handdator

Visa fullständig version : Hjälp med chiliodling


Zakath
2006-05-21, 18:03
Jag sådde förra året 3 plantor av chilisorten habanero som alla växte sig ganska stora men aldrig hann få frukt. Så i år planterade jag om dem i varsin separat kruka, för ungefär två veckor sedan. Men de har inte börjat växa ännu, de har bara några pyttesmå blad som växteut i vintras när jag vattnade dem väldigt sparsamt för att de skulle klara vintern bättre. Jag har också fått ställa ut dem på balkongen då det pågår en liten epidemi av spinn bland dem och några andra växter, men chilin verkar inte ha blivit drabbat så hårt och är snart frisk. De små bladen den har blev tyvärr solskadade i början av behandlingen, men verkar ha vant sig vid solen nu.

Men de växer inte!

Så här ser den största av plantorna ut just nu:
http://i61.photobucket.com/albums/h55/Zakke87/Blommor/habanero.jpg

Någon som har några tips eller teorier på hur jag ska få dem att börja växa ordentligt?

Granatgiraffen
2006-05-21, 18:05
Anabola.

Zakath
2006-05-21, 20:06
Ingen som vet vad som kan vara anledningen till att de inte växer? Klarar de inte av solljuset utomhus kanske?

Me_Myself
2006-05-21, 20:10
Jag odlade chili ett år och då hade jag dem inne tills det var riktigt fint väder.

mathor
2006-05-21, 20:11
Ingen som vet vad som kan vara anledningen till att de inte växer? Klarar de inte av solljuset utomhus kanske?

Gick omplanteringen smärtfritt då?

slappe
2006-05-21, 20:12
Du kan använda fibernät som skyddar mot sol och vind.

Finns några tips här: http://www.odla.nu/artiklar/odla_chilipeppar.shtml

Zakath
2006-05-21, 20:14
Gick omplanteringen smärtfritt då?

Jo det tycker jag, nästan alla rötter klarade sig, de har haft bra med vatten hela tiden. Det enda jag kan komma på är att solljuset kanske hindrar bladen från att binda energi från solljuset då bladen kloroplasterna i bladen kanske blivit skadade?

Magnolia
2006-05-21, 20:17
Jag skulle tro att det är för kallt än så länge. Speciellt på nätterna. Det kommer med all säkerhet börja växa så fort det blir varmare hela dygnet.

Zakath
2006-05-21, 20:18
Du kan använda fibernät som skyddar mot sol och vind.

Finns några tips här: http://www.odla.nu/artiklar/odla_chilipeppar.shtml

Fibernät kanske är något ändå, om det är så att chilin inte riktigt klarar av solen. Tack för tipset!

Zakath
2006-05-21, 20:19
Jag skulle tro att det är för kallt än så länge. Speciellt på nätterna. Det kommer med all säkerhet börja växa så fort det blir varmare hela dygnet.

Så kan det ju också vara :) Jag kanske bara ska ta dem och ställa dem på en mer skuggig plats tills det blir varmare.

kalle_banan
2006-05-21, 20:43
Jag stämmer in i kören och säger att det lite tidigt att ställa ut blomman, även om det börjar bli dags snart. Om du flyttar in det så gör det inte utan pardon, utan träna den eller ställ den på ett ställe med lägre värme än husvärme och liknande luftfuktighet som ute.
Jag härdade en blomma för två år sen innan jag ställde ut dom, jag hade dom ute i en timma när det fint väder i några veckor innan jag ställde ut dom för gott. Dom klarade sig bra. Men vårda dina så ska du se att dom börjar växa snart, det krävs lite tålamod bara.

Zakath
2006-05-21, 20:53
Jag stämmer in i kören och säger att det lite tidigt att ställa ut blomman, även om det börjar bli dags snart. Om du flyttar in det så gör det inte utan pardon, utan träna den eller ställ den på ett ställe med lägre värme än husvärme och liknande luftfuktighet som ute.
Jag härdade en blomma för två år sen innan jag ställde ut dom, jag hade dom ute i en timma när det fint väder i några veckor innan jag ställde ut dom för gott. Dom klarade sig bra. Men vårda dina så ska du se att dom börjar växa snart, det krävs lite tålamod bara.

Problemet är ju att dem förmodligen har spinn på sig (även om jag precis påbörjat en behandling), det var därför jag ställde ut dem. Så jag vill inte gärna ta in dem ännu. Men förhoppningsvis borde de börja växa när det blir varmare då :)

ArooN
2006-05-21, 22:18
Jag odlar en sorts chili (cayenne) dessa skall inte vara ute dygnet runt förrens det är garanterat 10*c på natten.
Jag har ute mina på dagen om det är sol annars inne, de växer bra och har börjat blomma nu för en vecka sedan.

andreas

Archos
2006-05-21, 22:35
Et annat problem kan vara att du planterat dem i stora krukor för fort. Om man ökar krukstorleken lite i taget så att rötterna fyller ut krukan ordentligt så kan man få en jämnare tillväxt. Annars gillar paprika, chili mm värme och sol väldigt mycket, men är det samtidigt för torrt (som inne) så får de lätt spinn.

Ett annat problem kan var jordkvalitéten. Växus billiga jord t ex är skit och innehåller mest ljus torv och håller ingen näring. Köp lite dyrare jord, plantera om dem i mindre krukor, håll dem varmt och ljust men inte direkt i sol i början och höj luftfuktigheten (med blomstpruta exempelvis). När de kommer igång planterar du om dem i successivt större krukor och vänjer dem vid full sol stegvis så ska du se att du får bra med frukt i sommar.

Mot spinn kan du använda en treprocentig lösning med två delar såpa och en del t-röd, eller så kan du köpa rovkvalster som skickas på posten och som käkar spinn!:devil:

Zakath
2006-05-21, 22:49
Jag odlar en sorts chili (cayenne) dessa skall inte vara ute dygnet runt förrens det är garanterat 10*c på natten.
Jag har ute mina på dagen om det är sol annars inne, de växer bra och har börjat blomma nu för en vecka sedan.

andreas

Jag vill också att mina ska blomma *cry*
Det var droppen, nu åker de in, jag kunde inte hitta någon spinn på dem så förhoppningsvis klarar de sig. Får hoppas att deras inflyttning simulerar sommartid så att de börjar växa nu, hoppas!

Zakath
2006-05-21, 22:52
Et annat problem kan vara att du planterat dem i stora krukor för fort. Om man ökar krukstorleken lite i taget så att rötterna fyller ut krukan ordentligt så kan man få en jämnare tillväxt. Annars gillar paprika, chili mm värme och sol väldigt mycket, men är det samtidigt för torrt (som inne) så får de lätt spinn.

Ett annat problem kan var jordkvalitéten. Växus billiga jord t ex är skit och innehåller mest ljus torv och håller ingen näring. Köp lite dyrare jord, plantera om dem i mindre krukor, håll dem varmt och ljust men inte direkt i sol i början och höj luftfuktigheten (med blomstpruta exempelvis). När de kommer igång planterar du om dem i successivt större krukor och vänjer dem vid full sol stegvis så ska du se att du får bra med frukt i sommar.

Mot spinn kan du använda en treprocentig lösning med två delar såpa och en del t-röd, eller så kan du köpa rovkvalster som skickas på posten och som käkar spinn!:devil:

Jag förstår verkligen inte det där med krukorna, hur skulle det påverka rötterna egentligen? Växterna växer ju ursprungligen i naturen, inte i krukor. Lite för jobbigt att plantera om så mycket tycker jag.

Jordproblemet har jag löst genom att plantera mina chilis i tre olika sorters jordar, för att kunna jämföra om det blir någon skillnad i smak/skörd.

Tidigare idag gjorde jag faktiskt en sådan lösning du beskriver, så jag hoppas den fungerar.

Archos
2006-05-21, 22:54
Lyssna nu på mina råd om krukstorleken också. Lerkrukor är dessutom kallare än plastkrukor, så de krukor på bilderna kan du ha dem i efter de fyllt ut rötterna i två omgångar mindre krukor!

Zakath
2006-05-21, 22:58
Lyssna nu på mina råd om krukstorleken också. Lerkrukor är dessutom kallare än plastkrukor, så de krukor på bilderna kan du ha dem i efter de fyllt ut rötterna i två omgångar mindre krukor!

Hur viktigt är det egentligen med så noggrant krukbyte jämfört med ett sotrt krukbyte? Går det att mäta på något sätt?

Archos
2006-05-21, 23:02
Stor jordvolym blir kallare när den blir blöt. Det blir svårare för små rötter att forsera en kall större blöt jordvolym. Torkar jorden upp lite fortare så utvecklas rötterna snabbare T ex så trivs småplantor tätt ihop, även när man glesar småplantor första gången så planterar man dem t ex tre eller fler i samma kruka tills man till slut har dem en och en.

Tittar man i naturen så är kal jordyta det onaturligaste som finns. Naturen strävar efter att täcka den. Den är en symbios av arter som bildar de olika jordskikten och mikroklimatet där.

Zakath
2006-05-21, 23:03
Stor jordvolym blir kallare när den blir blöt. Det blir svårare för små rötter att forsera en kall större blöt jordvolym. Torkar jorden upp lite fortare så utvecklas rötterna snabbare T ex så trivs småplantor tätt ihop, även när man glesar småplantor första gången så planterar man dem t ex tre eller fler i samma kruka tills man till slut har dem en och en.

Tittar man i naturen så är kal jordyta det onaturligaste som finns. Naaturen strävar efter att täcka den. Den är en symbios av arter som bildar de olika jordskikten och mikroklimatet där.

Finns det inte något enklare sätt då? Värma upp krukan eller något istället kanske?

Archos
2006-05-21, 23:10
Hur viktigt är det egentligen med så noggrant krukbyte jämfört med ett sotrt krukbyte? Går det att mäta på något sätt?

Det är väldigt enkelt - när du ser att rötter börjar sticka ut ur bottenhålen så kan du ta ur jordklumpen ur krukan och är det ordentligt med synliga rötter så är det dags för en större kruka. Men om du planterar plantorna i en plastkrukor med 10 cm i diameter och rötterna fyllt up den så kan du nog sätta dem i dina krukor på bilden. Då är det nog tillräckligt varmt ute för att ha dem där (passa dig för frostnätter som kan komma i början på juni).

Zakath
2006-05-21, 23:15
Det är väldigt enkelt - när du ser att rötter börjar sticka ut ur bottenhålen så kan du ta ur jordklumpen ur krukan och är det ordentligt med synliga rötter så är det dags för en större kruka. Men om du planterar plantorna i en plastkrukor med 10 cm i diameter och rötterna fyllt up den så kan du nog sätta dem i dina krukor på bilden. Då är det nog tillräckligt varmt ute för att ha dem där (passa dig för frostnätter som kan komma i början på juni).

Jag får se om jag planterar om dem igen, men nu har jag satt två lampor som lyser på växterna så att de håller sig varma och får rikligt med ljus. Jag hoppas att det inte är dåligt att ge dem ljus på natten? Tack för alla tips förresten, jag har lärt mig mycket!

Archos
2006-05-21, 23:24
Jag hoppas att det inte är dåligt att ge dem ljus på natten?

Du kanske inte behöver köra hela natten? Annars så växer det ju så det knakar långt norröver i vårt land tack vare långa dagar. En väldigt kort och intensiv säsong. Dessutom så har jag för mig att de som odlar kruksallad och andra kryddor i kruka belyser sina växter stora delar av dygnet.

Kul att kunna hjälpa till!

Zakath
2006-05-21, 23:26
Du kanske inte behöver köra hela natten? Annars så växer det ju så det knakar långt norröver i vårt land tack vare långa dagar. En väldigt kort och intensiv säsong. Dessutom så har jag för mig att de som odlar kruksallad och andra kryddor i kruka belyser sina växter stora delar av dygnet.

Kul att kunna hjälpa till!

Om det inte är skadligt så ska jag nog försöka med belysningen hela natten ett tag framöver, om det kan hjälpa dem att komma igång från den långa vintern och deras långsamma utveckling så :) Hoppas! Tack igen!

Zakath
2006-11-10, 19:10
Tänkte bara uppdatera tråden med att mina chilis tillslut blev väldigt fina, de behövde bara värme. Den dyra jorden var också bäst, men jag orkade aldrig plantera om dem så de fick alla extra näring i slutet.

Här är några bilder på en del av skörden (31 st frukter) samt några bilder på plantorn med lite frukt kvar som jag sparat.

En del av skörden!
http://i61.photobucket.com/albums/h55/Zakke87/Blommor/chilifat31st.jpg

Den finaste habaneroplantan, fast jag råkade tyvärr skugga bilden.
http://i61.photobucket.com/albums/h55/Zakke87/Blommor/habaneroplanta.jpg

Några förkrympta avlånga chilis som kom efter att jag skördat plantan, tror att de blev så små på grund av brist på ljus och näring.
http://i61.photobucket.com/albums/h55/Zakke87/Blommor/chilisavlnga.jpg

Min lillasyster fick också en planta av mig, men hon ville aldrig plantera om den så den fick bara en frukt, men det blev en mutantfrukt som såg ganska speciell ut.
http://i61.photobucket.com/albums/h55/Zakke87/Blommor/chilimutant.jpg

slappe
2006-11-10, 19:15
Vackert Zakath!

akAn
2006-11-10, 21:39
nice :)

Metal_boy_
2006-11-10, 23:24
Du måste ha en hel djungel hemma med alla dina växter? :)

Zakath
2006-11-11, 12:58
Du måste ha en hel djungel hemma med alla dina växter? :)

Det börjar bli platsbrist på de soligare platserna i huset. :D

Handcuff
2006-11-11, 13:01
Odlingslampa/värmelampa?

Zakath
2006-11-11, 21:26
Odlingslampa/värmelampa?

Jo jag har funderat på det, men måste inte växterna få vila till vintern?

DavidN
2006-11-11, 21:57
Egentligen, men det kräver timing även hos plantan.
I våra breddgrader eller längre ner är chili en anuell, ettårig och dör ner. Det är troligt att det går utmärkt att driva den som bienn (tvåårig) eller mer, men förr eller senare är det dags att odla upp nya plantor (till våren).
Har du coola plantor hemma så kan du korsa lite :)

Varför inte lite balla freakplantor som på bilden ovan (om du snor frön från den defekta frukten)

Zakath
2006-11-11, 22:03
Varför inte lite balla freakplantor som på bilden ovan (om du snor frön från den defekta frukten)

Tyvärr var den frölös :( Men plantan överlever nog till nästa år, får se vad det blir då. Annars är det ju möjligt att den är infertil.

Alla chilis är väl perenner? Så jag tycker det borde gå att odla dem i flera år.