handdator

Visa fullständig version : Linfröolja?


Isdrake
2006-05-22, 22:12
Jag har ingen koll på hur mycket omega3 man behöver när man tränar.

Jag äter inte fisk så min källa är linfrön. Jag äter 2 msk krossat linfrö per dag. Utöver det använder jag rapsolja till matlagning. Jag har kapslar med linfröolja hemma men jag kommer mig aldrig för att ta dem. Min fråga är ifall borde göra det eller inte? Ifall det räcker med linfröna så nöjjer jag mig med det, blir ju billigast så. ^_^

Sverker
2006-05-23, 06:31
Billigast blir det ifall du köper en flaska linfröolja. En liten sked ( 4 - 5 g ) är en lagom dos varje dag. Kostar 30 - 50 kr flaskan.

grabben i skogen
2006-05-23, 06:34
Billigast blir det ifall du köper en flaska linfröolja. En liten sked ( 4 - 5 g ) är en lagom dos varje dag. Kostar 30 - 50 kr flaskan.

En sked för mamma...

Det smakar verkligen päck så blanda inte i för mkt i din shake.

Lizzie
2006-05-23, 07:07
Om din omega3-källa endast kommer från 2 krossade linfrön så låter det otroligt lite i mina öron. Vill du inte ta omega 3 tillskott från fisk? Det finns ju kapslar med både linfröolja och fiskolja.
(då slipper du blåsyran oxå som finns i krossade linfrön)
Väljer du en linfröolja så köp inte linfröoljan om den inte är i svarta/mörka flaskor, oljan är mycket ljuskänslig. Jag får hålla med om att linfröolja är riktigt hemsk i smaken - men jag har hittat ett märke som är väldigt mild, Helhethälsan's linfröolja (85:- i Hälsobutiken) Den smakar sågott som ingenting, den kan man till och med hälla i proteindrinken utan problem.

Isdrake
2006-05-23, 07:57
Fast linfröolja är så himla äckligt. >_<; Det var därför jag köpte dssa kapslarna istället. Det är 1g i varje kapsel hur många bör jag ta? På förpackningen står det 2-5 per dag?

Ush, det blir ju dyrt. Får nog gå över till riktigt linfröolja sen istället. Att ta fiskolja är det inte tal om eftersom jag är vegan. *rolleyes*

machine gun
2006-05-23, 11:57
Jag häller linfröolja på grönsakerna jag har till maten, sen kryddar jag lite så känner iaf inte jag nån smak av den.

OBS! Kom ihåg att förvara den öppnade flaskan i kylskåp, den oxiderar lätt. Kallpressad oxiderar ännu lättare än varmpressad och bör konsumeras inom en vecka medan varmpressad håller upp emot 3-4 veckor.

OggeP
2006-05-23, 12:02
Linfröolja smakar i princip ingenting. Billigt och bra. :thumbup:

Lizzie
2006-05-23, 20:05
Fast linfröolja är så himla äckligt. >_<;

Testa Helhetshälsans linfröolja då, den smakar inget!

kostkrig
2006-05-23, 22:39
Linföolja, vart i h-sike får man tag på det? Har kollat i alla butiker som finns typ. Inte ett spår av det!

Bor i Umeå, tips mottages med öppna armar!

Lizzie
2006-05-24, 07:42
Finns i Hälsokostaffärer.

machine gun
2006-05-24, 11:10
Det finns i vanliga livsmedelsbutiker, t.ex. från Zeta. Men jag har hört att det är slut från tillverkaren just nu, så det kommer nog in så småningom. Den från hälsokosten kostar ungefär 3 ggr så mkt som den i livsmedelsbutiker som kostar ungefär 25-30 kr/flaska.

Lizzie
2006-05-25, 08:35
De i mataffärer säljs ofta i vanliga ljusa glasflaskor, eftersom linfröoljan är känslig mot ljus-syre-värme så lägger jag hellre 3 gånger så mycket pengar på bättre kvalitet.