handdator

Visa fullständig version : motsägelsefullt?


LisaB
2006-05-21, 19:53
många äter protein och fett på kvällen men undviker kolhydrater för att dessa inte skall lagras in som fett. men fettet man äter då, det lagras ju alltid in som fett. motsägelsefullt?

King Grub
2006-05-21, 19:54
Kolhydrat hämmar även fettförbränningen.

sitsena
2006-05-21, 19:55
fett lagras inte direkt som underhudsfett. stora mängder fett lagras dock som det..
edit: grub du är snabb...

BRÖÖÖÖD
2006-05-21, 21:12
Jag läste någon post någonstans att man behöver kolhydrater som sista mål för att hålla blodsockret uppe under natten. Jag tror att det var Lizard som drog fram en studie på det.

Tintomara
2006-05-22, 06:31
Jag läste någon post någonstans att man behöver kolhydrater som sista mål för att hålla blodsockret uppe under natten.
Men levern tillverkar ju socker under natten? Säger min diabetessköterska i alla fall.

Sverker
2006-05-22, 11:27
Men levern tillverkar ju socker under natten? Säger min diabetessköterska i alla fall.

Visst. Leverglykogenet balanserar blodsockernivån under natten. Äter ni protein på kvällen kommer de icke essentiella aminosyrorna att bli till glukos ( glukoneogenes ).




Som diabetiker kan det vara en bra sak att ha fullt med leverglykogen under natten. Det är bra för vanliga dödliga också eftersom leverglykogenet håller blodsockret uppe fram till frukost.

zirak
2006-05-22, 11:38
Meningen är också att hålla nere hastigheten på magtömningen så att det finns tillgång till proteiner under en längre tid.

BRÖÖÖÖD
2006-05-22, 16:14
Visst. Leverglykogenet balanserar blodsockernivån under natten. Äter ni protein på kvällen kommer de icke essentiella aminosyrorna att bli till glukos ( glukoneogenes ).




Som diabetiker kan det vara en bra sak att ha fullt med leverglykogen under natten. Det är bra för vanliga dödliga också eftersom leverglykogenet håller blodsockret uppe fram till frukost.

Så alltså så ska man äta både protein, kolhydrater och fett det sista målet man äter ;) ?

Förlåt för min okunskap.

maRRtin
2006-05-22, 16:32
Så alltså så ska man äta både protein, kolhydrater och fett det sista målet man äter ;) ?

Förlåt för min okunskap.
Förmodligen, hur normalt är det att enbart leva på kvarg bara för att det snart är sängdags?

BRÖÖÖÖD
2006-05-22, 20:00
Förmodligen, hur normalt är det att enbart leva på kvarg bara för att det snart är sängdags?

Jag har sett massor på detta forum, andra forum och några till forum som bara äter just kvarg innan sänggående bara för att de inte vill få i sig kolhydrater!!! *grr27* *grr27* *grr27*

Bra vet jag inte om det är. Förmodligen inte. Jag tycker inte att du ska komma med ett så fräsigt svar när du inte vet vad jag har sett!
Så lägg av!