handdator

Visa fullständig version : Axel Rehab


Extas
2006-05-23, 09:59
jag spelar Handboll och har blivit Skadad i axeln
jag tror det är pga. överträning eftersom ja gymmar överkropp 5 ggr i veckan plus att ja tränar Handboll 3 ggr veckan.

Handbollen kräver ju bra rörlighet i Axeln därför vill ja bli skadefri så fort som möjligt.

Så är det ngn som kan hjälpa mig med tre rörlighets övningar för axeln, samt hur ofta jag ska utföra dem ?

Challenge
2006-05-23, 10:17
Först och främst är det nog vila som gäller (såvida det handlar om överträning) Dra ner lite på styrkepassen, totalt 8 pass i veckan med gym och handboll låter som lite overkill. Du behöver vila med för dra nytta av träningen.

När det gäller träning av axeln så består den av tre huvuden, som alla behöver tränas för att bygga upp starka axlar. Övningar hittar du i övningsbanken. Börja lite lätt med små vikter för att reparera dig innan du går på de tunga övningar som militärpress/hantelpress/arnoldpress osv.

Tänk på att axlar kopplas in i många andra styrkepass exempelvis bröst om du kör bänk eller hantelpress, så de behöver vila som sagt. Ett tips kan vara att värma upp rotatorcuff innan tunga pressar.

Hoppas det axeln blir bättre!

/challenge

Åse Columbus
2006-05-23, 16:08
kolla denna sida...

http://familydoctor.org/handouts/265.html