handdator

Visa fullständig version : Kronorna världsmästare men är de verkligen bäst?


Allan
2006-05-21, 20:46
Nå, är de bäst i världen, eller ska vi alltid få det här "Stanley Cup pågår fortfarande"-snacket? Det dyker ju alltid upp, så vi kan väl ta en vända kring det.


allan

Larsson
2006-05-21, 20:51
Eftersom de både har vunnit OS-guld då nhl proffsen var med och nu vann VM-guld kan man nog säga att det är bäst i världen.

Mago
2006-05-21, 20:51
Vi vann ju OS. :)

*Nehe, aldrig är man snabbast.

Beecher
2006-05-21, 20:51
Det här är ett styrkeforum för guds skull...

tp_88
2006-05-21, 20:52
SJÄÄÄÄÄÄÄÄLVKLART! :hbang: :bow:

devi
2006-05-21, 20:52
Om Sverige tar nästa OS-guld utan att fega ur i viktiga matcher, så kanske jag kan klassa dem som näst bäst i världen efter överlägsna Finland.

Lasse Kongo
2006-05-21, 20:52
Om Sverige tar nästa OS-guld utan att fega ur i viktiga matcher, så kanske jag kan klassa dem som näst bäst i världen efter överlägsna Finland.

Shit, va pinsam du är :laugh:

devi
2006-05-21, 20:53
Shit, va pinsam du är :laugh:
Tre Kronor är en bunt riktiga fegisar.

Sebbe_H
2006-05-21, 20:53
Om Sverige tar nästa OS-guld utan att fega ur i viktiga matcher, så kanske jag kan klassa dem som näst bäst i världen efter överlägsna Finland.

Vart tog finland vägen detta vm då?

bigtraps
2006-05-21, 20:53
Den enda riktiga turneringen i hockey är OS
Hur fan skulle det se ut om fotbolls VM drog igång utan spelare från
de bästa klubbarna i de bästa ligorna?

Sen att folk kan tycka att det är bra underhållning kan jag köpa

devi
2006-05-21, 20:54
Vart tog finland vägen detta vm då?
Bor du i en grotta i Korpilombolo eller? De åkte ut i semifinalen mot Tjeckien din sopa.

andeN.
2006-05-21, 20:55
Dom är helt klart bäst! :thumbup:

Lasse Kongo
2006-05-21, 20:55
Tre Kronor är en bunt riktiga fegisar.

Hatar verkligen personer som du, själv har ja liksom inga problem med att tycka att andra lag är bra, Finland är bra, riktigt bra på Hockey, men en mentalt frisk människa kan faktiskt hålla med om att Sverige är bättre år 2006.

devi
2006-05-21, 20:56
Hatar verkligen personer som du, själv har ja liksom inga problem med att tycka att andra lag är bra, Finland är bra, riktigt bra på Hockey, men en mentalt frisk människa kan faktiskt hålla med om att Sverige är bättre år 2006.
Sverige är bra. Grymt bra. Topp 3 i världen tillsammans med Kanada och Finland. Men jag kommer aldrig att glömma läggmatchen mot Slovakien. Det var pinsamt, och det kommer jag aldrig att glömma.

Überbiffen
2006-05-21, 20:56
Bor du i en grotta i Korpilombolo eller? De åkte ut i semifinalen mot Tjeckien din sopa.
Precis så spelar ett överlägset lag ? :)

Lasse Kongo
2006-05-21, 20:57
Sverige är bra. Grymt bra. Topp 3 i världen tillsammans med Kanada och Finland. Men jag kommer aldrig att glömma läggmatchen mot Slovakien. Det var pinsamt, och det kommer jag aldrig att glömma.

Ok, låter bra, ingen ber dig att glömma det, det är svårt att glömma ett genidrag ;)

devi
2006-05-21, 20:58
Jättenödvändigt att ställa frågan på ett svenskt internetforum. Troligtvis vinner "Ja". Lika korkat som att fråga om Malta är världens bästa fotbollsnation på ett malteiskt forum. Svaret blir troligtvis ja även där.

Trance
2006-05-21, 20:58
Sverige är bra. Grymt bra. Topp 3 i världen tillsammans med Kanada och Finland. Men jag kommer aldrig att glömma läggmatchen mot Slovakien. Det var pinsamt, och det kommer jag aldrig att glömma.

Du vet att det aldrig skulle blivit något tjat om inte de skulle uttryckt sig så klumpigt. ALLA lag skulle gjort samma sak, inte lagt sig men inte spelat bästa laget eller tagit ut sig fullständigt. Så enkelt är det.

Baan
2006-05-21, 20:59
Jättenödvändigt att ställa frågan på ett svenskt internetforum. Troligtvis vinner "Ja". Lika korkat som att fråga om Malta är världens bästa fotbollsnation på ett malteiskt forum. Svaret blir troligtvis ja även där.

Konstigt, sporter är annars inget man brukar heja på sitt egen land utan för det bästa landet :sleep:

devi
2006-05-21, 20:59
Ok, låter bra, ingen ber dig att glömma det, det är svårt att glömma ett genidrag ;)
Genidrag? Utan tvekan. Fegt? Så in i helvete. Jag skulle inte kunna fira om Finland vann ett guld och hade gjort likadant. Det finns ingen heder i vinsten om man inte har förtjänat den.

devi
2006-05-21, 20:59
Du vet att det aldrig skulle blivit något tjat om inte de skulle uttryckt sig så klumpigt. ALLA lag skulle gjort samma sak, inte lagt sig men inte spelat bästa laget eller tagit ut sig fullständigt. Så enkelt är det.
Ttroligtvis. Men sen om man är stolt för vidare framgångar är upp till en själv. Jag skulle inte vara det.

Lasse Kongo
2006-05-21, 20:59
Du vet att det aldrig skulle blivit något tjat om inte de skulle uttryckt sig så klumpigt. ALLA lag skulle gjort samma sak, inte lagt sig men inte spelat bästa laget eller tagit ut sig fullständigt. Så enkelt är det.

O Trance tog ett kliv upp på "poppislistan" :D

Tigerkotten
2006-05-21, 21:00
Genidrag? Utan tvekan. Fegt? Så in i helvete. Jag skulle inte kunna fira om Finland vann ett guld och hade gjort likadant. Det finns ingen heder i vinsten om man inte har förtjänat den.

Varför ta ut sig i onödan i betydelselösa matcher?

Samma som i fotboll t ex när serien e avgjord, inte får man ut det sista ur spelarna och sedan matchar man inte lika hårt heller då.

För det är helt enkelt onödigt.

Einar
2006-05-21, 21:01
Jättenödvändigt att ställa frågan på ett svenskt internetforum. Troligtvis vinner "Ja". Lika korkat som att fråga om Malta är världens bästa fotbollsnation på ett malteiskt forum. Svaret blir troligtvis ja även där.

Jag tror faktiskt inte det blir ett ja på det maltiska forumet :) Dåligt exempel

Piranha
2006-05-21, 21:02
Ja för tillfället.

Sebbe_H
2006-05-21, 21:02
Bor du i en grotta i Korpilombolo eller? De åkte ut i semifinalen mot Tjeckien din sopa.

Haha vem fan tror du att du är då?
Om dem nu är bäst så varför vann inte dem? Sverige utklassade ju tjeckien och finland förlorade mot dem? Men nänä finland är ju bäst :)

internethjälten
2006-05-21, 21:03
vinner man ett VM så är man ju bäst i världen.

simple as that !

n1tro
2006-05-21, 21:15
Sverige är bäst 2006 - inget snack om den saken. Och varje gång finnar sa att Finland är bättre än Sverige ända sen år 2006 började VAR FEL. Varje gång det sades var det fel. Nästa år är det kanske Finlands tur, eller så är det inte det. I år var det Sveriges år. Enklare än så blir det inte eller?

Garnax
2006-05-21, 21:23
Sverige är över 9.000.000 människor och rätt få av dom har gjort några stora i drottsmässiga prestationer...

Så sverige är inte bäst...

Sluta sitt framför TVn och stirra på andra människor som gör något
och gör något själva istället. Det är roligare...

tano
2006-05-21, 21:24
Historisk dubbel säger väl allt?

Krossar man i kvart, semi och final är det något att snacka om?
Herregud, att ens disskutera är ju löjligt egentligen. Sverige hade inte ens med lika många NHL proffs som tjeckien, och var ändå överlägsna.
Om det nu beror på coachningen så är det ju ännu mer solklart,
Sverige är bäst i hockey 2006.

tano
2006-05-21, 21:26
Sverige är över 9.000.000 människor och rätt få av dom har gjort några stora i drottsmässiga prestationer...

Så sverige är inte bäst...

Sluta sitt framför TVn och stirra på andra människor som gör något
och gör något själva istället. Det är roligare...
*screwy*

Okej det där blir en signatur.:laugh:

Überbiffen
2006-05-21, 21:29
Sverige är över 9.000.000 människor och rätt få av dom har gjort några stora i drottsmässiga prestationer...

Så sverige är inte bäst...

Sluta sitt framför TVn och stirra på andra människor som gör något
och gör något själva istället. Det är roligare...
Varför tycker inte min kompis Johan om svamp?

Metal_boy_
2006-05-21, 21:34
Tre Kronor är en bunt riktiga fegisar.


Är dom? Det är mer fegt att mosa en tjeckisk spelare med leksakshjälm, för att man är så jävla kassa att man måste naila en huvudspelare i motståndarlaget.

Allan
2006-05-21, 21:35
Det finns drygt åttio ishockeyseglare som istället för att spela VM har spelat StanleyCup-semis under helgen, och de var över 120 i början av veckan. Nån som tror att de inte hade kunnat tillföra något till lagen i Riga?


allan

olle lindblad
2006-05-21, 21:38
Har man vunnit OS och VM samma år det inget snack om vem som är bäst. Punkt slut.

JAM
2006-05-21, 21:47
Har man vunnit OS och VM samma år det inget snack om vem som är bäst. Punkt slut.
Håller med. Utan tvekan.

Jörgen Jönsson - OS-, VM- och SM-guld, samma år! Det kommer det att dröja väldigt, väldigt lång tid innan någon upprepar den bragden!

egge
2006-05-21, 21:50
Det finns drygt åttio ishockeyseglare som istället för att spela VM har spelat StanleyCup-semis under helgen, och de var över 120 i början av veckan. Nån som tror att de inte hade kunnat tillföra något till lagen i Riga?


allan

Haha, trodde du ville sätta dit dom som tyckte så med denna tråden.

F ö så hade jag ju aldrig röstat på att Sverige är världes bästa fotbollslag hur jävla mycket jag än älskar Sverige och fotboll så Devi, ta o kamma dig.

Snake
2006-05-21, 21:54
Tre Kronor är en bunt riktiga fegisar.

Du är en tönt.

Allan
2006-05-21, 21:57
Sluta jaga devi nu - han har lite svårt att svara ett tag....


allan

Tigerkotten
2006-05-21, 22:12
Det finns drygt åttio ishockeyseglare som istället för att spela VM har spelat StanleyCup-semis under helgen, och de var över 120 i början av veckan. Nån som tror att de inte hade kunnat tillföra något till lagen i Riga?


allan


Självklart, det gjorde dom under OS. Plus alla som nu tackade nej för diverse skäl.

Mental
2006-05-21, 22:18
Sluta jaga devi nu - han har lite svårt att svara ett tag....


allan

Ouch, banna honom var lite väl hårt, han var ju bara en bitter finne.
Har lite medkänsla med honom. Men det kanske är bäst så, då folk inte tycktes kuna låta bli skällsord och öknamn i "debatterna"

Sultanen
2006-05-21, 22:44
klart som fan vi e bäst, dubbel säger allt!

tano
2006-05-21, 22:56
Det finns drygt åttio ishockeyseglare som istället för att spela VM har spelat StanleyCup-semis under helgen, och de var över 120 i början av veckan. Nån som tror att de inte hade kunnat tillföra något till lagen i Riga?


allan

Du tror allvarligt att det gjort stor skillnad?

Två saker:
1. Inte ens hälften som fått komma hade tackat ja. NHL spelarna är antingen trötta, slitna eller bara allmänt less på hockeyn. Motivation är också en viktig faktor för att göra bra ifrån sig.
2. Hur bra skulle de fungera i lagspelet? Säkert de största stjärnorna kan göra det, men gör alla det? Se på Sverige nu. De spelade grymt bra ihop, hittade varandra med passningar, täckte upp för varandra. De slog tjeckien med 10 NHL spelare.
Lagspelet är det viktigaste i en lagsport.


Förövrigt hur tänker du att man ska klassa vem som är bäst om det inte är från OS och VM?

dormin
2006-05-21, 23:19
Klart vi är bäst, vi vann ju. Svårare än så är det ju inte.
Allt annat snack är ju ointressant, vilka som kunde vart med vilka som inte skulle varit med, om pucken skulle varit vit kanske. Yeye VI är bäst.

Baan
2006-05-21, 23:20
Det är bara konstatera:

All men play on ten.

Det var slakt på isen idag.

Kurash
2006-05-21, 23:24
VM? Är det nån som bryr sig om hockey-VM förutom Jörgen Jönssons morsa? Vi har OS och World Cup, VM är i klass med Karjala kupp för bövelen. Givetvis är vi bäst i världen, men inte för att vi vann VM, utan för att vi ägde OS. Finnarna hade tydligen skickat sina spelare till Eurovision, annars hade som säkert vunnit istället.

Snake
2006-05-21, 23:33
VM? Är det nån som bryr sig om hockey-VM förutom Jörgen Jönssons morsa? Vi har OS och World Cup, VM är i klass med Karjala kupp för bövelen. Givetvis är vi bäst i världen, men inte för att vi vann VM, utan för att vi ägde OS. Finnarna hade tydligen skickat sina spelare till Eurovision, annars hade som säkert vunnit istället.

Vi som älskar hockey bryr oss om VM. Ni andra keyboardssupporters som kryper ut vart 4e år och klagar om det gått dåligt eller gottar er i solen om det gått bra kan man ju inte annat än tja...pissa på.

Metal_boy_
2006-05-21, 23:35
VM? Är det nån som bryr sig om hockey-VM förutom Jörgen Jönssons morsa? Vi har OS och World Cup, VM är i klass med Karjala kupp för bövelen. Givetvis är vi bäst i världen, men inte för att vi vann VM, utan för att vi ägde OS. Finnarna hade tydligen skickat sina spelare till Eurovision, annars hade som säkert vunnit istället.


Av det där kom det lika mycket vettigt som ur en tunna skit.

Kurash
2006-05-21, 23:41
Wow, känsligt ämne. Faktum kvarstår: Hockey-VM är en pseudoturnering som borde köras var fjärde år så spelarna och arrangörerna orkar lägga lite energi på det. Visst, jag gillar fotboll mer än hockey så jag kanske är partisk, men ingen kan förneka att statusen på VM inte ens är hälften av den på WC, som i sin tur bara är en fjärdedel av den på OS. DÅ är det kul att kolla på hockey. Lika kul som det kommer bli när Djurgårn tar hem SM nästa år.

Metal_boy_
2006-05-21, 23:45
Wow, känsligt ämne. Faktum kvarstår: Hockey-VM är en pseudoturnering som borde köras var fjärde år så spelarna och arrangörerna orkar lägga lite energi på det. Visst, jag gillar fotboll mer än hockey så jag kanske är partisk, men ingen kan förneka att statusen på VM inte ens är hälften av den på WC, som i sin tur bara är en fjärdedel av den på OS. DÅ är det kul att kolla på hockey. Lika kul som det kommer bli när Djurgårn tar hem SM nästa år.


Spelar det nån roll? Om vi nu ska prata status för att alla proffs inte är med, så kan du ju tänka på hur många proffs Finland ändå hade med och ändå inte kom till final.

Tigerkotten
2006-05-21, 23:50
blablabla hellre hockey än jäkla fear factory skit på TV iaf :D


Gillar du inte VM? Se det inte!

Kurash
2006-05-21, 23:54
blablabla hellre hockey än jäkla fear factory skit på TV iaf :D


Gillar du inte VM? Se det inte!

Om jag inte ser på det kan jag inte kritisera det i efterhand. Som du säger, fortfarande bättre än alla dokusåpor som skitar ner etern. Bara förvånad att någon gjorde kopplingen "Vinna VM=bäst i världen", eftersom det är en helt orelevant tillställning.

Metal_boy_
2006-05-22, 00:43
Om jag inte ser på det kan jag inte kritisera det i efterhand. Som du säger, fortfarande bättre än alla dokusåpor som skitar ner etern. Bara förvånad att någon gjorde kopplingen "Vinna VM=bäst i världen", eftersom det är en helt orelevant tillställning.


Tycker jag det kan räknas som. De flesta lagen hade ju brist på sina bästa spelare, så det blir ju på lika vilkor. Eller förresten, Finland hade ju så många proffs med att dom borde åtminstone ha gått till final. Alltså är Sverigei ännu mer bäst :D

tano
2006-05-22, 08:52
Tycker jag det kan räknas som. De flesta lagen hade ju brist på sina bästa spelare, så det blir ju på lika vilkor. Eller förresten, Finland hade ju så många proffs med att dom borde åtminstone ha gått till final. Alltså är Sverigei ännu mer bäst :D

Så är det.

Men det vore ju inte helt fel om de ändrade så det kördes varannat år istället.

daja
2006-05-22, 10:23
Hatar verkligen personer som du, själv har ja liksom inga problem med att tycka att andra lag är bra, Finland är bra, riktigt bra på Hockey, men en mentalt frisk människa kan faktiskt hålla med om att Sverige är bättre år 2006.
ORD!

mister_power
2006-05-22, 11:01
Är inte VM till för att visa vilka som är bäst för tillfället??

Vilka vann i år, jo Sverige därför är vi bäst i år.

apa_ola
2006-05-22, 11:05
kanske inte största talangerna, men helt klart bästa laget

Metal_boy_
2006-05-22, 11:11
Så är det.

Men det vore ju inte helt fel om de ändrade så det kördes varannat år istället.


Nej, jag tycker faktiskt inte det. Det är bra att få se nya hungriga talanger såhär. När dom "bästa" är trötta och mätta. Det är bra för framtiden inom svensk hockey. Och ÄNNU mer under dessa tider, då en ny generation behöver ta plats.

Kebab-Arne
2006-05-22, 11:29
Tre Kronor har visat att de kan vinna både med ett lag fullt av NHL-stjärnor och med ett lag med majoritet elitserie spelare. Intressant vore att se hur långt detta lag vi hade i VM hade kunnat gå i OS. Nåväl, vi vann båda turneringarna, vi är bäst just nu helt enkelt. Hur ofta ligger det ena laget på en nivå över det andra i en VM-final?

*edit*
Bäst just nu låter som rikigt mäkig svensk attityd. Sverige har världens bästa hockeylag.

Dissector
2006-05-22, 11:38
Svårt, men eftersom vi (ja, jag föredrar att säga så) har vunnit både OS och VM nu så ser det ju ut så. Man kan säker gå in på detaljer och tala om att "vi inte har mött alla lag" o.s.v, men vi har trots allt mött de lag som klarat sig längst, och spöat dom så, ja. Vi är nog bäst!
Känns dock lite främmande att svara "Sverige" om någon frågar: "Vilket är världens bästa hockeylag just nu?" =)

Metal_boy_
2006-05-22, 11:43
Tre Kronor har visat att de kan vinna både med ett lag fullt av NHL-stjärnor och med ett lag med majoritet elitserie spelare. Intressant vore att se hur långt detta lag vi hade i VM hade kunnat gå i OS. Nåväl, vi vann båda turneringarna, vi är bäst just nu helt enkelt. Hur ofta ligger det ena laget på en nivå över det andra i en VM-final?

*edit*
Bäst just nu låter som rikigt mäkig svensk attityd. Sverige har världens bästa hockeylag.


Jo det hade varit intressant. Men å andra sidan oväsentligt, alla hade lagen fulla med proffs under OS och Sverige vinner VM när lag som Finland hade fullproppat med proffs. Sverige är bäst!

Precis!

MasterChief
2006-05-22, 11:50
Alltså, jag är helt ointressad av hockey men är inte poängen med VM att man ska få kalla sig världsmästare om man vinner?

Att diskutera huruvida Bergqvist är världens bästa höjdhopperska eftersom det kan finnas en afrikanska i djupaste Afrika som hoppar tre meter tar ju bort hela glädjen med tävlingsmomentet.

Så lägg ner alla neggon. Vinner man VM är man bäst. Det är liksom regeln.

Karl_alfred
2006-05-22, 12:14
Rankade no1 så ja!

Karl_alfred
2006-05-22, 12:16
kanske inte största talangerna, men helt klart bästa laget
Ja och det handlar inte om att ha störst talanger som många verkar tro :)

grisbil3n
2006-05-22, 12:21
Jag tror dom var dopade.

dormin
2006-05-22, 20:54
Jag tycker sverige har fina färger, dom är söta.

Hejja Sverige friskt humör, det är det som susen gör!

:thumbup:

devi
2006-05-22, 21:21
Du är en tönt.
Inte du igen!? Ska jag spara alla mina posts och skicka dem till dig eller? Jisses grabben...

devi
2006-05-22, 21:23
Hocckey handlar oftast om tillfälligheter och små marginaler. Det kan egentligen gå precis hur som helst i en hockeymatch. Sverige vann över Kanada med 5-4, och Finland vann med 5-0. Så då är väl Finland bättre? Tveksamt. Tillfälligheter. Sverige kunde lika gärna ha åkt u i kvarten om de hade mött Ryssland, Finland eller kanske Tjeckien.

Jan
2006-05-22, 21:24
Hocckey handlar oftast om tillfälligheter och små marginaler. Det kan egentligen gå precis hur som helst i en hockeymatch. Sverige vann över Kanada med 5-4, och Finland vann med 5-0. Så då är väl Finland bättre? Tveksamt. Tillfälligheter. Sverige kunde lika gärna ha åkt u i kvarten om de hade mött Ryssland, Finland eller kanske Tjeckien.

Ge upp nu, tönt. Dina spekulationer leder ingen vart.

devi
2006-05-22, 21:28
Ge upp nu, tönt. Dina spekulationer leder ingen vart.
Tönt? *rolleyes*

devi
2006-05-22, 21:29
Jag tycker att alla ni ska bege er till ett finskt forum och påstå samma saker. Jag försöker bara försvara mitt älskade hemland. Jag för kampen här ensam. Resten av finnarna här har svikit mig. :laugh:

Kebab-Arne
2006-05-22, 21:30
Hocckey handlar oftast om tillfälligheter och små marginaler. Det kan egentligen gå precis hur som helst i en hockeymatch. Sverige vann över Kanada med 5-4, och Finland vann med 5-0. Så då är väl Finland bättre? Tveksamt. Tillfälligheter. Sverige kunde lika gärna ha åkt u i kvarten om de hade mött Ryssland, Finland eller kanske Tjeckien.

Precis som Sverige lekte röven av Tjeckien i finalen medan Finland inte klarade av de i semin.

Men antar att det bara är tillfälligheter som gjort att Sverige blivit OS och världsmästare under samma år?

Sen är frågan om du själv verkligen tror på det där resonemanget?

Rock'nRoll
2006-05-22, 21:31
Tönt? *rolleyes*

Av vad jag läst har så är du verkligen en tönt.

Metal_boy_
2006-05-22, 21:31
Jag tycker att alla ni ska bege er till ett finskt forum och påstå samma saker. Jag försöker bara försvara mitt älskade hemland. Jag för kampen här ensam. Resten av finnarna här har svikit mig. :laugh:


Jo, men nu är det ju så att Sverige är bättre i hockey och i det mesta andra med, än Finland. Annars skulle du ju ha bott där eller hur? ;)

devi
2006-05-22, 21:32
Precis som Sverige lekte röven av Tjeckien i finalen medan Finland inte klarade av de i semin.

Men antar att det bara är tillfälligheter som gjort att Sverige blivit OS och världsmästare under samma år?

Sen är frågan om du själv verkligen tror på det där resonemanget?
Sverige kunde lika gärna ha förlorat mot Kanada, eller om Finland eller Ryssland eller kanske Slovakien hade spelat final kunde de även ha förlorat. Tillfälligheter? Njae. På topp när det gäller snarare.

devi
2006-05-22, 21:32
Av vad jag läst har så är du verkligen en tönt.
Är du också småkåt på mina inlägg eller? :laugh:

devi
2006-05-22, 21:34
Jo, men nu är det ju så att Sverige är bättre i hockey och i det mesta andra med, än Finland. Annars skulle du ju ha bott där eller hur? ;)
Hahaha. :D Den eviga kampen. Ingen förutom du, och kanske vissa andra, verkar ha insett det. Det är ALLTID Sverige mot Finland, och man erkänner aldrig ett nederlag, eller gratulerar den andre till vinst. Det är som om en Celtic-supporter skulle gratulera ett Rangers-fan för vinsten i Premier League...

sundvall
2006-05-22, 21:34
Just nu är vi världens bästa hockeynation ja. Bättre än Kanada, Finland, Tjeckien, Usa och Nigeria.

Snake
2006-05-22, 21:37
Sverige kunde lika gärna ha förlorat mot Kanada, eller om Finland eller Ryssland eller kanske Slovakien hade spelat final kunde de även ha förlorat. Tillfälligheter? Njae. På topp när det gäller snarare.

Så allting är bara tillfälligheter? Snubben (vem det nu var) som slog världsrekord på 100m för några veckor sen är egentligen inte bäst, det var bara en tillfällighet...*rolleyes*

Kan du inte bara erkänna att du är en bitter finne som inte tål att se Sverige regera hockeyvärlden? Du är tamejfan drygare än Rajtantajtan.

devi
2006-05-22, 21:37
Just nu är vi världens bästa hockeynation ja. Bättre än Kanada, Finland, Tjeckien, Usa och Nigeria.
Nej, nej, nej. Finland är bäst om vi ska hålla oss till sanningen...

sundvall
2006-05-22, 21:38
Så allting är bara tillfälligheter? Snubben (vem det nu var) som slog världsrekord på 100m för några veckor sen är egentligen inte bäst, det var bara en tillfällighet...*rolleyes*

Kan du inte bara erkänna att du är en bitter finne som inte tål att se Sverige regera hockeyvärlden? Du är tamejfan drygare än Rajtantajtan.

Ohoh den tog nog hååårt :P

sundvall
2006-05-22, 21:39
Nej, nej, nej. Finland är bäst om vi ska hålla oss till sanningen...
Ok :=)

devi
2006-05-22, 21:39
Så allting är bara tillfälligheter? Snubben (vem det nu var) som slog världsrekord på 100m för några veckor sen är egentligen inte bäst, det var bara en tillfällighet...*rolleyes*

Kan du inte bara erkänna att du är en bitter finne som inte tål att se Sverige regera hockeyvärlden? Du är tamejfan drygare än Rajtantajtan.
Ja. Troligtvis var det tillfälligheter. Om bara Powell hade haft banan bredvid. Jag tror knappast att han skulle göra samma sak redan nästa tävling. Klart som fan att jag är bitter. Vi har ju fan inte lyckats vinna ett guld sedan -95, och till råga på det, förlorat på Canada-Cup och OS-finalen. Skulle inte du vara bitter om samma sak hade hänt Sverige?

Jarod
2006-05-22, 21:39
Sluta tjafsa... I år är Sverige bäst på hockey. Ingen kan säga något annat.

devi
2006-05-22, 21:40
Kom igen Snake. Klicka in dig på ett finskt forum, och skriv vad du tycker om Sverige och Finland...

devi
2006-05-22, 21:40
Sluta tjafsa... I år är Sverige bäst på hockey. Ingen kan säga något annat.
Är Juventus italiens bästa fotbollslag?

Jarod
2006-05-22, 21:41
Är Juventus italiens bästa fotbollslag?

Don´t know - don´t care. Kollar inte på fotboll.

Snake
2006-05-22, 21:45
Ja. Troligtvis var det tillfälligheter. Om bara Powell hade haft banan bredvid. Jag tror knappast att han skulle göra samma sak redan nästa tävling. Klart som fan att jag är bitter. Vi har ju fan inte lyckats vinna ett guld sedan -95, och till råga på det, förlorat på Canada-Cup och OS-finalen. Skulle inte du vara bitter om samma sak hade hänt Sverige?

Om du visste vad mycket bitterhet jag har upplevt inom hockey, men det gäller ändå att ha ett rationellt tänkande - vilket du helt saknar. Du framstår bara som korkad, vilket iofs underlättar, så slipper vi andra förklara hur dum du är när du gör det så fint själv.

Ni är och har alltid varit lillebror till Sverige, face the facts.

Kom igen Snake. Klicka in dig på ett finskt forum, och skriv vad du tycker om Sverige och Finland...

Jag har inget att bevisa, jag låter resultaten tala. Det räcker.

devi
2006-05-22, 21:48
Orka med alla dessa diskussioner. Jag har ju ändå ingen chans här. Skriver jag någonting negativt om Sverige så är det genast 25 pers som skriver tillbaka...

reinholdsson
2006-05-22, 21:51
Orka med alla dessa diskussioner. Jag har ju ändå ingen chans här. Skriver jag någonting negativt om Sverige så är det genast 25 pers som skriver tillbaka...

vad är det som gör ett lag till mästare enligt dig? Vad har Finland gjort som gör att deras lag är bäst i alla lägen?

devi
2006-05-22, 21:52
vad är det som gör ett lag till mästare enligt dig? Vad har Finland gjort som gör att deras lag är bäst i alla lägen?
Lejon på tröjorna. :D Ingenting, då klantskallarna alltid snubblar på mållinjen. *grr*

Snake
2006-05-22, 21:53
Vad har Finland gjort som gör att deras lag är bäst i alla lägen?

Dom tog ju VM-guld för 11 år sen :) :D

devi
2006-05-22, 21:54
Dom tog ju VM-guld för 11 år sen :) :D
Det största jag någonsin har upplevt som sann finländare! :hbang:

devi
2006-05-22, 21:55
Aah, vilka minnen. Jag glömmer aldrig finalen i Globen. En klassiker.

devi
2006-05-22, 21:56
Nagano -98. Fullsatt klassrum med runt 50 svenskar, och jag som ensam finne. :bow:

devi
2006-05-22, 21:58
Men okej. Vi avsluar diskussionen här och nu:
- Är Sverige verkligen bäst? Nej. Långt ifrån.
- Är Sverige verkligen bäst det här året? Ja.

Nöjda nu?

reinholdsson
2006-05-22, 22:02
Men okej. Vi avsluar diskussionen här och nu:
- Är Sverige verkligen bäst? Nej. Långt ifrån.
- Är Sverige verkligen bäst det här året? Ja.

Nöjda nu?

Annars faller ju ditt resonemang om att Finland är bäst i ESC med.

devi
2006-05-22, 22:03
Annars faller ju ditt resonemang om att Finland är bäst i ESC med.
Finland bäst i ESC? :laugh: Jag har fan aldrig hört värre skitmusik än alla bidrag som de lyckats vaska fram innan Lordi.

Metal_boy_
2006-05-22, 22:14
Men okej. Vi avsluar diskussionen här och nu:
- Är Sverige verkligen bäst? Nej. Långt ifrån.
- Är Sverige verkligen bäst det här året? Ja.

Nöjda nu?

Om Sverige är bäst i år och har fetare meriter, så ÄR sverige bäst helt enkelt. Eller är du nån jävla spågubbe? Berätta vad du ser i den polerade kulan?

mangs
2006-05-23, 12:05
En liten framtidsvision. Semifinal i Fotbolls-Vm och Sverige har precis förlorat med 5-0 mot Brasilien. Intervju med en svensk efter matchen.

-Vi var helt klart det bättre laget och om vi gjort fler mål och om Isaksson inte släppt så många bollar baksom sig och om de fått tre spelare utvisade och om publiken stöttat laget bättre och om Anders Svensson inte tappat sin rosa turstrumpa... aso... så hade vi vunnit och gått till final.

Tror inte det låter så från Sveriges sida. Vi kan acceptera att andra lag är bättre. Sport är inte alltid rättvist och man kan ha olika mcyket tur men att vinna två stora turneringar i rad mot kvalificerat motstånd och då pälsa på Tjeckien med 4-0 i finalen gör man inte med tur.


Visst saker och ting hade kunnat gå annorlunda om vi mött något annat lag i kvarten men nu blev det som det blev och det gick som det gick. Tur och otur jämnar ut sig med tiden men just nu är Tre Kronor Världes bästa landslag i Ishockey. Den som påstår annat är bara avundsjuk och cynisk.

Daniel_S
2006-05-23, 13:26
Om Sverige är bäst i år och har fetare meriter, så ÄR sverige bäst helt enkelt. Eller är du nån jävla spågubbe? Berätta vad du ser i den polerade kulan?

Nej, Tre Kronor är mest framgångsrika. Världens bästa är något helt annat.

Idag finns inget sätt att utse världens bästa landslag, som skulle följa sportens förutsättningar. Ty ishockey är en alltför slumpartad gren för att hopplockade landslag under två veckor ska kunna mäta sig med sina motståndare. Den inbyggda slumpen förstärks av ny spelomgivning och för korta serier i play off. Som World Cup, OS och VM avgörs idag skulle kunna jämföras med att slutspelet i fotbolls-VM avgörs i 2x15 minuter matcher. Landslagshockey är idag tyvärr aldeles för pressat för att ge en rättvisande bild. Precis som världmästarskap i friidrott, alpint och skidor, så har VM-guldet mycket lite med vem som är bäst i världen. Vinnaren av världscupen är vanligen den som anses vara bäst, trots att VM-guld är mer bling-bling och glädje.

Canada Cup finalserierna är idag klassiker, mycket för att lagen hann spela ihop sig och för att slumpen minimerades. Det starkaste laget vann, precis som i Stanley Cup och Elitserien. Överraskningar är roliga, men jag ser helst att bästa laget vinner, under samma förutsättningar som inom sporten i övrigt. Nog kan det hända att Finland och Sverige skull vinna någon turnering då också, men att nöta ner ett samspelt Kanada eller Ryssland med fullstarkt lag under sju matcher vore något helt annat än att göra snabba mål och backa hem.

Trots att jag inte gillar dagens landslagsturneringar, så skriker jag nog mig hes varje gång Lejonen spelar VM och OS. Hockey är ju trots allt så jävla roligt.

mangs
2006-05-23, 13:39
Jag föstår dina synpunkter men tycker du har fel. Den som är bäst för tillfället är bäst i världen och om man vinner en titel så är man också bäst just nu eftersom ingen annan som ställer upp kan slå en just nu. Tiden är ju en faktor som påverkar detta också. hade vi spelat samma turnering med samma lag om två månader kanske allt sett annorlunda ut.

Genom att vinna både OS och VM smama år har Sverige visat att just i år har vi lyckat toppa formen rätt til lde stora mästerskapen. Det är möjligt att andra lag är bättre idag eller för tre veckor sedan men inom idrott handlar det allt som oftast om att vara bäst när det gäller! :hbang:

Daniel_S
2006-05-23, 14:17
Det är ju just tidsfaktorn som är alldeles för begränsad i landslagsturneringarna. Som det är nu så kan alla vinna över "den bäste" fast dagen efter, under samma förutsättningar. Gör samma sak med vinnaren av Elitserien, så kommer vinnaren med större sannolikhet vinna nästa matchserie.

Det jag tycker är synd, är att landslagsspel skiljer sig så mycket från allt övrigt spel. Bäst när det gäller fungerar när man rör sig i tidsperioder som passar spelet. I hockey-VM handlar det om 3 matcher på 4-5 dagar, resten är det lite si som så med, samma procedur tar en dryg månad i seriehockey. Det tycker jag säger en del om skillnaderna i förutsättningarna.

Det enda jag egentligen vill säga är att det inte utses världen bästa landslag i någondera turneringarna, endast en vinnare. Slumpfaktorn är för hög, och de flesta har aningar om vad som skulle hända om landlagshockey skulle avgöras som ligahockey eller gamla Canada cup. Det är bara att se på matchbilden från tidigare turneringsfinaler för att se stora skillnader mot finalserier.