handdator

Visa fullständig version : Ändrat uppfattning


mangs
2006-05-23, 12:41
Händer det er ofta att ni totalt ändrar uppfattning om en sak? SJälv är jag oftast ganska principfast och tycker jag en sak denna veckan så tycker jag likadant nästa vecka och även nästa år.

Idag har det dock hänt. Känslan har iofs kommit lite smygande så här på slutet men idag var droppen som fick bägaren att rinna över.

Det gäller en "kändis" här på Kolozzeum som jag tidigare respekterat för dennes åsikter och hur denne behandlat andra forum-medlemmar. jag har själv aldrig haft några problem med denna personen men nu under de senaste veckorna har jag börjat se det hela i ett annt ljus, eller kan det vara så att personen i fråga har förändrats?


Intressant är det hur som helst att ett "förtroende" (i brist på bättre ord) sombyggts upp på lång tid (flera år) totalt kan spolieras bara genom ett fåtal inlägg.

Mina fråga till er. har ni under er tid här totalt ändrat den uppfattning ni fått av någon annan medlem från starten fram till idag?

nemd
2006-05-23, 12:44
Händer det er ofta att ni totalt ändrar uppfattning om en sak? SJälv är jag oftast ganska principfast och tycker jag en sak denna veckan så tycker jag likadant nästa vecka och även nästa år.

Idag har det dock hänt. Känslan har iofs kommit lite smygande så här på slutet men idag var droppen som fick bägaren att rinna över.

Det gäller en "kändis" här på Kolozzeum som jag tidigare respekterat för dennes åsikter och hur denne behandlat andra forum-medlemmar. jag har själv aldrig haft några problem med denna personen men nu under de senaste veckorna har jag börjat se det hela i ett annt ljus, eller kan det vara så att personen i fråga har förändrats?


Intressant är det hur som helst att ett "förtroende" (i brist på bättre ord) sombyggts upp på lång tid (flera år) totalt kan spolieras bara genom ett fåtal inlägg.

Mina fråga till er. har ni under er tid här totalt ändrat den uppfattning ni fått av någon annan medlem från starten fram till idag?

Jepp många.

Jag ändrar uppfattning om mycket. Det handlar oftast om att jag inte vet allt för mycket sen när man får reda på lite mer kan man bilda sig en bättre uppfattning.

Nejv
2006-05-23, 13:10
Händer mig också ofta på sistone. Tycker det suger rätt hårt i och med att även jag är ganska principfast, trodde jag åtminstone.

Jag ska ta tag i det. :D

Yes
2006-05-23, 13:22
Att kunna ändra uppfattning har ju inget med principfasthet att göra. Principfasthet är att inte kompromissa med sina principer. För den sakens skull skall man ju inte hålla fast vid felaktiga principer, och alla uppfattningar grundar sig ju inte ens på principer(typ att föredra pizza framför lasange ena dagen, och ändra sig till nästa dag).

Nina L
2006-05-23, 13:33
har ni under er tid här totalt ändrat den uppfattning ni fått av någon annan medlem från starten fram till idag?Inte totalt, men man får hela tiden en mer nyanserad bild av varandra.

mangs
2006-05-23, 13:34
Det har du iofs rätt i. jag är dock både principfast och ändrar väldigt sällan uppfattning om en människa. jag brukar i alla fall 90-95% av fallen ganska snabbt kunna känna av ifall en ny bekantskap passar mig eller ej. Kan bara komma på en handfull gånger jag haft fel och ändrat uppfattning och nu är alltså en sådan.


Sedan är det rätt kul att tänka tillbaka hur man tänkte som yngre. Framför allt vad man sade att man helt säkert skulle göra och framför allt vad man sade att man aldrig skulle göra. Kan ju handla om mognad med då man bevisligen inte tänker likadant som vuxen som man gjorde när man var tonåring.

Me_Myself
2006-05-23, 13:46
"Att våga ändra åsikt visar att man är klokare idag än igår"

Winston Churchill (1874-1965)

Herkulez
2006-05-23, 14:45
japp, hatade "nya" kolo men har vant mig nu och ser inga problem med hur den är utformad mer.

Kurash
2006-05-23, 14:55
Jag var helt övertygad om att man kunde dö av aspartam, tills jag lärde mig bättre på halso.info, och senare även här.
Trodde också man kunde träna nedre magen...

Bolio
2006-05-23, 14:55
Jag tyckte jwzrd var en tönt, men nu är han min favoritmedlem här. :)

Jay-Z
2006-05-23, 14:58
Är det bara jag som vill veta vem det är. :D

Yes
2006-05-23, 15:00
Är det bara jag som vill veta vem det är. :D
Nä, inlägget är ju fan gjort för att reta ens nyfikenhet. Jävla fasoner! *grr27*

Baan
2006-05-23, 15:03
Är det bara jag som vill veta vem det är. :D

Nej, jag med.

Jag har fått ändrad uppfattning om många medlemmar både till det positiva och det negativa, kan väl inte peka på något specifikt.

Herkulez
2006-05-23, 15:25
Jag tyckte jwzrd var en tönt, men nu är han min favoritmedlem här. :)
haha roliga är att jag störde mig som fan på han förut med och tyckte han var en mupp :D


tycker han fortfarande är en mupp men dock en av mina favoritmuppar här :love:



trots hans patetiska bänkar

Diana
2006-05-23, 16:06
Nä, inlägget är ju fan gjort för att reta ens nyfikenhet. Jävla fasoner! *grr27*
Eller hur!!
fram med det nu.. :naughty:


Jag har ändrat uppfattning om fler än jag kan räkna till på mina båda händer.. majoriteten till det bättre :love:

aliquis
2006-05-23, 16:18
Uääh, är du inte kär i mig längre? :(

Mago
2006-05-23, 16:34
Tror nog jag vet vem du syftar på. :) Men varesig jag har rätt eller fel så vore jag ju inte en snel hest om jag sa vem jag tror det är.


Kommer ihåg att jag inte trodde jense skulle bli långlivad här iaf. :) 400 inlägg på sina 3 första dagar. Men sen kom rostbiffbilderna och kärleken var ett faktum. :D

Yankeee
2006-05-23, 16:43
Jag ändrar mig hela tiden angående personer. Ofta brukar jag börja gilla de jag avskyr i början, och tvärtom ;)

mangemani
2006-05-23, 16:55
under den tid jag har varit medlem här så har nog uppfattningen ändrats om så gott som alla här,både till negativt och possitivt.

stahlberg
2006-05-23, 17:03
Under barn- och ungdomsåren får varje människa sin grundläggande personlighet (som delvis är medfödd). Den ändrar man inte på, och kan troligen inte ens göra det om man skulle vilja.

Varje människa har värderingar. Värderingar är också ett slags åsikter. Man kan sällan med förnuftsargument förändra en annan människas värderingar, t.ex ifråga om etik, religion, politik. Ens värderingar bestämmer naturligtvis också de principer man vill leva efter ; dessa principer ändrar man inte på i första taget.

Däremot kan man naturligtvis ändra "vanliga" åsikter, i alla fall om man märker att en åsikt man haft har varit felaktig. Jag tror att DE ALLRA FÖRSTA MINUTERNA är viktigast när det gäller att skaffa en inställning till/åsikt om en annan människa. Men det är lätt att ändra åsikt om en annan människa när man blir mer bekant.

Riktigt god vän med någon kanske man inte blir förrän man haft sin första konflikt. Vänskap är inte alltid att tycka lika, utan att våga vara sig själv.

Bara man blir TILLRÄCKLIGT "bekant" med någon här på kolozzeum tror jag inte man ändrar åsikt om den personen särskilt lätt. Det gäller förstås också - ännu mera - IRL. Men NÅGON GÅNG märker man att en människa man känner har en värdering i någon fråga som HELT MOTSTRIDER ens egna värderingar. Om denna värdering är viktig för en själv kan det kännas som om hela "förhållandet" är uppbyggt på en lögn. Och då kan t.om vänskap gå upp i rök.

mangs
2006-05-23, 17:57
Jaså, folk undrar vem det är. :D

Jag tänker inte hänga ut personen här utan det är min högst personliga åsikt.

Jag kan dock avslöja att det INTE är någon som nämnts i tråden.

*popcorn*

aliquis
2006-05-23, 18:25
Jaså, folk undrar vem det är. :D

Jag tänker inte hänga ut personen här utan det är min högst personliga åsikt.

Jag kan dock avslöja att det INTE är någon som nämnts i tråden.

*popcorn*Ok, för de som inte förstod det så var mitt inlägg en ursäkt utifall att det hade varit så att det var jag :D, jag vettefasiken varför jag spammar o har mig, orkar inte kolla något annat än Allmänt och har tråkigt, jag ber om ursäkt :)

Sedan blev jag också förvånad när Helena B skrev hela uppsatser om Opteronprocessorer, men jag tror inte att det var hon själv som skrev det ;)

Trance
2006-05-23, 18:57
Ja, finns några prominenta personer som är mer barnsliga och långsinta än man kan tro. De har sjunkit rätt mycket.

nemd
2006-05-23, 18:58
Ok, för de som inte förstod det så var mitt inlägg en ursäkt utifall att det hade varit så att det var jag :D, jag vettefasiken varför jag spammar o har mig, orkar inte kolla något annat än Allmänt och har tråkigt, jag ber om ursäkt :)

Sedan blev jag också förvånad när Helena B skrev hela uppsatser om Opteronprocessorer, men jag tror inte att det var hon själv som skrev det ;)

Nej ursäkta dig inte. Tycker fler ska göra det. Roligare att läsa då juh. Det är så klent med roliga trådar och poster nu.

:D

HenrY
2006-05-23, 19:08
Jag tyckte jwzrd var en tönt, men nu är han min favoritmedlem här. :)

Samma här, fast jag Tycker det, samt tror inte att det kommer ändra sig i första taget!;)

mathor
2006-05-23, 19:10
Ja. Den enda på forumet jag inte ändrat uppfattning om sedan början är Arne P. Han kommer alltid att vara Mannen.

aliquis
2006-05-23, 19:11
Jwzrd var min favoritmedlem men nu tycker jag att han är en tönt!

Baan
2006-05-23, 19:13
Jag ändrar mig hela tiden angående personer. Ofta brukar jag börja gilla de jag avskyr i början, och tvärtom ;)

Jag trodde vi hade något.

Helena B
2006-05-23, 19:56
Mina fråga till er. har ni under er tid här totalt ändrat den uppfattning ni fått av någon annan medlem från starten fram till idag?

Vet inte riktigt vad som hände, men i början var alla så vänliga och trevliga men det visade sig att så inte alls var fallet efter att man spenderade mer tid på Kolo. Jag har ändrat uppfattning om medlemmar, man vill ju tro det bästa och att de en dag upptäcker att det kanske inte är så schysst att behandla andra på ett visst sätt. Jag tror fortfarande att det finns hopp för alla.

Slartibartfast
2006-05-23, 20:02
Jwzrd var min favoritmedlem men nu tycker jag att han är en tönt!

Jwzrd är en löjlig töntjävel och jag hatar honom, men han är ändå min favoritmedlem.

Perscitus
2006-05-23, 20:41
Försöker intala mig själv att jag är öppensinna och ödmjuk fastän jag förstås är för principfast alltför ofta!

Rock'nRoll
2006-05-23, 20:50
Jwzrd är en löjlig töntjävel och jag hatar honom, men han är ändå min favoritmedlem.

Jag läste ett bra tag på forumet innan jag reggade mig. Under tiden jag bara läste så tyckte jag att Jwsrd verkade vara en av de mest osympatiska människorna på hela internet, nu för tiden tycker jag att han och hans koleriska debbatstil en av forumets största behållningar.

Bra musik lyssnar han på också!

Bönne
2006-05-23, 20:56
Väldigt jobbigt när en viss personlighet träder fram som man ogillar hos en person som man trodde sig känna till och gillade.

mangemani
2006-05-23, 21:05
Väldigt jobbigt när en viss personlighet träder fram som man ogillar hos en person som man trodde sig känna till och gillade.

+1

Absinteh
2006-05-23, 21:39
zomg, jag kommer inte ihåg någon av er nästa dag *innocent*

aliquis
2006-05-23, 21:42
Jwzrd är en löjlig töntjävel och jag hatar honom, men han är ändå min favoritmedlem.Med tanke på hur alla andra är eller? :D

Dissector
2006-05-23, 21:49
Den enda jag kan komma på är ... Jwzrd :D

Tyckte han verkade vara enbart vresig och sur från början, men nu börjar man förstå att det ligger något ganska vettigt bakom, och surheten kommer oftast inte oprovocerat eller oberättigat. Faktiskt en ganska kul kille.

Sedan finns det en annan medlem som jag tyckte verkade gullig i början, men som jag nu börjar ogilla mer och mer. Jag vill inte skapa mig några ovänner eller attackera någon så därför nämns inga nicks :P

hultman
2006-05-23, 22:05
Egentligen tycker jag inte alls om Jwzrd, men han är rolig, duktig på att diskutera, och brukar oftast få motståndaren att framstå som en retard. I de flesta fall är dock antagonisten en retard också :D

nemd
2006-05-23, 22:10
Måste ju bara hålla med om jwzrd. Kändes väldigt omänsklig och tråkig på nåt sett när man först började se han. Men mer och mer börjar det känns som den killen är skön endå. :)

Kanske fått mer ligga jwzrd? *innocent*

Papi
2006-05-23, 22:21
Fattar inte vad folk har mot jwzrd, hans inlägg är ju hur roliga som helst.

Baan
2006-05-23, 22:25
Fattar inte vad folk har mot jwzrd, hans inlägg är ju hur roliga som helst.

Fok gillar inte eskimåer.

hultman
2006-05-23, 22:35
Fattar inte vad folk har mot jwzrd, hans inlägg är ju hur roliga som helst.

Tror du kommer fatta när han skriver något fyndigt elakt mot dig.

formula4shape
2006-05-23, 22:38
"Att våga ändra åsikt visar att man är klokare idag än igår"

Winston Churchill (1874-1965)

Han var en vis man :thumbup: