handdator

Visa fullständig version : vad är det som värker? av typ dips


putteb
2006-05-23, 15:21
Ja idag och förra gången när jag skulle göra dips kändes det bra... ändå tills att jag avslutar seten och ska sätta fötterna på fotstöden. Just vid den rörelsen så får jag väldigt ont precis under vänstra nyckelbenet. Alltså när musklerna får chansen att slappna av. Det känns lite nu en timme efter passet. Känns ömmande ungefär som vid inflammation. När jag kollade i min anatomibok så verkar det vara pectorialis major, clavicular head som finns där. Är det vanligt att den tar stryk vid dips? Själva muskelkraften ska väl komma från det nedre huvudet mer? Men det känns ju bra under själva setet. Jag går så djupt ner att det sträcker i pecsen och lutar mej framåt för att det ska ta på brösten så mycket som möjligt och har viktbälte med 20 kg på. Kan tillägga att jag inte känner av smärtan vid någon övning annat än just vid avslutande av dip-set.

Självklart ska jag ta det lugnt med dipsen ett tag framöver men hoppas ändå någon har nåt vettigt o säga.

Börje H
2006-05-23, 21:17
Du kan vara på rätt spår men det kan även vara en irritation av ledkapseln runt sternoclavikulära leden, dvs leden mellan nyckelbenet och bröstbenet. Smärta härstammandes fån denna led kan kännas lite ospecifik och vara utbredd längs nyckelbenets sträckning ut mot armen. Eftersom det starka costoclavikulära ligamentet (se bilden) är såpass stramt så ligger rörelseaxeln runt dess ursprung på nyckelbenet vilket medför att vid exempelvis dips blir det ganska stor brytkraft i själva leden.

En annan tänkbar orsak kan vara m.pectoralis minor som är stram eller att m.subclavius är irriterad. Jag skall gräva fram en bild på dessa.

Börje H
2006-05-23, 21:22
Bild m.subclavius (högst upp mot nyckelbenet). En stram pectoralis minor medför en framåttippning av axelpartiet vilket kan medföra onödig stress på muskelfästen och ligament vid belastning.

Doctor Snuggles
2006-05-23, 22:07
Börje: Vad kan man göra åt det, om man t.ex istället som jag känner av området mest vid bänk? Har lyckats bli lite lätt sträckt i området en gång, och vill undvika det, eller värre skador. Skall man träna och/eller stretcha subclavius, o isf hur?

Börje H
2006-05-24, 11:26
Skall man träna och/eller stretcha subclavius, o isf hur?
Specifik stretch av subclavius är svår att få till. Men en töjbar pectoralis major, men även minor ger bra förutsättningar för att inte skada sig. Kika lite extra noga på pectoralis minor, och vilka rörelser den utför här:http://www.getbodysmart.com/ap/muscularsystem/shouldermuscles/anteriormuscles/pectoralisminor/tutorial.html

Doctor Snuggles
2006-05-24, 14:00
Ah, intressant. Har en relativt töjbar major, och spänningen känns av just när scapulan är maximalt retracted (för att skapa en stabil bas för bänkande). Däremot har jag försökt stretcha minor, men får inte riktigt till det. Kanske borde träna bänkshrugs, som jag misstänkt förut, för att stärka minor och subclavius mer? (D.v.s. liggandes på en bänk med stång på raka armar och lyfta stången med endast scapulan.)

Lizard
2006-05-24, 15:47
Känner igen det där själv; just när man släpper belastningen i dips så är det en domnande smärta igenom området kring p minor.
Jag tycker det är relativt enkelt att stretcha p minor genom att sätta handflatan mot överdelen av en dörrpost och vrida mig framåt med lätt böjd arm. Armen bör hållas en bit ut från sidan av kroppen, själv håller jag ungefär lika brett som när jag bänkar eller aningen smalare.


Lizard

BigForre
2006-05-24, 16:08
Är det i fästet på axeln för P. Minor och Biceps som det ömar? Eller har jag föstått fel?

putteb
2006-05-24, 16:58
Är det i fästet på axeln för P. Minor och Biceps som det ömar? Eller har jag föstått fel?

På mig gör det ont precis under och parallellt med nyckelbenet, en sträcka på max en decimeter som sträcker sig så långt att den ligger t o m en liten stump in under deltoid anterior. Är så mycket jag kan förklara känslan.

Det där med shrugs, som Doctor Snuggles nämnde, låter intressant. Jag antar att det blir mer av den rörelsen när man kör dips än vid bänk och hantelpress, och det kanske är där man inte är bra tränad.

Doctor Snuggles
2006-05-24, 19:13
Det där med shrugs, som Doctor Snuggles nämnde, låter intressant. Jag antar att det blir mer av den rörelsen när man kör dips än vid bänk och hantelpress, och det kanske är där man inte är bra tränad.

Ja, i dips blir det som bakvända vanliga shrugs, och det är lättare att dra bak/upp skulderbladen då. Jag drar bak dem väldigt mycket när jag bänkar, så jag känner av det mest då, men också en aning i dips.
Du kan ju försöka att göra en omvänd shrug rörelse i toppen av dipsen (alltså med raka armar, sänk/höj bara skulderpartiet), det borde både stretcha och stärka området.
Får försöka minnas att göra det själv ett tag o se om det hjälper ngt.

putteb
2006-05-24, 19:20
Ja, i dips blir det som bakvända vanliga shrugs, och det är lättare att dra bak/upp skulderbladen då. Jag drar bak dem väldigt mycket när jag bänkar, så jag känner av det mest då, men också en aning i dips.
Du kan ju försöka att göra en omvänd shrug rörelse i toppen av dipsen (alltså med raka armar, sänk/höj bara skulderpartiet), det borde både stretcha och stärka området.
Får försöka minnas att göra det själv ett tag o se om det hjälper ngt.

Jepp, det ska bli intressant att testa!

Börje H
2006-05-25, 07:46
Du kan ju försöka att göra en omvänd shrug rörelse i toppen av dipsen (alltså med raka armar, sänk/höj bara skulderpartiet), det borde både stretcha och stärka området.

Ovanstående är ett bra sätt att töja pectoralis minor, men man måste vara noga med att "hålla bak" axlarna under töjningen annars uteblir effekten.
Lizards sätt funkar också :thumbup:

Vad smärtan kommer ifrån är egentligen helt omöjligt att säga utan att provocera muskler/ledstrukturer och leta efter smärtsvar mer specifikt. Faktum är att muskeln egentligen inte behöver vara förkortad rent strukturellt utan kan uppvisa en ökad "stiffnes" dvs att den kan förlänga sig med lite våld men inte är så mjukt elastisk som den borde för att fungera på ett optimalt sätt.