handdator

Visa fullständig version : Ang dopingtillslaget senast


Allan
2006-05-21, 14:35
Nu får jag PM om varför trådarna flyttas hela tiden. Av den enkla anledningen att folk inte kan ge fan i att spekulera i vem/vilka som är gripna. Diskutera på - men den som skriver namn kommer att få svårt att komma in på Kolozzeum i framtiden. Vi har sett de mest horribla förslag, och sånt håller vi inte på med på Kolozzeum. Inga spekulationer tack.

Ta resterande diskussion i den här tråden. Minsta lilla ifrågasättande av vår policy i frågan kommer att ge omedelbara konsekvenser - så här är det och tjafsa inte om det. Inga länkar till andra ställen där infon finns heller, om den finns.


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=546666&previousRenderType=6


allan

Labero
2006-05-21, 14:37
Det blir varken kännbara straff eller några direkta förändringar på marknaden.

Fettecke
2006-05-21, 14:40
det lär ju bli kedjereaktion på det hela, straffas 30, så är det nog minst det dubbla antalet som börjar fundera förhoppningsvis.

Baan
2006-05-21, 14:40
det lär ju bli kedjereaktion på det hela, straffas 30, så är det nog minst det dubbla antalet som börjar fundera förhoppningsvis.

nja, inte om straffen är försumbara..

Arne Persson
2006-05-21, 14:41
Allan du är helt underbart kolerisk!:bow: :bow: :bow:

Fettecke
2006-05-21, 14:41
nja, inte om straffen är försumbara..
förhoppningsvis blir det lite bättre straff på detta... uppmärksammat blir det, vilket är till en fördel

Ninjasmurf
2006-05-21, 14:42
Var det inte ett liknande tillslag för inte allt för länge sen

Labero
2006-05-21, 14:42
förhoppningsvis blir det lite bättre straff på detta... uppmärksammat blir det, vilket är till en fördel

Tror du att de ändrar lagstadgarna bara för att det är uppmärksammat?

Anonym112
2006-05-21, 14:43
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,828882,00.html

:D

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=70707

Kagen
2006-05-21, 14:44
Tack Allan!

Ämnet ligger förmodligen top-of-mind på många som först läst nyheterna och sedan loggar in på sitt favoritträningsforum. När trådar då stängs/flyttas så väcker det mer frågor än stillar dem. Bra att du startade en tråd i ämnet och styrde upp dem i ett och samma inlägg.

Bra också att polisen uppenbarligen har viss prioritet på doping med - medierna rapporterar ju om ett väldigt stort tillslag med långa förgreningar. Bra jobbat!

Yankeee
2006-05-21, 14:44
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,828882,00.html

:D

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=70707

Vad är det roliga? Att du länkar till ditt "egna" skämt?

Ryska_raketen
2006-05-21, 14:45
Vad är det roliga? Att du länkar till ditt "egna" skämt?


PWNED!1

Pdaddy
2006-05-21, 14:45
Var det inte ett liknande tillslag för inte allt för länge sen

Jo de va nån fabrik i Upplandsväsby eller nåt. Skulle inte va de minsta förvånad om det tillslaget resulterade i detta också .

M

Fettecke
2006-05-21, 14:45
Tror du att de ändrar lagstadgarna bara för att det är uppmärksammat?
självklart ändras inte lagen bara för nått sånt... men det jag syftade på var att förhoppningsvis så blir det inte den mildaste dommen, även att beviset finns, utan att det blir ett korrekt straff, som inte mildras bara för någon annan orsak...

tex. Person A shallar på person B, då får person A lindrigare straff och får böta nån tusenlapp och sen är det bra. straffa alla som det straff dom verkligen ska ha tänkte jag på...

Ninjasmurf
2006-05-21, 14:46
Jo de va nån fabrik i Upplandsväsby eller nåt. Skulle inte va de minsta förvånad om det tillslaget resulterade i detta också .

M

fick samma känsla jag med

Baan
2006-05-21, 14:48
självklart ändras inte lagen bara för nått sånt... men det jag syftade på var att förhoppningsvis så blir det inte den mildaste dommen, även att beviset finns, utan att det blir ett korrekt straff, som inte mildras bara för någon annan orsak...

tex. Person A shallar på person B, då får person A lindrigare straff och får böta nån tusenlapp och sen är det bra. straffa alla som det straff dom verkligen ska ha tänkte jag på...

shallar? :D tjallar, tjallare osv...

problemet ligger nog inte i att någon tjallar på någon annan och slipper straff, utan att straffen i sig inte är sådär sjukt hårda, lite så att det bilr en "det var värt det" - mentalitet.

Labero
2006-05-21, 14:49
tex. Person A shallar på person B, då får person A lindrigare straff och får böta nån tusenlapp och sen är det bra. straffa alla som det straff dom verkligen ska ha tänkte jag på...


Man får inte lägre straff om man golar. Som tur är.

stenis
2006-05-21, 14:52
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,828882,00.html

:D

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=70707

jaha? Vart vill du komma med dedär då?

OnT: Vet att dom gjorde något tillslag i borlänge för ett tag sedan också, om det var det ni tänkte på.?

Baan
2006-05-21, 14:54
jaha? Vart vill du komma med dedär då?



Att han blivit kändis.

Coldsmith
2006-05-21, 14:57
Intressant ändå att det är bra att dopingligan blev "sprängd" samtidigt som vi jublar åt monster på scenen. Men men. Var bara tvungen att säga det :).

Allan
2006-05-21, 14:59
Intressant ändå att det är bra att dopingligan blev "sprängd" samtidigt som vi jublar åt monster på scenen. Men men. Var bara tvungen att säga det :).


I sammanhanget förtjänar att påpekas att i helgen avgörs den första större svenska tävlingen där Classic Bodybuilding har en framträdande plats, en gren där den extrema volymen inte premieras.


allan

Coldsmith
2006-05-21, 15:01
I sammanhanget förtjänar att påpekas att i helgen avgörs den första större svenska tävlingen där Classic Bodybuilding har en framträdande plats, en gren där den extrema volymen inte premieras.


allan

Läckert, får kika på det :). Tack för tipset!

TCOG
2006-05-21, 15:52
är inte alls förvånad.

tano
2006-05-21, 16:04
shallar? :D tjallar, tjallare osv...

problemet ligger nog inte i att någon tjallar på någon annan och slipper straff, utan att straffen i sig inte är sådär sjukt hårda, lite så att det bilr en "det var värt det" - mentalitet.
Inte riktigt "thailand" hårdhet i straffen här.

Det är inte ofta man håller med domarna här i Sverige. kanske inte utomlands heller (thailand). men det måste ju finnas en medelväg att gå.

Nina L
2006-05-21, 16:05
http://www.aftonbladet.se/nyheter/0605/21/NYHETER-21s06kroppsbyggare_438.jpg

Den misstänkte idrottsstjärnan är kroppsbyggare. Personen på bilden har inget samband med artikeln. :)

jwzrd
2006-05-21, 16:05
Åja, på varusmuggling är det rätt hårda bandage.

jwzrd
2006-05-21, 16:06
http://www.aftonbladet.se/nyheter/0605/21/NYHETER-21s06kroppsbyggare_438.jpg

Den misstänkte idrottsstjärnan är kroppsbyggare. Personen på bilden har inget samband med artikeln. :)

Varför finns ingen diskussion om detta på på Body Nina?

olle lindblad
2006-05-21, 16:08
Varför finns ingen diskussion om detta på på Body Nina?
Det gör det.

Yankeee
2006-05-21, 16:10
http://www.aftonbladet.se/nyheter/0605/21/NYHETER-21s06kroppsbyggare_438.jpg

Den misstänkte idrottsstjärnan är kroppsbyggare. Personen på bilden har inget samband med artikeln. :)

Men kom igen, vad är det nu, fjärde gången någon drar samma skämt?

Anonym112
2006-05-21, 16:15
Men lär dig!

Det är kul med 'samma skämt'.

Yankeee
2006-05-21, 16:16
Men lär dig!

Det är kul med 'samma skämt'.

Förlåt, jag missade också att det blir ännu mer skoj om man länkar till sitt eget skämt.

Anonym112
2006-05-21, 16:19
Förlåt, jag missade också att det blir ännu mer skoj om man länkar till sitt eget skämt.

Man lär sig mke under livet.

jwzrd
2006-05-21, 16:21
Man lär sig mke under livet.

Vissa snabbare än andra.

Anonym112
2006-05-21, 16:24
Vissa snabbare än andra.

Instämmer.

Nina L
2006-05-21, 16:27
Men kom igen, vad är det nu, fjärde gången någon drar samma skämt?
Det var inget skämt, eller länk till ett skämt Det var en bild, en illustration i tråden. Trevligt ju.

Varför finns ingen diskussion om detta på på Body Nina?
Varför frågar du mig om det? Borde jag ha startat en?

Baan
2006-05-21, 16:27
Instämmer.

*rolleyes* *rolleyes* *rolleyes*

Anonym112
2006-05-21, 16:28
*rolleyes* *rolleyes* *rolleyes*

Utveckla. Mr skelögd.

jwzrd
2006-05-21, 16:30
Utveckla. Mr skelögd.

Utvecklingen lyder som följer: Lägg ner, du är inte rolig, det är lamt som fan att länka till sina egna lama skämt, du framstår enbart som en 16-årig pojkspoling. Gå och drick läsk!

Anonym112
2006-05-21, 16:32
Utvecklingen lyder som följer: Lägg ner, du är inte rolig, det är lamt som fan att länka till sina egna lama skämt, du framstår enbart som en 16-årig pojkspoling. Gå och drick läsk!

HAHA okej ska nog ta och öppna en läsk *popcorn*

Ta du din tuffa öl då.

Allan
2006-05-21, 16:34
Sluta tramsa i tråden.

allan

jwzrd
2006-05-21, 16:34
HAHA okej ska nog ta och öppna en läsk *popcorn*

Ta du din tuffa öl då.

Nej tack, jag dricker vatten.

Baan
2006-05-21, 16:35
Jag kan ta ölen!

Metal_boy_
2006-05-21, 16:57
Jag kan ta ölen!


Jag me, jag har hört att det är bra för håret!

Bönne
2006-05-21, 17:28
det lär ju bli kedjereaktion på det hela, straffas 30, så är det nog minst det dubbla antalet som börjar fundera förhoppningsvis.Det var en väldigt naiv syn på det hela.

Allan
2006-05-21, 17:59
Det enda som skulle kunna ge de här snubbarna rejäla straff är om de dessutom drygat ut inkomsterna med narkotika - vilket inte alls är ovanligt. Just innehavet och försäljningen av dopingpreparat har löjligt lågt straffvärde i realiteten (tror inte någon nånsin dömts till maxstraff).
Inte ens de där som hade datalistor över sina kunder orsakade något annat än ett smärre avbrott i den dagliga tillförseln. Det fanns nya distributörer inom ett par dar.
Så länge det inte betraktas som ett rejält brott kommer inte juridiken att ha nåt större inflytande över svenska idrottsprestationer. Nä, det skulle vara som i Giro d'Italia....


allan

Janna
2006-05-21, 17:59
I sammanhanget förtjänar att påpekas att i helgen avgörs den första större svenska tävlingen där Classic Bodybuilding har en framträdande plats, en gren där den extrema volymen inte premieras.


allan

Men alla dopar sig inte för volymen, jag menar det är ju inte helt ovanligt att fitnesskillar som knappt har någon volym alls är fullpumpade med steroider. Minst lika många använder doping för att lyckas bli tillräckligt hårda och jag tror nog att killarna i classic bodybuilding kommer va lika hårda som de andra killarna.

Baan
2006-05-21, 18:00
Men alla dopar sig inte för volymen, jag menar det är ju inte helt ovanligt att fitnesskillar som knappt har någon volym alls är fullpumpade med steroider. Minst lika många använder doping för att lyckas bli tillräckligt hårda och jag tror nog att killarna i classic bodybuilding kommer va lika hårda som de andra killarna.

Bra poäng där! Ska vi snacka om en alternativ tävling där det är högre % rena killar så behöver vi börja testa klilarna med.

Coldsmith
2006-05-21, 18:01
Får lägga in en +1 på baan där :).

Coldsmith
2006-05-21, 18:07
Vad pratar vi om för straff då? Om dom nu är så låga? Vad kommer dom att få? En vettig uppskattning någon?

Allan
2006-05-21, 18:19
Vad pratar vi om för straff då? Om dom nu är så låga? Vad kommer dom att få? En vettig uppskattning någon?

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=426&typ=mot&rm=2005/06&bet=Ju503

"3 § Den som uppsåtligen bryter mot 2 § 2-7 döms för dopningsbrott till fängelse i högst två år.
Är ett brott som avses i första stycket med hänsyn till mängden dopningsmedel samt övriga omständigheter att anse som ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.
Om straff för olovlig införsel m.m. finns bestämmelser i lagen (2000:1225) om straff för smuggling. Lag (2000:1245).


3 a § Är ett brott som avses i 3 § första stycket att anse som grovt döms för grovt dopningsbrott till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är grovt skall det särskilt beaktas om det har utgjort led i en verksamhet som har bedrivits i större omfattning eller yrkesmässigt, avsett särskilt stor mängd dopningsmedel eller annars varit av särskilt farlig eller hänsynslös art. Lag (1999:44).


4 § För försök eller förberedelse till sådant dopningsbrott som inte är att anse som ringa döms till ansvar enligt 23 kap. brottsbalken, om gärningen gäller annan befattning än som avses i 2 § 6 eller 7.
Om flera har medverkat till brott som avses i 2 § 2-5, skall 23 kap. 4 och 5 §§ brottsbalken tillämpas. Lag (1999:44).


5 § Medel som varit föremål för brott enligt denna lag eller dess värde samt utbyte av sådant brott skall förklaras förverkat, om det inte är uppenbart oskäligt. Detsamma gäller vad någon har tagit emot som ersättning för kostnader i samband med ett sådant brott, eller värdet av det mottagna, om mottagandet utgör brott enligt denna lag.
Egendom som har använts som hjälpmedel vid brott enligt denna lag får förklaras förverkad, om det behövs för att förebygga brott eller om det annars finns särskilda skäl. "


allan

Allan
2006-05-21, 18:21
Det finns ju ett par rejäla processer mot veritabla grosshandlare men jag har lite svårt att yttra mig om de reella fallen, eftersom jag inte vet vad just dopningsdelen fick för påföljd. I de fallen fanns det dessutom en hel del narkotika, vapen och HB, men jag tror hela konkarongen slutade på sex år.


allan

Coldsmith
2006-05-21, 18:24
låter som saftiga straff i mina öron faktiskt.

Allan
2006-05-21, 18:26
låter som saftiga straff i mina öron faktiskt.

Just nu fick jag veta att ingen dömts till maxstraffet för dopingdelen. Inte heller i de mer kända fallen har dopingmedlen föranlett nån särskild straffsats. Däremot finns det ett fall i Sörmland för ett tag sen där någon med 25000 tabletter fick tre månader villkorligt.... Men då var det också endast doping också.


allan

Coldsmith
2006-05-21, 18:35
Just nu fick jag veta att ingen dömts till maxstraffet för dopingdelen. Inte heller i de mer kända fallen har dopingmedlen föranlett nån särskild straffsats. Däremot finns det ett fall i Sörmland för ett tag sen där någon med 25000 tabletter fick tre månader villkorligt.... Men då var det också endast doping också.


allan

Ok.

Nån som vet hur det gick för dom som var i den senaste doping-rejden? Var väl nån för ett halvår sen eller nåt? Ett liknande tillslag. Hur gick det där?

Allan
2006-05-21, 18:36
Ok.

Nån som vet hur det gick för dom som var i den senaste doping-rejden? Var väl nån för ett halvår sen eller nåt? Ett liknande tillslag. Hur gick det där?

Ingenting än. Några är släppta i avvaktan på rättegång. Tyder ju på att de knappast skulle riskera några längre straff.


allan

Trance
2006-05-21, 18:38
Det är lite lustigt att det verkar vara så relativt låga brott på försäljning av dopingmedel. Jag antar att skulle man åka fast med 25 000 E så skulle man torska rätt hårt.

Röda_Lacket
2006-05-21, 18:38
Kanske dags att anställa lite mer tullpersonal så att det inte kommer in så här mycket skit i landet

Baan
2006-05-21, 18:41
Kanske dags att anställa lite mer tullpersonal så att det inte kommer in så här mycket skit i landet

Ineffektivt skulle jag säga, dom kommer bara bli bättre på att gömma skitet istället. Vi får istället jobba på att minska efterfrågan. Lättare sagt än gjort iofs.

Röda_Lacket
2006-05-21, 18:44
Ineffektivt skulle jag säga, dom kommer bara bli bättre på att gömma skitet istället. Vi får istället jobba på att minska efterfrågan. Lättare sagt än gjort iofs.


Jag vet ju inte om detta stämmer men känslan är ju att efter vi gick med i EU och öppnagränser och hela den skiten. Så strömmar det in all möjligt skit in i landet. Finns det tillgängligt så är ju chansen större att folk testar tex steroider.

Yankeee
2006-05-21, 18:45
Jag vet ju inte om detta stämmer men känslan är ju att efter vi gick med i EU och öppnagränser och hela den skiten. Så strömmar det in all möjligt skit in i landet.

Och det hade inte hänt annars?

Coldsmith
2006-05-21, 18:46
Jo.. kanske feministerna skulle jobba på att bekämpa skönhetsidealen hos killar.. men.. nääää det kommer nog aldrig att hända.

Men jag håller med baan här faktiskt. Det är efterfrågan vi måste åt. Vi kommer nog aldrig att kunna stoppa dopingen med lagar och poliser.

Kanske vi borde fundera på att göra det lagligt via läkare? Så får man bättre koll på det iaf.

ugglan
2006-05-21, 18:46
Finns det tillgängligt så är ju chansen större att folk testar tex steroider.

Det är väl ganska sällan Kran-Lasse går fram till Junior på gymmet och frågar om han vill köpa ett parti Oxar? Tror inte de som börjar gör det för att någon erbjuder dom menar jag.

Yankeee
2006-05-21, 18:47
Kanske vi borde fundera på att göra det lagligt via läkare? Så får man bättre koll på det iaf.

Vem ska betala för det då? Skulle du tycka att var ok om du fick vänta ett par veckor för att komma till läkaren för att han ska skriva ut prepp och kolla hälsan på "kunderna"?

ugglan
2006-05-21, 18:48
Kanske vi borde fundera på att göra det lagligt via läkare? Så får man bättre koll på det iaf.

Det är fortfarande billigare svart än via apotek, såvida du inte vill att skattebetalarna ska stå för kalaset.

Röda_Lacket
2006-05-21, 18:54
Och det hade inte hänt annars?

Min personliga åsikt är att vi inte hade haft lika mycket "knark" i landet men det är ju helt omöjligt att "veta" bara vad jag tror.

Jag personligen tror inte att vi hade haft dessa problemen om inte tillgängligheten varit så hög som den är. Tex det finns stor tillgängligheten på massa verkningslösa mirakelpillar som folk köper. Skulle tillgängligheten på steroider öka ännu mer skulle nog många av dessa personer testa på steroider istället. För många vill ju se snabba resultat ... Detta är vad jag tror

Coldsmith
2006-05-21, 18:57
Vem ska betala för det då? Skulle du tycka att var ok om du fick vänta ett par veckor för att komma till läkaren för att han ska skriva ut prepp och kolla hälsan på "kunderna"?

Vem som ska betala för det? Dom som går dit förstås? Vem annars?

Sen är det förstås dessa dopingjeppar som får vänta, inte dom som behöver en operation. Vi har ju knappast full effektivitet i dagens sjukvård om du trodde det.

Kagen
2006-05-21, 19:00
Håller med om att det är effektivast att bekämpa doping genom att verka för minskad efterfrågan - där har vi alla ett ansvar inte minst vi som skriver och postar bilder på att forum som detta.

Det är nog svårt för tull och polis att ha koll på alla olika preparat och vilka som klassas som olaglig doping, knark av alla de slag kommer ännu i första rummet vad gäller bekämpning.

tano
2006-05-21, 19:14
3 a § Är ett brott som avses i 3 § första stycket att anse som grovt döms för grovt dopningsbrott till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är grovt skall det särskilt beaktas om det har utgjort led i en verksamhet som har bedrivits i större omfattning eller yrkesmässigt, avsett särskilt stor mängd dopningsmedel eller annars varit av särskilt farlig eller hänsynslös art. Lag (1999:44).

allan

Om man ska tro nyheterna låter det ju som solklart 4 år då.
Men så lätt är det ju aldrig.

Sedan om någon får fyra år blir det väl i realiteten mycket kortare?

Allan
2006-05-21, 19:17
Tillgången på illegala preparat har ökat dramatiskt i varje land som gått med i EU. Vore ju konstigt annars.


allan

Yankeee
2006-05-22, 04:59
Vem som ska betala för det? Dom som går dit förstås? Vem annars?

Sen är det förstås dessa dopingjeppar som får vänta, inte dom som behöver en operation. Vi har ju knappast full effektivitet i dagens sjukvård om du trodde det.

Ok, men om preppare ska betala för sin sjukvård är det inte mer än rätt att rökare och folk som brukar t.ex alkohol och andra droger också betalar sin sjukvård själva. Inget problem för mig iof.

JO SVERIGE HAR VÄRLDENS BÄSTA SJUKVÅRD!!1!1!ONE!!!

tano
2006-05-22, 08:53
Ok, men om preppare ska betala för sin sjukvård är det inte mer än rätt att rökare och folk som brukar t.ex alkohol och andra droger också betalar sin sjukvård själva. Inget problem för mig iof.

JO SVERIGE HAR VÄRLDENS BÄSTA SJUKVÅRD!!1!1!ONE!!!

Säkert billigast?

Men finns saker de inte kan fixa i Sverige som de gör utomlands.

Nitrometan
2006-05-22, 09:11
Just nu fick jag veta att ingen dömts till maxstraffet för dopingdelen. Inte heller i de mer kända fallen har dopingmedlen föranlett nån särskild straffsats. Däremot finns det ett fall i Sörmland för ett tag sen där någon med 25000 tabletter fick tre månader villkorligt.... Men då var det också endast doping också.


allan
Tyvärr är det så. Det var nån snubbe i Karlshamn som var inblandad i ett tillslag för nåt år sen. De hittade rejält med tabletter och ampuller hemma hos honom samt beställningar, fraktsedlar m.m. som visade att han hade skickat massor uppåt landet. Men det blev bara sex månader för honom (varav det mesta ansågs avtjänat i häktet).

Kustigt ändå att några liter HB ger mer straff än motsvarande mängd prepp.

Diggler
2006-05-22, 09:45
Kustigt ändå att några liter HB ger mer straff än motsvarande mängd prepp.

Va? Det är väl klart att det skall vara så? Alkohol använder folk för att sabba sig själva, steroider för att förbättra sig.

Nitrometan
2006-05-22, 10:05
Va? Det är väl klart att det skall vara så? Alkohol använder folk för att sabba sig själva, steroider för att förbättra sig.
Ja, just det. Allt blir ju så bra med prepp. Folk blir vackra, fina och snälla.

Sen att samma personer som handlar med preppen också säljer knark (i de flesta fall) säger inget till dig om att de kanske inte är landets finaste människor med den högsta moralen och omtanke om sina medmänniskor?

Och enda anledning till att folk dricker något alkoholhaltigt är att de tänker "nu jävlar ska jag sabba mig!"

Diggler
2006-05-22, 10:11
Sen att samma personer som handlar med preppen också säljer knark (i de flesta fall) säger inget till dig om att de kanske inte är landets finaste människor med den högsta moralen och omtanke om sina medmänniskor?

Och enda anledning till att folk dricker något alkoholhaltigt är att de tänker "nu jävlar ska jag sabba mig!"

Det där gäller även stor del av de som bränner hemma med, att de handlar med knark, och säljer sprit till minderåriga.

Nitrometan
2006-05-22, 10:16
Det där gäller även stor del av de som bränner hemma med, att de handlar med knark, och säljer sprit till minderåriga.
Säljer sprit till minderåriga - ja.
Säljer knark -nej.

Inte för att det gör dem till bättre människor dock.

I utgångsläget fanns dock HB, smuggelsprit, prepp och knark hos samma person. Och fängelsestraffet baserade sig på handeln med HB och smuggelsprit + några månader för knarket. Inget för preppet.

Det är konstigt. Men åklagaren var väl nöjd att få in honom. Även om det skickar signalen att prepp är OK.

Diggler
2006-05-22, 10:25
Säljer sprit till minderåriga - ja.
Säljer knark -nej.

Inte för att det gör dem till bättre människor dock.

I utgångsläget fanns dock HB, smuggelsprit, prepp och knark hos samma person. Och fängelsestraffet baserade sig på handeln med HB och smuggelsprit + några månader för knarket. Inget för preppet.

Det är konstigt. Men åklagaren var väl nöjd att få in honom. Även om det skickar signalen att prepp är OK.


Då är man huvudsakligen en knarklangare i mina ögon och skall åka in mest för det, prepp och sprit är småpotatis i jämförelse.

Men om nu det skulle vara såhär, en hembrännare som säljer sprit på högstadieskolor vs en idrottstränare som säljer ryssfemmor till sina atleter, ingen annan kriminalitet så tycker jag att hembrännaren skall åka in längre.

tano
2006-05-22, 11:16
Då är man huvudsakligen en knarklangare i mina ögon och skall åka in mest för det, prepp och sprit är småpotatis i jämförelse.

Men om nu det skulle vara såhär, en hembrännare som säljer sprit på högstadieskolor vs en idrottstränare som säljer ryssfemmor till sina atleter, ingen annan kriminalitet så tycker jag att hembrännaren skall åka in längre.

Tycker de ska straffas likvärdigt.

ugglan
2006-05-22, 11:23
Tycker de ska straffas likvärdigt.

Varför? Steroider gör dig inte beroende och fast i ett destruktivt beteende som dessutom kan vara en fara för andra. Till skillnad från berusningsmedel.

Kagen
2006-05-22, 11:55
Varför? Steroider gör dig inte beroende och fast i ett destruktivt beteende som dessutom kan vara en fara för andra. Till skillnad från berusningsmedel.

Steroider inte en fara för andra? Wake up. Finns många kvinnor som misshandlats halvt till döds av preppade karlslokar som fått sina testosteronvärden tiltade. Precis som det finns fyllon som on regular basis dänger skiten ur sina fruar.

jwzrd
2006-05-22, 11:57
Varför? Steroider gör dig inte beroende och fast i ett destruktivt beteende som dessutom kan vara en fara för andra. Till skillnad från berusningsmedel.

Haha vad snackar du om?

jwzrd
2006-05-22, 11:58
Steroider inte en fara för andra? Wake up. Finns många kvinnor som misshandlats halvt till döds av preppade karlslokar som fått sina testosteronvärden tiltade. Precis som det finns fyllon som on regular basis dänger skiten ur sina fruar.

Exakt.

grisbil3n
2006-05-22, 12:02
Det är väl ganska sällan Kran-Lasse går fram till Junior på gymmet och frågar om han vill köpa ett parti Oxar? Tror inte de som börjar gör det för att någon erbjuder dom menar jag.

Sant men det händer hehe...

ugglan
2006-05-22, 12:03
Steroider inte en fara för andra? Wake up. Finns många kvinnor som misshandlats halvt till döds av preppade karlslokar som fått sina testosteronvärden tiltade. Precis som det finns fyllon som on regular basis dänger skiten ur sina fruar.

Siffror som backar upp det vore ju jävligt intressant.

mathor
2006-05-22, 12:03
Tycker de ska straffas likvärdigt.

Varför? Alkoholmissbruk utgör en betydligt större fara för omgivningen än anabola steroider.

ugglan
2006-05-22, 12:04
Haha vad snackar du om?

På vilket sätt är de beroendeframkallande och skadliga för andra än dig själv? Du som har erfarenhet kan väl berätta ur ditt perspektiv.

Diggler
2006-05-22, 12:06
Skulle knappast tro att dopade atleter (som fö håller sig ifrån droger) slår kvinnor i större utsträckning än andra, snarare tvärtom.

Fredrici
2006-05-22, 12:09
På vilket sätt är de beroendeframkallande och skadliga för andra än dig själv? Du som har erfarenhet kan väl berätta ur ditt perspektiv.

Vet du om jwzrd har ngn erfarenhet, eller är det en spekulation?

jwzrd
2006-05-22, 12:09
På vilket sätt är de beroendeframkallande och skadliga för andra? Du som har erfarenhet kan väl berätta ur ditt perspektiv.

Jag vill inte vända ut och in på mitt privatliv mer än jag redan gjort, men kort och gått kan man säga att folk mår jäkligt risigt psykiskt efter ett par år på AAS, att dom sen fortsätter ett par år till är självdesktrutivt om något. Sen, som någon sa, är det inte direkt bara en person påverkad av AAS som klappar på kärringen sin, eller andra som står ivägen på krogen. Givetvis är det inte helt och hållet så att ett godtyckligt AAS-piller gör var och varannan till en veritabel våldsman, precis som att sprit inte gör varenda fyllskalle till en våldsman, men...

jwzrd
2006-05-22, 12:10
Vet du om jwzrd har ngn erfarenhet, eller är det en spekulation?

Varför blev det så att det var min erfarenhet som spelade roll? Vad har du själv för erfarenhet?

Trance
2006-05-22, 12:10
Skulle knappast tro att dopade atleter (som fö håller sig ifrån droger) slår kvinnor i större utsträckning än andra, snarare tvärtom.

Varför tvärtom?

mathor
2006-05-22, 12:11
Vet du om jwzrd har ngn erfarenhet, eller är det en spekulation?

En spekulation baserad på att jwzrd hävdat att han dopat sig förr.

Fredrici
2006-05-22, 12:13
Varför blev det så att det var min erfarenhet som spelade roll? Vad har du själv för erfarenhet?

Jag undrade mest över varför han frågade dig om dina erfarenheter. Mina egna erfarenheter om AAS finns inte då jag aldrig sysslat med det.

mathor
2006-05-22, 12:17
Jag är för övrigt också intresserad att se siffror på att AAS-missbrukare är överrepresenterade i statistiken över hustrumisshandel. Det är inte intressant att höra varesig historier om Plucke som hört om folk som gått ner sig totalt på grund av AAS, eller historier om att Plucke själv haft kompisar som blivit psykiskt nedbrutna och Plucke själv dragit slutsatserna att det är steroidernas fel och inte kompisarnas kroppskomplex etc.

tano
2006-05-22, 12:17
Hormonpreparat är minst lika dåligt som alkohol. Nyligen var väl en nyhet om att en stor del av dopnings användare mådde så dåligt att de tog självmord.
Hur många använder alkohol? jo nästan alla i tonåren. Hur många använder doping? Inte riktigt lika många, och så vill vi väl att det förblir?
Det bästa sättet att göra det på är att få bort folket som sprider det.

ugglan
2006-05-22, 12:18
Jag vill inte vända ut och in på mitt privatliv mer än jag redan gjort, men kort och gått kan man säga att folk mår jäkligt risigt psykiskt efter ett par år på AAS, att dom sen fortsätter ett par år till är självdesktrutivt om något. Sen, som någon sa, är det inte direkt bara en person påverkad av AAS som klappar på kärringen sin, eller andra som står ivägen på krogen. Givetvis är det inte helt och hållet så att ett godtyckligt AAS-piller gör var och varannan till en veritabel våldsman, precis som att sprit inte gör varenda fyllskalle till en våldsman, men...

Fullt förståeligt, men hur pass beroendeframkallande är det? I jämförelse med alkhol/narkotika? Ang. våldsmän borde andelen vara försumbar, då de flesta med stor säkerhet redan var våldsmän innan steroider (om det nu är relevant).
Har aldrig sett en gnutta aggression hos de i min bekantskapskrets som använder, även i monsterdoser - därav min tveksamma inställning till våldsbiten. Med alkohol / andra droger däremot, där kan folk tända till direkt och puckla på någon.

Diggler
2006-05-22, 12:18
Varför tvärtom?

Därför atleter är folk med bra självkontroll och självkänsla.

mathor
2006-05-22, 12:20
Hormonpreparat är minst lika dåligt som alkohol. Nyligen var väl en nyhet om att en stor del av dopnings användare mådde så dåligt att de tog självmord.
Hur många använder alkohol? jo nästan alla i tonåren. Hur många använder doping? Inte riktigt lika många, och så vill vi väl att det förblir?
Det bästa sättet att göra det på är att få bort folket som sprider det.

Som sagt, om det är sant det du hävdar, att "dopnings användare" skulle vara överrepresenterade i självmordsstatistiken, behöver det inte betyda att preparaten i sig orsakar självmord. Det är nog större sannolikhet att det är på grund av att det är många psykiskt instabila människor som söker sig till saker såsom prepp.

Kagen
2006-05-22, 12:20
Siffror som backar upp det vore ju jävligt intressant.

http://www.dopingjouren.se/pdf-filer/0602-artikel-doping.pdf

Där - på dopingjouren har du några sjuksköterskor som säkert kan ge dig hårda kalla siffror om det nu är statistiken som är det väsentliga och inte det faktum att kvinnor, barn, föräldrar utsätts för våld pga att deras män/söner/bröder/bekanta i jakten på den perfekta fysiken skjutit i sig preparat som kändes sådär jävla goa o fina i början när allt var så bra..

Ett tips som säkert flera kan ta till sig är att kontakta Dopingjouren själva. Diggler citat om att alkohol bryter ned men att doping bygger upp känns så naivt att det är rent skärmmande.

"Om Du har frågor om, eller problem med dopning
är Du välkommen att ringa
mån & fre: 10.00 - 16.00
tis, ons & tors: 10.00 - 18.00
020-546 987"

Trance
2006-05-22, 12:22
Därför atleter är folk med bra självkontroll och självkänsla.

Jag håller nog inte med dig där i dina slutsatser. Man kan ju säga att atleter lever under större press, satsar mer och har då lättare att brista. Men ingen kan ju bevisa något åt något håll. Alla dessa diskussioner brukar bli rätt meningslösa, ingen sida godkänner den andras rapporter eller argument. Istället så vill folk ha isolerade studier som inte finns.

Jag tror testo påverkar humöret, det låter ju inte helt omöjligt. Eller?

mathor
2006-05-22, 12:24
http://www.dopingjouren.se/pdf-filer/0602-artikel-doping.pdf


Ren skrämselpropaganda. Den gav för övrigt inget svar på hans fråga.

ugglan
2006-05-22, 12:24
http://www.dopingjouren.se/pdf-filer/0602-artikel-doping.pdf

Där - på dopingjouren har du några sjuksköterskor som säkert kan ge dig hårda kalla siffror om det nu är statistiken som är det väsentliga och inte det faktum att kvinnor, barn, föräldrar utsätts för våld pga att deras män/söner/bröder/bekanta i jakten på den perfekta fysiken skjutit i sig preparat som kändes sådär jävla goa o fina i början när allt var så bra..

Ett tips som säkert flera kan ta till sig är att kontakta Dopingjouren själva. Diggler citat om att alkohol bryter ned men att doping bygger upp känns så naivt att det är rent skärmmande.

"Om Du har frågor om, eller problem med dopning
är Du välkommen att ringa
mån & fre: 10.00 - 16.00
tis, ons & tors: 10.00 - 18.00
020-546 987"

Det finns fortfarande inga siffror bifogade, ej heller någon källhänvisning i PDFen, vilket gör den ungefär lika trovärdig som aftonbladet.

tano
2006-05-22, 12:25
Som sagt, om det är sant det du hävdar, att "dopnings användare" skulle vara överrepresenterade i självmordsstatistiken, behöver det inte betyda att preparaten i sig orsakar självmord. Det är nog större sannolikhet att det är på grund av att det är många psykiskt instabila människor som söker sig till saker såsom prepp.

Du tror du är logisk nu? men så enkelt är det kanske inte.
Självklart kan folk med dåligt självförtroende söka sig till doping, men det går ju inte att förneka att själva preparaten, hormonerna, påverkar en människa psykologiskt.

jwzrd
2006-05-22, 12:27
Fullt förståeligt, men hur pass beroendeframkallande är det? I jämförelse med alkhol/narkotika? Ang. våldsmän borde andelen vara försumbar, då de flesta med stor säkerhet redan var våldsmän innan steroider (om det nu är relevant).
Har aldrig sett en gnutta aggression hos de i min bekantskapskrets som använder, även i monsterdoser - därav min tveksamma inställning till våldsbiten. Med alkohol / andra droger däremot, där kan folk tända till direkt och puckla på någon.

Det finns ett enormt mörkertal och en del "förmildrande omständigheter". Ofta ser man en blandning av allting utom the kitchen sink hos "våldsmän", AAS som diverse andra preparat. Förmodligen har dom börjat som seriösa byggare men hamnat snett. Det spelar ingen roll hur det gick till, ingen vill spöa någon annan i grunden.

Huvudsaken är att AAS är en minst lika risig drog, sett till kriminalitet (vilken som), som sprit, om inte mycket risigare med tanke på hur få användare det finns jämfört med sprit(miss)brukare.

Att smuggla in grejer till sitt eget och polarens testobruk tycker inte jag är värre än att ta med sig ett par flaskor sprit för mycket (som numer iofs är omöjligt), men när man börjar prata om årsförbrukningar för ett dussin personer... då är det inte så oskyldigt längre.

mathor
2006-05-22, 12:28
Du tror du är logisk nu? men så enkelt är det kanske inte.


Ja, jag tror även att jag sysslar med medicinsk forskning och besitter ett mer kritiskt tänkande inför sådan "statistik" än vad du gör.

Självklart kan folk med dåligt självförtroende söka sig till doping, men det går ju inte att förneka att själva preparaten, hormonerna, påverkar en människa psykologiskt.

Och? Har jag påstått något annat?

tano
2006-05-22, 12:32
Fullt förståeligt, men hur pass beroendeframkallande är det? I jämförelse med alkhol/narkotika? Ang. våldsmän borde andelen vara försumbar, då de flesta med stor säkerhet redan var våldsmän innan steroider (om det nu är relevant).
Har aldrig sett en gnutta aggression hos de i min bekantskapskrets som använder, även i monsterdoser - därav min tveksamma inställning till våldsbiten. Med alkohol / andra droger däremot, där kan folk tända till direkt och puckla på någon.


Om din ytterst godtyckliga observation stämmer, gör det saken bättre?
Att alkohol påverkar vissa personer väldigt negativt, vet alla. Men försök förbjuda användandet för endast en folkgrupp... Att narkotika är dåligt, ja, men hör det hit? Narkotika är liksom AAS förbjudet.

Alkohol skapar stora problem i samhället. Men det är lite försent att förbjuda det.
Ge ett enda vettigt argument för doping, om det är vad du försöker få fram med dina inlägg.

jwzrd
2006-05-22, 12:33
Ja, jag tror även att jag sysslar med medicinsk forskning och besitter ett mer kritiskt tänkande inför sådan "statistik" än vad du gör.



Och? Har jag påstått något annat?

Inom vilket område? Leta rätt på Gunnar Tiblins arbete.

The statistics on drug-related deaths in Europe
http://www.fhi.se/shop/material_pdf/sta_drug.pdf

MacLeod
2006-05-22, 12:35
Det blir varken kännbara straff eller några direkta förändringar på marknaden.


Hur fan vet du om det blir kännbara straff? Vet du om dom åkt dit tidigare, eller vad exakt dom åkt dit för. Varje snubbe i "gänget" ?
Är du en förhörsledare som har ett ensamt jobb med koll på alla i samtliga delar av landet?

ugglan
2006-05-22, 12:40
Att smuggla in grejer till sitt eget och polarens testobruk tycker inte jag är värre än att ta med sig ett par flaskor sprit för mycket (som numer iofs är omöjligt), men när man börjar prata om årsförbrukningar för ett dussin personer... då är det inte så oskyldigt längre.

Där är vi eniga.
Angående beroende, som för mig är huvudargumentet varför narkotika och alkohol är värre, så har jag haft väldigt svårt att hitta någonting som talar för att hormoner ska ha någon stark beroendeframkallande egenskap.

tano
2006-05-22, 12:40
Ja, jag tror även att jag sysslar med medicinsk forskning och besitter ett mer kritiskt tänkande inför sådan "statistik" än vad du gör.

Ok kan experten då säga vad du vill ha sagt? Finns det inga biverkningar med AAS?

Och? Har jag påstått något annat?

om psykiskt instabila personer börjar med anabola, inte konstigt om det går åt pipsvängen då?

ugglan
2006-05-22, 12:42
Om din ytterst godtyckliga observation stämmer, gör det saken bättre?
Att alkohol påverkar vissa personer väldigt negativt, vet alla. Men försök förbjuda användandet för endast en folkgrupp... Att narkotika är dåligt, ja, men hör det hit? Narkotika är liksom AAS förbjudet.

Alkohol skapar stora problem i samhället. Men det är lite försent att förbjuda det.
Ge ett enda vettigt argument för doping, om det är vad du försöker få fram med dina inlägg.

Jag försöker absolut inte argumentera FÖR doping, det var verkligen inte mitt syfte med min inblandning i denna tråden. Jag motsatte mig enbart uttalandet om att "narkotika och steroider borde ha samma straffsats" tidigare i tråden.

jwzrd
2006-05-22, 12:42
Där är vi eniga.
Angående beroende, som för mig är huvudargumentet varför narkotika och alkohol är värre, så har jag haft väldigt svårt att hitta någonting som talar för att hormoner ska ha någon stark beroendeframkallande egenskap.

Vad gör det för skillnad hur starkt beroendet är? Dom allra flesta som brukar AAS upplever att det är svårt att sluta, att helt enkelt inte ta nästa kur. Jag tror inte det finns några direkta abstinenssymtom, men det är inget jag vet något om.

Kagen
2006-05-22, 12:42
Det finns fortfarande inga siffror bifogade, ej heller någon källhänvisning i PDFen, vilket gör den ungefär lika trovärdig som aftonbladet.

Du har en webbadress på PDFen. Kan vi fastslå att det förekommer - så är jag nöjd. Vidare gav jag dig telefonnummer.

Seså - vi har hjälp dig fram till dörren nu och anser att huvudpoängen är färdigdiskuterad - kliv över tröskeln och leta själv efter det exakta svaret själv.

mathor
2006-05-22, 12:47
Ok kan experten då säga vad du vill ha sagt? Finns det inga biverkningar med AAS?


om psykiskt instabila personer börjar med anabola, inte konstigt om det går åt pipsvängen då?

Du är uppenbarligen dum i huvudet, så jag avstår från att ens besvara dina frågor.

ugglan
2006-05-22, 12:48
Du har en webbadress på PDFen. Kan vi fastslå att det förekommer - så är jag nöjd. Vidare gav jag dig telefonnummer.

Seså - vi har hjälp dig fram till dörren nu och anser att huvudpoängen är färdigdiskuterad - kliv över tröskeln och leta själv efter det exakta svaret själv.

Det finns inga siffror på hela hemsidan, ej heller någon källhänvisning till deras information. Sidan är väl inte heller politiskt oberoende, eller? Det jag lärde mig i grundskolan om källkritik säger mig att ta den sidan med en nypa salt.

jwzrd
2006-05-22, 12:49
Du är uppenbarligen dum i huvudet, så jag avstår från att ens besvara dina frågor.

Berätta vilket område du bedriver dina medicinska studier inom då.

mathor
2006-05-22, 12:50
Inom vilket område? Leta rätt på Gunnar Tiblins arbete.

The statistics on drug-related deaths in Europe
http://www.fhi.se/shop/material_pdf/sta_drug.pdf

Läser medicinsk statistik för närvarande och har varit med i ett projekt inom muskelfysiologi.

Ja, det där fick mig att tvivla än mer på denna "statistik" som vissa hävdar finns på att AAS orsakar självmord. Den visar ju att det är oerhört komplext att bevisa att ett dödsfall är drogrelaterat.

mathor
2006-05-22, 12:53
Berätta vilket område du bedriver dina medicinska studier inom då.

Själva området har inte varit speciellt relevant här, jag menade mer att jag har viss erfarenhet av att tolka statistik.

jwzrd
2006-05-22, 12:54
Läser medicinsk statistik för närvarande och har varit med i ett projekt inom muskelfysiologi.

Ja, det där fick mig att tvivla än mer på denna "statistik" som vissa hävdar finns på att AAS orsakar självmord. Den visar ju att det är oerhört komplext att bevisa att ett dödsfall är drogrelaterat.

Visst är det så. Ingen dör av en drog, alla dör för att hjärtat står stilla, men det visste du? Om någon sitter i en bil som dammar in i en bergvägg i 200... så är det fortfarande faktumet att hjärtat inte längre slår - eller att det helt enkelt saknas en kropp - som är orsaken. Inte bilen, hastigheten eller bergväggen. DÄREMOT är den indirekt orsaken om du nu vill klyva hår.

jwzrd
2006-05-22, 12:54
Själva området har inte varit speciellt relevant här, jag menade mer att jag har viss erfarenhet av att tolka statistik.

Du tog upp det som ett sätt att förlänga din internetpenis, då får du stå ut med att vi vill veta mer.

ugglan
2006-05-22, 12:55
Vad gör det för skillnad hur starkt beroendet är? Dom allra flesta som brukar AAS upplever att det är svårt att sluta, att helt enkelt inte ta nästa kur. Jag tror inte det finns några direkta abstinenssymtom, men det är inget jag vet något om.

Tycker du inte beroendeaspekten är relevant för straffsatsen? Någonting som är beroendeframkallande med abstinenssymptom tycker jag är "värt" högre straff iaf.

Keep in mind att diskussionen från min sida inte handlar om för/mot dopingpreparat, utan om straffsatsen i jämförelse med narkotika.

mathor
2006-05-22, 12:58
Visst är det så. Ingen dör av en drog, alla dör för att hjärtat står stilla, men det visste du? Om någon sitter i en bil som dammar in i en bergvägg i 200... så är det fortfarande faktumet att hjärtat inte längre slår - eller att det helt enkelt saknas en kropp - som är orsaken. Inte bilen, hastigheten eller bergväggen. DÄREMOT är den indirekt orsaken om du nu vill klyva hår.

Jaja. Jag kan dra paralleller till statistiken som sade att kvinnor som tog östrogentillskott efter menopausen drabbades mer sällan av osteoporos. Där drog man den slutsatsen på samma sätt som i den här debatten, att eftersom kvinnor som tog östrogentillskott hade lägre frekvens av benskörhet betydde det att östrogentillskotten hjälpte mot det. Detta var dock inte sant, då det finns så många andra faktorer som spelar in. Bland annat att kvinnor som tog östrogentillskott i övrigt oftare är mer hälsomedvetna och har det bättre ställt än de som inte tog det. Man gjorde sedan en klinisk studie och visade att det inte fanns något samband.

Vad jag vill säga är att man inte kan dra sådana slutsatser av aftonbladettolkningar av studier.

jwzrd
2006-05-22, 13:01
Tycker du inte beroendeaspekten är relevant för straffsatsen? Någonting som är beroendeframkallande med abstinenssymptom tycker jag är "värt" högre straff iaf.

Keep in mind att diskussionen från min sida inte handlar om för/mot dopingpreparat, utan om straffsatsen i jämförelse med narkotika.

Du ser väl skillnaden mellan: "starkt beroendeframkallande" och "beroendeaspektens relevans" ? Du hattar fram och tillbaka mellan två komplement hela tiden, jag är inte dum. Är du?

Jag har inte påstått att AAS inte är beroendeframkallande, jag har inte påstått att det är det i medicinvetenskapens striktaste mening heller - för jag vet inte. Däremot ser du alla tecken för att ett beteende ska vara ett missbruksbeteende hos AAS, dvs, kontrollförlust, ökade doser, svårt att sluta, biverkningar, frånvaro av samma "rus" vid samma doser osv.

Sen tror jag inte du hittar abstinenssymptom på alla droger som är förbjudna heller. Vad jag vet så är spritabsitines en av dom absolut svåraste, man kan hamna i dilirium som i sin tur är dödligt. Sprit är lagligt får jag påminna dig om.

jwzrd
2006-05-22, 13:03
Jaja. Jag kan dra paralleller till statistiken som sade att kvinnor som tog östrogentillskott efter menopausen drabbades mer sällan av osteoporos. Där drog man den slutsatsen på samma sätt som i den här debatten, att eftersom kvinnor som tog östrogentillskott hade lägre frekvens av benskörhet betydde det att östrogentillskotten hjälpte mot det. Detta var dock inte sant, då det finns så många andra faktorer som spelar in. Bland annat att kvinnor som tog östrogentillskott i övrigt oftare är mer hälsomedvetna och har det bättre ställt än de som inte tog det. Man gjorde sedan en klinisk studie och visade att det inte fanns något samband.

Vad jag vill säga är att man inte kan dra sådana slutsatser av aftonbladettolkningar av studier.

Jag snackar inte om aftonbladet, jag snackar om Ingemar Tiblin. Innan du läst något han skrivit så bör du lugna dig med att kalla det för aftonbladskvalitet. Att det finns lite statistik på området beror på att man helt enkelt inte bryr sig om att t ex ta drogprover på ihjälslagna stackare eller självmordsoffer förrän på senare tid. Men det visste du, eller hur?

mathor
2006-05-22, 13:06
Jag snackar inte om aftonbladet, jag snackar om Ingemar Tiblin. Innan du läst något han skrivit så bör du lugna dig med att kalla det för aftonbladskvalitet. Att det finns lite statistik på området beror på att man helt enkelt inte bryr sig om att t ex ta drogprover på ihjälslagna stackare eller självmordsoffer förrän på senare tid. Men det visste du, eller hur?

Gunnar eller Ingemar?

Ja, och därför går det inte att dra några bra slutsatser av statistiken än. Eller?

jwzrd
2006-05-22, 13:09
Gunnar eller Ingemar?

Ja, och därför går det inte att dra några bra slutsatser av statistiken än. Eller?

Ingemar (har jag skrivit Gunnar någonannanstans?).

mathor
2006-05-22, 13:10
Inom vilket område? Leta rätt på Gunnar Tiblins arbete.

Ja.

ugglan
2006-05-22, 13:10
Däremot ser du alla tecken för att ett beteende ska vara ett missbruksbeteende hos AAS, dvs, kontrollförlust, ökade doser, svårt att sluta, biverkningar, frånvaro av samma "rus" vid samma doser osv.

Ja du har väldigt rätt i det du skriver, jag har dock svårt att se det ur den synvinkeln då jag i bekantskapskretsen har/haft både steroid(miss?)brukare och narkomaner. Det finns något där som bryter mot det du har radat upp, som gör att det inte riktigt går att jämställa de båda missbruken, men jag kan inte riktigt sätta fingret på det i nuläget.

jwzrd
2006-05-22, 13:12
Ja.

Sorry, jag menar Ingemar.

jwzrd
2006-05-22, 13:17
Ja du har väldigt rätt i det du skriver, jag har dock svårt att se det ur den synvinkeln då jag i bekantskapskretsen har/haft både steroid(miss?)brukare och narkomaner. Det finns något där som bryter mot det du har radat upp, som gör att det inte riktigt går att jämställa de båda missbruken, men jag kan inte riktigt sätta fingret på det i nuläget.

Ditt inlägg säger: Mina polare skiljer sig lite från det du säger (utan att peka på vilket), men jag vet inte hur.

Bra inlägg förutom att det inte sa något öht. Jag har också polare som inte verkar lida några som helst biverkningar av varken AAS, ett enormt spritbruk och/eller alla andra droger known to man. Sen känner jag även en större samling andra som lever på småbrottslighet i form av inbrott och andra småstölder, svartjobb och socialbridrag. Dom lever i övrigt precis som du och jag, men brukar regelbundet diverse droger. Tror du jag skulle vilja byta med dom? Skulle du? Tror du att någon skulle vilja det? Vad sägs om: önskar du dina barn det livet? Andras barn då? Önskar du någon det livet? Dom jag tänker på är snart runt 30 och dom flesta börjar faktiskt tröttna rätt rejält på livet dom levt sem dom var 13-16 typ. Hur tror du dom mår när dom är 45? DETTA är anledningen till att det ska finnas kännbara straff för alla pundarhjälpare som släpar in lastbilslass med det dom sen lever på.

ugglan
2006-05-22, 13:34
Ditt inlägg säger: Mina polare skiljer sig lite från det du säger (utan att peka på vilket), men jag vet inte hur.

Bra inlägg förutom att det inte sa något öht.

Vad jag menade med inlägget var att de jag har varit i kontakt med som använder steroider skiljer sig väldigt mycket från narkomanerna i missbruksavseendet, aldrig har en av "doparna" behövt ljuga / stjäla / paja sitt sociala liv / (suga ***) för att kunna uppehålla sitt bruk, till skillnad från narkomanerna. Ej heller har det haft några negativa inverkningar på deras sociala liv eller direkta hälsa olikt narkomanerna.

Vidare är ditt inlägg klockrent, självklart ska det vara hårda straff på att smuggla in lastbilslass steroider - men ännu hårdare straff på narkotika.

Kagen
2006-05-22, 14:01
Det finns inga siffror på hela hemsidan, ej heller någon källhänvisning till deras information. Sidan är väl inte heller politiskt oberoende, eller? Det jag lärde mig i grundskolan om källkritik säger mig att ta den sidan med en nypa salt.

Kan du upprepa vad det är för siffror du är ute efter och på vilket sätt den statistiken skulle vara relevant för att underbygga vilken poäng då?

Angående politiskt oberoende så förstår jag ärligt talat inte riktigt vad du fiskar efter här. Vilka grupperingar framhäver dopingens förträfflighet och inte kommer till tals?

Dopingjouren är i huvudsak finansierad av Socialdepartementet, är du ute efter höger- vänsterskala här!? Nej, om du ska anklaga något departement är det utbildningsdepartementet som ansvarat för din grundskola ;-)

Dopingjourens finansiering

Utdrag ur budgetpropositionen 2002: I december 2001 presenterade en arbetsgrupp inom regeringskansliet departementspromemorian Handlingsplan mot dopning inom idrotten (Ds 2002:4), som under våren 2002 varit ute på remiss. Dopingjourens verksamhet, som är förlagd till Huddinge sjukhus, är betydelsefull inte enbart ur ett idrottsligt perspektiv utan även ur folkhälsosynpunkt. I promemorian föreslås att Dopingjourens framtida finansiering garanteras och att forskning, utbildning och information rörande dopning bör intensifieras. Från och med 2003 har regeringen beslutat höja ersättningen till Dopingjouren till tre miljoner kronor. Förstärkningen innebär att Dopingjouren kan utveckla verksamheten bland annat genom att göra kunskapssammanställningar, öka det utåtriktade, förebyggande arbetet samt utveckla kontakterna med andra landsting.

tano
2006-05-22, 15:05
Jag försöker absolut inte argumentera FÖR doping, det var verkligen inte mitt syfte med min inblandning i denna tråden. Jag motsatte mig enbart uttalandet om att "narkotika och steroider borde ha samma straffsats" tidigare i tråden.

Okej, det är ju bra det.

Min mening är fortfarande att det ska vara lika hårt straff på illegal alkohol försäljning som illegal AAS försäljning.

tano
2006-05-22, 15:06
Du är uppenbarligen dum i huvudet, så jag avstår från att ens besvara dina frågor.
*screwy*
Tydligen har jag fått en ny signatur.

ugglan
2006-05-22, 17:35
Kan du upprepa vad det är för siffror du är ute efter och på vilket sätt den statistiken skulle vara relevant för att underbygga vilken poäng då?

Angående politiskt oberoende så förstår jag ärligt talat inte riktigt vad du fiskar efter här.

"Finns många kvinnor som misshandlats halvt till döds av preppade karlslokar". Vad menar du med många? Är det vanligt att folk som dopar sig blir våldsverkare? Det känns som det argumentet saknar grund.

Med politiskt oberoende syftar jag såklart på objektivitet. Källkritik alltså, sånt man lärde sig i grundskolan.

Kagen
2006-05-22, 18:04
"Finns många kvinnor som misshandlats halvt till döds av preppade karlslokar". Vad menar du med många? Är det vanligt att folk som dopar sig blir våldsverkare? Det känns som det argumentet saknar grund.

Med politiskt oberoende syftar jag såklart på objektivitet. Källkritik alltså, sånt man lärde sig i grundskolan.

Okej.

Jag vet inte hur många det är - men det handlar om flera stycken och ordvalet många kändes lämpligt för att visa att det förekommer.

Är det vanligt? Vad menar du med vanligt? Om vi säger att 90% av alla Hyundaiägare är brunhåriga är det då ovanligt att blonda kör Hyundai?

Eftersom vi inte vet hur många som dopar sig och än mindre hur många det är som enbart dopar sig med t.ex Anabola Steroider och inte också missbrukar alkohol eller andra droger - eller redan är psykiskt aggressiv- blir din fråga omöjlig att besvara. Ingen kan svara på hur många kvinnor som får spö varje helg av drängfulla män heller. Det är stora mörkertal och i vissa fall säkert någon lögn också. Men det förekommer och det är många kvinnor som drabbas.

Att händelser inträffar kan man fastslå med säkerhet utan att det finns något bra sätt att föra statistik på det. De som uppsöker akutmottagningarna uppger inte alltid sanna uppgifter om vad som orsakat skadan som de sökt hjälp för, det kan gälla alltifrån en kvinna som misshandlats av den man hon älskar och som barnen älskar - för att skydda honom från att hamna i fängelse ljuger hon om att hon fallit från en stege och slagit sig. Unga män som blivit rånade och misshandlade har också - har det visat sig - haft en benägenhet att uppge uppdiktade historier.

Kagen
2006-05-22, 18:29
Är det vanligt att folk som dopar sig blir våldsverkare? Det känns som det argumentet saknar grund.

Göran Isacsson, överläkare vid Huddinge sjukhus, tar i boken Liten, större, störst upp ämnet aggresivitet i samband med användande av anabola steroider. De som missbrukar anabola steroider får nämligen ofta en ökad aggressivitet. Missbrukarna har ofta mycket svårt att undvika situationer där de gör saker som de sedan ångrar. Det kan röra sig om raseriutbrott där misshandeloch vandalisering ofta förekommer.

Ofta är det föräldrar eller flickvänner som först noterar den ökade aggressiviteten medan missbrukaren själv länge uppfattar sitt beteende som helt normalt och att det är alla andra som det är fel på. Missbruk av anabola steroider medför en högrisk av psykiska biverkningar och beroende. Det finns också en fara i att de som dopar sig endast träffar likasinnade, som tror sig vara osårbara: Biverkningarna gäller de andra - de som har otur.

Källa: Liten, större, störst är utgiven av Forskningsrådsnämnden mars 1994.

Göran Isacsson, docent vid Karolinska institutet och överläkare vid psykiatriska kliniken på Huddinge Universitetssjukhus skulle säkert förövrigt kunna hålla ett intressant föredrag kring doping och självmord - den vanligaste dödsorsaken bland svenska män i ålder 15-40 år.

Allan
2006-05-22, 18:44
Om aas och aggressivitet:
http://publications.uu.se/theses/spikblad.xsql?dbid=1596
http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_uu_diva-1596-1__fulltext.pdf
http://www.israsociety.com/xiii/abst17.html
http://www.annalsnyas.org/cgi/content/abstract/1036/1/399
http://www.can.se/sida.asp?subId=6&navId=1
http://www.biopsychiatry.com/andraggress.htm
http://www.psych.neu.edu/faculty/r.melloni/Multimedia/AAS_AVP%20V1A_AGG.pdf
http://reform.house.gov/UploadedFiles/Brower%20Testimony.pdf


Om aas och självmord
http://www.mesomorphosis.com/articles/darkes/anabolic-steroids-and-suicide.htm
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=10596737&dopt=Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=10641914&dopt=Abstract
http://www.nasponline.org/publications/cq347steroids.html
http://www.lycos.com/info/anabolic-steroids-drugs-and-medication.html

Om AAS och kriminalitet
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9675504&dopt=Abstract
http://www.antidoping.no/t2.asp?p=42121 (litteraturlista)
http://www.blackwell-synergy.com/doi/pdf/10.1034/j.1600-0447.106.s412.27.x?cookieSet=1
http://www.ergogenics.org/agressie8.html

Om nu någon skulle ha relevant forskning som motbevisar slutsatserna som presenteras i ovanstående länkar så skulle det vara kul att se det.

allan

Allan
2006-05-22, 18:51
Till detta kan fogas min egen lite över trettio år långa karriär med skivstänger. Jag har sett fler dopingmissbrukare än de flesta av er - och det är ingen snygg syn kan jag lova (för vad det nu är värt). Jag har minst fyra bekanta som tagit livet av sig, och kanske nån mer. Jag har sett ett flertal fall av extrem roidrage, hustrumisshandel, barnmisshandel. Jag har ett flertal bekanta som dömts för misshandel. Och vad viktigare är - jag känner rätt många som villigt erkänner att de blir jävligt dryga och otrevliga när de kurar.

Dessutom blir jag lite full i skratt när jag ser vad några här kräver för bevis, och samtidigt hävdar att de både skulle studera på högskolenivå, och dessutom vara insatta i statistik. Hmmmmm, det finns ju rätt uppenbara skäl till varför den forskning som finns är begränsad... Men man måste kanske vara just högskolestudent för att inte fatta det.

allan

ugglan
2006-05-22, 19:01
Länksamlingen såväl som litteraturlistan ang AAS+Kriminalitet var lite fattig, skummade genom alla abstrakter men fann inga direkta kopplingar mellan AAS och våld. Däremot är det uppenbart att användare blir aggressiva, men det krävs nog lite mer än AAS för gemene man för att denne ska bli en våldsman. Att en befintlig våldsman nog blir ett par gånger värre på steroider är dock uppenbart.

Vad jag menar och tror är att det är en viss sorts personer som blir våldsverkare, jag tror inte att det är en direkt effekt av AAS-användande, utan snarare att våldsverkare och instabila dras till AAS.

Kagen
2006-05-22, 19:04
*pust* Äntligen kavalleriet!

Tack Allan - beklagar att du har fått uppleva allt elände, bra om det kan komma till nytta och få andra att vakna upp och tänka till.

jwzrd
2006-05-22, 19:04
Länksamlingen såväl som litteraturlistan ang AAS+Kriminalitet var lite fattig, skummade genom alla abstrakter men fann inga direkta kopplingar mellan AAS och våld. Däremot är det uppenbart att användare blir aggressiva, men det krävs nog lite mer än AAS för gemene man för att denne ska bli en våldsman. Att en befintlig våldsman nog blir ett par gånger värre på steroider är dock uppenbart.

Vad jag menar och tror är att det är en viss sorts personer som blir våldsverkare, jag tror inte att det är en direkt effekt av AAS-användande, utan snarare att våldsverkare och instabila dras till AAS.

Det är din professionella slutsats utan ett uns av vare sig direkt eller indirekt erfarenhet? Grattis, din åsikt är värd zilch.

Kagen
2006-05-22, 19:06
Vad jag menar och tror är att det är en viss sorts personer som blir våldsverkare, jag tror inte att det är en direkt effekt av AAS-användande, utan snarare att våldsverkare och instabila dras till AAS.

Det finns också en fara i att de som dopar sig endast träffar likasinnade, som tror sig vara osårbara: Biverkningarna gäller de andra - de som har otur.

Källa: Liten, större, störst är utgiven av Forskningsrådsnämnden mars 1994. av Göran Isacsson, docent vid Karolinska institutet och överläkare vid psykiatriska kliniken på Huddinge Universitetssjukhus.

Allan
2006-05-22, 19:15
Nå, då får väl timmermannen berätta hur man gör. Litteraturlistan är de första två sidorna av en sökning på google. Vill man hitta mer är det liksom inget problem. Det var liksom inte så att allan skulle presentera alla forskning om AAS och kriminalitet/våld/aggressivitet. Det finns ett trevligt ställe som heter PubMed. Jag tror det finns 5000 rapporter i ämnet - alla pekandes åt samma håll.


Länksamlingen såväl som litteraturlistan ang AAS+Kriminalitet var lite fattig, skummade genom alla abstrakter men fann inga direkta kopplingar mellan AAS och våld. Däremot är det uppenbart att användare blir aggressiva, men det krävs nog lite mer än AAS för gemene man för att denne ska bli en våldsman.


Hallå, kan vi få hit nån som berättar för Ugglan vad ryssfemmorna egentligen var till för, och varför de används i krigsmakter?

Att en befintlig våldsman nog blir ett par gånger värre på steroider är dock uppenbart.

Vad jag menar och tror är att det är en viss sorts personer som blir våldsverkare, jag tror inte att det är en direkt effekt av AAS-användande, utan snarare att våldsverkare och instabila dras till AAS.

Och jag säger direkt att det är inte stämmer. Det finns väldigt många som är latenta våldsverkare, men som måste triggas för att smälla av. Med roiderna är det lätt gjort - även på killar som vid första anblicken verkar vara snälla lamm. Fast oftast också stora lamm så det blir rätt jobbigt när de snäpper, om man så säger.
Att tro att det skulle finnas nån lämplighetskalkyl för att se om man är steroidmaterial är naivt.


Den värsta effekten, väl omtalad, är däremot depressionerna. DEn är också hyfsat väl dokumenterad. Och det är kanske dags att berätta att orsaken till att det finns så lite studier givetvis är att det är etiskt fel att forska på människor som utsätter sig för risker.

Det finns ingen som helst orsak att trivialisera riskerna med AAS-bruk. Man kan bli våldsam, sjuk, deprimerad, självmordsbenägen och steril. Man behöver inte bli nåt av det, men man kan lika gärna bli alltihop.
Bara det vore ju skäl nog att inte testa.


allan

Allan
2006-05-22, 19:22
Hoppas nu ingen tror att jag tar lätt på eventuella frågeställningar, eller att jag tycker folk är korkade som frågar. Det gör jag inte, jag lovar.

allan

bigtraps
2006-05-22, 19:43
Till detta kan fogas min egen lite över trettio år långa karriär med skivstänger. Jag har sett fler dopingmissbrukare än de flesta av er - och det är ingen snygg syn kan jag lova (för vad det nu är värt). Jag har minst fyra bekanta som tagit livet av sig, och kanske nån mer. Jag har sett ett flertal fall av extrem roidrage, hustrumisshandel, barnmisshandel. Jag har ett flertal bekanta som dömts för misshandel. Och vad viktigare är - jag känner rätt många som villigt erkänner att de blir jävligt dryga och otrevliga när de kurar.

Dessutom blir jag lite full i skratt när jag ser vad några här kräver för bevis, och samtidigt hävdar att de både skulle studera på högskolenivå, och dessutom vara insatta i statistik. Hmmmmm, det finns ju rätt uppenbara skäl till varför den forskning som finns är begränsad... Men man måste kanske vara just högskolestudent för att inte fatta det.

allan
Jävligt bra skrivit Allan

ugglan
2006-05-22, 19:49
Det är din professionella slutsats utan ett uns av vare sig direkt eller indirekt erfarenhet? Grattis, din åsikt är värd zilch.
Det var ett uttalande för att framkalla ett meningsutbyte kring våldsfrågan, du får gärna opponera dig och säga din mening och hur du ser på det men dryga kommentarer undanbedes.

Och jag säger direkt att det är inte stämmer. Det finns väldigt många som är latenta våldsverkare, men som måste triggas för att smälla av.
Det var det jag syftade på med min post, att det ligger latent hos vissa - men kan man säga att våldet är direkt relaterat till AAS då dessa individer lika gärna kunnat "snap:a" av alkohol eller narkotika?

jwzrd
2006-05-22, 19:50
Det var ett uttalande för att framkalla ett meningsutbyte kring våldsfrågan, du får gärna opponera dig och säga din mening och hur du ser på det men dryga kommentarer undanbedes.


Det var det jag syftade på med min post, att det ligger latent hos vissa - men kan man säga att våldet är direkt relaterat till AAS då dessa individer lika gärna kunnat "snap:a" av alkohol eller narkotika?

Visst, men att du sitter och bajjar ur dig saker som du inte antingen hämtar ur välrenomerade studier eller ur egna studier är ju meningslöst. Du kan ju säga vad som helst.

ugglan
2006-05-22, 20:01
Visst, men att du sitter och bajjar ur dig saker som du inte antingen hämtar ur välrenomerade studier eller ur egna studier är ju meningslöst. Du kan ju säga vad som helst.

Då skippar jag spekulationerna och överlåter diskussionen till er som är lite mer insatta då. :em:

Allan
2006-05-22, 20:03
Det var det jag syftade på med min post, att det ligger latent hos vissa - men kan man säga att våldet är direkt relaterat till AAS då dessa individer lika gärna kunnat "snap:a" av alkohol eller narkotika?

Ingmar Thibblin fick faktiskt frågan, och hans bestämda uppfattning var att enbart alkohol eller narkotika inte triggade aggressiviteten hos de här personerna. För att man ska nå den punkten krävs det en gradvis tillförsel under en period, dvs man skruvar upp temperaturen (vilket flera av de som dömts för t ex misshandel vittnar om), för att till sist smälla av.
AAS är alltså aggressionsstimulerande i den mest bekanta formen. Mest förödande blir det dock när man stackar olika preparat, och när man blandar alkohol och/eller narkotika med AAS. Då får man en potentiell bomb.

Man ska kanske påpeka att över nittio procent av den AAS som tullen uppskattar förs in till Sverige kommer att konsumeras av folk som aldrig kommer att tävla. Och det är i den skocken man hittar de som slåss, bråkar och mår dåligt. Där hittar man också de som helt uppenbart aldrig borde gå i närheten av det, men mörkertalet är gigantiskt.

allan

tano
2006-05-22, 20:27
Allan kommer och styr upp det hela. Tack och lov.
Inte lika många som käftar emot Allan :cool:

Rock'nRoll
2006-05-22, 21:22
Alvik är inte som det en gång var..

Coldsmith
2006-05-22, 22:38
Om aas och aggressivitet:
http://publications.uu.se/theses/spikblad.xsql?dbid=1596
http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_uu_diva-1596-1__fulltext.pdf
http://www.israsociety.com/xiii/abst17.html
http://www.annalsnyas.org/cgi/content/abstract/1036/1/399
http://www.can.se/sida.asp?subId=6&navId=1
http://www.biopsychiatry.com/andraggress.htm
http://www.psych.neu.edu/faculty/r.melloni/Multimedia/AAS_AVP%20V1A_AGG.pdf
http://reform.house.gov/UploadedFiles/Brower%20Testimony.pdf


Om aas och självmord
http://www.mesomorphosis.com/articles/darkes/anabolic-steroids-and-suicide.htm
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=10596737&dopt=Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=10641914&dopt=Abstract
http://www.nasponline.org/publications/cq347steroids.html
http://www.lycos.com/info/anabolic-steroids-drugs-and-medication.html

Om AAS och kriminalitet
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9675504&dopt=Abstract
http://www.antidoping.no/t2.asp?p=42121 (litteraturlista)
http://www.blackwell-synergy.com/doi/pdf/10.1034/j.1600-0447.106.s412.27.x?cookieSet=1
http://www.ergogenics.org/agressie8.html

Om nu någon skulle ha relevant forskning som motbevisar slutsatserna som presenteras i ovanstående länkar så skulle det vara kul att se det.

allan

Det blir svårt att presentera något som motbevisar slutsatserna i det som presenteras i ovanstående länkar, just pga att det inte finns några slutsatser där. Du har ju aldrig varit en hejare på källor det vet vi ;). Men när jag klickade på det som intresserade mig (självmord i samband med aas) så de två första jag slumpmässigt klickade på sa ingenting. En var en undersökning där man hade valt ut 8 självmord hos AAS-användare, den kan alltså inte säga något om frekvensen eller liknande. Ungefär som att tro att man kan hitta högre självmordsbenägenhet hos brunhåriga bara för att man hittar en undersökning som valt ut 8 brunhåriga som tagit livet av sig.
Den andra länken jag klickade på sa verkligen ingenting utan verkade vara nån sorts svepande sammanställning av olika rapporter.

Om det nu finns massiv forskning kring detta så presentera denna goda forskning istället för sånt här. Att bara slänga fram en massa länkar och hoppas på att folk inte ska kika, det håller kanske på universitet men inte på kolozzeum ;).

Sen är det också så att forskningsvärden inte är eniga. Det är inte så att all forskning pekar åt samma håll (som jag tror du skrev nånstans).

För att kunna nå ut med information så måste man sluta använda sig av skräckpropaganda och desinformation. Det funkar helt enkelt inte.

Sen håller jag med om att doping är ett problem, men försök inte komma åt problemet med vanlig hederlig "lita på mig, det här är stygga grejjer, bara du tittar på pillrena så kommer din lever att skrumpna, din moster att storkna och din fru bli nerslagen". Sånt använder man för att skrämma ungdomar från att dricka sprit, och det funkar ju jättebra eller hur?

Kagen
2006-05-22, 23:02
Sen håller jag med om att doping är ett problem, men försök inte komma åt problemet med vanlig hederlig "lita på mig, det här är stygga grejjer, bara du tittar på pillrena så kommer din lever att skrumpna, din moster att storkna och din fru bli nerslagen". Sånt använder man för att skrämma ungdomar från att dricka sprit, och det funkar ju jättebra eller hur?

Syftar du på den andra posten som Allan postade i direkt anslutning till den med länkarna nu?

Det finns ett brett spektra inom narkotika precis som inom doping - men generellt är det nog rätt att säga att det är skit över lag och att det är farliga grejer som kan leda till din och andras olycka. Men alltid finns det något smarthuvud som hoppar upp ur lådan och säger "Mä! Knark kan ju vara gott också och inte alls farligt!!!"

Vad jag förstått skiljer sig alkohol informatinen rätt kraftigt åt - där handlar det om att lära sig bruka alkoholen. "Festmetoden" osv.

Hittills har jag inte sett någon instans som förespråkat "Knarka lagom!" eller "Doping med måtta".

Tycker det mest är ett jäkla gnäll på exaktheten i de forskningsrapporter och uppgifter som presenteras från visst håll medan samma gnällspikar inte för fem öre lyckas presentera annat än löst tyckande för egen del.

Herkulez
2006-05-22, 23:04
Vad jag förstått skiljer sig alkohol informatinen rätt kraftigt åt - där handlar det om att lära sig bruka alkoholen. "Festmetoden" osv.

Hittills har jag inte sett någon instans som förespråkat "Knarka lagom!" eller "Doping med måtta".

.
varför skulle nån instans vilja få folk att bryta mot lagen *slap*

Kagen
2006-05-22, 23:16
varför skulle nån instans vilja få folk att bryta mot lagen *slap*

Det är lagligt att dricka med omåtta också men ändå förespråkas måttlighet. Varför säljs det bilar i Sverige som går fortare än 110km/h!?

Lucipha
2006-05-22, 23:17
Vad jag förstått skiljer sig alkohol informatinen rätt kraftigt åt - där handlar det om att lära sig bruka alkoholen. "Festmetoden" osv.

Hittills har jag inte sett någon instans som förespråkat "Knarka lagom!" eller "Doping med måtta".


Kan det bero på att alkohol genererar skattepengar kanske?

Herkulez
2006-05-22, 23:17
Det är lagligt att dricka med omåtta också men ändå förespråkas måttlighet. Varför säljs det bilar i Sverige som går fortare än 110km/h!?
nu är du bara dum.

Kagen
2006-05-22, 23:21
Kan det bero på att alkohol genererar skattepengar kanske?

Inte i Strömsund i alla fall..

Alkoholskatterna täcker inte på långa vägar upp kostnaden för de alkoholrelaterade skadorna. Det ekonomiskt rationella skälet för staten vore ett totalförbud mot alkhol om man bara skulle ställa dess kostnad mot dess intäkt.

mathor
2006-05-23, 00:17
Tycker det mest är ett jäkla gnäll på exaktheten i de forskningsrapporter och uppgifter som presenteras från visst håll medan samma gnällspikar inte för fem öre lyckas presentera annat än löst tyckande för egen del.

Du kanske missat att det som gnällts på är slutsatser dragna baserade på otillräckligt forskningsunderlag. Det betyder inte att slutsatserna måste vara falska, och det kräver inte heller någon motsägande forskning. Läser du jwzrds inlägg där han länkar till en rapport som handlar om att det är otroligt svårt att fastställa att någons död är drogrelaterad så inser du nog hur svårt det är att länka AAS till självmord på ett obestridligt sätt - eftersom statistiken saknas.

Kagen
2006-05-23, 10:41
Du kanske missat att det som gnällts på är slutsatser dragna baserade på otillräckligt forskningsunderlag. Det betyder inte att slutsatserna måste vara falska, och det kräver inte heller någon motsägande forskning. Läser du jwzrds inlägg där han länkar till en rapport som handlar om att det är otroligt svårt att fastställa att någons död är drogrelaterad så inser du nog hur svårt det är att länka AAS till självmord på ett obestridligt sätt - eftersom statistiken saknas.

Det jag inte riktigt förstår är poängen med att kritisera dragna slutsater och forskningsunderlag om man ändå har för avsikt att hålla med i sakfrågan. Riktningen är ju entydig.

Om jag bara läser ett inlägg som klankar ned på de dragna slutsatserna och sedan står där inget mer är det lätt att tolka det som att skribenten ifrågasätter mer än han/hon i själva verket gör. Inte minst med tanke på vilka andra tyckanden som görs i frågan.


Skulle knappast tro att dopade atleter (som fö håller sig ifrån droger) slår kvinnor i större utsträckning än andra, snarare tvärtom.

Ett löst tyckande som inte har stöd någonstans.


Jag är för övrigt också intresserad att se siffror på att AAS-missbrukare är överrepresenterade i statistiken över hustrumisshandel.

Medicinsk och psykologiskt expertis menar att AAS-missbruk ofta leder till aggressivitet och ofta till våldsutbrott.
Då säger logiken att de som är aggressiva och begår våldsutbrott blir statistiskt överrepresenterade, om man för någon sådan statistik.


Steroider gör dig inte beroende och fast i ett destruktivt beteende som dessutom kan vara en fara för andra. Till skillnad från berusningsmedel.

Ett löst tyckande som går rakt emot all forskning och expertis inom området.


Alkohol använder folk för att sabba sig själva, steroider för att förbättra sig.

Ytterligare ett tyckande som går rakt emot all forskning och expertis inom området.

Mot dessa tyckanden har vi radat upp rapporter och expertutlåtanden som pekar på motsatsen. Den kritik vi då bemöts av är att "det är svårt att fastställa" "det behöver inte vara exakt som det står där" osv. Som sagt jag förstår inte poängen med att kritisera dragna slutsater och forskningsunderlag om man ändå har för avsikt att hålla med i sakfrågan.

Det är många som läser på detta forum och i vissa frågor tycker jag att det kan vara värt att helt enkelt vara väldigt tydlig. För mig är detta absolut en av de frågorna.

Coldsmith
2006-05-23, 12:00
Kagen: det finns ju två vägar, antingen ser man det man vill se eller är itutad att se. Eller så ser man på verkligheten. Jag väljer det senare alternativet. Och verkligheten är den att forskningen inte är enig på detta område. Den forskningn som finns är bristfällig och lider ofta av övertolkningar. Min tolkning av allt detta är att det finns problem med AAS men dom är inte så överdramatiska som folk vill få det till, man kan bruka AAS utan att överbruka AAS och att mycket av den "info" som finns därute är skräckpropaganda och desinformation. Det är inte saker som biter på folk som är intresserade av AAS. Därför bör man lägga ner de två sakerna och komma med saklig information. Precis som man bör göra med alkoholupplysning för ungdomar. Ingen unge tror på att jorden går under för att dom dricker en cider.

Du är snabb på att säga "går emot all forskning och expertis" och dylika saker, men jag tror helt enkelt inte att du satt dig in i ämnet då. Eftersom forskningen och expertisen inte är eniga. Just dessa saker gör att folk som är ute efter AAS direkt kastar bort allt du säger eftersom dom ser det du säger som fånig propaganda.

Kagen
2006-05-23, 12:33
Du vill alltså se en öppnare attityd till AAS så att de som vill bruka det - precis som med alkohol - ska lära sig leva med AAS på ett bra sätt?

Coldsmith
2006-05-23, 12:37
Du vill alltså se en öppnare attityd till AAS så att de som vill bruka det - precis som med alkohol - ska lära sig leva med AAS på ett bra sätt?

För att kunna föra en saklig diskussion så måste man hoppa över skräckpropagandan för den fungerar inte. Folk slår bara dövörat till då.
Svårt att förstå?

Öppnare attityd? Snarare en verkligare attityd.

Kagen
2006-05-23, 12:43
För att kunna föra en saklig diskussion så måste man hoppa över skräckpropagandan för den fungerar inte. Folk slår bara dövörat till då.
Svårt att förstå?

Öppnare attityd? Snarare en verkligare attityd.

Ja en öppnare attityd - du jämför ju själv med alkoholinformationen till ungdomar. I fallet alkhol är budskapet bruka med måtta och i fallet AAS bruka inte alls. Trots det vet vi ju att alkholen ställer till med långt mer elände.

Om länkarna och citaten från läkarna ovan är osaklig skräckpropaganda enligt dig så måste du ju rimligen sitta inne på verkligheten - den sakliga.

Coldsmith
2006-05-23, 12:57
Ja en öppnare attityd - du jämför ju själv med alkoholinformationen till ungdomar. I fallet alkhol är budskapet bruka med måtta och i fallet AAS bruka inte alls. Trots det vet vi ju att alkholen ställer till med långt mer elände.

Om länkarna och citaten från läkarna ovan är osaklig skräckpropaganda enligt dig så måste du ju rimligen sitta inne på verkligheten - den sakliga.

Till ungdomar brukar väl budskapet vara att inte dricka? Finns det nån organisation som säger åt ungdomar under 18 att det är ok att dricka? Vilken?
Hrsomhelst så är inget av det effektivt, så därför har vanligt folk helt enkelt sett till att komma med saklig information. Det är varken dödligt eller vägen till parkbänken att dricka alkohol.

LÄnkarna har jag kommenterat, dom säger i princip ingenting. Dom stöder snarare min ställning.

jwzrd
2006-05-23, 13:02
Till ungdomar brukar väl budskapet vara att inte dricka? Finns det nån organisation som säger åt ungdomar under 18 att det är ok att dricka? Vilken?
Hrsomhelst så är inget av det effektivt, så därför har vanligt folk helt enkelt sett till att komma med saklig information. Det är varken dödligt eller vägen till parkbänken att dricka alkohol.

LÄnkarna har jag kommenterat, dom säger i princip ingenting. Dom stöder snarare min ställning.

Vad är din ställning och hur stöder länkarna den?

jwzrd
2006-05-23, 13:06
För att kunna föra en saklig diskussion så måste man hoppa över skräckpropagandan för den fungerar inte. Folk slår bara dövörat till då.
Svårt att förstå?

Öppnare attityd? Snarare en verkligare attityd.

Problemet här är snarare att du själv skapar skräckpropagandan i och med att du kallar allt som går emot din egen mycket fasta uppfattning för just det. Alla som ser upp till dig och lyssnar på dig kommer automatiskt då att bajsa i eventuellt saklig information.

Kagen
2006-05-23, 13:07
Till ungdomar brukar väl budskapet vara att inte dricka? Finns det nån organisation som säger åt ungdomar under 18 att det är ok att dricka? Vilken?
Hrsomhelst så är inget av det effektivt, så därför har vanligt folk helt enkelt sett till att komma med saklig information. Det är varken dödligt eller vägen till parkbänken att dricka alkohol.

LÄnkarna har jag kommenterat, dom säger i princip ingenting. Dom stöder snarare min ställning.

Jag har nämnt en flera gånger redan - Festmetoden, som backas upp av offentlig finansiering och alkoholkommitén. Framtoningen i den vänder sig helt klart till ungdomar - de är inte Carl Jan Granqvist, eller Godmorgon Bengt som tipsar om den bästa druvan iaf. http://www.festmetoden.se/

Känns som att vi pratar förbi varandra - du kräver hela tiden underlag för mina påståenden men svarar inte upp med ett smack själv annat än egna åsikter.