handdator

Visa fullständig version : marklyft


mACKANNN
2006-05-22, 17:25
Har tränat i typ ett år, men har inte förens på senare tid, efter en
hel del läsning på dehär forumet bland annat, börjat få in i skallen att
jag måste börja köra övningar som marklyft, benböj osv.
Så min fråga är helt enkelt vad man bör tänka på när man kör marklyft?
Om någon kunde gå igenom utförandet på ett bra sätt skulle jag va tacksam.

och så en annan fråga, dom övningar jag har på ryggpasset är:
Upprätt roddrag brett grepp bakom nacken
Upprätt roddrag smalt grepp, Rodddrag, hantelrodd
och till sist rygglyft med vikt.

Bör jag ta bort ngn av dessa övningar och lägga in marklyft istället,
eller ska jag ha kvar alla o köra mark ändå. och när i programmet
bör jag lägga in mark,i början, mitten eller i slutet av passet?

kanske några dumma frågor vad vet jag, men frågar man inte så lär man sig inte *rolleyes*

emil123
2006-05-22, 18:13
Men vad är detta, inge mark på ett helt år? *grr27*

Då fåre bli ändring på en gång, typ.. jag är inte så bra på att förklara marklyft men.. Böjj på benen, rak i ryggen, bliken snett uppot, dra upp stången längts benen, när du så väl är uppe så sträck ut ryggen och upp med bröstet så tar det förjävligt gött på korsryggen :thumbup: Dålig guide men.. den ska nog funka.


Fast Hyperextentions/backups och goodmornings tar ju också bra på korsryggen (Inte goodmornings för folk under 16) därför kör jag inte den.

Jag kör marklyft sist på mitt ryggpass, i ordning av: Latsdrag bakom nacken, kabelrodd sen marklyft, funkar primo :thumbup:

om du inte förstod min guide så be någon annan förklara bättre :)

Goodluck.

1986
2006-05-22, 18:14
Kör låga vikter i början när du kör marklyft, så du får in tekniken och höj när du känner att det stämmer.

bluelight
2006-05-22, 18:22
Men vad är detta, inge mark på ett helt år? *grr27*

Då fåre bli ändring på en gång, typ.. jag är inte så bra på att förklara marklyft men.. Böjj på benen, rak i ryggen, bliken snett uppot, dra upp stången längts benen, när du så väl är uppe så sträck ut ryggen och upp med bröstet så tar det förjävligt gött på korsryggen :thumbup: Dålig guide men.. den ska nog funka.


Fast Hyperextentions/backups och goodmornings tar ju också bra på korsryggen (Inte goodmornings för folk under 16) därför kör jag inte den.

Jag kör marklyft sist på mitt ryggpass, i ordning av: Latsdrag bakom nacken, kabelrodd sen marklyft, funkar primo :thumbup:

om du inte förstod min guide så be någon annan förklara bättre :)

Goodluck.

va sa du nu? Ska man inte köra den om man är under 16?

mACKANNN
2006-05-22, 19:17
Men vad är detta, inge mark på ett helt år? *grr27*

Då fåre bli ändring på en gång, typ.. jag är inte så bra på att förklara marklyft men.. Böjj på benen, rak i ryggen, bliken snett uppot, dra upp stången längts benen, när du så väl är uppe så sträck ut ryggen och upp med bröstet så tar det förjävligt gött på korsryggen Dålig guide men.. den ska nog funka.


Fast Hyperextentions/backups och goodmornings tar ju också bra på korsryggen (Inte goodmornings för folk under 16) därför kör jag inte den.

Jag kör marklyft sist på mitt ryggpass, i ordning av: Latsdrag bakom nacken, kabelrodd sen marklyft, funkar primo

om du inte förstod min guide så be någon annan förklara bättre :)

Goodluck.


tack så mkt! Jag vet de har vart förjävligt men bättre sent än aldrig ;)
jag tror ja förstår ganska bra. man ska altså göra som med cablerodd
och svanka lite, fram med bröstet? de ska nog gå fint när jag fått in
snittsen efter ett tag på lägre vikter =) *flex*

dedär med goodmornings innan 16 som ovanstående oxå ifrågasatte, av ren nyfikenhet varför ? :)

polaren
2006-05-22, 19:24
http://www.exrx.net/AnimatedEx/ErectorSpinae/BBDeadlift.gif
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

armbrytarn
2006-05-22, 21:12
tack så mkt! Jag vet de har vart förjävligt men bättre sent än aldrig ;)
jag tror ja förstår ganska bra. man ska altså göra som med cablerodd
och svanka lite, fram med bröstet? de ska nog gå fint när jag fått in
snittsen efter ett tag på lägre vikter =) *flex*

dedär med goodmornings innan 16 som ovanstående oxå ifrågasatte, av ren nyfikenhet varför ? :)

skulle tippa att han mena att de flesta inte har växt klart i den åldern och att kroppen inte riktigt sitter ihop som på en vuxen:)

stahlberg
2006-05-23, 14:35
Bilden som polaren postat duger bra som grundteknik-info för marklyft. Låt gärna någon som dragit marklyft i några år titta på ditt utförande ett par gånger.

Vi styrkelyftare tränar förstås marklyft först i våra marklyftspass. Men inget säger att man inte kan träna dem senare i passet också. Marklyft är dock ingen "korsryggsisolerande" övning, utan en BASÖVNING, där MÅNGA av kroppens muskler arbetar, primärt eller som stabilisatorer : vader, lår (fram och bak), höfter, midja (bl.a korsrygg och mage), övre rygg, baksida axlar, trapetser, nacke, underarmar. Därför är marklyft en bra övning att bygga styrka och massa med, och är inte direkt jämförbar med hyperextensions.

Som någon skrev så ska man börja med lätta vikter, för att få in tekniken. Detta betyder dock inte att vikterna ska vara FÖR lätta. Jag tycker inte heller serierna i marklyft ska vara för långa (max 5-6 reps).

En kort guide för TEKNIKINLÄRNING
1. Träna teknik FÖRST i träningspasset. Då är man utvilad, tekniken påverkas alltså inte negativt av att man är trött. Dessutom är man troligen som mest koncentrerad i början av passet.
2. Träna teknik med KORTA SERIER. På detta sätt kan man koncentrera sig maximalt på varje upprepning. Dessutom tappar man inte tekniken för att man blir trött i serien.
3. Träna teknik med ca 80 % av max (1RM). Med RIKTIGT LÄTTA vikter kan man träna in vilken teknik som helst, men den kanske inte håller när vikterna blir tyngre. Så man måste ha en del vikt på stången.
4. Ju fler TEKNISKT LYCKADE lyft man utför, desto mer sätter sig tekniken "bakom örat" (blir automatisk).

Dehär råden är rent allmänna när det gäller teknikträning. Det är inte jag som hittat på dem, utan de är grundläggande "idrottslära".

emil123
2006-05-24, 15:33
va sa du nu? Ska man inte köra den om man är under 16?


Om du menar goodmornings så nej, det ska man inte. Kan göra illa ryggen förjävligt.

emil123
2006-05-24, 15:36
va sa du nu? Ska man inte köra den om man är under 16?


Om du menar goodmornings så nej, det ska man inte. Kan göra illa ryggen förjävligt.


dedär med goodmornings innan 16 som ovanstående oxå ifrågasatte, av ren nyfikenhet varför ?


Man kan skada ryggen väldigt illa, min "gymcoach" berättade det för mig.

bubbe
2006-05-24, 15:41
Om du menar goodmornings så nej, det ska man inte. Kan göra illa ryggen förjävligt.





Man kan skada ryggen väldigt illa, min "gymcoach" berättade det för mig.

Din gymcoach kanske säger så, om du litar på honom så följ det rådet själv. Men för det betyder det inte att alla andra bör följa det.. Om åldern är under 16 eller ej har inte betydelse för stödjande muskelgrupper i goodmornings.

s0ft
2006-05-24, 23:01
Jag körde marklyft för första gången igår och det kändes underbart! :)
Idag har man haft en finfin träningsvärk i ryggen ^^

mACKANNN
2006-05-25, 00:15
tack så mkt stahlberg & emil123. ser fram emot ryggdagen :D