bara är en grov indikator för njurfunktion, vid behov går man vidare med andra tester, cystatin C blir vanligare och vanligare och kommer troligen ersätta kreatininprover snart.

Lizard
2006-05-24, 18:49
Hej Pox och välkommen till forumet.

Lizard