handdator

Visa fullständig version : Bra och Dåligt fett, finns det??


Cerberus
2006-05-22, 19:38
Jag har hela tiden trott att omättade fetter = bra.
Mättade fetter = dåligt.

Men Grub postar studier om att det inte alls är så farligt med mättade fetter...

Om jag exempelvis äter extra mycket smör på mackorna för att höja fettintaget istället för att fettet kommer från nötter/fisk. Är det lika bra? Dåligt?

Grymt förvirrad av alla olika fetter och vad som är bra och vad som e dåligt :confused:

King Grub
2006-05-22, 19:39
Det är fettsyresammansättningen i kosten som helhet som är av störst intresse. Enskilda fettsyror är inte dåliga i sig. Transfetter bör undvikas i möjligaste mån.

Cerberus
2006-05-22, 19:56
ponera att jag låter större delen av mitt fett-intag komma från smör, bacon och korv, bra? dåligt?

Inte för att jag skulle göra det men jag är nyfiken bara.

apa_ola
2006-05-22, 21:01
Det är fettsyresammansättningen i kosten som helhet som är av störst intresse. Enskilda fettsyror är inte dåliga i sig. Transfetter bör undvikas i möjligaste mån.

ok, men vad, i stora penseldrag, bör man tänka på då?
Jag blev också konfunderad när jag läste att mättade fetter inte är dåliga i sig.

Wider
2006-05-22, 21:17
Det finns en VÄLDIGT bra tråd i best of om just detta ämne.

zirak
2006-05-22, 21:18
ok, men vad, i stora penseldrag, bör man tänka på då?
Jag blev också konfunderad när jag läste att mättade fetter inte är dåliga i sig.

Att äta rikt och varierat som alltid. Hellst så oprocessade råvaror som möjligt.

pragmatist
2006-05-22, 22:52
Mättat fett i sig har för det mesta en ganska neutral effekt på hälsan. Hälsoeffekterna beror på hur kosten som helhet ser ut. Om ökat intag av mättat fett uppväger någon annan obalans så är det mättade fettet antagligen hälsosamt (t.ex. om det mättade fettet ersätter ett fleromättat som är väldigt rikt på omega-6-fettsyror). Däremot är det knappast något självändamål att stoppa i sig mycket mättat fett.

Skrollovicz
2006-05-23, 17:46
ponera att jag låter större delen av mitt fett-intag komma från smör, bacon och korv, bra? dåligt?

Inte för att jag skulle göra det men jag är nyfiken bara.
Det är nog dåligt skulle jag tro. :cool:

userfriendly
2006-05-23, 18:28
En fråga om transfett:

Jag är i princip uppvuxen på socker och transfett, finns det "kvar" i min kropp? (transfettet alltså), eller kan kroppen på nåt återställas?

King Grub
2006-05-23, 18:36
Nja, effekten av transfettsyror kan komma senare: cancer, diabetes, allergier. Men dessa eventuella samband är inte klarlagda. Transfettsyrornas effekt på hjärt- och kärlproblem är mer accepterade och klarlagda.

Cerberus
2006-05-23, 18:37
Nja, effekten av transfettsyror kan komma senare: cancer, diabetes, allergier. Men dessa eventuella samband är inte klarlagda.

så om jag äter en påse godis i helgen lägger jag grunden till min DÖD? *cry*

emmak
2006-05-23, 19:00
så om jag äter en påse godis i helgen lägger jag grunden till min DÖD? *cry*


Jag kanske är helt ute och seglar men det finns väl inget fett i godis?,, i choklad finns det men knappast godis?

eller?

Cerberus
2006-05-23, 19:01
Jag kanske är helt ute och seglar men det finns väl inget fett i godis?,, i choklad finns det men knappast godis?

eller?


finns massa fettgodis, kakor, chips, glass, choklad, andra typer av godis.

emmak
2006-05-23, 19:05
finns massa fettgodis, kakor, chips, glass, choklad, andra typer av godis.


Jo det vet jag, men det är nog att jag bara inkluderar typ såna sega godisar (vinigummi, ahglrens, nappar, osv osv)till kategorin godis.

Jag räknar inte choklad o chips o glass till godis.

Men jag förstår hur du menar iaf :)

Cerberus
2006-05-23, 19:09
Jo det vet jag, men det är nog att jag bara inkluderar typ såna sega godisar (vinigummi, ahglrens, nappar, osv osv)till kategorin godis.

Jag räknar inte choklad o chips o glass till godis.



Det gör jag :D jag skulle aldrig äta nåt av det för att det är BRA för mig och min fysiska utveckling och hälsa.

Sånt äter man för smaklökarna...

emmak
2006-05-23, 19:11
Det gör jag :D jag skulle aldrig äta nåt av det för att det är BRA för mig och min fysiska utveckling och hälsa.

Sånt äter man för smaklökarna...


Kan bara hålla med om det, smaklökarna är väldigt viktiga i livet också :)

Cerberus
2006-05-23, 19:12
Kan bara hålla med om det, och smaklökarna är viktiga i livet också :)

japp som fan! Bästa är om man kan kombinera nyttigt OCH gott, för då blir man grym :)

emmak
2006-05-23, 19:13
japp som fan! Bästa är om man kan kombinera nyttigt OCH gott, för då blir man grym :)


Jo, men tyvärr så finns det så få sådana grejer, och nyttiga grejer är inte ens hälften så goda som de onyttiga, enligt mig

Fredrik_S
2006-05-23, 19:14
så om jag äter en påse godis i helgen lägger jag grunden till min DÖD? *cry*

Det beror väl på om det är transfetter i godiset. :)

Tex göteborgskex drog ner på härdat fett 2001 och 2003 var 90% av deras sortiment fritt från det. inget transfett ska finnas i deras produkter
se listan för vilka som är fria från härdat fett : http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/hardatfett/gk.htm#listan

Fullständigt härdat vegetabiliskt fett innehåller inte transfetter.

Cerberus
2006-05-23, 19:16
Jo, men tyvärr så finns det så få sådana grejer, och nyttiga grejer är inte ens hälften så goda som de onyttiga, enligt mig

Sant, fast man får se på saker i en annan vinkel. För att inte gå alltför off-topic så var ja rätt överviktig förr(nära 90kg på 170cm, nu 71.9kg) och jag VÄGRAR äta skräp VARJE dag iaf, okej att man gör det 1-2 dagar i veckan men mer än så tillåter jag mig inte och jag tränar som en tok för att hålla fettet borta från min kropp fast mest för att jag älskar det.

Eftersom jag älskar resultat så håller jag skräpet till ett minimum(jämfört med hur jag var förr).

userfriendly
2006-05-23, 19:23
Det gör jag :D jag skulle aldrig äta nåt av det för att det är BRA för mig och min fysiska utveckling och hälsa.

Sånt äter man för smaklökarna...

smaklökarnas behov skall dock inte underskattas *whatever*

Yes
2006-05-23, 19:31
Men, ehm... om man syndat tidigare i livet med transfetter så är man typ garanterad en plågsam död i förtid, även om man lagt om livsstil? :(

:D

Cerberus
2006-05-23, 19:35
Men, ehm... om man syndat tidigare i livet med transfetter så är man typ garanterad en plågsam död i förtid, även om man lagt om livsstil? :(

:D


Så farligt tror jag inte att det är(hoppas jag iaf), oavsett så lever man mer hälsosamt nu än förr.

Och ja smaklökarna e underbara ibland ;)

userfriendly
2006-05-23, 19:46
Men, ehm... om man syndat tidigare i livet med transfetter så är man typ garanterad en plågsam död i förtid, även om man lagt om livsstil? :(

:D

det är just det jag vill ha svar på!!

GRUBBEN!?

LarsK
2006-05-24, 04:44
Det gör jag :D jag skulle aldrig äta nåt av det för att det är BRA för mig och min fysiska utveckling och hälsa.

Sånt äter man för smaklökarna...

Forskning visar att glass ett par timmar efter traningen kan stoppa proteinnedbrytningen i kroppen. Kalla: menshealth.com