handdator

Visa fullständig version : axelproblem


mange_
2002-12-05, 09:52
Har börjat få lite känningar i axeln :( ingen direkt smärta utan mera ett irritationsmoment. kör just nu 4-6 reps, kan det vara en ide att gå ner på 8 reps för ett tag framöver eller???
om man sedan sak söka hjälp vart tycker ni man ska vända sig då?? nån som har testat akupunktur eller liknande??

Lord_X
2002-12-05, 10:35
Vila i så fall.. Du kan ha en skada, men skador känns ordentligt bara när de är akuta. 4 reps är lite i minsta laget tycker jag, håll dig till minst 6-8 reps.. Kämpa hårdare med lite lättare vikter och se till att hålla ett strikt och korrekt utförande, det bygger bäst, enligt min erfarenhet.

MIGGE
2002-12-05, 10:36
:bpump: hejsan, jag har ingen större erfarenhet av just det problemet, men jag kan däremot säga med säkerhet att du ska gå upp till 8 reps när du börjar känna nått.

hur ser ditt axel upplägg ut? värmer du upp bra? vilken övning brukar du börja med?

vanligt det där med axelproblem asså:thumbup:

z_bumbi
2002-12-05, 10:52
mange_: Hur ser ditt schema ut ? Vilka viloperioder använder du dig av ?
Rotatorcuffträning och stretching ?
Antar att din form är bra då du faktiskt har besökt Löddeköping en gång :)
Angående akupunktur har jag inte använt det men det finns ju massor av duktiga idrottsmassörer och naprapater i landet, har fått för mig att du bor i Stockholm och där finns det väldigt många sådana, fråga runt på gymet bara så vet de säkert några som är bra.

mange_
2002-12-05, 11:24
jo jag känner en bra napprapat men det är ruskigt dyrt :( Tänker absolut inte uppsöka en läkare ialla fall då får man garantera rådet "kör på om det inte gör allt för ont annars är det bäst att vila" döööhh som man inte förstått det själv :)

Mån: Bröst, Vader
Tis: Rygg, Traps
Ons: Axlar, Underarmar
Tor: Ben, Mage
Fre: Biceps, Triceps

Bröst: Bänkpress 3 set, Sne hantelpress 3 set, Flyes 2 set, alt cabelcross
Vader: Stående vadpress 3 set, Sittande vadpress 3 set
Rygg: Chins 3 set, Sittande rodd 2 set, t-bar rodd 2 set, Marklyft 3 set
Traps: Shrugs 2 set
Axlar: Militärpress 3 set, Skruven 2 set, lateral raises bak 3 set
Underarmar: Omvänd bicepscurl 3 set, Plate tvist 2 set
Ben: Knäböj 4 set, raka marklyft 3 set, Benspark 2 set
Mage: Cabelcrunch 3 set, Höftlyft 2 set
Biceps: Bicepscurl 3 set, Alternerande 2 set, Liggande biceps curl i maskin 2 set
Triceps: Triceps extension 3 set, French press 2 set (smith), supersett tricepspress och french press.

vet att jag tränar axlarna lite mycket i detta program men det har varit min bästa muskelgrupp så jag trodde inte det skulle göra så mycket, men jag har bara kört detta program i en vecka. värmer alltid upp rotarcuffarna innnan axel passet och bröstpasset. men som sagt har kört 4-6 ska nog gå upp till 6-8 och köra mera strikt. eventuellt ta bort axlarna för ett tag framöver eller kanske köra 8 reps där också vad tycker ni??