handdator

Visa fullständig version : Metallica - Some Kind Of Monster på SVT2 22.05


Frantic
2006-05-21, 12:54
Metallicas dokumentär går på tvåan ikväll och jag kan rekommendera alla att se den. Den var helt klart bättre än jag hade väntat mig när jag såg den första gången! Man behöver inte gilla Metallica för att se den

SKOM fick 7.7 i betyg på IMDB för övrigt.

Officer
2006-05-21, 12:55
Ja, se den!

Larsson
2006-05-21, 13:14
En riktigt bra film som man absolut bör se. Enda tråkiga är väl att den blir lite småseg när de har alla sina terapisamtal.

myggan
2006-05-21, 13:14
Så jäkla mäktigt när dom repar battery i studion :love:

hahavaffan
2006-05-21, 13:23
Så jäkla mäktigt när dom repar battery i studion :love::hbang:

Officer
2006-05-21, 13:25
Enda tråkiga är väl att den blir lite småseg när de har alla sina terapisamtal.


Eh? Det är ju det som är det intressanta med filmen och anledningen till att den gjordes - att få en insyn på de inre konflikten som bandet har genomlidit.
Om ni bara vill se de rosa molnen i bandets historia kan ni kolla in "A Year And A Half In The Life Of Metallica" istället.

Pellefant
2006-05-21, 13:46
Eh? Det är ju det som är det intressanta med filmen och anledningen till att den gjordes - att få en insyn på de inre konflikten som bandet har genomlidit.

Håller med. Såg filmen på bio faktiskt. :) Mycket sevärd även för de som inte gillar Metallica.

Drog med en kompis som är mest inne på klassisk musik och musikaler, han tyckte filmen var bra. :)

HenrY
2006-05-21, 13:49
Yes, ska ses!
Har den på VCD, men där fungerar bara halva!:(

Baan
2006-05-21, 13:50
Yes, ska ses!
Har den på VCD, men där fungerar bara halva!:(

Det är bara för du har gult bälte i P2P.

WheyProtein
2006-05-21, 14:03
Härliga tider!

Nejv
2006-05-21, 14:41
Den är bra som fan, speciellt när de har auditions. :D

Pellefant
2006-05-21, 14:53
Född: 26:e december 1963 Instrument: Trummor Lars växte upp i Köpenhamn, Danmark. Hans pappa var en av Danmarks största tennisspelare och Lars började också spela tennis, fast när dom flyttade till Los Angeles slutade han. Han åkte med bandet "Diamond Head" till England på deras turné och när han återvände till Los Angeles annonserade han i tidningen Recycler, efter någon mer som ville spela ny brittisk heavy metal med honom. Han träffade en kille som hette James och dom startade sedan bandet Metallica. Innan Metallica jobbade han på en bensinstation och som tidningsbud.


Står om alla bandmedlemmarna här:
http://www.gardskulleskolan.varberg.se/GTT2/musik.html

Att se Lars Ulrich pappa i filmen är en stor upplevelse! :D

Wain
2006-05-21, 15:43
Metallicas dokumentär går på tvåan ikväll och jag kan rekommendera alla att se den. Den var helt klart bättre än jag hade väntat mig när jag såg den första gången! Man behöver inte gilla Metallica för att se den

SKOM fick 7.7 i betyg på IMDB för övrigt.

Nu blev jag sugen på att se "Cliff 'em all!"
:hbang:

Frantic
2006-05-21, 23:30
Slut! Nå, vad tyckte ni som såg den? Jag drog igång den på DVDn ungefär samtidigt som den började på SVT och den var lika bra om jag kunde minnas.


Jag längtar dessutom rejält mycket efter deras kommande album

Baan
2006-05-21, 23:33
Gillar inte metallica alls särsklit mycket, men visst var dokumentären sevärd!

Upplevde Lars Ulrich som en rätt jobbig person... men han hade kanske all rätt att whina.

HenrY
2006-05-21, 23:36
Bara en sak att säga.

Fy fan vad jag älskar Metallica!

STAY TRUE, STAY TALLICA!

Corpobal
2006-05-21, 23:37
Tyckte mest den visade vilket ruttet band det är.

Diana
2006-05-21, 23:41
Intressant att se hur oväntat mänskliga kändisar är *popcorn*

Och sen det mysiga faktum att svt2 inte är en bitch för reklam.

Kabuto
2006-05-21, 23:43
Gillar metallica mycket men glömde såklart bort att se den. Får ta och införskaffa dokumentären på annat sätt ;)

Frantic
2006-05-21, 23:43
Upplevde Lars Ulrich som en rätt jobbig person... men han hade kanske all rätt att whina.

Det är nog ganska lätt att få den uppfattningen. Hans ego är en smula stort:D

Papi
2006-05-21, 23:45
Skitbra dokumentär! Väldigt intressant att se barndomsidolernas mindre tilltalande sidor. Lars Ulrich verkar ju vara en extremt jobbig person.
Synd bara att senaste skivan är sönderproducerad och låter som skit. En del låtar hade nog kunnat vara riktigt bra annars. Men det märks ju i dokumentären vilket grymt inflytande deras producent Bob Rock har. :(

WheyProtein
2006-05-21, 23:46
Lars Ulrich störde jag mej lite på. Men det var en bra dokumentär för all del:)

Doctor Snuggles
2006-05-21, 23:46
Det var nog det fjantigaste jag någonsin sett, väldigt dumt, men knappt underhållande, ungefär som Ozzy.
Idag är metal=folkpark, eller obskyrt och sömnpiller.

Doctor Snuggles
2006-05-21, 23:48
Och Lars Ulrich är en tönt. Men det var han långt innan hela napster grejen. Jävligt keff trummis är han också.

Kurash
2006-05-21, 23:50
Jävligt keff trummis är han också.

+1

Frantic
2006-05-21, 23:53
Men det märks ju i dokumentären vilket grymt inflytande deras producent Bob Rock har. :(

Just därför det ska bli så spännande att höra deras nästa skiva då de anlitat en annan producent

Mago
2006-05-22, 00:05
Hetfield pre-rehab kändes lite små-fjantig.

Creds till Kirk. Verkade vara lik mig själv som person vill jag intala mig. :)

Pellefant
2006-05-22, 09:01
Hetfield pre-rehab kändes lite små-fjantig.

Varför tycker du det?

Mago
2006-05-22, 11:24
Varför tycker du det?

Satt och rullade ögonen när de andra disskuterade istället för att säga vad han tyckte. Kändes allmänt osäker med en massa "citron-smile" och "heh" efter han hade sagt något.
Inte så genuint cool jag hade fått uppfattningen om att han var. Detta var dock pre-rehab som sagt.

skaparn
2006-05-22, 12:01
Oj!

Fem år tog det att göra ett nytt album. Två av dessa gick väl åt att först radera Lars Ulrich nästintill obefintliga skills, sedan tog det tre år till att experimentera med trumljudet för att slå alla gamla rekord i hur dåligt det kan låta med så mycket pengar som möjligt investerade. Bara att hitta en tillräckligt plåtig virvel, och hyra femton karlar som skulle spänna skinnet tillräckligt hårt för att det ska låta så illa som det gör, tog väl ett år bara det.

Det är även anmärkningsvärt hur alla i bandet trots att de var värdelösa innan, lyckats med konststycket att bli ännu sämre. Hetfield kan kanske skylla på droger och rock'n'roll-livsstilen, men även Kirk verkar helt tappat det lilla han hade.

Mest pinsamt var ändå när Dave Mustaine satt i soffan och bölade om hur jobbigt han har haft det när hans Megadeth bara sålt 15 miljoner skivor.

jwzrd
2006-05-22, 12:03
Oj!

Fem år tog det att göra ett nytt album. Två av dessa gick väl åt att först radera Lars Ulrich nästintill obefintliga skills, sedan tog det tre år till att experimentera med trumljudet för att slå alla gamla rekord i hur dåligt det kan låta med så mycket pengar som möjligt investerade. Bara att hitta en tillräckligt plåtig virvel, och hyra femton karlar som skulle spänna skinnet tillräckligt hårt för att det ska låta så illa som det gör, tog väl ett år bara det.

Det är även anmärkningsvärt hur alla i bandet trots att de var värdelösa innan, lyckats med konststycket att bli ännu sämre. Hetfield kan kanske skylla på droger och rock'n'roll-livsstilen, men även Kirk verkar helt tappat det lilla han hade.

Mest pinsamt var ändå när Dave Mustaine satt i soffan och bölade om hur jobbigt han har haft det när hans Megadeth bara sålt 15 miljoner skivor.

Haha ja, så ytterligt pinsamt var det att se skiten. Deras spontanejakulationer så fort någon av dom lyckats med konsttycket att kombinera två tillslag på gitarr eller trumma i rad... jag gråter :)

grisbil3n
2006-05-22, 13:42
Ska ses, tackar.

Edit: Oops

Mago
2006-05-22, 13:48
Ska ses, tackar.

Edit: Oops

Blä, blä. :D

HenrY
2006-05-22, 14:41
Haha ja, så ytterligt pinsamt var det att se skiten. Deras spontanejakulationer så fort någon av dom lyckats med konsttycket att kombinera två tillslag på gitarr eller trumma i rad... jag gråter :)

Jaja, lyckats göra bättre musik än vad du någonsin kommer att göra iaf!;)

Wain
2006-05-22, 14:52
Mest pinsamt var ändå när Dave Mustaine satt i soffan och bölade om hur jobbigt han har haft det när hans Megadeth bara sålt 15 miljoner skivor.

Han har iof fått ruggigt mycket skit från Metallicafans. Senast jag var och såg på Megadeth så var det exempelvis en kille som rusade upp på scenen iklädd Metallicatröja.
*screwy*

Mago
2006-05-22, 15:36
Han har iof fått ruggigt mycket skit från Metallicafans. Senast jag var och såg på Megadeth så var det exempelvis en kille som rusade upp på scenen iklädd Metallicatröja.
*screwy*

NOOO. Vilket terrordåd! :rolleyes:

jwzrd
2006-05-22, 15:38
Jaja, lyckats göra bättre musik än vad du någonsin kommer att göra iaf!;)

Er.. ja? Hur kommer det sig att det är så ohyggligt svårt för nästan alla att hålla isär sak och person? (Även om jag vet att du skämtar).

jwzrd
2006-05-22, 15:38
NOOO. Vilket terrordåd! :rolleyes:

Hahaha!

Dumleman
2006-05-22, 15:43
jwzard och skaparn är bara avundsjuka!11

Officer
2006-05-22, 15:45
Haha ja, så ytterligt pinsamt var det att se skiten. Deras spontanejakulationer så fort någon av dom lyckats med konsttycket att kombinera två tillslag på gitarr eller trumma i rad... jag gråter :)



Det absolut dummaste jag hört ifrån dig. Metallica har gjort hårdrocken så stor som den är idag, ingen annan. De har gjort enormt bra låtar och mindre enormt bra låtar, precis som andra, bara det att de har gjort mer metal som är allmänt kända än några andra.

jwzrd
2006-05-22, 15:47
Det absolut dummaste jag hört ifrån dig. Metallica har gjort hårdrocken så stor som den är idag, ingen annan. De har gjort enormt bra låtar och mindre enormt bra låtar, precis som andra, bara det att de har gjort mer metal som är allmänt kända än några andra.

Men lägg ifrån dig crack-pipan nu, Metallica är ett av mina favoritband! Har du hört S:t anger? Såg du dokumentären? Slog dem dig som ett gäng talangfulla artister? Vuxna människor? Spelade dom bra musik? Om det inte varit så att du visste att det var Metallica du såg, hade du trott att dom öht sålt en skiva? Dummaste du hört mitt arsle!

Wain
2006-05-22, 15:51
NOOO. Vilket terrordåd! :rolleyes:

*screwy*
Om inte vakten hade fått ner killen fort så kunde det nog gått illa, se exempelvis på vad som hände med Damageplan. Finns många psykfall i världen...

Officer
2006-05-22, 15:53
Men lägg ifrån dig crack-pipan nu, Metallica är ett av mina favoritband! Har du hört S:t anger? Såg du dokumentären? Slog dem dig som ett gäng talangfulla artister? Vuxna människor? Spelade dom bra musik? Om det inte varit så att du visste att det var Metallica du såg, hade du trott att dom öht sålt en skiva? Dummaste du hört mitt arsle!


Jag vet fortfarande om vad jag såg - och det var något som du aldrig kommer att lyckas med i hela ditt liv - dvs sälja både albumet och dokumentären i mängder. Och kom inte och säg att det är dålig musik de gjort i den skivan även om det tillhör Metallicas kanske sämsta. Det är fortfarande för bra musik för att du ska kunna uttala dig så nedsättande om medlemmarna.
Och ja - det är fortf det (eller bland det) dummaste jag hört ifrån dig. Fortsätter röka min pipa och drar till gymet nu.

Daniel Mattusch
2006-05-22, 15:55
Tycker dokumentären var bra, annorlunda och intressant. Dock tycker jag Metallica som band och senaste plattan har tappat sedan stortidsdagarna med t ex Black Album.

Papi
2006-05-22, 15:59
Tycker dokumentären var bra, annorlunda och intressant. Dock tycker jag Metallica som band och senaste plattan har tappat sedan stortidsdagarna med t ex Black Album.
Ojojoj, jag antar att vi nu måste börja bråka om när Metallicas glansdagar egentligen var... *whatever*

Wider
2006-05-22, 16:10
Personligen tycker jag att black album är det sämsta albumet :P St anger är så mycket bättre..

Daniel Mattusch
2006-05-22, 16:19
Hehe, bråka och bråka. Men personligen tycker jag allafall Black Album är bäst med tanke på att det inte finns en enda dålig låt. Tycker St Anger har en del mediokra men samtidigt några riktigt bra som load, realod albumen också har, många säger ju att Master of Puppets skall vara deras bästa. Alla har sin egen smak:)

skaparn
2006-05-22, 16:41
Ojojoj, jag antar att vi nu måste börja bråka om när Metallicas glansdagar egentligen var... *whatever*

Ha! Ja, det måste vi nog. För börjar folk prata om Black Album som det bästa då finns det anledning till vilda protester.

Jag vet fortfarande om vad jag såg - och det var något som du aldrig kommer att lyckas med i hela ditt liv - dvs sälja både albumet och dokumentären i mängder. Och kom inte och säg att det är dålig musik de gjort i den skivan även om det tillhör Metallicas kanske sämsta. Det är fortfarande för bra musik för att du ska kunna uttala dig så nedsättande om medlemmarna.

För det första är argumentet "gör det bättre själv då" kanske det dummaste man kan ta till när det rör stora artister. Trodde det var vedertaget på kolo eftersom många sitter och bedömer byggare flera gånger större än dem själva. Hur många skivor jwzrd sålt är i sammanhanget egalt (även om jag råkar veta att det bakom nicket döljer sig ingen mindre än Max Martin så han har sålt massvis).

Sedan är det just deras skivförsäljning som ger mig anledning att ta fram sågen. Det är ju helt otroligt att folk idag verkligen tycker att det ens är värt plasten att pressa ex. av St Anger. Visst, Metallica var ett av de första hårda banden jag lyssnade på och Ride the Lightning är en helt underbar thrashskiva, men det förändrar inte att Lars aldrig kunnat spela trummor och att musiken idag tar det sämsta från alla stilar och slår samman till Abu Graid's mest spelade tortyrmusik. Det klart att det sticker i mina ögon då folk dessutom _berömmer_ Lars trumspel. Det är att spotta varenda dussintrummis som spelar skjortan av honom med en arm.

Metallicas storhet idag bygger på gamla meriter, punkt. Inget fel med det förvisso, men låt oss inte sticka det under stolen.

jwzrd
2006-05-22, 16:45
Jag vet fortfarande om vad jag såg - och det var något som du aldrig kommer att lyckas med i hela ditt liv - dvs sälja både albumet och dokumentären i mängder. Och kom inte och säg att det är dålig musik de gjort i den skivan även om det tillhör Metallicas kanske sämsta. Det är fortfarande för bra musik för att du ska kunna uttala dig så nedsättande om medlemmarna.
Och ja - det är fortf det (eller bland det) dummaste jag hört ifrån dig. Fortsätter röka min pipa och drar till gymet nu.

Åter igen, varför tror du att jag heter Metallica? Begåvningsproblem?

Corpobal
2006-05-22, 16:46
Jag vet fortfarande om vad jag såg - och det var något som du aldrig kommer att lyckas med i hela ditt liv - dvs sälja både albumet och dokumentären i mängder.

Så musiken är bra för att många köper den? Vilket konstigt resonemang.

Baan
2006-05-22, 16:49
Haha ja, så ytterligt pinsamt var det att se skiten. Deras spontanejakulationer så fort någon av dom lyckats med konsttycket att kombinera två tillslag på gitarr eller trumma i rad... jag gråter :)

Bah, så snackar bara n00bs som alrdig slagit ett fint kvintackord ;)

Ne, visst var det inte jätteimponerande, men jag uppfattadet det lite som att dom var glada att dom äntligen kunde slätta slåss och börja spela lite.

HookersUnited
2006-05-22, 18:08
St Anger Tribute (http://www.thelisteningsessions.com/mp3/MattSmith-St.AngerTribute.mp3)

:hbang: :hbang: :hbang:

victor_n
2006-05-22, 18:23
St Anger Tribute (http://www.thelisteningsessions.com/mp3/MattSmith-St.AngerTribute.mp3)

:hbang: :hbang: :hbang:


ORD!!!!!!:hbang:
men Metallica på gymmet på hög volym = ta i så man skiter på sig musik:MrT:

Papi
2006-05-22, 20:44
St Anger Tribute (http://www.thelisteningsessions.com/mp3/MattSmith-St.AngerTribute.mp3)

:hbang: :hbang: :hbang:
HAHAHA! Fan vad bra! :laugh: :laugh:
Klockren imitation!

Slartibartfast
2008-05-25, 11:25
Kollade just dokumentären. Helt intressant dokumentär även om jag inte är något enormt Metallicafan.

Dock tycker jag Metallica som band och senaste plattan har tappat sedan stortidsdagarna med t ex Black Album.

Du menar inte!? :D Det är sådan enorm skillnad på det dom gjorde under Black Album och tidigare och St. Anger som är en hink diarré i jämförelse. (Dock tyckte jag det fanns några bra låtar på Load, Reload och Garage Inc.) :em: Metallica har gjort låtar som kan mäta sig med vilka låtar som helst i musikhistorien. Tyvärr är de ju så sönderspelade och uttjatade att man nästan måste skämmas för att säga att man gillar Metallica och måste byta kanal när Nothing else matters kommer på radion.

skaparn
2008-05-25, 11:33
Nu ska vi se här, vad tyckte undertecknad om detta för två år sedan? Jooo...


Oj!

Fem år tog det att göra ett nytt album. Två av dessa gick väl åt att först radera Lars Ulrich nästintill obefintliga skills, sedan tog det tre år till att experimentera med trumljudet för att slå alla gamla rekord i hur dåligt det kan låta med så mycket pengar som möjligt investerade. Bara att hitta en tillräckligt plåtig virvel, och hyra femton karlar som skulle spänna skinnet tillräckligt hårt för att det ska låta så illa som det gör, tog väl ett år bara det.

Det är även anmärkningsvärt hur alla i bandet trots att de var värdelösa innan, lyckats med konststycket att bli ännu sämre. Hetfield kan kanske skylla på droger och rock'n'roll-livsstilen, men även Kirk verkar helt tappat det lilla han hade.

Mest pinsamt var ändå när Dave Mustaine satt i soffan och bölade om hur jobbigt han har haft det när hans Megadeth bara sålt 15 miljoner skivor.

Ha! Ja, det måste vi nog. För börjar folk prata om Black Album som det bästa då finns det anledning till vilda protester.



För det första är argumentet "gör det bättre själv då" kanske det dummaste man kan ta till när det rör stora artister. Trodde det var vedertaget på kolo eftersom många sitter och bedömer byggare flera gånger större än dem själva. Hur många skivor jwzrd sålt är i sammanhanget egalt (även om jag råkar veta att det bakom nicket döljer sig ingen mindre än Max Martin så han har sålt massvis).

Sedan är det just deras skivförsäljning som ger mig anledning att ta fram sågen. Det är ju helt otroligt att folk idag verkligen tycker att det ens är värt plasten att pressa ex. av St Anger. Visst, Metallica var ett av de första hårda banden jag lyssnade på och Ride the Lightning är en helt underbar thrashskiva, men det förändrar inte att Lars aldrig kunnat spela trummor och att musiken idag tar det sämsta från alla stilar och slår samman till Abu Graid's mest spelade tortyrmusik. Det klart att det sticker i mina ögon då folk dessutom _berömmer_ Lars trumspel. Det är att spotta varenda dussintrummis som spelar skjortan av honom med en arm.

Metallicas storhet idag bygger på gamla meriter, punkt. Inget fel med det förvisso, men låt oss inte sticka det under stolen.

YES! Lika smart då som nu. I just looove me.

Halldin
2008-05-25, 11:36
Det är väldigt mycket som är dåligt med Metallica.

The_RobRoy
2008-05-25, 13:08
St Anger Tribute (http://www.thelisteningsessions.com/mp3/MattSmith-St.AngerTribute.mp3)

:hbang: :hbang: :hbang:

:laugh:

Nitrometan
2008-05-25, 14:40
YES! Lika smart då som nu. I just looove me.
Vad bra! Konsekvens är fint!

n1tro
2008-05-25, 15:52
Kollade just dokumentären. Helt intressant dokumentär även om jag inte är något enormt Metallicafan.



Du menar inte!? :D Det är sådan enorm skillnad på det dom gjorde under Black Album och tidigare och St. Anger som är en hink diarré i jämförelse. (Dock tyckte jag det fanns några bra låtar på Load, Reload och Garage Inc.) :em: Metallica har gjort låtar som kan mäta sig med vilka låtar som helst i musikhistorien. Tyvärr är de ju så sönderspelade och uttjatade att man nästan måste skämmas för att säga att man gillar Metallica och måste byta kanal när Nothing else matters kommer på radion.

börja lyssna på megadeth

Kaboffastar
2008-05-25, 15:56
Ska titte på dokumentären nu =)