handdator

Visa fullständig version : Fördelning i Complete Protein


HenrY
2006-05-22, 21:58
Hejsan!
Jag undrar vad fördelningen mellan Kasein och Vassle ligger på i Complete Protein III från Fairing?

Tack på förhud!

Nitrometan
2006-05-23, 08:18
Det är hemligt. *slap*

jesse
2006-05-23, 08:24
Hejsan!
Jag undrar vad fördelningen mellan Kasein och Vassle ligger på i Complete Protein III från Fairing?

Tack på förhud!


Det ligger i närheten av 50/50, kanske 45/55.

HenrY
2006-05-23, 14:14
Fairing, var har du för information att ge då?:)

Fairing
2006-05-23, 16:53
jag gissar på 50/50:rolleyes:

HenrY
2006-05-23, 16:58
jag gissar på 50/50:rolleyes:

Jaha, med smileyn så gissar jag att det tydligen var självklart?
Hur ska jag veta det då, jag undrade bara.

Jag försökte hitta det på påsen, men det stor inget om fördelningen där. Eller är det bara jag som läst slarvigt?

Yankeee
2006-05-23, 17:00
Jaha, med smileyn så gissar jag att det tydligen var självklart?
Hur ska jag veta det då, jag undrade bara.

Jag försökte hitta det på påsen, men det stor inget om fördelningen där. Eller är det bara jag som läst slarvigt?

Står inte i webshoppen heller ;)

HenrY
2006-05-23, 17:04
Står inte i webshoppen heller ;)

Förstod inte om du var ironisk eller om det verkligen inte står i webshopen?:)

Iaf, "Det innehåller en optimal blandning av vassle & kasein som har samma procentuella fördelning som modersmjölk"
Är det jag hittar om fördelning där.

Visst, det står ju optimal blandning, så frågan kanske var onödig iaf?!:D

Yankeee
2006-05-23, 17:05
Förstod inte om du var ironisk eller om det verkligen inte står i webshopen?:)

Iaf, "Det innehåller en optimal blandning av vassle & kasein som har samma procentuella fördelning som modersmjölk"
Är det jag hittar om fördelning där.


Nej, jag var inte ironisk. Jag såg bara det där jag med, och hur ska man veta vilken fördelning det i modermjölk?

Fairing
2006-05-23, 17:06
Ok , det är en 50/50 blandning och frågan har varit uppe förut.

Kasein råvaran är samma som i sloow protein

HenrY
2006-05-23, 17:07
Nej, jag var inte ironisk. Jag såg bara det där jag med, och hur ska man veta vilken fördelning det i modermjölk?

Haha nej precis, därför jag frågade!

Men enligt Herr. Fairings svar så var det självklart?*innocent*

HenrY
2006-05-23, 17:07
Ok , det är en 50/50 blandning och frågan har varit uppe förut.

Kasein råvaran är samma som i sloow protein

Tjahupp ledsen då, sökte men hittade ingenstans där det stod.

Nitrometan
2006-05-24, 12:54
Ok , det är en 50/50 blandning och frågan har varit uppe förut.
Nej! Det skulle ju vara hemligt! *slap*

Bra att du kan klara upp det för de som undrar.

fonzie
2006-05-24, 13:09
Jag tror det är 44,73/55,27% i.

King Grub
2006-05-24, 13:44
"Det innehåller en optimal blandning av vassle & kasein som har samma procentuella fördelning som modersmjölk"

Mänsklig modersmjölk har en fördelning av 65-70% vassle och 30-35% kasein.

Sverker
2006-05-24, 14:17
Vilket inte säger så mycket eftersom proteinhalten i modersmjölk är låg:D

1 g protein, 4 g fett och 7 g laktos per dl ungefär.

Vissa vassleproteiner behövs för själva bildandet av bröstmjölk så eftersom proteinhalten är låg i mjölken blir andelen vassleprotein procentuellt sett större.

HenrY
2006-05-24, 14:53
Jaha, om det nu är samma fördelning som i modersmjölk, så är det alltså inte 50/50?

Hänger inte med just nu...

King Grub
2006-05-24, 15:01
Jaha, om det nu är samma fördelning som i modersmjölk, så är det alltså inte 50/50?

Hänger inte med just nu...

En av uppgifterna är felaktig, ja. Antingen den att produkten innehåller en proteinfördelning som är likvärdig med modersmjölk, eller den att produkten innehåller 50/50 kasein/vassle. Eftersom båda sakerna påstås, och påståendena motsäger varandra, måste ett av påståendena vara felaktigt.

HenrY
2006-05-24, 20:23
En av uppgifterna är felaktig, ja. Antingen den att produkten innehåller en proteinfördelning som är likvärdig med modersmjölk, eller den att produkten innehåller 50/50 kasein/vassle. Eftersom båda sakerna påstås, och påståendena motsäger varandra, måste ett av påståendena vara felaktigt.

Ja, verkar så.

Herr Fairing kanske borde ändra någon av uppgifterna?

Vill inte verka dryg, men någon av uppgifterna stämmer ju uppenbarligen inte!:)

Angus
2006-05-24, 22:15
Fast å andra sidan står det på flera sidor att modersmjölk innehåller en 50-50 blandning.Torbjörn Åkerfeldt brukar veta vad han pratar om eller.?:confused:


"Just nu är vassleproteinet mycket hett i styrketräningskretsar, säger Torbjörn Åkerfeldt, läkare och forskare i näringsfysiologi vid Uppsala universitet.

Kasein och vassle är bägge mjölkproteiner. Vilken av dem är effektivast om målet är ökad muskeltillväxt?
– Proteinet i modersmjölken innehåller 50 procent kasein och 50 procent vassle. I komjölk kommer 80 procent av proteinmängden från kasein och 20 procent från vassle. Vi människor bör sannolikt sträva efter de proportioner som finns i modersmjölken. Naturen har ju sällan fel. Tillväxten är som högst i baby-åldern. I vilka livsmedel finns de här proportionerna, undrar säkert alla som slutat dricka modersmjölk…

– Några sådana livsmedel känner jag inte till. Men det börjar nu komma proteintillskott med den här kombinationen av kasein och vassle."

King Grub
2006-05-25, 04:48
Fast å andra sidan står det på flera sidor att modersmjölk innehåller en 50-50 blandning.

Human milk protein is composed of 65% whey and 35% casein.

Infant Formulas Versus Breast Milk, US Pharmacist 22:11

The whey:casein ratio of human milk is 70:30 as compared to a ratio of 18:82 for cow milk.

Pediatrics For Medical Students and Residents, John A. Burns School of Medicine, Infant Formulas

Kaseindelen kan senare öka något, men vassledelen blir inte mindre än 60% (Am J Clin Nutr. 1999 Jan;69(1):105-14).

Sverker
2006-05-25, 05:07
Fast å andra sidan står det på flera sidor att modersmjölk innehåller en 50-50 blandning.Torbjörn Åkerfeldt brukar veta vad han pratar om eller.?:confused:


"Just nu är vassleproteinet mycket hett i styrketräningskretsar, säger Torbjörn Åkerfeldt, läkare och forskare i näringsfysiologi vid Uppsala universitet.

Kasein och vassle är bägge mjölkproteiner. Vilken av dem är effektivast om målet är ökad muskeltillväxt?
– Proteinet i modersmjölken innehåller 50 procent kasein och 50 procent vassle. I komjölk kommer 80 procent av proteinmängden från kasein och 20 procent från vassle. Vi människor bör sannolikt sträva efter de proportioner som finns i modersmjölken. Naturen har ju sällan fel. Tillväxten är som högst i baby-åldern. I vilka livsmedel finns de här proportionerna, undrar säkert alla som slutat dricka modersmjölk…

– Några sådana livsmedel känner jag inte till. Men det börjar nu komma proteintillskott med den här kombinationen av kasein och vassle."

Jag själv tycker det är en liten skillnad ifall produkten innehåller 50 % vassle eller ifall den innehåller 65 % vassle. King Grub har ju i abstrakt efter abstrakt visat att vassle har anabol effekt. Huvudsaken är ju att proteinerna kommer tillsammans i en tvåstegsraket, först vasslen och därefter kaseinet så att det under en lång period finns aminosyror i blodet. Helt plötsligt är det viktigare ifall vi äter 20 g eller 30 g proteintillskott.

Att rycka ut en texta av Torbjörn Åkerfeldt är nog inte helt rätt. Vi vet inte till vem han skriver, kroppsbyggare eller fotbollsspelare div. 2, eller i vilket sammnahang, maximal muskelökning eller optimal kost för en lång höstsäsong.


Att Torbjörn Åkerfeldt vill att vi ska äta mer vassle kan JAG däremot läsa ut ( tolka ).

Kebab-Arne
2006-05-25, 13:11
Vilket inte säger så mycket eftersom proteinhalten i modersmjölk är låg:D

1 g protein, 4 g fett och 7 g laktos per dl ungefär.

Vissa vassleproteiner behövs för själva bildandet av bröstmjölk så eftersom proteinhalten är låg i mjölken blir andelen vassleprotein procentuellt sett större.

Ursäkta mig då jag är lite trög här.

Vi nordbor ska ju vara lite unika då vi inte är laktosintolleranta. De som är laktosintolleranta borde då inte klara av att dricka det men spädbarn kanske tål det. Fast blir intolleranta senare i livet?

Sverker
2006-05-25, 14:26
Laktos är en unik energikälla hos däggdjur:thumbup:

Alla däggdjursungar har enzymet laktas och kan tillgodogöra sig mjölksockret. När de slutar att dia så förlorar de förmågan att bilda laktas. Det gäller alla däggdjur, möss, kor, hundar, hästar, mäniskor osv.

Vi i norden tillsammans med andra folkslag som av tradition hållit mjölkkor har genetiskt behållit egenskapen att bilda enzymet laktas. Vi kan alltså fortsätta dricka mjölk i vuxen ålder.

Fredrik_S
2006-05-25, 15:00
Man behöver väl inte nödvändigtvis vara laktosintollerant bara för man saknar laktasenzymet? Eller går det rakt av hand i hand? Enligt näringslära för höskolan saknar 100% av den orientaliska befolkningen laktasenzymet mot 3% av sveriges befolkning.

Fredrik_S
2006-05-25, 15:05
Man behöver väl inte nödvändigtvis vara laktosintollerant bara för man saknar laktasenzymet? Eller går det rakt av hand i hand?


JO

Från Valios hemsida

Vad är laktosintolerans?

Laktos är det mjölksocker som ingår i mjölk. För att kunna bryta ner mjölksockret krävs en viss halt av enzymet laktas i tarmslemhinnan. Den som helt eller delvis saknar det sägs vara laktosintolerant, d v s överkänslig mot mjölksockret – inte mjölken i sig.

Kebab-Arne
2006-05-25, 17:23
Laktos är en unik energikälla hos däggdjur:thumbup:

Alla däggdjursungar har enzymet laktas och kan tillgodogöra sig mjölksockret. När de slutar att dia så förlorar de förmågan att bilda laktas. Det gäller alla däggdjur, möss, kor, hundar, hästar, mäniskor osv.

Vi i norden tillsammans med andra folkslag som av tradition hållit mjölkkor har genetiskt behållit egenskapen att bilda enzymet laktas. Vi kan alltså fortsätta dricka mjölk i vuxen ålder.

Man får tacka för ytterligare ett bra svar. :thumbup:

EiseltUK
2006-05-28, 14:16
Förhållandet mellan vassle och kasein ändras under amningsperioden, från att nästan uteslutande bestå av vassle i första fasen till att innehålla mindre vassle och mer kasein. Jag vet inte vad som skulle ske om aming skedde under upp till t ex 10-års ålderns men troligen skulle kaseinhalten fortsätta att öka pga högre proteinomsättning i takt med ökad muskelmassa. Det som är bra för nyfödda bebisar behöver alltså inte alls vara idealiskt för vuxna - ganska självklart egentligen men modermjölksgrejen är onekligen ett bra försäljningsargument. :D

/ Henrik

Sverker
2006-05-28, 15:01
Njaa... det finns vissa kulturer som ammar barnen upp till två år. Det är possitivt och uppmuntras ofta av hjälporganisationerna. Vattenkvaliten i de fattiga länderna är ofta usel och det är bättre att barnen får filtrerad vätska ( bröstmjölk ) än att de infekteras av t e x cholerabakterien.

Tyärr mattas mjölkproduktionen av med tiden och mjölken bli tunnare och tunnare. 10 år är en lång tid att amma.



Helt OT:D

Baha
2006-05-28, 15:24
Eftersom amning är uppe, skulle man rent teoretikst kunna leva hela livet bara på att amma om det vore möjligt.

För små barn finns juinget bättre än bröstmjölk, men det kanske blir annolrunda när man slutar växa

men teoretikst så:)

Sverker
2006-05-28, 15:29
Praktiskt så kan inte bröstmjölk förse någon med tillräckligt med energi.

Teoretiskt kommer nog alla näringsämnen med över i bröstmjölken, m a p vitaminer/mineraler/ essentiella fettsyror/protein etc. Har aldrig funderat djupare kring frågan:D