handdator

Visa fullständig version : Mjölkprodukter?!


Absinteh
2006-05-22, 15:03
Tänkte kolla upp lite hur näringskunninga personer tycker om mjölk och mejeriprodukter.
Personligen har jag på senare tid efter att sett dokumentärer och snackar med en del personer ..samt upptäckt laktoskännslighet *innocent*
Hursomhelst så tycker jag att mjölk har varit och är extremt överreklamerat.
Här i Västerbotten där Norrmejerier är det "lokala" mejeriet, är reklampådraget något enormt.
Som exempel så har Norrmejerier lyckats få den vanliga svensson att skillja på kosttillskott och gainomax?
Jag måste ge dem fina eloger för deras reklam. De spelar verkligen pefekt på strängarna.
*Ett måste för benskörheten
*Lokalt
*Allt är så otroligt nyttigt

När det gäller benskörheten undrar jag ifall ni har några rapporter gällande hur viktigt det är med vårt otroliga kalciumöverskott?
Jag menar, 95% av världen är laktoskännsliga och dricker inte mjölk, men endock har vi (vad jag hört) bland de sämsta benen i världen.

Ni som också har sett dokumentären om mjölkens makt kanske förstår bättre vad jag säger. De tog blandannat upp att fet mjölk var nödvändigt för barnen som arbetade och hjälpte föräldrarna på åkern.
dessutom innhöll det vitaminer som de inte fick i sig på annat sätt.
I dagens Sverige behöver verkligen inte de små skolbarnen 4 glas FETMJÖLK som vissa skolor erbjuder. Det var enligt dokumentären en stor orsak till övervikt.

Annyhow, någon med mig?

Yankeee
2006-05-22, 15:05
Mjölk är överskattat ja. Dock är det grymt protein och proteindrinkarna smakar bättre med mjölk, mao mjölk äger.

Kurash
2006-05-22, 15:06
Tja, det där med benskörhet härledde dom ju till A-vitaminberikningen i lätt- och mellanmjölk, i vetenskapens värld för några månader sedan. Gå på Ekologisk Lättmjölk så slipper du den överkonsumtionen.

mathor
2006-05-22, 15:08
Det är nyttigt, men inte oersättligt.

Dumleman
2006-05-22, 15:10
Ja jag känner också av mjölkmaffian. Jag har börjat dricka lite sojamjölk efter ha läst en tråd i kostdelen här på forumet. Havremjölk är lite väl blaskig men sojamjölk är kanon för alla utom mjölkmaffian.

Absinteh
2006-05-22, 15:11
Men är det inte en produkt av propaganda från barnsben att vilket barn vad man än frågar, så säger de att mjölk är bäst.
Vissa gör ju även det till en grejj att dricka så mycket mjölk som möjligt? Häftigt? Ja kanske med tron som finns idag.
Tänk på att mejerier ofta får gå in gratis i skolor och marknadsföra sina produkter.
Coca cola skulle kunna göra det samma.

mathor
2006-05-22, 15:14
Men är det inte en produkt av propaganda från barnsben att vilket barn vad man än frågar, så säger de att mjölk är bäst.
Vissa gör ju även det till en grejj att dricka så mycket mjölk som möjligt? Häftigt? Ja kanske med tron som finns idag.
Tänk på att mejerier ofta får gå in gratis i skolor och marknadsföra sina produkter.
Coca cola skulle kunna göra det samma.

Ja, men mjölk är betydligt nyttigare än Coca-cola. För övrigt säger säkert samma barn att transformers är tuffast i världen också. Lita aldrig på ett barns omdöme, de stryper dig i sömnen.

Absinteh
2006-05-22, 15:16
Har vi ingen hällsofreak som har tagit avstång från mjölkprodukter här :D
Som kan komma med lite häfftiga fakta varför alla länder utom vi klarar sig utan mjölk?

mathor
2006-05-22, 15:21
Har vi ingen hällsofreak som har tagit avstång från mjölkprodukter här :D
Som kan komma med lite häfftiga fakta varför alla länder utom vi klarar sig utan mjölk?

Det finns inga kända fakta. Man tror att det kan vara genetiskt betingat, i kombination med miljöfaktorer såsom lite solljus etc.

Isdrake
2006-05-22, 15:35
Jag har också trott att mjölk var jätte bra på alla sätt och vis. Det har man ju fått lära sig sedan barnsben. Det var inte fören jag skulle sluta dricka det (etiska själ) jag insåg att det inte var så. Var ju tvungen att läsa på vad jag skulle ersätta mjölken med och det var ju inga problem alls. :thumbup:

Jag tycker det är dumt att det råder någon slags vanföreställning att man kommer få benskörhet eller andra negativa åkommor om man inte dricker mjölk. Om folk inte var så inne på att mjölk var nödvändigt skulle det säkert inte sälja så bra.

Att skolorna får mer pengar ju fetare mjölk dom tar in är helt sjukt. Barn behöver verkligen inte dricka extra fett (speciellt inte dåligt fett) idag får man i sig så det räcker och blir över genom maten. Detta såg jag på ett program för ett tag sedan. Dom enda som påstod att mjölk var bra var mjölkfrämjandet. Experterna sa att man helst skulle dricka vatten till maten och kanske lättmjölk till mellanmålet.

I skolorna kryllar det ju om reklam för mjölk. Ska dom inte behöva pröjsa för det också? Att komma åt och påverka barn och ungdomar så mycket som dom gör idag borde dom ju få betala dyrt för eftersom det är en effektiv målgrupp.

Jag kan förstå att kroppsbyggare tycker mjölk är bra eftersom det är ett lätt sätt att få i sig protein. Men vanligt folk behöver ju inte alls mycket. Men så finns det ju sojamjölk också, den innehåller ju till och med mer protein än vanlig mjölk. :)

Absinteh
2006-05-22, 15:37
Amen brother:bow:
Precis det här också med att alla tror att fettet i mjölken är någon slaggs hällsokur. Så är det ju inte ALLS, det är animaliskt fett som i typ bacon?

Kurash
2006-05-22, 15:45
Jag kan förstå att kroppsbyggare tycker mjölk är bra eftersom det är ett lätt sätt att få i sig protein. Men vanligt folk behöver ju inte alls mycket. Men så finns det ju sojamjölk också, den innehåller ju till och med mer protein än vanlig mjölk. :)

Sojaprotein vs. Vassle. Det valet var inte svårt.

Absinteh
2006-05-22, 15:51
Vet du hur mycket vassle det finns i mjölk?

King Grub
2006-05-22, 16:03
Amen brother:bow:
Precis det här också med att alla tror att fettet i mjölken är någon slaggs hällsokur. Så är det ju inte ALLS, det är animaliskt fett som i typ bacon?

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/82/4/894

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16018792&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

King Grub
2006-05-22, 16:04
Vet du hur mycket vassle det finns i mjölk?

20/80 vassle/kasein.

Mjölkprotein är överlägset soja vad gäller biologiskt värde, stimulering av proteinsyntes och skapande av anabolism.

Absinteh
2006-05-22, 16:09
King Grub. Du visade en forskning på hur fetter påverkar oss?
Eller har jag fel?
Det gällde väll vilka fetter som finns i mjölk.

King Grub
2006-05-22, 16:13
King Grub. Du visade en forskning på hur fetter påverkar oss?
Eller har jag fel?
Det gällde väll vilka fetter som finns i mjölk.

Studie 1:

These prospective data suggest that high intakes of high-fat dairy foods... may reduce the risk of colorectal cancer.

Studie 2:

No deteriorating effects of high saturated fat intake were observed for either sex for any cause of death.

Absinteh
2006-05-22, 16:18
Ja där ser man.
Men vad är poängen med att det finns just i mjölk? Hur kommer det sig att detta mättade? för det är väll det de är? Är bra då?

King Grub
2006-05-22, 16:18
Men vad är poängen med att det finns just i mjölk? Hur kommer det sig att detta mättade?

Förstår inte vad du säger. Formulera om.

"Poängen" är att varken mättat fett i allmänhet eller mjölkfett är dåligt.

Absinteh
2006-05-22, 16:21
Så det handlar inte om endast mejeriprodukts-fetter. Utan även om bacon?

King Grub
2006-05-22, 16:21
Så det handlar inte om endast mejeriprodukts-fetter. Utan även om bacon?

Ja. Mättat fett i allmänhet är inte "dåligt".

Absinteh
2006-05-22, 16:24
Jaså.
Men då var det ju inget slagord för att dricka mjölk. Utan snarare att det inte är farligt.
Men är det helt fel att mättat fett är sämmre än omättade? sluta förvirra!

King Grub
2006-05-22, 16:26
Men då var det ju inget slagord för att dricka mjölk.

Vem har sagt det? Men studien visade att feta mjölkprodukter skyddade mot cancer. Det kan ju anses vara ett "slagord"?

apa_ola
2006-05-22, 16:27
Ja. Mättat fett i allmänhet är inte "dåligt".

vad ska man undvika att äta för att undvika hjärt och kärlsjukdomar då? Alltid trott det var mättade fetter.

Betyder det att advokado och liknande (som sägs vara "nyttiga" fetter) eg. inte är bättre?

Absinteh
2006-05-22, 16:27
Aha, så det var just mejerifetter som skyddade mot cancer?
Inte alla animaliska fetter?

maRRtin
2006-05-22, 16:28
Fördelen med mjölkprodukter är att det är ett relativt enkelt sätt att tillgodose sig med kalcium, vitaminer och andra mineraler.

Benskörheten beror snarare på solbrist.
Sen har 1/3 av kvinnorna i Sverige mellan 15-74 år, ett kalciumintag som ligger under rekommenderat intag.

Det är ingen som har sagt att man ska bälja i sig flera liter per dag.

Livsmedelsverket och Folkhälsoinstitutets gemensamma expertgrupp för kost-, motions-, och hälsofrågor rekommenderar både barn och vuxna att dricka och/eller äta 0,5 liter mjölk eller motsvarande mängd fil, yoghurt eller ost om dagen.

Hade man ätit mindre kalcium och vitamin D hade vi förmodligen haft ännu fler fall av osteoporos.

Jag skrev detta i en annan tråd för ett tag sedan.

Det är väl ganska länge varit bevisat att ett intag av kalcium och vitamin D motverkar benskörhet?


Den positiva effekten av kalcium har visats i en studie på 115 postmenopausala svenska kvinnor, där bentäthetsmätning utfördes efter en tid av högt (1417-2417 mg/dag), medelhögt (800-1200 mg/dag) eller lågt (400-550 mg/dag) intag av kalcium. Mätning utfördes i ryggrad, lårbenshals samt total skelettmätning och i analysen justerades för riskfaktorer såsom ålder, grad av fysisk aktivitet, rökning, östogenbehandling etc. Resultatet av studien visar att gruppen med högst intag av kalcium hade störst bentäthet vid alla mätningar. (Michaelsson K. et al. Osteoporos Int 1997;7(2):155-161)

I en studie på 389 män och kvinnor över 65 år mättes bentäthet och incidens av frakturer efter tre års intag av kalcium och vitamin D. Försökspersonerna fick ett tillägg av 500 mg kalcium och 700 IU vitamin D3 per dag eller placebo. Resultatet av studien visar att de försökspersoner som fått ett tillägg av kalcium och vitamin D3 signifikant minskade förlusten av benmassa liksom risken att drabbas av en fraktur.(Dawson-Hughes B et al. N Engl J Med 1997 Sep 4;337(10):670-67.)

Att vistas ute cirka 20 minuter om dagen är en bra regel för att säkra bildandet av vitamin D3.

Under Världskongressen i Osteoporos (IOF World Congress on Osteoporosis) i Lissabon 10-14 maj 2002 presenterade de svenska forskarna Dan Mellström, Göteborg och Olof Thunell, Malmö en studie som visar att boende i norra Sverige löper en avsevärt större risk att drabbas av en höftfraktur jämfört med boende i södra Sverige. För män var skillnaden hela 40 procent. Forskarna har gått igenom alla höftfrakturer i Sverige under tio års tid och tror att förklaringen till den stora skillnaden mellan landets norra och södra del är bristen på UVB-strålning i norr

King Grub
2006-05-22, 16:28
Man måste absolut inte dricka mjölk eller äta mjölkprodukter.

Men för den som vill göra det, finns det fördelar att hämta. Cancerskydd, ökad fettförbränning, skelettstärkande, t ex.

Samtidigt finns det nackdelar: ökad risk för diabetes och insulinresistens, t ex.

Som med allt annat: både fördelar och nackdelar. Men mjölk och mjölkprodukter kan absolut ingå i ett hälsosamt kostupplägg. På samma sätt kan man konstruera ett hälsosamt kostupplägg som inte innehåller mjölkprodukter.

King Grub
2006-05-22, 16:29
Aha, så det var just mejerifetter som skyddade mot cancer?
Inte alla animaliska fetter?

Du kan prova att läsa det jag länkar till. You might learn something.

Absinteh
2006-05-22, 16:44
Jag ville inte läsa hela grejjen om det inte hade med mjölk att göra.
men nu när jag vet det ska jag ta mig tid.

maRRtin
2006-05-22, 19:11
Samtidigt finns det nackdelar: ökad risk för diabetes och insulinresistens, t ex.

Det där är lite intressant, både laktos (om det nu är den bidraganden faktorn?) och fruktos är långsamma kolhydrater. Men ändå verkar det som om det är dessa 2 (framför allt fruktos) ger ökad risk för insulinresistens och diabetes?

nihe
2006-05-22, 19:29
Det där är lite intressant, både laktos (om det nu är den bidraganden faktorn?) och fruktos är långsamma kolhydrater. Men ändå verkar det som om det är dessa 2 (framför allt fruktos) ger ökad risk för insulinresistens och diabetes?
Är det inte kasein och vassle som är de bidragande faktorerna?


Angående laktos: det har tagits upp tidigare, men lagras galaktos i levern likt fruktos?

Absinteh
2006-05-22, 21:01
Vad jag har hört så ger inte vassle eller kassein. Insulin-peak.

Men åter till topic.
Är inte mjölk överskattat i Svearike?

King Grub
2006-05-22, 21:05
Vad jag har hört så ger inte vassle eller kassein. Insulin-peak.

Beror på energimängden. Per energienhet har vassle lika högt II som glukos.

Absinteh
2006-05-22, 21:09
Hur menar du då?
4kcal vassle ger lika mycket insulinsvar som 4kcal glukos?

King Grub
2006-05-22, 21:10
Just det.

Normal proteinmängd per portion är ju dock oftast inte lika stor som t ex kolhydratmängden. 150 gram pasta ger större insulinfrisättning än 30 g vassle, trots att pastan har mycket lägre II.

Absinteh
2006-05-22, 21:15
hmm.
Jag läste i någon tråd där du dementerade någon som sa att det var så hemskt med alla insulinpeakar från proteindrinkar?

King Grub
2006-05-22, 21:16
Läs om den då, så ser du kanske varför. Jag nämnde det dessutom i inlägget ovan. Insulinfrisättningen är energimängdsrelaterad.

Vassleprotein ger lika stor insulinfrisättning som motsvarande energimängd glukos. Hur ofta äter du, säg, 350 kcal i en portion från vassle? Lika ofta som du äter 350 kcal från pasta eller ris?

Max
2006-05-22, 21:20
Ja jag känner också av mjölkmaffian. Jag har börjat dricka lite sojamjölk efter ha läst en tråd i kostdelen här på forumet. Havremjölk är lite väl blaskig men sojamjölk är kanon för alla utom mjölkmaffian.
Jag har nästan helt bytt ut mjölk mot sojamjölk eftersom jag tycker den smakar lika bra och vill bredda min livsmedelsbas. Det blir dock mycket mjölkprodukter ändå, fil, keso, kesella, hårdost, mjukost m.fl.

Absinteh
2006-05-22, 21:26
Hur ligger det till med mejeriernas priser?
Tar de ut för mycket pengar per liter?

Jag vill ta ett exempel.(Not based on a true story)
Mohammad flyttar med sin fru och 5 barn till Sverige.
Alla de andra barnen på dagis dricker mjölk, såväl på skolan.
Mohammad ska också börja köpa hem mjölk, för så ska det vara.
Mohammads barn börjar bli stora och det är nu nästan kapplöpning att dricka mycket mjölk när tränarna säger att det är det bästa du kan dricka efter träning.
Mohammads 12åringar dricker cirka en liter var varje dag.
Det blir fem liter per dag.
Mohammads fru jobbar inte
Mohammad har inte mycket pengar.
35 liter mjölk i veckan är ganska dyrt för Mohammad.

King Grub
2006-05-22, 21:27
35 liter mjölk i veckan är ganska dyrt för Mohammad.

Jämfört med vad? 14000 högkvalitiva kilokalorier - vad, som ger lika mycket protein av hög kvalitet och alla övriga näringsämnen som mjölk, kostar dramatiskt mycket mindre?

Absinteh
2006-05-22, 21:28
du menar att vi ska lägga in en kroppsbygaraspekt i det hela och inte bara kolla på vad som kan släcka törsten?

Kurash
2006-05-22, 21:29
Jag trodde mjölken va subventionerad?

King Grub
2006-05-22, 21:30
du menar att vi ska lägga in en kroppsbygaraspekt i det hela och inte bara kolla på vad som kan släcka törsten?

Kroppsbyggaraspekt? Mjölk är ett livsmedel - ett av dom mest kompletta som finns - och tillför mängder av näringsämnen. Är det bara kroppsbyggare som behöver protein, vitaminer och mineraler? Jag som trodde det var nödvändigt för överlevnad.

Törstsläckare? *screwy* Ja, köper man mjölk enbart som törstsläckare kastar man pengarna i sjön.

Absinteh
2006-05-22, 21:35
Hehe, vad tror du detta handlar om egentligen?
jag pratar ungdommar, SMÅBARN.
Det finns föräldrar som tror att tårta är nyttigt för att det är gott. Tror du dessa köper mjölken för att de vet att det är så protein och att det är mycket D-vitamin ( vist är det de?)
Tror snarare att de köper för att det är nästan en tradition, vilket jag ville att denna tråd skulle handla om.

King Grub
2006-05-22, 21:38
Tror du dessa köper mjölken för att de vet att det är så protein och att det är mycket D-vitamin ( vist är det de?)

Även om dom inte vet namnet på mikronäringsämnena i maten dom ger sina barn, så tror (vet) jag definitivt att dom i mjölkfallet gör det därför att dom tror att det är bra för barnen. Och det har dom helt rätt i (i lagom mängder, naturligtvis - överdrifter är aldrig bra, vad det än handlar om). Mjölk ger mängder av näringsämnen som alla, barn som vuxna, behöver för att leva och ha hälsan. Det går att få dessa näringsämnen från andra källor, så mjölk är inget måste, men det är ett bra livsmedel som effektivt täcker upp stora delar av näringsbehovet.

Vad tror DU detta handlar om? Det låter mest som om du argumenterar varmt trots att du bara har en rudimentär kunskap om vad du pratar om? Eller?

Absinteh
2006-05-22, 21:44
Rudimentär kan du vara själv. haha. nej nu är jag trött.

Hur som helst så vet jag inte mycket om hur BRA mjölk verkligen är.
Men vad jag VET är att mjölk inte används i den utrsäckningen den används i Sverige, i övriga världen.
Jag är smått sur på mejjerierna som har värsta monopolen och jag vill ha reda på om det verkligen kan vara så förbannat nödvändigt som alla dessa reklamer säger.

Kurash
2006-05-22, 21:48
Monopol på vad? Mjölk? Om du inte gillar mjölk så kvittar det väl, köp det inte. Nu för tiden kan man dessutom köpa smarrig strålbehandlad tysk mjölk. Eller dansk.

maRRtin
2006-05-23, 08:02
Hur ligger det till med mejeriernas priser?
Tar de ut för mycket pengar per liter?

Vilket annat livsmedel kan du köpa för 7:- / kilot?

maRRtin
2006-05-23, 08:06
Rudimentär kan du vara själv. haha. nej nu är jag trött.

Hur som helst så vet jag inte mycket om hur BRA mjölk verkligen är.
Men vad jag VET är att mjölk inte används i den utrsäckningen den används i Sverige, i övriga världen.
Jag är smått sur på mejjerierna som har värsta monopolen och jag vill ha reda på om det verkligen kan vara så förbannat nödvändigt som alla dessa reklamer säger.
Fortfarande inte NÖDVÄNDIGT, men ett mycket näringsrikt och bra livsmedel är det. Monopol på vad? Mjölk? Vem skulle konkurrera menar du?

Isdrake
2006-05-23, 08:31
Vilket annat livsmedel kan du köpa för 7:- / kilot?

Det där är så sjukt egentligen. Att komjölk ska vara så billigt när växtmjölk är mycket billigare att producera. Känns så surt att behöver betala dubbelt så mycket för växtmjölk, speciellt när man gör både kossorna och miljön en tjänst.

Absinteh
2006-05-23, 08:37
Ja det är synd.
Alternativen är få. Varför kanske är för att inga vågar gå in i branchen, de lär bli överkörda? eller?

maRRtin
2006-05-23, 09:52
Det där är så sjukt egentligen. Att komjölk ska vara så billigt när växtmjölk är mycket billigare att producera. Känns så surt att behöver betala dubbelt så mycket för växtmjölk, speciellt när man gör både kossorna och miljön en tjänst.
Sjukt å sjukt, det är stora mängder mjölk som säljs varje dag. Hög omsättning ger ett lågt pris. Det är inte jättedyrt att framställa mjölk om du trodde det?

maRRtin
2006-05-23, 10:28
Sjukt å sjukt, det är stora mängder mjölk som säljs varje dag. Hög omsättning ger ett lågt pris. Det är inte jättedyrt att framställa mjölk om du trodde det?
Just mjölk är inte den största inkomstkällan för mejeribolag heller.
Det tillverkas även ost, juice, smör, grädde, soppor, såser, tårtor, pulver

Det låga priset på mjölk kan kompenseras med av större vinst från dom andra produkterna, för mjölk kan inte kosta mycket mer. Det blir sånt himla liv bland konsumenter.

Isdrake
2006-05-23, 10:30
Sjukt å sjukt, det är stora mängder mjölk som säljs varje dag. Hög omsättning ger ett lågt pris. Det är inte jättedyrt att framställa mjölk om du trodde det?

Nej, det är klart det inte är så jätte dyrt eftersom man får kossorna att producera 25-50 liter per dag (det naturliga är ca 5 liter). Men jag tycker ändå det är konstigt att det ska vara så pass mycket billigare än växtmjölk.

Växtmjök består ju av 10% växter, resten vatten i stort sett. Det måste vara jätte billigt att ta fram. För att få fram komjölk måste man ju först odla en massa mat och mata kossorna. Även om det har hög omsättning tycker jag det är konstigt att de kan pressa ner priserna till det halva mot växtmjölk. Fast komjölk subventioneras ju av staten.

Är det några som skor sig på växtmjölken tro? Allergiker och veganer har ju inte så mycket att välja på än att betala det höga priset. Om staten ska subventionera något tycker jag dom ska göra det på varor för allergiker eller sådant som är bättre för miljön. Jag ser hellre att dom som är allergiska inte ska behöva lida ekonomiskt än att mjölken ska bli billigare.

maRRtin
2006-05-23, 10:50
Fast komjölk subventioneras ju av staten.

Gör det? :confused:

z_bumbi
2006-05-23, 12:06
Det där är så sjukt egentligen. Att komjölk ska vara så billigt när växtmjölk är mycket billigare att producera. Känns så surt att behöver betala dubbelt så mycket för växtmjölk, speciellt när man gör både kossorna och miljön en tjänst.

Växtmjök består ju av 10% växter, resten vatten i stort sett. Det måste vara jätte billigt att ta fram.


Du vet alltså inte om det är billigare att producera?

maRRtin
2006-05-23, 12:19
Gör det? :confused:
Den enda subventionen jag vet om är den man skolor får för att servera standardmjölk (som dessutom är EU som subventionerar). Men vill minnas att subventionen för att servera EKO-mjölk t o m är större? Hur som helst så har jag svårt att tro att detta skulle sänka mjölkpriset så kraftigt. Som sagt, det är väldigt lite vinst på just mjölk.

Det var länge sen man hörde folk klaga på att saker och ting är för billigt ;)

Kurash
2006-05-23, 12:27
Det var länge sen man hörde folk klaga på att saker och ting är för billigt ;)

Dagens sanning. När dom inte kunde påvisa att mjölken varken var farlig eller dyr, kom dom fram til att den var för billig. Lysande argumentation.

CroCop
2006-05-23, 12:58
Läste att för mycket mjölk kan orsaka cancer? Hög kalciumhalt i mjölk eller nåt var det, stämmer det?

King Grub
2006-05-23, 13:00
Läste att för mycket mjölk kan orsaka cancer? Hög kalciumhalt i mjölk eller nåt var det, stämmer det?

Ett högt intag av kalcium är kopplat till ökad risk för prostatacancer hos män och äggstockscancer hos kvinnor. Det är kalcium oavsett källa, inte bara mjölk. Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine i USA har satt en övre tolererbar gräns vid 2500 mg per dag, och rekommenderar att män inte får i sig mer än 1000-1200 mg per dag.

CroCop
2006-05-23, 13:10
:( i vassleprotein hur mycket kalcium är det där? mindre än i kaseinprotein hoppas jag?
Vilka andra proteinkällor kan man äta på kvällen om man vill hålla kolhydraterna nere ?

Isdrake
2006-05-23, 13:44
Jag vill bara poängtera att jag inte klagat på komjökens pris utan att växtmjölken är dubbelt så dyr.