handdator

Visa fullständig version : En dov smärta i ländryggen.


meathead
2006-05-21, 18:31
Som topicen säger så känner jag en dov smärta i ländryggen (dom fem nedersta ryggkoterna?) Smärtan får jag efter att jag tränat benen. För nuvarande tränar jag dom i en vertikal benpress. Känns ungefär som någon lyft undan musklerna på ryggen och gett mig en höger rakt på kotorna. Det ömmar alltså lite. Känner att smärtan förstärks när jag tränar magen i roman chair med viktskivor på bröstet i den negativa fasen. Är lite sne i ryggen sedan uppväxten och undrar vad fasen man kan göra åt det här? Kör för övrigt inte knäböj eller marklyft på grund av problemet. "skadan" är inte orsakad av träning utan hade ett tungt jobb förr. Alla tips o trix är välkomna.

wahad
2006-05-22, 07:15
Som topicen säger så känner jag en dov smärta i ländryggen (dom fem nedersta ryggkoterna?) Smärtan får jag efter att jag tränat benen. För nuvarande tränar jag dom i en vertikal benpress. Känns ungefär som någon lyft undan musklerna på ryggen och gett mig en höger rakt på kotorna. Det ömmar alltså lite. Känner att smärtan förstärks när jag tränar magen i roman chair med viktskivor på bröstet i den negativa fasen. Är lite sne i ryggen sedan uppväxten och undrar vad fasen man kan göra åt det här? Kör för övrigt inte knäböj eller marklyft på grund av problemet. "skadan" är inte orsakad av träning utan hade ett tungt jobb förr. Alla tips o trix är välkomna.

Kanske är just knäböj och marklyft du behöver köra för att stärka upp den delen av muskelaturen.
Finns olika förklarar till din smärta, har själv lika dant då och då.
Orkar inte riktigt gå in på de olika orsakerna nu på morgonen bara.
Men som sagt, stärk mage och ryggregionen.

Börje H
2006-05-22, 07:17
Som topicen säger så känner jag en dov smärta i ländryggen (dom fem nedersta ryggkoterna?) Smärtan får jag efter att jag tränat benen. För nuvarande tränar jag dom i en vertikal benpress. Känns ungefär som någon lyft undan musklerna på ryggen och gett mig en höger rakt på kotorna. Det ömmar alltså lite. Känner att smärtan förstärks när jag tränar magen i roman chair med viktskivor på bröstet i den negativa fasen. Är lite sne i ryggen sedan uppväxten och undrar vad fasen man kan göra åt det här? Kör för övrigt inte knäböj eller marklyft på grund av problemet. "skadan" är inte orsakad av träning utan hade ett tungt jobb förr. Alla tips o trix är välkomna.
Tips och tips, men.. Naturligtvis är det bästa tipset att du akall uppsöka sjukgymnast alt naprapat som kan göra en grundlig undersökning på dig och utesluta ev allvarligare problem. Om jag skulle skjuta från höften lite så låter det som om du har en instabilitet i ryggen som gör sig påmind när du belastar columna. Det är nästan alltid positivt med stabiliseringsträning av ryggkotpelaren. Skippa roman chair och kör långsamma crunches istället(tryck ner svanken!). Variera med sneda crunches, statiska crunches, korta enbenslyft (med svanken i golvet). Men som sagt är internet-råd inte mycket värda egentligen.

meathead
2006-05-22, 08:47
Ok! Tack för svaren.