handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning


Purren
2006-05-21, 16:40
Två frågor:
Finns det något speciellt man ska äta efter ett konditionspass?
Efter styrketräningen tar jag en proteinshake, men det känns ju lite onödigt efter ett konditionspass eftersom konditionsträning knappast stimulerar proteinsyntesen i samma utsträckning. Är det kolisar som gäller?

Kan man styrketräna och kondtionsträna samtidigt om man ligger på ett energiplus och fortfarande öka bra i båda två?

King Grub
2006-05-21, 16:44
Kolhydrat + protein, gärna maltodextrin + vassle, om snabb återhämtning och glykogeninlagring önskas. Protein tillsammans med kolhydraterna ger snabbare och effektivare glykogeninlagring. Efter tömmande konditionsträning är 1-1.5 g kolhydrat/kilo om enbart kolhydrat används eller runt 0.8 g/kilo om även protein intas, lämpliga siffror, direkt efter träningen. Motsvarande mängd inom några timmar.

BRÖÖÖÖD
2006-05-21, 18:46
Kolhydrat + protein, gärna maltodextrin + vassle, om snabb återhämtning och glykogeninlagring önskas. Protein tillsammans med kolhydraterna ger snabbare och effektivare glykogeninlagring. Efter tömmande konditionsträning är 1-1.5 g kolhydrat/kilo om enbart kolhydrat används eller runt 0.8 g/kilo om även protein intas, lämpliga siffror, direkt efter träningen. Motsvarande mängd inom några timmar.

Du sa förut (tror jag) att det är bättre med att ta vasslet + malto innan och enbart malto efter.

Sedan sa du också att protein inte var nödvändigt efter konditionsträning. Fast jag kan ha fattat det helt fel.

MVH Isak

King Grub
2006-05-21, 19:19
Fast jag kan ha fattat det helt fel.

Japp. Du blandar ihop styrke- och konditionsträning.

BRÖÖÖÖD
2006-05-21, 21:08
*slap*

"ibland säger en smiley mer än tusen ord"

Skrollovicz
2006-07-02, 19:47
Motsvarande mängd inom några timmar.

Så två riktiga kolhydratbomber är att rekommendera efter intensiva konitionspass? Tacksam för svar.

King Grub
2006-07-02, 20:05
Är du ute efter glykogeninlagring och återhämtning är det stora mängder kolhydrat som gäller, ja. Har du ingen kaloribegränsning att tänka på behöver du inte begränsa kolhydratintaget timmarna efter träning heller.

En konditionsidrottare behöver för övrigt i genomsnitt mellan 7-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt och dygn för att prestera... optimalt.

King Grub
2006-07-02, 20:13
http://www.jssm.org/vol3/n3/3/v3n3-3pdf.pdf

Skrollovicz
2006-07-03, 07:22
Sjyst länk! :bow: