handdator

Visa fullständig version : Mat under vilovecka?


picko
2006-05-23, 10:05
Var 8 el 10 vecka av hård träning är det en veckas vila som gäller för mig. Frågan är då om det är viktigt att fortfarande hålla ett protein intag på 2gr \kg eller om det inte spelar någon roll då jag endå inte bygger något under den här veckan(?)

pragmatist
2006-05-23, 10:15
Jag skulle föreslå att du äter på ungefär som vanligt, du vill ju ge kroppen så bra möjligheter att återhämta sig som möjligt. Ska du minska på något så är det i så fall kolhydraterna, eftersom du har lägre energibehov.

Body Guard
2006-05-23, 17:39
Jag skulle föreslå att du äter på ungefär som vanligt, du vill ju ge kroppen så bra möjligheter att återhämta sig som möjligt. Ska du minska på något så är det i så fall kolhydraterna, eftersom du har lägre energibehov.


varför inte hålla samma kolhydrate och kanske öka lite för att ge kroppen mer energi att återhämta sig och bygga upp. "Ladda batterierna".

pragmatist
2006-05-24, 08:48
varför inte hålla samma kolhydrate och kanske öka lite för att ge kroppen mer energi att återhämta sig och bygga upp. "Ladda batterierna".

Så kan man ju naturligtvis också resonera. Frågan var ju dock om man skulle dra ned på proteinet, och då tyckte jag att om man ska dra ned på något så borde det vara kolhydraterna, eftersom man kommer förbränna mindre kolhydrater när man inte tränar (d.v.s. glykogendepåer kommer vara fulla redan i början av viloveckan).

Beast
2006-05-24, 11:46
Om du ska vila ät likadant som annars. Ät lite mer dagarna innan du ska tillbaka till träningen igen.