handdator

Visa fullständig version : Bygga muskler på tom mage?


emmak
2006-05-21, 22:48
Är det möjligt att köra ett styrkepass före frukost och bygga muskler?

Om svaret är nej så är min andra fråga:

Om jag vaknar kl 9 t.e.x och sätter i mig en macka och drar o tränar 9.30, räcker det för att att styrketräna och bygga muskler?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Kurash
2006-05-21, 22:54
Proteinsyntesen mår ju bra av proteinintag c:a 30 minuter innan ett pass. Så att träna på tom mage låter inte optimalt. Troligen så har du lagrat glykogen i musklerna under natten så du har energi iallafall. Vad vill du uppnå med att inte äta innan?

BiTBoY
2006-05-21, 23:25
Är det möjligt att köra ett styrkepass före frukost och bygga muskler?

Om svaret är nej så är min andra fråga:

Om jag vaknar kl 9 t.e.x och sätter i mig en macka och drar o tränar 9.30, räcker det för att att styrketräna och bygga muskler?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Säkerligen inte helt optimalt i muskelbyggarsyfte, men för mig, personligen, gäller det att jag tycker att det är behagligt att träna på morgonen före frukost. Dels kommer man alltid iväg till gymmet eftersom man går innan man hinner hitta någonting annat att göra, sen är det nästan alltid tomt på gymmet och man kan göra vad man vill, när man kommer hem smakar frukosten 10 gånger bättre och när frukosten är nere, duschen är avklarad och man sitter i sin bekväma stol och konstaterar att klockan är 8 och man fått en bra början på dagen räcker det som motivering till att träna varje dag (för mig i alla fall). Det är alltid bättre att träna under lite sämre förutsättningar än att inte träna.

Men för att återgå till din fråga så pratas det ständigt på forumet om att det är bra att ge kroppen lite energi innan ett styrkepass. Dels för att ha energi att omsätta under passet och sedan för att proteinsyntesen ska ha tillgång till protein för uppbyggnad av muskler. Vidare säger man att det ska tillföras både kolhydrater och protein efter ett träningspass för att proteinsyntesen ska fortlöpa. Min personliga ställning i frågan är att då jag inte tränar på elitnivå räcker det för mig att tillföra näringen efter passet enbart.

Så prova och känn efter hur det känns. Känner du dig sliten och saknar ork ser du istället till att äta innan passet på morgonen för att se om det blir bättre. Det är definitivt möjligt att bygga muskler på det sättet, men det är med stor sannolikhet inte det absolut mest optimala i teorin.

Kurash
2006-05-21, 23:26
Ska man göra sig mödan att gå till gymmet vid 9 kan man lika gärna dra i sig en proteinshake innan. Då är det iallafall värt det.

pragmatist
2006-05-21, 23:53
Kille som tyckte om att träna på morgonen på fastande mage:

http://www.bodybuildingreviews.net/frontpages/Schwarzenegger.jpg

Frågor? :D

Kurash
2006-05-21, 23:57
Och se hur det gick för honom...
http://linnseek.hp.infoseek.co.jp/mirror/Arnold%20Schwarzenegger.jpg

Bönne
2006-05-22, 00:06
Kille som tyckte om att träna på morgonen på fastande mage:

http://www.bodybuildingreviews.net/frontpages/Schwarzenegger.jpg

Frågor? :DTräna han före eller efter han tagit sprutan?

tossefar
2006-05-22, 00:43
Och se hur det gick för honom...
http://linnseek.hp.infoseek.co.jp/mirror/Arnold%20Schwarzenegger.jpg

Efter bara 50 år och en hjärtoperation veckorna innan bilden togs, hur vågar han bli så fet!?!??!

michael
2006-05-22, 01:38
Ja det går.
Ämnesomsättningen är rätt låg när du vaknar.
Efter träningen är kroppen som upplagd för anabolism, det enda som saknas är energitillförsel, ger du den det sker en rätt rejäl anabolism.

Mr. Moose
2006-05-22, 03:05
Är det möjligt att köra ett styrkepass före frukost och bygga muskler?

Om svaret är nej så är min andra fråga:

Om jag vaknar kl 9 t.e.x och sätter i mig en macka och drar o tränar 9.30, räcker det för att att styrketräna och bygga muskler?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag hade stigit upp en timme tidigare och ätit en rejäl frukost. Om du är för trött för det så kan det hjälpa att lägga sig en timme tidigare.

Claes

Sniggel
2006-05-22, 05:37
Det funkar säkert det också. Proteinsyntesen är förhöjd över basnivåer i upp till 48 timmar efter ett styrketräningspass så det är inte bara maten direkt i anslutning till träning som räknas. Däremot är proteinsyntesen väldigt hög i någon timme eller två(?) efter träningen OM du har tillfört protein före träning, så den effekten missar du.

King Grub
2006-05-22, 05:44
Det är 24-timmarsbalansen som räknas. Vid styrketräning på fastande mage kommer proteinbalansen vara negativ under och efter passet genom en undertryckt proteinsyntes och förhöjd proteinnedbrytning. Vid tillförsel av essentiella aminosyror vid någon tidpunkt efter träning vänder proteinbalansen till positiv genom en kraftig stimulering av proteinsyntesen och dygnsbalansen blir positiv vid en normal kost i övrigt under dagen. Dock blir proteinbalansen sämre än om man tillfört EAA redan innan passet, men träningen är inte bortkastad på något sätt, utan ger ändå positiv effekt.

Hannes
2006-05-22, 06:57
Det är 24-timmarsbalansen som räknas. Vid styrketräning på fastande mage kommer proteinbalansen vara negativ under och efter passet genom en undertryckt proteinsyntes och förhöjd proteinnedbrytning. Vid tillförsel av essentiella aminosyror vid någon tidpunkt efter träning vänder proteinbalansen till positiv genom en kraftig stimulering av proteinsyntesen och dygnsbalansen blir positiv vid en normal kost i övrigt under dagen. Dock blir proteinbalansen sämre än om man tillfört EAA redan innan passet, men träningen är inte bortkastad på något sätt, utan ger ändå positiv effekt.

Man lär sig nåt nytt varje dag:thumbup:

emmak
2006-05-22, 15:01
Tack så mycket för alla svar, var i princip de svaren jag förväntade mig, förstod själv att det inte skulle vara optimalt men samtidigt undrade jag om det gjorde mer skada än byggde muskler, om ni förstår. Men nu vet jag att det går att bygga muskler på tom mage, även om det inte är att rekommendera.

Och anledningen till att jag undrade för att svara på någons fråga var just för att det är 10 ggr godare att äta frukost när man tränat utan att ha ätit något före, jag gillar inte att dela upp frukosten i 2 delar :)

Kurash
2006-05-22, 15:10
Kan styrketräning NÅGONSIN vara bortkastad? Dvs, att man blir klenare/mindre än man va innan träningen. Typ om man dricker alkohol innan och efter passet, inte äter på 2 dagar, springer 2 kilometer innan och efter passet. Hur mycket ska det till för att ett styrkepass ska vara meningslöst?

King Grub
2006-05-22, 15:12
Kan styrketräning NÅGONSIN vara bortkastad? Dvs, att man blir klenare/mindre än man va innan träningen. Typ om man dricker alkohol innan och efter passet, inte äter på 2 dagar, springer 2 kilometer innan och efter passet. Hur mycket ska det till för att ett styrkepass ska vara meningslöst?

Tillför du inte essentiella aminosyror varken före eller efter passet kommer proteinsyntesen inte att stimuleras, samtidigt som proteinnedbrytningen är förhöjd = negativ proteinbalans och du minskar i muskelmassa.

Xander
2006-05-26, 10:21
Är det bara jag som har problem med tung styrketräning på morgonen/förmiddagen, mår nästan dåligt av det. Min träning går mycket bättre på sena eftermiddagen/tidiga kvällen då jag "laddat" hela dagen med mat och vätska, blir både starkare och mer fokuserad.

Däremot förbränning/kondition går väldigt bra på förmiddagen, även på fastande mage.