handdator

Visa fullständig version : Anatomifråga...


Yes
2006-05-21, 16:26
Vad är det för muskel som sitter precis under bakre deltat och på latsen(om vi kollar på högersidan)?
http://www.eskimo.com/~erics/Olympia2k2/image069.jpg

Baan
2006-05-21, 17:32
rhomboid?

olle lindblad
2006-05-21, 17:34
Ser ut som Teres Minor

Sheogorath
2006-05-21, 17:45
Ser ut som Teres Minor

+1

Sheogorath
2006-05-21, 17:50
rhomboid?

Ligger bakom trapezius.

olle lindblad
2006-05-21, 17:54
Nu blev jag fundersam här. Borde det inte vara Teres Major iaf? Eller är det bara storleken som förvirrar?

mange_
2006-05-21, 17:58
jag gissar på infraspinatus.

om inte så teres major.

Sheogorath
2006-05-21, 18:00
Om man kikar på ExRx.net och hur musklerna fäster på skulderbladet så utreder jag till följande:

Infra- och supraspinatus samt Rhomboids torde vara djupt liggande och syns inte.

Skakis
2006-05-21, 18:07
Jag är inne på manges spår, infraspinatus. Teres minor/major känns för små och går väl dessutom mer "tvärgående" än så där? Ser ut att vara infraspinatus.

olle lindblad
2006-05-21, 18:10
Jag är inne på manges spår, infraspinatus. Teres minor/major känns för små och går väl dessutom mer "tvärgående" än så där? Ser ut att vara infraspinatus.
Det är lätt att lura sig också, om han sänker armen ser de mer tvärgående ut eftersom major/minor fäster på armen.

Skakis
2006-05-21, 18:20
Det är lätt att lura sig också, om han sänker armen ser de mer tvärgående ut eftersom major/minor fäster på armen.

Jo, det är jag väl medveten om, men jag köper ändå inte teres major/minor. Särskilt inte teres major som ju verkar som inåtrotator på humerus. I detta fall så håller personen humerus i ett utåtroterat läge, då borde rimligtvis inte teres major vara spänd, eller hur?

Jag frågade min anatomilärare över msn nu och han påstår att det är infraspinatus och bifogade denna bild. Pilutta er! ;)

http://img354.imageshack.us/img354/9494/image0168ai.jpg

olle lindblad
2006-05-21, 18:28
Trying to be a wiseguy eh? Nej, men du har har rätt. Får plugga på mer...

Skakis
2006-05-21, 18:30
Trying to be a wiseguy eh? Nej, men du har har rätt. Får plugga på mer...

Wiseguy? No no... fick ju "springa" och dra läraren i byxbenet för att få det hela rätt. Så jag skriver under på att plugga mer. :)

Yes
2006-05-21, 18:42
Bra svar, tack!

Nästa fråga; vad är den bra för? :D

Sheogorath
2006-05-21, 19:25
Sheo pwned!!!111

mange_
2006-05-21, 20:27
Bra svar, tack!

Nästa fråga; vad är den bra för? :D

stabiliserar axelleden. är väl även den starkaste utåtrotatorn.

Yes
2006-05-21, 20:38
Är det samma sak som gäller här som för rotatorcuffarna, att det kan bli problem om de växer sig för stora? Jag har iaf för mig det var anledningen till att man inte bör träna rotatorcuffarna för tungt.

Anlednigen till att jag undrar är för att det blir nästan som ett par tennisbollar när jag sträcker armarna bakåt. Ser skitskumt ut, och jag har alltid undrat vad det är för knepiga muskler. Frågan nu är alltså om det kan orsaka något problem.

olle lindblad
2006-05-21, 21:36
Är det samma sak som gäller här som för rotatorcuffarna, att det kan bli problem om de växer sig för stora? Jag har iaf för mig det var anledningen till att man inte bör träna rotatorcuffarna för tungt.

Anlednigen till att jag undrar är för att det blir nästan som ett par tennisbollar när jag sträcker armarna bakåt. Ser skitskumt ut, och jag har alltid undrat vad det är för knepiga muskler. Frågan nu är alltså om det kan orsaka något problem.
Jag vet inte om de kan bli för stora. Att man inte ska träna dem tungt beror nog mer på att det är svårt att göra sådana rörelser (inåt- och utåtrotationer) med stor belastning utan att hjälpa till en massa med andra muskler. Jag tränar dem själv väldigt lätt som uppvärmning före bröst/axlar /rygg och tre set 10-12 reps var av utåt/inåtrotation som avslutning. Det jag märkt av mest är att axelleden känns stabilare och det blir mindre spänningar runt skulderbladen.

mange_
2006-05-21, 22:50
Är det samma sak som gäller här som för rotatorcuffarna, att det kan bli problem om de växer sig för stora? Jag har iaf för mig det var anledningen till att man inte bör träna rotatorcuffarna för tungt.

Anlednigen till att jag undrar är för att det blir nästan som ett par tennisbollar när jag sträcker armarna bakåt. Ser skitskumt ut, och jag har alltid undrat vad det är för knepiga muskler. Frågan nu är alltså om det kan orsaka något problem.

infraspinatus är en del av rotatorcuffen och nej det blri väl inga särskila problem om den växer sig stora.

Arne Persson
2006-05-21, 23:00
Vid dissektion så sitter M. infraspinatus och M. teres minor så tätt ihop att man måste skilja på dom med sk trubbig dissektion dvs med sin tumme.