handdator

Visa fullständig version : Cyklisk ketogenisk diet


Minna
2006-05-23, 09:10
For tillfallet kor jag en egen variant av cyklisk ketogenisk diet, men jag har lite fragor.

Min vecka ser ut sahar:

Man: Kolhydratladdning (Endast kolhydrater + protein)
Tis: Tomning (Endast fett + protein)
Ons: Tomning
Tors: Kolhydratladdning
Fre: Tomning
Lor: Tomning
Son: Tomning

Traningen ser ut sahar:

Man-Lor:
Styrketraning pa morgonen
Cardio pa kvallen
Son:
Vila

Efter styrketraningen pa tomningsdagarna ater jag inga kolhydrater, och detta kanns extremt muskelnedbrytande. Samtidigt, om jag ater kolhydrater, sa kanske den dieten inte funkar sa bra - musklerna laddar inte kolhydraterna lika effektivt pa laddningsdagarna.

Ska jag ata kolhydrater efter styrketraningen OCH ha laddningsdagar?

Hur ska jag gora?

King Grub
2006-05-23, 09:29
Det finns inga fördelar med en så kolhydratbefriad kost att dom är ketegena, jämfört med en lågkolhydratdiet som inte innebär så lite kolhydrat att ketos inträder, om det är viktminskning som är syftet.

Däremot finns det mängder av nackdelar med ketogena dieter, både vad gäller muskelproteinnedbrytning, prestation, samt metabola och mentala effekter.

KLC and NLC diets were equally effective in reducing body weight and insulin resistance, but the KLC diet was associated with several adverse metabolic and emotional effects. The use of ketogenic diets for weight loss is not warranted.

Am J Clin Nutr. 2006 May;83(5):1055-61. Ketogenic low-carbohydrate diets have no metabolic advantage over nonketogenic low-carbohydrate diets.

Minna
2006-05-23, 12:21
Det finns inga fördelar med en så kolhydratbefriad kost att dom är ketegena, jämfört med en lågkolhydratdiet som inte innebär så lite kolhydrat att ketos inträder, om det är viktminskning som är syftet.

Däremot finns det mängder av nackdelar med ketogena dieter, både vad gäller muskelproteinnedbrytning, prestation, samt metabola och mentala effekter.



Am J Clin Nutr. 2006 May;83(5):1055-61. Ketogenic low-carbohydrate diets have no metabolic advantage over nonketogenic low-carbohydrate diets.

Jag hanger inte med riktigt, vad ar skillnaden mellan non-ketogenic och ketogenic diet? Ater man vid non-ketogenic diet tillrackligt mkt kolhydrater for att kroppen inte ska anvande ketoner som energi? Hur skulle en sadan diet kunna se ut isf? Vad skulle du rekommendera?

Jay-Z
2006-05-23, 12:46
Ater man vid non-ketogenic diet tillrackligt mkt kolhydrater for att kroppen inte ska anvande ketoner som energi? Hur skulle en sadan diet kunna se ut isf? Vad skulle du rekommendera?

En sådan diet ser ut som vanlig mat. :)

Enda skillnaden är att man helt enkelt inte äter lika mycket kolhydrater som det "normala". En smart grej är att lägga kolhydraterna vid morgonmålet och kring träning.

King Grub
2006-05-23, 12:49
I studien som refereras till fick den ketogena gruppen 5% av sin energi från kolhydrat, men lågkolhydratgruppen fick 40% av sin energi från kolhydrat. Gruppen som åt lite mer kolhydrat både förlorade mer fettvikt och vikt totalt, samt slapp dom negativa metabola konsekvenserna som den ketogena dieten innebar.

Gimp
2006-05-23, 15:07
Såhär skriver Livsmedelsverket om ketogen diet.


Ketogena koster har sedan länge varit en del av behandlingen av epilepsi hos barn som inte svarar på vanlig medicinering. Dieten är en del av den medicinska behandlingen och inte en ”normalkost”. Liksom för alla behandlingar förekommer biverkningar och oönskade effekter. Till dessa hör förstoppning, njursten, förhöjda blodfetter och näringsbrister. I allmänhet rekommenderas att man också äter tillskott av flera mineralämnen och B- och D- vitamin.

Artikel Vår Föda nr 6, 2003 (http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9292)

Tintomara
2006-05-23, 16:29
dom negativa metabola konsekvenserna som den ketogena dieten innebar
Vilka metabola konsekvenser rör det sig om?

King Grub
2006-05-23, 16:36
Negativ påverkan på arakidonsyre/eicosapentaenoicsyra-ration i plasmafosfolipider - ökat inflammationsrisk - och negativ påverkan på allmäntillstånd, både kroppsligt och känslomässigt.

Tintomara
2006-05-23, 16:54
Negativ påverkan på arakidonsyre/eicosapentaenoicsyra-ration i plasmafosfolipider - ökat inflammationsrisk

Jaha. Det var kanske därför då som de sa åt mig att käka rätt mycket kolhydrater under strålbehandlingen. Annars skulle jag sannolikt drabbas av infektioner sa de. Följde rådet och fick heller inga infektioner. Om det nu var det som det berodde på.

och negativ påverkan på allmäntillstånd, både kroppsligt och känslomässigt.
Vilket är typiskt vid hårdbantning f.ö. (Fast hårdbantning är ju i och för sig är rejält ketogent.)

King Grub
2006-05-23, 16:54
Blandar du inte ihop inflammation och infektion nu? :)

Tintomara
2006-05-23, 17:08
Blandar du inte ihop inflammation och infektion nu? :)
Jag tänkte att det kanske finns ett samband som har med nedsatt immunförsvar att göra? Men så är det kanske inte? Hur som helst, när det gällde strålningen så sa de att strålbehandling tär på immunförsvaret och att detta i viss mån kan motverkas med hyfsade mängder kolhydrater. För lite kolhydrater skulle innebära ett dubbelt slag och större risk att bli sjuk. Främst, just i mitt fall (beroende på behandlingen), handlade det om risk för UVI. Men de var också noga med att framhålla den generella effekten - "kolhydrater ger näring åt immunförsvaret". Men immunförsvaret kanske inte har något att göra med inflammationer? Det är jag inte insatt i.