handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag träna ?


elaola
2006-05-23, 12:36
har tränat i ungefär 3mån nu och bara ökat 2.5kg
käkar gainer för och efter tränig
äter: frukost 07.15, fikar 10.00 , lunch 12.00, fikar 15.00, middag 18.00, kvällsmat 21 - 22.00

tror jag har en sjukt hög förbränning + att jag idrottar och jobbar på ett lager så jag går rätt mycke varje dag.

vet att de är olika från person till person hur lätt man ökar i vikt.
ligger på 68.3kg nu och skulle vilka ligga runt 71 - 72

som jag tränar nu kör jag 4 - 6 reps träning på alla övningar och set jag kör.

undrar om det är fel för mej ? läste en post som Allan skrivit om att man ökar mer i muskelmassa om man kör fler reps per övning.

jag bryr mej inte så hårt hur stark jag egentligen är utan vill bara öka i vikt inför innebandy sässongen så jag har lite att sätta emot med.

min fråga är då.

ska jag ändra mitt schema och köra lite lättare vikter och fler reps ?
hur många reps per set tycker ni då isåfall ??

mvh/Johan

mangs
2006-05-23, 12:52
Om ditt mål är att gå upp i vikt så spelar det ingen mindre roll om du kör lågreps /högreps eller ligger och sover i soffan. Din viktuppgång påverkas av kur mycket kalorier du stoppar i dig. Äter du mer än du bärnner så går du upp i vikt och tvärtom. Om du rör mycket på dig har du en högre förbränning vilket gör att du måste äta mer om du inte vill dala i vikt.

Du sade när du åt men inte vad. Det är bra att du äter ofta men det är ju också bra att veta att det du stoppar i dig är bra bränsle. Läs Grubs deffguide/kostguide.


Sedan är det som så att det tar tid att gå upp i vikt. Speciellt kvalitativ sådan. FÖr att gå upp ett kilo krävs det ungefär 7000 kcal + jämfört med din normala "ligga still i vikt" kost. Om du äter detta på två dagar elelr två år gör ingen större skillnad.

Däremot, är det muskelvikt du vill gå upp så tjänar du inte så mycket på att grisa i dig för mycket mat. Försök ligga på ett överskott på ca 300-500 kcal om dagen och låt det tar den tid det tar. Fortsätt med viktträningen och variera gärna mellan just hög/låg reps för variation.

mangs
2006-05-23, 12:54
Såg nu att du tränat i tre månader.

jag skulle i så fall inte rekommendera dig att gå lägre än 4-6 reps utan kör på lite högre reps och bana in rörelsen ordentligt.

Fjod0r
2006-05-23, 13:27
De första 6 veckorna (alltså nästan hälften av den tid du tränat) växer man inte ALLS. Det som händer till att börja med är att kapilärnätet (de fina blodkärlen) växer och optimerar de muskler du redan har. Alltså, du blir starkare pga att du blir bätre på att utnytja din befintliga muskelmassa. 6 veckor är ett minimum för det, mest troligt är att dina muskler precis börjat växa. Som alla kommer säga, saker tar tid. Ha tålamod

Jag skulle inte heller rekomendera dig att gå under 10reps första året. De problem du kommer stöta på om du gör det kan vara förödande för din träning. Den flrsta tiden kan man göra väldigt stora styrkeökningar, just pga att kroppen svara så bra på träning. Problemet är att senor/ben/muskelfästen växer 70% långsammare än dina muskler. Nu pratar vi styrkemässigt. Så din biceps kanske klarar 10kg mer i en curl medans ditt muskelfäste bara klarar 3-4kg mer. Detta gör att om du kör få reps med hög belastning kommer du så småningom nå den punkt då något brister på grund av överbelastning. Alternativt att du får värk/smärtor på grund av bristningar och halvtrasiga muskelfästen.

Ta det lugnt och kör inte under 10reps första året. Så kommer du tjäna på det i längden, för du kommer kunna köra på kontinuerligt. Och om du vill veta hemligheten bakom attt bygga muskler. Så är det just det, att ha en jämt fart framåt.

elaola
2006-05-23, 16:01
tack för svaren.

kommer gå över till att köra på 10reps per set nu å se hur det går.
har en fråga till, ska man köra så man klarar precis 10reps per set eller ska man hitta en vikt som är relativt tung alla 10 ?

GymTT
2006-05-23, 16:02
Beror lite på vad du eftersträvar med din träning. Kör tungt och max 10 reps om du vill bygga skulle jag säga.